Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Menar du att ledvätskan blir bättre av frisk luft eller varför måste hästen vara utomhus för att skrittas?
Eller hästar hålla bättre om de rids på fält än på ridbanor under tak? Förstår inte din koppling riktigt?
Redan 1965 fick jag lära mig att man ska dela in ett ridpass i 3 delar.
Del 1. 20 minuters skritt och uppvärmning
Del 2. 20 minuters arbete.
Del 3. 20 minuters avslappnade efterarbete.
Jag tycker det låter förvånadsvärt att detta tydligen gäller än idag som en "nyhet".
Menar du att ledvätskan blir bättre av frisk luft eller varför måste hästen vara utomhus för att skrittas?
Eller hästar hålla bättre om de rids på fält än på ridbanor under tak? Förstår inte din koppling riktigt?
Kan det vara därför som en häst som haft boxvila lättare får ledproblem vid igångsättning? Veterinärerna har blivit mer och mer för att rekomendera lätta skrittpromenader istf hel boxvila än tidigare.
Handen på hjärtat,, om alla som konstant rider sina hästar i ridhus delade in i % hur många % man rider rakt fram, hur många % man rider på böjt spår och främst rider jag lika många % på böjt spår i höger varv som i vänster varv???
Glöm det sista,,, människan är bekväm och rider alltid 70% mer på böjt spår i det "bekväma" varvet. Ofta rider man oxå väldigt ensigt på böjt spår. Jag har otaliga gånger sett ryttare "harva" runt i upp till 5 minuter i samma varv!! Sedan ställer man sig frågande till varför hästen får ledproblem..
Men din "enkla" koppling är bara usel användning av statistik.
PL
Lyssnade just på en clinick med Minna Telde som sa i videon att man bör skritta fram i 20 min för "att ledvätskan ska hinna stelna för att klara påfrestningarna i kroppen och för att musklerna ska hinna mjukna!"
?
Ja den ska ju vara lite rinnig men fortfarande lite kladdig/sockrig, men vattnig ledvätska är för mig inte helt bra.
Nu rider inte jag i ridhus dagligen, men jag rider nog hälften av tiden i höger och hälften i vänster varv och gör alla övningar åt båda håll, galopperar alltid båda galopperna och rider inte på samma volt mer än ett par varv.
Jag gör detta för att jag vill variera ridningen även inomhus samt att jag vill jobba hästen helt liksidigt för att den inte ska bli (mer) sned. Vet att alla hästar och människor har en bra och en sämre sida, men försöker att inte förstärka detta genom enformigt arbete.
Utomhus är hästen på alla tänkbara underlag som finns med naturens variation. Har aldrig haft ledproblem på hästarna. (undantaget en kotledsinflammation på en häst när jag i början av hästägandet red för en tränare som just förespråkade runt på volt hela lektionspasset...)
Men många rider på tok för enformigt.
KL
Jag tror oxå att det blev lite fel i ordvalet.
Blir ledvätska varmare efter uppvärmning? Friktion i leden? Som med bilen
Vad händer egentligen när stela/ngt orena hästar- "värmer ur"?