Stelnad ledvätska

Sv: Stelnad ledvätska

Menar du att ledvätskan blir bättre av frisk luft eller varför måste hästen vara utomhus för att skrittas?
Eller hästar hålla bättre om de rids på fält än på ridbanor under tak? Förstår inte din koppling riktigt?

Menar du att ledvätskan blir bättre av frisk luft eller varför måste hästen vara utomhus för att skrittas?
Eller hästar hålla bättre om de rids på fält än på ridbanor under tak? Förstår inte din koppling riktigt?

Troligen bryr sig inte ledväskan så mycket om den får frisk luft eller inte, men leder i benen mår bra av att inte alltid gå på böjt spår och samma underlag.
/U

Redan 1965 fick jag lära mig att man ska dela in ett ridpass i 3 delar.

Del 1. 20 minuters skritt och uppvärmning
Del 2. 20 minuters arbete.
Del 3. 20 minuters avslappnade efterarbete.

Jag tycker det låter förvånadsvärt att detta tydligen gäller än idag som en "nyhet".

Det där lärde jag mej av en beridarelev på Flyinge för en fruktansvärd massa år sen, (inte redan 1965, dock) men det var så de jobbade hästarna och det sitter i mitt huvud än idag att lägga upp ungefär så.
I mitt huvud är det jag lärde förr mera värt eftersom det grundades på lång erfarenhet och stort hästkunnande. Idag kommer det som i allt annat forskningsrapporter hit och dit som visar en sak ena året och en annan nästa, är mycekt kritisk mot sånt faktiskt.

Ja ja kanske lite utanför ämnet. men ändå inte.

Kopplingen är enkel, antal ledproblem har ökat drastiskt i samma takt som antal nya ridhus. Du själv rider väl hellre en timme under tak än ute i snö och 15 minusgrader eller i ihållande regn?? Människan är som bekant mkt bekväm och ser alltid till sig eget ego främsta rum.

Ja, hästar håller bättre om dom rids mer i naturen och det beror på följande.

1. Den arbetar hela tiden på olika underlag/ ej ensidigt underlag som en ridhusbotten har. Ridhusbottnar har ofta antingen en mkt djup botten vilket är livsfarligt för hästens senor/gaffelband (men livsviktig funktion om ryttaren ramlar i backen för då landar man mjukt) eller så har ridhusbotten en mkt fast/stumt underlag vilket leder till att hästen helt enkelt "slår sönder sina leder" p.g.a. att underlaget inte sviktar.

2. Den arbetas hela tiden på skiftande sviktande underlag, ängsmark mer sviktande, mjuk grusväg eller sandväg, ngt mindre sviktande men fortfarande ett mjukt stötdämpande underlag där hela hoven utsätts för optimal cirkullation. Skritt på asfaltsväg, nästan helt osviktande men ett underlag som är mkt bra för att stärka senorna.

3. I en kuperad terräng så sker en naturlig belastning av lederna, både framåt/bakåt och främst i sidled både innåt och utåt trots att man rider rakt fram. I ett ridhus (som inte har en botten som ser ut som "hela havet stormar" ) belastas bara lederna framåt/bakåt på rakt spår, när man kommer till en kortsida och tvingas rida hästen på böjt spår så blir det en ensidig sidväres belastning av lederna.

4. Ledvätskan bryr sig nog inte om den får frisk luft eller inte, däremot så bryr sig ledvätskan om att leden arbetar fullt ut i aalla riktningar helt naturligt för att ledväskan ska klara av att smörja leden.

Handen på hjärtat,, om alla som konstant rider sina hästar i ridhus delade in i % hur många % man rider rakt fram, hur många % man rider på böjt spår och främst rider jag lika många % på böjt spår i höger varv som i vänster varv???

Glöm det sista,,, människan är bekväm och rider alltid 70% mer på böjt spår i det "bekväma" varvet. Ofta rider man oxå väldigt ensigt på böjt spår. Jag har otaliga gånger sett ryttare "harva" runt i upp till 5 minuter i samma varv!! Sedan ställer man sig frågande till varför hästen får ledproblem..

På den tiden visste varken jag eller mina tävlings/träningskolleger va kotledsinflamation/hovledsinflamation/ledskador innebar...

På min tid när jag va aktiv tävlingsryttare så gick antal ridhus i området att räkna på en hands fingrar, en gång i veckan red man i ridhus och det va när man hopptränade. Övriga sex dagar så red man och tränade sina hästar i naturen och man utnyttjade den natur man hade att tillgå till muskeluppbyggande träning, mängdträning, lungträning osv. Man hade ocå klart för sig att bara för att man red på en rak väg så innebar det inte att man va tvungen att rida hästen rakt fram. Det gick jättebra att omväxlande rida öppna/sluta skänkelvikning och galopp sluta på en rak väg. Varje sidvärtsrörelse blev lika enformig som vägen va bred, sedan va det bara att ställa om och utföra nästa övning tills man kom över på andra sidan vägen igen o.s.v. Med det menar jag att varje rörelse inte blev så enformigt påfrestade för varje enskild led som det genom en hel diagonal i ett ridhus på 20*60 eftersom en normal väg knappast är bredare än 5-6 meter.

"Trots" detta och avsaknad av ridhus så tävlade dessa hästar nationellt och internationellt i hoppning i svår klass år efter år helt utan skador orsakade av ledproblem.:confused:

Eftersom jag även på den tiden va utbildad banbyggare och i utbildningen framhävdes tydligt att en bansträckning ska ha lika många höger som vänster svängar och en optimal bana ska byggas så att det aldrig blir 2 höger eller 2 vänster svängar i rad. Så kallade "brytsvängar" ( där hinder nr två står bakom hinder nr 1 ) skulle oxå i möjligaste mån undvikas eller oxå skulle brytsvängen hävas genom ngn typ av dekoration.

Så kort sagt,, det är ryttaren som oberoende av underlag måste rida och träna sin häst med insidan av huvudet., och främst först hur olika underlag och steriotyp ridning påverkar hästans hälsa och ledvätska.

Nog finns det mkt som talar för att ridning i naturen är positivt.
Men din "enkla" koppling är bara usel användning av statistik.
PL

Kan det vara därför som en häst som haft boxvila lättare får ledproblem vid igångsättning? Veterinärerna har blivit mer och mer för att rekomendera lätta skrittpromenader istf hel boxvila än tidigare.

Det kan säkert finnas en grund där ja, man vill ju numera inte gärna låta hästen stå still för länge i de fall det inte handlar om regelrätta hältor med innevarande skada som kräver stillastående och/eller kraftigt påverkade leder.

Spatt är ett sådant exempel, även om hästen uppvisar en mindre hälta vill man gärna låta hästen hålla igång lite lättare. Detta har visat sig mer gynnsamt än att låta hästen stå på boxvila, jag vet däremot att de kan ha fått stå på vila i några dagar efter att de har sprutats i led. Men även här har man skiljt på vad som sprutats in, tupp kam så ville veterinär att hästen skulle få lätt 10-minuters promenad 2 ggr per dag under tre dagar och därefter ökades tiden successivt. Medan en injektion av cortison har krävt boxvila av samma veterinär i tre dagar innan promenaderna har påbörjats.

Handen på hjärtat,, om alla som konstant rider sina hästar i ridhus delade in i % hur många % man rider rakt fram, hur många % man rider på böjt spår och främst rider jag lika många % på böjt spår i höger varv som i vänster varv???

Glöm det sista,,, människan är bekväm och rider alltid 70% mer på böjt spår i det "bekväma" varvet. Ofta rider man oxå väldigt ensigt på böjt spår. Jag har otaliga gånger sett ryttare "harva" runt i upp till 5 minuter i samma varv!! Sedan ställer man sig frågande till varför hästen får ledproblem..

Nu rider inte jag i ridhus dagligen, men jag rider nog hälften av tiden i höger och hälften i vänster varv och gör alla övningar åt båda håll, galopperar alltid båda galopperna och rider inte på samma volt mer än ett par varv.
Jag gör detta för att jag vill variera ridningen även inomhus samt att jag vill jobba hästen helt liksidigt för att den inte ska bli (mer) sned. Vet att alla hästar och människor har en bra och en sämre sida, men försöker att inte förstärka detta genom enformigt arbete.

Utomhus är hästen på alla tänkbara underlag som finns med naturens variation. Har aldrig haft ledproblem på hästarna. (undantaget en kotledsinflammation på en häst när jag i början av hästägandet red för en tränare som just förespråkade runt på volt hela lektionspasset...)

Men många rider på tok för enformigt.

Men din "enkla" koppling är bara usel användning av statistik.
PL

Eller oxå är det från din sida "enkel" koppling till att det är statestik.

Jag talar om verklighet,, du ser bara till din egen koppling.

Va du med och stödde Agrias senaste försäkrings förändring???

Jag tycker den är ett praktexempel på hur många (ca 500 ) av deras kunder resonerar och även hur många av dagens mindre seriösa Veterinärer och hästägare resonerar i brist på hästkunskap.

Man hoppas på att deras nya försäkringsvillkor sätter STOPP!! för alla oseriösa utförare i branchen.

Källa: Sporthästen. se

Länk: http://www.sporthasten.se/artiklar/agria-slutar-betala-för-dyra-hältor

Ja, det förstår jag också, kopplingen till att rida utan tak över huvudet förstod jag dock inte. Och gör ännu inte, jag vill nämligen inte sammankoppla det med variationsrikt arbete.

Ja, jag rider definitivt hellre inomhus än ute i ösregn. Frågar du min häst så håller han garanterat med mig. ;) Han stoppar helst inte näsan utanför stalldörren om det är ösregn och kryper ihop, spänner sig och går som en ostbåge för att undkomma regnet. Inte grundförutsättningen för uppbyggande arbete direkt.

Jag håller självklart med om att variation i arbetet är viktigt, liksom varierande och BRA underlag är av stor vikt - men jag köper inte kopplingen du gör rakt av mellan "dålig ledvätska = pga ridhus" och "frisk häst = inget ridhus".

Som större delen av året ser ut här i västra Sverige är uteridningsmöjligheterna du talar dig så varm för näst intill obefintliga. I år har det inte varit EN enda vinterdag där man kan rida i snö, istället har vi omväxlan haft stelfrusen knagglig lera, is, is med vatten på eller näst intill bottenlös lera. Förutom på de preparerade ridvägarna då, men då blir ju underlaget ändå monotont å andra sidan. Några ängar att rida på har vi bara under en kort period när skörden är klar om det mot förmodan skulle hålla sig torrt men inte FÖR torrt så det blir för hårt, osv.

Fast, det är klart, skulle vi ställa av hästarna från oktober till mars skulle nog försäkringsbolagen bli glada å andra sidan, det blir ju betydligt färre riddagar och oddsen blir därmed högre för skador - samtidigt som hästarna lär läka ut rätt mycket på ett halvår - och hästar som inte rids får ju inte förslitningsskador heller för den delen...

Lyssnade just på en clinick med Minna Telde som sa i videon att man bör skritta fram i 20 min för "att ledvätskan ska hinna stelna för att klara påfrestningarna i kroppen och för att musklerna ska hinna mjukna!"
?

Tittade på detta också och funderade men trodde att jag hade hört fel för hon sluddrade lite...
Jag tror att hon sa tvärtom... Typ: "...så att inte ledvätskan är stel och för att musklerna bla bla...."

Jag tolkade det så, då jag inte hörde riktigt. Låter konstigt att det ska stelna, men kanske är så. Vet ej. Har ej hört det förr.

I övrigt så förstår man ju naturligtvis att hästen ska vara uppvärmd när man börja jobba mer...

Jag tror helt enkelt det blev ett olyckligt ordval! Ledvätskan stelnar inte - den tjocknar!

Det var en artikel i Ridsport om detta för något år sedan, att när hästen står på box så blir ledvätskan så tunnflytande att den inte har någon stötdämpande förmåga. Det krävs minst 10 minuters skritt för att "återställa" ledvätskan igen. En häst som stått stilla på box bör alltså skrittas MINST 10 minuter innan man övergår till en gångart som belastar lederna mer.

Som så många andra så hade jag fått lära mig att man alltid ska börja med att skritt 10 minuter, men det var först när jag läste den här artikeln som jag lärde mig orsaken!

ja det låter vettigt...

skönt att få en förklaring, det lät konstigt

Ja den ska ju vara lite rinnig men fortfarande lite kladdig/sockrig, men vattnig ledvätska är för mig inte helt bra.

Nej men jag menade inte precis som vatten :p Menade lite så som du sa, lite oljig nästan, var den iaf på djuret som jag såg.

Nu rider inte jag i ridhus dagligen, men jag rider nog hälften av tiden i höger och hälften i vänster varv och gör alla övningar åt båda håll, galopperar alltid båda galopperna och rider inte på samma volt mer än ett par varv.
Jag gör detta för att jag vill variera ridningen även inomhus samt att jag vill jobba hästen helt liksidigt för att den inte ska bli (mer) sned. Vet att alla hästar och människor har en bra och en sämre sida, men försöker att inte förstärka detta genom enformigt arbete.

Utomhus är hästen på alla tänkbara underlag som finns med naturens variation. Har aldrig haft ledproblem på hästarna. (undantaget en kotledsinflammation på en häst när jag i början av hästägandet red för en tränare som just förespråkade runt på volt hela lektionspasset...)

Men många rider på tok för enformigt.

jag är som du väldigt nogrann med att göra alla övningar i lika stor/liten omfattning i båda varven,för liksidigheten inbillar jag mig,använder mig av detta även ute i naturen med sidförande mm,inget jag läst mig till utan hör till logiskt tänkande;)

och självklart med väl uppvärmd häst,min ridning har visat sig funka på dom hästar jag haft och är för mig ett bra "kvitto".

/Arabizar

KL
Jag tror oxå att det blev lite fel i ordvalet.

Blir ledvätska varmare efter uppvärmning? Friktion i leden? Som med bilen;)

Vad händer egentligen när stela/ngt orena hästar- "värmer ur"?

KL
Jag tror oxå att det blev lite fel i ordvalet.

Blir ledvätska varmare efter uppvärmning? Friktion i leden? Som med bilen;)

Vad händer egentligen när stela/ngt orena hästar- "värmer ur"?

Ledvätskan tjocknar och får en bättre stötdämpande effekt samtidigt som den smörjande effekten ökar, genom det minskas stelheten i leden MEN dessa hästar har också med stor sannolikhet en stor andel muskelstelhet också som även den värms ur genom ökad blodcirkulation.

Tack för svar.
Men hur vet man att just 20 min är tillräckligt oavsett utetemp?

Det man vet är att ledvätskan efter 20 minuter i rörelse är tillräckligt tjock för att räknas som stötdämpande och smörjande.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 054
Senast: fejko
·
Kultur Jag inser att det här kan vara ett ganska laddat ämne och lite av en kontroversiell åsikt från min sida, framförallt med tanke på...
2
Svar
35
· Visningar
2 952
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 701
Senast: Saeta
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 116

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka