Stöd = måste för form?

Rosenblad

Trådstartare
Jag läste någonstans här på forumen att hästen måste ha ett stöd av tyglarna för att kunna arbeta i rätt form. Är det verkligen så? Kan en häst inte arbeta i rätt form och bära upp sig själv med långa tyglar utan ett stöd av bettet? Jag håller inte med för i det fria så har hästen inget bett eller tyglar att ta stöd av och kan bära upp sig själv helt naturligt. Jag kanske är ute helt och cyklar...?

Nej, du är inte ute och cyklar! När hästen är tillräckligt stark för att kunna bära sig själv med ryttare på ryggen så kan man rida den i form på lös tygel! En ung häst behöver däremot ett lätt stöd på tygeln för att gå i rätt form.

En ung häst skall INTE tvingas in i form med hjälp av stöd i tygeln! Det tar tid för en häst att forma sig och om man forcerar det så får man en häst som blir onödigt okänslig i munnen och lär sig att ta stöd och hänga i tyglarna och på så vis slippa bära sig själv. Den hästen har en falsk form och blir framtung utan att bära sig på bakdelen. Jag är mycket bestämd med mina unghästar att de INTE FÅR TA STÖD av tygeln! Å andra sidan låter jag det ta lång tid för en häst att forma nacken!

Jag ber med halvhalter och dessemellan har jag lös tygel. Om hästen försöker ta stöd eller gå emot så tillåter jag det inte. Det sker med för hästen små "irriterande" förhållningar varje gång den försöker. En häst är inte dum och väljer det som är behagligast vilket resulterar i att den låter bli att ta stöd. Gradvis får man efterhand som man käner att hästen mognar och orkar att böja nacken, kräva mer. Men i första hand skall bakdelen med, inte nacken!

En islandshäst somtar stöd blir travaktig eller passaktig i tölten eftersom den blir framtung. Tölten kräver rejäl bäraktighet på bakdelen och är en samling liknande passagen, när den rids på rätt sätt vill säga. Att som på många turridningsfirmor höja handen och luta sig bakåt, för att tvinga hästen att tölta och ryttaren bär upp den, men i fel form, ofta med nosen pekande, sänkt rygg och bakdelen långt efter, är ett felaktigt ridsätt. Tyvärr introduceras många på islandshästen med denna form av ridning. Men så är det inte många som kan förklara och få en nybörjare att förstå vad samling är. Ni som kan rida vanlig häst kan bli mycket besvikna på att rida islanfshäst på turridningar. Men ni skall veta att så rider inte vi som rider islandshäst. Det är en avvart av isländsk bonnaridning. Att rida islandshäst är inte lätt, men att åka med på en snäll, töltsäker turhäst, det är en annan sak.

Att tvinga en ung häst att gå i form genom att ta stöd i tygeln är något som folk utan tålamod och rätt känsla kommit på. Så red man inte klassiskt och det är snarare en avvart av ridning som tillhör vårt västerländska stressade samhälle. Ge hästen tid att hitta sin form, så behöver den aldrig något mer stöd än halvhalter som visar vägen.

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:

Det finns en utbildningsplan för hästen, och den brukar kunna se lite olika ut, men i det stora hela är den likadan...

1. Takt
2. Lösgjordhet
3. Stöd
4. Schwung
5. Rakriktning
6. Samling
7. Självbärighet

Så för att nå självbärighet, så måste den först, bland annat, kunna ta stöd.

Stöd är inte nödvändigt för bärighet och samling! Att däremot kunna ta en förhållning, med tillhörande eftergift, det är nödvändigt. Den här listan verkar hämtad från ridskolan, inte från den klassiska dressyren. Det fanns en tid när jag också red på ridskola med sk skolridning, men jag fann snart att den vägen leder till en återvändsgränd. Se också vad jag svarat i tråden " Hjälp jag rider för mycket med handen". Idag, många år senare och många år klokare, har jag för längesedan lämnat denna utbildningsplan. Och jag har ingen kamp med mina unghästar och de lär sig bära sig själva och samla sig betydligt lättare. Men den krökta nacken, som felaktigt kallas för form, den tar tid, om man nu inte rider en hingst förståss som självmant gärna kröker på nacken. Bärighet sitter i bakdelen och i sätet, inte i tygeln och nacken!

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:

Sa jag att man skulle tvinga hästen i form?????? NÄÄ!! Låt mig utveckla mitt svar lite till... En unghäst ger man ett lätt stöd på tygeln + att man måste få med bakdelen naturligtvis. NÄR hästen sänker nosen och går i rätt form ger man slack i tygeln! Jag sa inte att man skulle dra ihop hästen med rå armstyrka så att den kröker på nacken! Jag menar alltså inte att man ska ge detta stödet hela tiden...

Som jag sa, så var den bara ett exempel av många. Alla rider vi olika; efter olika mål och efter olika principer, det vet alla :) Och JAG vill iallafall ha lite (väldigt lite, men ändå någonting) i handen när jag rider mot mitt mål. När hästen sedan blir starkare så lättar detta mer och mer. Jag rider inte unghästar (har gjort, men inte i stor utsträckning) så de vill jag helst inte uttala mig om. Men jag tycker att det är något som är fel om jag sitter upp och inte har någonting i handen alls. Det tycker jag symboliserar en häst som går och kröker på nacken och släpper ryggen. Så är det för MIG iallafall... :)

håller med första talare. när den är stark nog så går det utan stöd i tygeln.
Och på vägen dit kan man rida på bosal eller sidepull :)

jag rider dock på vanligt bett men skulle vilja gå tillbaka i tiden och ändra att jag började rida på side pull men det går ju inte..

Det var jag som startade tråden "hjälp jag rider för mycket med handen" och är väl medveten om att den här skolridningen är något jag är beredd att så småningom börja avveckla ur mitt medvetande.
Såvitt jag har förstått måste man börja med bakdelen för att hästen ska bära upp sig utan att hänga i tygeln, detta har dock varit lättare sagt än gjort..=)
Vad börjar man med, tempoväxlingar, halvhalter? Volter?

Det var jag som startade tråden "hjälp jag rider för mycket med handen" och är väl medveten om att den här skolridningen är något jag är beredd att så småningom börja avveckla ur mitt medvetande.
Såvitt jag har förstått måste man börja med bakdelen för att hästen ska bära upp sig utan att hänga i tygeln, detta har dock varit lättare sagt än gjort..=)

Nej inte men det beror på hästen. Min bär sig redan nu själv, måste akta mig så att hon inte blir för kort. Har man en längre häst så behöver man nog stöd i början medans man stärker och balanserar upp.

hmm jag började "tänka" dressyr när jag bytte stall och det var våren/sommaren 2002.
Senare på hösten började jag fundera på form på min häst..

Dock hade jag ridit mycket mycket i skogen innan och klättrat så han var ganska stark innan så skritten satt ju redan där.
Och i traven ville jag bara att han skulle kunna trava sakta. DET tyckte han var jobbigt.
Och det var nu i våras 2003 som jag kunde galoppera min häst i någorlunda form och tempo. Det går fortfarande väldigt fort.

Det jobbigaste momentet för hästen att träna är att rygga-halt-frammåt igen.
Det övar jag ett par gånger varje ridpass.

Alla hästar är olika och jag kan inte påstå att jag tränar särskilt seriöst för något så det går ju inte så fort frammåt för oss..
Vi har haft många andra 'problem' som jag har prioriterat före ridträningen också så....

Men lycka till med din pålle

Det här med stöd eller inte har ju varit uppe till diskussion många gånger här förut. Måste eller inte måste? Beror kanske på vilken inriktning du har. Rider man vanlig dressyr behöver man ha stöd. Nu innebär inte detta att hästen ska hänga i tyglarna/handen. När du får det att fungera sitter du med en helt stilla hand, ett stöd som är så lätt att du tycks rida med sytrådar i händerna. Du kan rida hästen i kort/lång form fortfarande med samma "sytrådsstöd".

För att få hästen att börja arbeta med bakdelen, måste du aktivera den, och då pratar man bla. om haserna. Hästen måste börja vinkla sig i haserna om den ska kunna sänka bakdelen. Bakbenen är ju byggda så att de kan fällas ihop som ett dragspel rakt upp, och rakt ner. För att aktivera haserna, så behövs mycket omväxlande arbete, tex. steglängdsskillnader. Mycket "tempoväxlingar", men mer i steglängd än i tempo. Börja i skritt, långa steg, korta steg. Och sen samma sak i trav och även i galopp. Fråga din ridlärare/tränare vad du kan göra för att aktivera bakdelen på din häst! :)

Det är precis så jag menar.

Så fort det talas om stöd, så verkar många tro att man drar hästen till sig och sen HÄNGER den i handen. Stöd kan vara VÄLDIGT lätt.

jag ger mesta stödet till min häst genom skänklarna.. När jag håller om honom och han sätter under sig och jag har såklart kontakt i munnen på honom så kommer huvudet av sig självt sedan....
Det KÄNNS bra. vi båda trivs så.. men sedan rider ju alla ryttare på sitt eget vis... och vad som funkar och inte funkar för andra ryttare och hästar är omöjligt att svara på här...
Bäst är att ha en tränare med sig och sedan prova sig fram.. Det har jag gjort (dock utan tränare).

Skulle vilja påstå motsatsen, stöd motverkar form. En häst kan inte streta med bakdelen om del inte får ett stöd i handen att streta emot. Ger man inte det stödet är den istället tvungen att jobba med baken.

Min häst har numera en mycket trevlig överlinje, dvs muskler i halsen strax under mankammen och sladder i underhalsen. Det har han fått sedan jag slutade rida med stöd på tygeln. Innan dess kunde han visserligen böja på nacken, men helt utan bakbensaktivitet.

Nu vill jag veta hur ni tänker här på tråden. Hur många kilo är stöd?
Vad är motsatsen till detta - är det slack - ryck - slack - ryck, eller tar ni aldrig kontakt? I så fall, varför har ni tyglar alls? Ytterligare följdfråga: Varför är hjälpgivning via munnen mer fel än annan hjälpgivning?
Och sist men inte minst: Finns det något mellanläge tror ni, mellan att bära runt hästen i händerna, och att att inte ha någon kontakt alls?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 739
Senast: fixi
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 071
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.