Stockholm Hundmässa 2016

Jag hörde nåt om att en del frallor hade blivit diskade. Jag vet inte om det stämmer eller varför, men var det andningen känns det onekligen positivt att någon reagerar! :up: Även om det är negativt att de ska behöva diskas av den anledningen förstås...
Förra året vet jag att det var några veterinärer där som skulle hålla koll och se till att de sjukaste ej fick tävla, kan det ha varit nåt liknande i år tro?

Förra året vet jag att det var några veterinärer där som skulle hålla koll och se till att de sjukaste ej fick tävla, kan det ha varit nåt liknande i år tro?

Vid besiktningen kollas andningen översiktligt och om någon hund är såpass påverkad att det inte är djurskyddsmässigt okej får den inte komma in (gäller både tävlande och medföljande hundar). Beslutet tas av veterinär. Förra året vet jag att de hade något projekt och kollade lite extra (är inte insatt i exakt hur), men det gjordes inte i år.

Lite skillnad på hundarnas bemötande mot domaren i BIS-finalen. Rottisen sänkte svansen, backade och matte tog ett stadigt tag om kopplat nära nära halsen samt matade frenetiskt med godis när domaren skulle klämma. Flatten viftade glatt på svansen och när domaren skulle känna på den skulle den pussa domaren :laugh:.

Det var riktigt roligt på mässan! Jag har köpt en del grejer. Ett rosa retrieverkoppel, en bit rådjurshorn, två dummies och två expander-leksaker. Och så har jag fått med mig lite smakprover på olika foder.

Tinja trivdes bra och charmade alla hon träffade :D Det roligaste var att titta på agilityn, Tinja var SÅ taggad och ville så gärna också köra att hon började låta och halvtjuta med fullt fokus på agilityplanen när alla i publiken tjoade och tjöt när det var som mest spännande :rofl: När det inte var lika spännande gick hon på lite utflykter till folket som satt närmast för att sedan lägga sig och sova mitt i publiken.
Finaste räv :love:
15267823_10154791655590701_3203419170616124700_n.jpg

15337516_10154791655485701_558593710207884904_n.jpg

15241231_10154791655370701_8346992581153305102_n.jpg

Tack!

Är inte förvånad över vilka hundar som vann hos dobermann kan jag säga.
Att jag inte klarar av den uppfödaren är en annan sak..
Redan för en vecka sedan sa jag till en vän vilken hund som skulle bli BIR-saluki, förutsatt att den kom till tävlingen då. Jag hade rätt :angel:
(Vet inte om den någonsin varit på en utställning utan att vinna, så tja, det var inte svårtippat direkt)

Sitter och funderar lite allmänt på mässan nu...

Jag hade velat se några fler montrar ute i gångarna istället för inne i A-hallen, tror jag, för det blir ju så j*vla trångt inne i A-hallen att det knappt går att vara där... Inte heller var jag förtjust i ljudvolymen från finalringen. När jag tittade lite på heelwork to music så höll jag för öronen i några sekunder, sedan insåg jag att Ebrah inte hade samma möjlighet och valde att gå därifrån :meh:

Personalen som jobbar med att torka hundpiss överallt måste ha ett underbart tålamod. Jag hoppas att de får betalt på något vis!

Personerna vid veterinärbesiktning och incheckning var trevliga. Domaren som dömde saluki var noggrann. Vi hade inte hela tiden samma hundsmak, men han tog tid på sig utan att vara seg och det kändes som om han tittade noga på alla hundarna. Det uppskattades!

Jag såg fler rädda hundar än vad jag önskat att se, hundar som kraftigt skyggade eller försökte fly redan innan domaren ens tagit i hunden, hundar som skakade så att de såg ut att skita på sig bara av att komma ut ur burarna och andra tråkigheter. Pratade med en ägare till en sådan hund. Den ägaren sa i princip "Tja, hunden gillar ju inte det här, men jag gör det, så jag hoppas att den vänjer sig någon gång!" och det fick mig att bli lite grinig.

Några vänner och bekanta var på plats, några som jag inte träffat på evigheter också. Det var kul! Det var också kul att träffa internetbekantingar. Pratade även lite med en uppfödarbekanting som undrade vad jag tyckte om hennes funderingar kring hanhundar till en av hennes tikar. Det känns alltid lika overkligt när uppfödarna visar tydligt att de uppskattar just mina tankar och åsikter om hundarna :D

När domaren i salukiringen kastat ut några riktigt extrema hundar så började folk låta hundarna stå mer naturligt, utan att dra ut bakbenen fem kilometer. Många av hundarna som vanligtvis ser förjäkliga ut såg plötsligt förvånansvärt bra ut! Jag blev också positivt överraskad av vissa hundar som jag bara sett på bild innan. Det gjorde mig glad.

Kort sagt:
Helt ok dag, men fy vad jag längtar efter en rallylydnadstävling, skogspromenad eller lure coursing. Någonting. Jag är trött på utställningsringar, en miljard hundar på liten yta, trängsel och oväsen precis överallt. Ångrar dock inte att jag anmälde Ebrah dit.

En bra och trevlig helg på mässan!
Hade dock önskat lite mer utbud på kläder (till oss människor), nu fanns det väl 1-2 montrar med jackor och fritidsbyxor.

Tråkigaste i helgen var att det var 3-4 st peppar och salt DS i ringen som visade tydlig golvrädsla :( Inte så många kanske med tanke på att det var över 60 st anmälda, men det är verkligen inte ett vanligt problem i rasen men ack så trist att se. Hos i alla fall 2 av dom individerna vet jag att det ligger i linjerna så sjukt tråkigt att det avlas vidare trots att man vet om detta.

Var det någon som stannade och tittade på BIS idag? Hunden som kom tvåa en Grand Basset Griffon Vendeen var något av det absolut finaste jag sett! Vilken fantastisk utstrålning och glädje den hade och en underbar handler som gullade mycket med den även inne i finalringen. Har aldrig ens reflekterat över rasen förut så denna måste verkligen varit något speciellt, en hund man inte glömmer i första taget!

Vad fick Ebrah för kvalitet och omdöme?
Hon fick excellent och kom fyra i sin klass (av fem deltagande :p ), så jag är absolut nöjd.
Om jag inte tolkat kritiklappen helt fel så står det såhär:
"Nice head with good eye, correct bite. Nice neck into good front. The overall conformation ribbing and bin is ok. Correct in profile. Showing in nice condition and coat. Moved well. Ehen settled comes a little close in front."

Liknande trådar

Övr. Hund Nu i helgen är det dags för Stockholms hundmässa igen :) Är det någon annan som ska dit i år? Tävla, ställa ut, publik?
2 3
Svar
57
· Visningar
1 985
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
920
Senast: inverterad
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
756
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka