Stockholm Hundmässa 2016

Det skulle vara intressant att veta hur vanligt det är med smittor på utställningar utan besiktning jfm utställningar med besiktning inklusive hostprovokation, dvs hur effektiv (eller ineffektiv) besiktningen egentligen är. Men jag antar att det inte finns någon sådan statistik...

Jag är inte särskilt insatt i utställningsvärlden men har förstått det som att det bara är besiktning på de allra största utställningarna?

Ingen av mina hundar har någonsin blivit besiktade på en utställning när jag varit med. Då har de varit på hundmässan, MyDog, världsutställningen med mera...
Tyvärr är det inte så svårt att slinka in med en sjuk hund. Sen kan ju hundarna faktiskt smitta utan att vara sjuka själva.

Galet att höra om sjukan som går bland utställningshundarna. Vi var knappt i den hallen, fanns så mycket annat att göra. Vilket var synd, fanns flera raser jag ville se.. Men då var det kanske tur att vi inte hängde där.
Tinja är frisk som en nötkärna.

Är ganska tacksam ändå att jag inte hade något att visa på mässan i år och ber er som varit där vara försiktiga och ha koll på era hundar. Det har gått magsjuka och hundar som både har kräkts och haft diarre har varit inne på mässan (och även visats) enligt vad jag läst i uppfödargrupper på FB. I en ring där det visats spetsar har visst även någon avlidit pga detta om det stämmer och flera är sjuka. Stämmer detta så var det i ring 24 som flera hundar blev sjuka (är säkert även fler från andra håll)
En keeshoundtik på året har avlidit. Ska obduceras enligt ägaren.

Och den ägaren kommer aldrig mer sätta sin fot på en utställning,stackare!
Det är sånt här som gör att man tvekar som uppfödare inför större event. Man har kanske valpar hemma. Vågar man ta risken? Hur stor är riskerna även om tik med valpar hålls separerade? Vi går ju emellan...

Det är sånt här som gör att man tvekar som uppfödare inför större event. Man har kanske valpar hemma. Vågar man ta risken? Hur stor är riskerna även om tik med valpar hålls separerade? Vi går ju emellan...
Om vi säger så här,jag skulle aldrig gå på inomhus utställning med yngre valpar hemma och jag skulle göra som i sjuka stall,byta kläder o tvätta mig noga innan kontakt med mina äldre valpar.
Dock ställer jag vuxna hundar utan hämningar,men dom får inte hälsa på andra hundar och sen är jag ingen bra utställnings människa,jag kommer sent o går hem så fort jag är klar,stannar aldrig till finaler om jag blir Bir tex.

Jag tycker det är klokt att undvika hundtävlingar när det finns valpar hemma, iaf småvalpar som inte är vaccinerade än.

Jag tycker det är klokt att undvika hundtävlingar när det finns valpar hemma, iaf småvalpar som inte är vaccinerade än.
Vi har ju anmält en av våra till My Dog. Finns ju uppfödare som nästan alltid har valpar hemma och tävlar/ställer ut hela tiden, hur gör dom?

Nu kommer vi ha hundvakt hemma och vi får väl duscha och byta om innan vi besöker valprummet.

Ja, det låter helkonstigt :crazy:

Usch, nu blir jag alldeles nojjig. Tittar på Lasse i tid och otid. Men han har ju inte kräkts en enda gång sen utställningen, är faran över då måtro? Antar att han ändå kan bära på smittan?

Det måste ju vara något allvarligare än en magsjuka om en ettårig hund dör av det?

Ja det tillhör ovanligheterna i alla fall om djurägaren sökt vård.
Man dör inte knall fall av en vanlig magsjuka.
Jag har varit med om hundar med ett mycket snabbt förlopp där det rinner rent blod ur både mun och rumpa som behövt intensivvård och varit nära döden, men det är inte vanligt. De hundarna får en allvarlig blodförgiftning och det är alltid livshotande.

Ja det tillhör ovanligheterna i alla fall om djurägaren sökt vård.
Man dör inte knall fall av en vanlig magsjuka.
Jag har varit med om hundar med ett mycket snabbt förlopp där det rinner rent blod ur både mun och rumpa som behövt intensivvård och varit nära döden, men det är inte vanligt. De hundarna får en allvarlig blodförgiftning och det är alltid livshotande.

Intressant!
Tror aldrig jag har hört om någon hund som dött av magsjuka, men det är klart - blir det blodförgiftning av det så blir det så klart allvarligt snabbt..
Jag kan förstå att unga valpar och gamla hundar kan bli ordentligt nedsatta och riktigt dåliga av vanlig magsjuka men..

Jag tror inte det är vanlig magsjuka,låter mer som Rota eller Giardia,båda delar kan döda en hund om ägaren går i tron att det bara är vanlig magsjuka.

Intressant!
Tror aldrig jag har hört om någon hund som dött av magsjuka, men det är klart - blir det blodförgiftning av det så blir det så klart allvarligt snabbt..
Jag kan förstå att unga valpar och gamla hundar kan bli ordentligt nedsatta och riktigt dåliga av vanlig magsjuka men..

Som sagt tillhör det inte vanligheterna, men det händer att de blir riktigt dåliga och hamnar på IVA.
En kollegas hund blev sjuk i somras. Hon hade kräkts två gånger några timmar tidigare och verkat hängig. Två timmar efter att hunden skrivits in på vårdavdelning och påbörjat sin behandling med dropp kraschade hon, hon hamnade i chock och var nära att stryka med. Det var några riktigt kritiska timmar men tack och lov återhämtade hon sig. Hunden var fullt frisk, i bra kondition och 2 år gammal utan några misstankar om förgiftning.

Liknande trådar

Övr. Hund Nu i helgen är det dags för Stockholms hundmässa igen :) Är det någon annan som ska dit i år? Tävla, ställa ut, publik?
2 3
Svar
57
· Visningar
1 985
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: inverterad
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
754
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30