Sv: Stegrar

Jag har också haft en häst som var "lätt framtill", Dels var hon mkt framåt, dels väldigt känslig i munnen. Jag löste det genom att rida henne med en martingal och ett mjukt bett samt försöka hålla henne lugn. Det fungerade inte 100 men det blev bättre.

qenzo skrev:
Hmmm de hästar jag har ridit som syssla med sånt här har helt enkelt fått trippa omkring, men har jag sagt SKRITT så är det skritt och ingenting annat som gäller. Och då spelar det f*n ingen roll vad hästen tycker om saken.

Jag skulle heller inte fatta galopp för att få "tjafset" överstökat.

Vet inte om det var riktat till mig eller till mackan, men fattar inte galopp för att få tjafset överstökat.
Fattar först galopp när tjafset är överstökat, så det blir jag som bestämmer men så vi slipper hamna i nytt bråk.

Riktiga rävar som är hårda i psyket och stegrar rejält..Då har det hänt några gånger att jag dragit omkull dem med flit :o
Har funkat för mig då de egentligen inte vill tappa fotfästet och hamna på rumpan. Dock ingen metod jag rekomenderar gemene man...

en gammal häst bok (ca 30 år) jag har skriver att man ska göra såhär (själv testat, fast ofrivilligt ;) ) man ska ta den till ett ställe med mjukt underlag, utrustad med tömkörningsgjord och tömmar sen ska man provocera fram en stegring och när den är där uppe ska man dra den bakåt och sidan, så den slår över.
min gjorde så en gång när vi skulle lasta på tävling en gång, visserligen inte på mjukt underlag, men han blev jättespak och gick RÄTT in i trailern, och har inte stegrat sig så högt igen.
pågår det under längre tid tycker jag att man ska slå hästarna mellan öronen alternativt på rumpan, för det är verkligen effektivt. allt detta förutsatt att hästen är istadig och inte har ont. det ska INTE löna sig att bråka.

jag vet en häst som har brutit manken å en som totalt tappade luften genom att gå över, så det e nog inte såååå bra... :crazy:

har hört att man kan hälla vatten i huvet när den reser sig, de tror att det är blod... men men... vem kan sitta med en VATTENBALLONG när man rider :angel:

jag har också en nära vän vars häst krossat manken. det är därför man ska dra dem åt SIDAN.

Jag har en äldre herre på 21 år som travtränades 2-5 år, 5-16 år som ledarhäst på turridning, 16-21 år som allroundhäst. Men tiden som turhäst sitter i. Så fort han ser en raksträcka eller en uppförsbacke så ska han galoppera. Jag försöker att göra tvärt emot. I uppförsbackar så skrittar vi. Men han nar kommit på att om han lättar fram och skjuter ifrån med bakbenen så blir det som en katapult. Man har inte en chans att hålla tyglarna, men fördelen är att efter ett par galoppsteg (och man har återfått kontroll över tyglarna igen ) så är det inget problem att stanna han. Men jag har provat "gummisnodd", chambong mm. utan resultat.
När stoet var i ridhuset första gången så reste hon sig så att vi slog runt, hon har aldrig gjort det sedan.

"Katapulten" är svår att hålla emot. En variant kan vara att snabbt korsa händerna mot halsen på hästen, så att tyglarna blir kortare och trycka fast dem där, på så sätt får hästen svårare att ta med sig bettet framåt, om du förstår vad jag menar...

Om hästen lättar fram lite men inte stegrar på riktigt driver jag den framåt och kanske skäller lite på den, försöker den på allvar resa sig får den sig ett rapp med spöt plus att jag driver och ryter till, hinner den upp i luften drar jag ena handen utåt neråt åt sidan så att den tappar balansen och går ner igen.

Sen får man såklart försöka reda ut orsakerna till beteendet, men just när den reser sig har iaf inte jag tid att börja fråga om den har ont, utan då ska den bara ner fortast möjligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 201
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 259
Senast: Enya
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka