En ung häst skall INTE tvingas in i form med hjälp av stöd i tygeln! Det tar tid för en häst att forma sig och om man forcerar det så får man en häst som blir onödigt okänslig i munnen och lär sig att ta stöd och hänga i tyglarna och på så vis slippa bära sig själv. Den hästen har en falsk form och blir framtung utan att bära sig på bakdelen. Jag är mycket bestämd med mina unghästar att de INTE FÅR TA STÖD av tygeln! Å andra sidan låter jag det ta lång tid för en häst att forma nacken!
Jag ber med halvhalter och dessemellan har jag lös tygel. Om hästen försöker ta stöd eller gå emot så tillåter jag det inte. Det sker med för hästen små "irriterande" förhållningar varje gång den försöker. En häst är inte dum och väljer det som är behagligast vilket resulterar i att den låter bli att ta stöd. Gradvis får man efterhand som man käner att hästen mognar och orkar att böja nacken, kräva mer. Men i första hand skall bakdelen med, inte nacken!
En islandshäst somtar stöd blir travaktig eller passaktig i tölten eftersom den blir framtung. Tölten kräver rejäl bäraktighet på bakdelen och är en samling liknande passagen, när den rids på rätt sätt vill säga. Att som på många turridningsfirmor höja handen och luta sig bakåt, för att tvinga hästen att tölta och ryttaren bär upp den, men i fel form, ofta med nosen pekande, sänkt rygg och bakdelen långt efter, är ett felaktigt ridsätt. Tyvärr introduceras många på islandshästen med denna form av ridning. Men så är det inte många som kan förklara och få en nybörjare att förstå vad samling är. Ni som kan rida vanlig häst kan bli mycket besvikna på att rida islanfshäst på turridningar. Men ni skall veta att så rider inte vi som rider islandshäst. Det är en avvart av isländsk bonnaridning. Att rida islandshäst är inte lätt, men att åka med på en snäll, töltsäker turhäst, det är en annan sak.
Att tvinga en ung häst att gå i form genom att ta stöd i tygeln är något som folk utan tålamod och rätt känsla kommit på. Så red man inte klassiskt och det är snarare en avvart av ridning som tillhör vårt västerländska stressade samhälle. Ge hästen tid att hitta sin form, så behöver den aldrig något mer stöd än halvhalter som visar vägen.
Anette