Stinsen Brinner *ulvleken alltså*

@quarter4ever Jag funderar lite kring ditt snurrande om ängeln och vilken info den kan få av missade käk. Nu har ju jag bara varit ängel en gång, och då vågade jag aldrig skydda någon annan än mig själv, men ängeln lär ju vara försiktig med vem den skyddar, och kommer antagligen inte skydda någon som den är osäker på om den är ond eller god. Eller, det är så jag skulle göra i alla fall. Dessutom är det ju som en nål i en höstack, sannolikheten att ängeln skyddar den som ulvarna försöker käka är ju rätt liten. Så att ängeln ska få ut en massa info av sina beskydd är ju rätt osannolikt. Självklart möjligt, men osannolikt. Precis som Paddington tar upp.

Det får mig att fundera lite kring ditt syfte att snurra in dig så mycket i dessa resonemang. För att du inte tänkte så långt? Eller för att du försöker lokalisera ängeln på något sätt? Eller för att du helt enkelt är desperat efter att hitta var det kan finnas information i denna sparsmakade lek?

CB har inte hittat hit.

Bollen har bara skrivit att hon är här, och det var igår. Vad det verkar som så är hon inte här längre?? :p

Zassoo har skrivit bara ett inlägg. Hade sett att leken startat igår men annonserade inte närvaron förrän idag.

Gabbi_ossi, något får mig att fundera lite över Gabbis reaktion över Habinas röstmotivering på CB. Själv uppfattar jag Habinas röst mer som en förtäckt BOP och att ”jag vet att det är så otroligt långsökt och att risken att CB röstas ut pga frånvaron är minimal så det är lugnt för mig att lägga en röst där som i slutändan inte kommer att ha någon betydelse” Så därför reagerar jag lite på Gabbi.

Lobelia bara nämnt lite om spionen/spioninfo så här långt.

LenaH, aviserat dåligt med tid och det märks. Inget avtryck i leken så här långt.

Dentaku funderar över rollerna och framförallt jägaren. Anser att det är stor risk att jägaren drar med sig en god tidigt i leken eftersom det är fler goda än onda i leken. Jag håller med i att risken är stor men inte att det beror på att det är fler goda än onda – det är väl alltid fler goda än onda (ända fram till att den onda sidan ev vunnit), utan att det finns så lite att gå på tidigt i en lek och därför är risken stor att personen väljer fel.

EmmaN funderat över spioninfon, håller med Q4 om att det verkar vara fördel onda i o m att siaren saknas men att det blivit jämnare när LL ändrat vinstvillkoren. Själv tycker jag egentligen inte att det spelar så stor roll, det har ju hänt att siaren blivit lynchad/käkad redan första speldygnet och då har ju den informationen gått förlorad ändå, så att vi inte har den från början spelar inte så stor roll tycker jag.

Niyama skriver om spioninfon, att onda sidan är starkare med ett svart får än med en annan ond roll utanför lyan som inte känner till lyan.

Snurrfian, blandar ihop den obefintliga siaren med spionen, är dålig på matte och snurrar in sig i hur många roller det finns på onda sidan.

Habina måste rösta tidigt och lägger rösten på CB. Tycker inte det säger något om Habinas roll - det är svårt att lägga första rösten när inget hänt i leken och sannolikheten för att CB skulle lynchas för att hon inte hittat leken är minimal så Habina vet att hennes röst inte kommer vara avgörande. Dock måste jag ju säga, (precis som @Niyama noterade) att motiveringen är ju väldigt ... hmm.. annorlunda :p )

Höll på att skriva ett teoriinlägg om BSF :o

Klara noterar Snurrfians problem med matte och svårighet att skilja på spion och siare. Noterar att jag är spelsugen. Sedan skrivit teorininlägg om alla deltagare som LenaH gärna vill göra copy/paste på

Q4 leder sin vana troget inläggstatistiken. Har flera funderingar som vanligt och är med i diskussionerna om rollfördelning, roller och vilken information olika roller kan försöka få ut av varandra.

Som sagt det har hänt väldigt lite i leken. Det mest noterbart är Qs utläggning om ängeln, Snurrfians matematikkunskaper och Habinas röst motivering. Att man måste ge en usel motivering i först DL är inget konstigt men att utpeka åren som får som inte ens skrivit i leken är anmärkningsvärt.

*muttrar* det är ett elände att vara ond utanför lyan som jag var i förra leken... :cautious: Men jag har misslyckats så kapitalt även när jag har varit svart får så jag har nog av den anledningen inte sett det som någon jättefördel. Den här leken kanske det är någon som är skickligare än mig. :D Och för att vara tydlig, jag är inte det svarta fåret i den här leken, men samtidigt skulle jag skriva det även om jag var det så jag vet inte om det hjälper så mycket... :D
Klart du är. Du är ju alltid ond utanför lyan. :cautious::p:D

Som sagt det har hänt väldigt lite i leken. Det mest noterbart är Qs utläggning om ängeln, Snurrfians matematikkunskaper och Habinas röst motivering. Att man måste ge en usel motivering i först DL är inget konstigt men att utpeka åren som får som inte ens skrivit i leken är anmärkningsvärt.

Jag fick en tanke om att hon själv var fåret och ville ge en vink till ulvarna om det, men varför göra så när hon i så fall vet vilka ulvarna är? Det är ju en aning smidigare att "hinta" till rätt personer då så inte alla fattar vad hon pysslar med.

Jag skulle precis ge mig ut i skogen med hästen och kom på att jag inte har röstat. :angel: Ingen har egentligen utmärkt sig som särskilt skum idag utifrån vad jag har läst. Alltså väldigt vag röstmotivering här; Habina är den somenligt mig hittills varit "lite" utmärkande i sina kommentarer om att siorna uteblir i denna lek och att det är roligt. Jag förstår hur hon tänker men kan tyvärr inte hitta något bättre med hästen väntandes med full mundering på :nailbiting:.

EmmaN röstar på Habina

Jag måste titta till hönsen och vill inte få panik om det drar ut på tiden. Eftersom jag ändå knappast kommer att komma på något genialiskt kan jag lika gärna lägga en röst med en svag motivering nu. Dåliga matematikkunskaper ser jag alltid som ett varningstecken, kanske en listig ulv försöker lura oss genom att spela förvirrad och blanda ihop ord på S?

Dentaku röstar på Snurrfian

Jag måste titta till hönsen och vill inte få panik om det drar ut på tiden. Eftersom jag ändå knappast kommer att komma på något genialiskt kan jag lika gärna lägga en röst med en svag motivering nu. Dåliga matematikkunskaper ser jag alltid som ett varningstecken, kanske en listig ulv försöker lura oss genom att spela förvirrad och blanda ihop ord på S?

Dentaku röstar på Snurrfian
:love: Du tror att jag spelar förvirrad! :love:

Intressant, jag funderar över samma sak faktiskt. Känns inte helt likt Q4 att snurra in sig så här, men samtidigt vet jag att hon inte har lika mycket tid till leken som vanligt

edit: tog bort taggningen

Ja, jag vet inte vad jag ska tro.

Dessutom vet ju ulvarna också vem de försökt käka, men misslyckats. Så det finns ju fler som i så fall skulle kunna hålla den personen som god. Att som ängel lita på så lite information är ju väldigt vanskligt. Det är ju bra mycket säkrare att leta efter indikationer på att någon håller en själv som åt det godare hållet i så fall.

@quarter4ever Jag funderar lite kring ditt snurrande om ängeln och vilken info den kan få av missade käk. Nu har ju jag bara varit ängel en gång, och då vågade jag aldrig skydda någon annan än mig själv, men ängeln lär ju vara försiktig med vem den skyddar, och kommer antagligen inte skydda någon som den är osäker på om den är ond eller god. Eller, det är så jag skulle göra i alla fall. Dessutom är det ju som en nål i en höstack, sannolikheten att ängeln skyddar den som ulvarna försöker käka är ju rätt liten. Så att ängeln ska få ut en massa info av sina beskydd är ju rätt osannolikt. Självklart möjligt, men osannolikt. Precis som Paddington tar upp.

Det får mig att fundera lite kring ditt syfte att snurra in dig så mycket i dessa resonemang. För att du inte tänkte så långt? Eller för att du försöker lokalisera ängeln på något sätt? Eller för att du helt enkelt är desperat efter att hitta var det kan finnas information i denna sparsmakade lek?

Hm ja vad tror du?
Jag brukar i regel tänka ganska långt i mina funderingar, ibland är jag dock dålig på att få med alla vägar i det jag funderar över så det kan bli svårt att följa.
Jag håller ju det för troligt att ängeln kommer skydda sig själv inatt, något annat vore ju helt förkastligt rentav!
Självklart att det är för att hitta var det faktiskt kan finnas info i denna leken, definitivt inte att få fram vem ängeln är för alla att beskåda sas.
Jag brukar resonera om vad som är förutsättningarna enligt roll-listan så det är inget ovanligt?
Jag reagerar mer på att du ifrågasätter det faktiskt!

Jag fattar att det inte fanns nånting att gå på, men motiveringen :laugh: :D

Mäh! Jag tyckte att det var en SKITBRA motivering när jag inte hade något att gå på. :D Men nu är jag tillbaka och läser ikapp, så jag kanske ändrar röst om det dykt upp något matnyttigare...

Senast ändrad:
Jo men sannolikheten att ängeln skyddar rätt brukar tyvärr vara ganska så låg så att denne får extra information den vägen känns lite vansklig (och räknar man även in svarta fåret då så kan inte denne vara helt säker på att det är en god den skyddat). Det är mycket troligt att ängeln väljer att skydda sig själv natt1 vilket gör att jag tycker att spionen har större sannolikhet att få reda på en god roll.

Ja om ulvarna misslyckas första natten så är de nog ganska så klara över vem som är ängel.

Fast det var ju någon lek som den som var ängel inte visste att den fick skydda sig själv, så spionen trodde att fel person var ängel... ;)

Intressant, jag funderar över samma sak faktiskt. Känns inte helt likt Q4 att snurra in sig så här, men samtidigt vet jag att hon inte har lika mycket tid till leken som vanligt

edit: tog bort taggningen
Jag har också funderat en del över Q, men hennes försvar verkar ärligt och att hon genast misstänker den som ifrågasätter henne... ;) Men å andra sidan var det mig veterligen väldigt länge sedan Q var ulv så rent statistikmässigt så kanske hon är det den här gången, men statistik är inte mycket att använda i de här lekarna... ;)

Jag fick en tanke om att hon själv var fåret och ville ge en vink till ulvarna om det, men varför göra så när hon i så fall vet vilka ulvarna är? Det är ju en aning smidigare att "hinta" till rätt personer då så inte alla fattar vad hon pysslar med.
Jag tänkte lite i samma banor, men det verkar långsökt, min gissning är att Habina inte är får-lite för uppenbart spel i så fall, , men nog kan hon vara i lyan.

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 744
Senast: qitis
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7... 42 43 44
Svar
872
· Visningar
17 840
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia... 32 33 34
Svar
677
· Visningar
14 755
Senast: Madalitso
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
9 002
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka