Stelnad ledvätska

H

Helan

Lyssnade just på en clinick med Minna Telde som sa i videon att man bör skritta fram i 20 min för "att ledvätskan ska hinna stelna för att klara påfrestningarna i kroppen och för att musklerna ska hinna mjukna!"

Jag förstår hela grejen utom det med ledvätskorna, som jag aldrig hört tidigare. Hur funkar det?

Sv: Stelnad ledvätska

Första gången jag hör, trodde man ville få ledvätskan lite "varm och smidig".... stelna? Hm. Funderar vidare ;)

Har aldrig hört att ledvätskan stelnar.. trodde den smörjde lederna.. ?

Jag är också mycket frågande till detta.Jag trodde att ledvätskan var lite mer seg innan hästen var uppvärmd, sen efter uppvärmning blir den lite lösare och mer halkig och gör att det glider bättre.
Hon kanske sa fel eller var nervös?
Måste ändå kolla med era andra Bukisar om nån har en idé om detta?

Senast ändrad av en moderator:

Har aldrig hört detta, har ändå läst en hel del om rörelseapparaten och leder under gymnasiet nu (går trean), och haft veterinär som lärare. Ledvätskan ska ju vara lite seg, inte vattnig. Men att den skulle stelna det tror jag inte ett dugg på.

Jag tror det är tvärtom, att den är stelare i vila och blir mer lättflytande när man är uppvärmd.

Men ledvätskan kan väl vara lite "vattnig"?
Jag går hotell och restaurang programmet och nu i trean så har vi haft styck lektioner.. En tjej stod och styckade en oxe och så typ såg hon något rinnigt i leden, har för mig det var lite som olja..
Hon frågade läraren vad det var och läraren sa då att det var ledvätska.

Kanske är skillnad på ett dött och levande djur?

äh hon sa väl bara fel antar jag, menade säkert att leden var stel men skulle bli mer rörlig?!

Jag ställer mig också lite frågande. Iofs är ledwätska från en frisk led mer trögflytande och tråddragande än ledwätska från en inflammerad, men att den skulle bli "stelare" aw 20 minuters skritt.. nä?

Låter mer som när man wispar grädde..:d

Jo faktiskt, den tjocknar men inte blir stelnar den. Genom att den tjocknar till blir den mer oljelik och får en bättre smörjande effekt, detta har noterats av bl a Proffessor Arne Lindholm i en studie på hästar i lösdrift att dessa hästar hade konstant tjock ledvätska och även att ledproblemen fanns i mindre omfattning här.

Ja den ska ju vara lite rinnig men fortfarande lite kladdig/sockrig, men vattnig ledvätska är för mig inte helt bra.

Jo faktiskt, den tjocknar men inte blir stelnar den. Genom att den tjocknar till blir den mer oljelik och får en bättre smörjande effekt, detta har noterats av bl a Proffessor Arne Lindholm i en studie på hästar i lösdrift att dessa hästar hade konstant tjock ledvätska och även att ledproblemen fanns i mindre omfattning här.

Intressant!!

Men frågan är om den hinner tjockna på 20 min skritt. Det kanske inte är jmfbart med en häst i ständig rörelse i lösdrift.

Om man utgår ifrån en häst som stallas in, vilket jag tror att man jämförde med i studien så ska ledvätskan hinna tjockna till såpass att den smörjer bättre vid ökad belastning. Detta är inget konstant tillstånd, utan när hästen utsätts för mindre belastning te x genom att få stå stilla i en box så tunnas ledvätskan ut lite mer och mer för att åter tjockna vid ingångsättning igen.

Redan 1965 fick jag lära mig att man ska dela in ett ridpass i 3 delar.

Del 1. 20 minuters skritt och uppvärmning
Del 2. 20 minuters arbete.
Del 3. 20 minuters avslappnade efterarbete.

Jag tycker det låter förvånadsvärt att detta tydligen gäller än idag som en "nyhet".

Redan 1965 fick jag lära mig att man ska dela in ett ridpass i 3 delar.

Del 1. 20 minuters skritt och uppvärmning
Del 2. 20 minuters arbete.
Del 3. 20 minuters avslappnade efterarbete.

Jag tycker det låter förvånadsvärt att detta tydligen gäller än idag som en "nyhet".

Men snälla du, det är sannolikt inte många som INTE vet detta, läs mitt inlägg igen så var frågan om ledvätskan STELNAR under del 1: uppvärmningen. DET tror jag däremot inte så många känner till, inte gjorde jag det trots många år i hästbranschen.

Om man utgår ifrån en häst som stallas in, vilket jag tror att man jämförde med i studien så ska ledvätskan hinna tjockna till såpass att den smörjer bättre vid ökad belastning. Detta är inget konstant tillstånd, utan när hästen utsätts för mindre belastning te x genom att få stå stilla i en box så tunnas ledvätskan ut lite mer och mer för att åter tjockna vid ingångsättning igen.

Kan det vara därför som en häst som haft boxvila lättare får ledproblem vid igångsättning? Veterinärerna har blivit mer och mer för att rekomendera lätta skrittpromenader istf hel boxvila än tidigare.

Men snälla du, det är sannolikt inte många som INTE vet detta, läs mitt inlägg igen så var frågan om ledvätskan STELNAR under del 1: uppvärmningen. DET tror jag däremot inte så många känner till, inte gjorde jag det trots många år i hästbranschen.

Stelnar eller blir mer "seg" i en frisk led är väl en översättnings fråga eller dåligt ordval, kanske beroende på brist på språkkunskap och förtydligande.

Det är väl sedan urminnes tider att en ledvätska som inte är aktiv och får en optimal cirkulation alltid är mera "lättflytande"

Här har du problemet med många av dagens "bekväma" ryttare som har inbyggt ridhus i direkt anslutning till stallet.. Tänk om dom skulle behöva skritta ut sin häst före påbörjat arbete i ridhusen och det t.o.m. regnar i drygt 20 minuter...

Huuaaa,, vad både make uppen och håret skulle se ut då när det är dags för att börja arbeta hästen.

För att inte tala om hur många av dagens "moderna" hästar är helt oridbara i naturlig teräng och skrämmer skiten ur ryttaren så snart den hamnar i sin naturliga miljö..

Vet du exakt,, hur mkt personen som citeras i TS:s startinlägg värmer upp sina hästar i hästens naturliga miljö??

Är det en slump att bl.a. Milton höll så länge på internationell nivå och även majoriteten av hans hästar som dagligen tränades utomhus i naturlig miljö.

Kan det vara därför som en häst som haft boxvila lättare får ledproblem vid igångsättning? Veterinärerna har blivit mer och mer för att rekomendera lätta skrittpromenader istf hel boxvila än tidigare.

Rörelse ökar cirkulationen, och ökad cirkulation främjar läknings processen..

Kanske inte alltid om en ökad cirkulation hämmar läknings processen genom smärta för då hämmas cirkulationen. Om därmed läknings processen.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 054
Senast: fejko
·
Kultur Jag inser att det här kan vara ett ganska laddat ämne och lite av en kontroversiell åsikt från min sida, framförallt med tanke på...
2
Svar
35
· Visningar
2 952
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 701
Senast: Saeta
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 116

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka