Stark och svag sida

Balderum Norr

Trådstartare
Eller stel och mjuk; orden betyder detsamma.

På vilket sätt VET ni att er häst är stark på den ena sidan?

En häst som alltid väljer t ex höger galopp, vilken sida antar ni då är den starka?

Hade detta inlagt på grundutbildning utan större respons.
 
Sv: Stark och svag sida

Om den alltid valde hö. galopp, skulle jag tolka det som att den hade mer problem än att bara vara stel.
Hö. fram eller vä. bak.
 
Sv: Stark och svag sida

Min dam är klart svagare i vänster sida. Där förböjer hon sig gärna och går som en ostkrok. Men det är näst intill stört omöjligt att få henne att ta stöd på yttertygel och trampa in under sig med vänster bak i vänster varv. Utan hon använder hellre vänster bak som påskjutningsben i vänster varv och ramlar iväg med ytterbog.

I höger varv, böjer hon sig inte lika mkt, men hon ställer snällt, formar och trampar in under sig med inner bak, när jag jobbar med skänkelvikningar och skolor. Det går också väldigt bra att hålla emot och forma till ytterbog, så den följer den tänkta linje jag har i det jobb jag utför.

Innan jag förstod skillnaden på stark och svag sida, trodde jag att hon var starkare i vänster sida. Men nu vet jag att det är tvärtom och försöker jobba henne mer och mer utåtställd när jag jobbar henne.

Idag hade jag ett svettigt pass för både henne och mig, då jag blev tvungen att bli lite arg :o En hästvecka med IngelaH och Tima. Men sista tjugofem minutrarna kändes hon LIKA fin i bägge varven och jag fick till ett par rejält rakriktade linjer i trav över stubbåkern, i härlig form med schvung i steget där jag riktigt kände Timas rygg välva sig upp under mig och ländryggen "dallra". Till och med öronen stod nästan rätt ut på damen, så avslappnad och trevlig blir hon inte varje dag inte... :love: Om det där med öronen sen, var för att hon var psykiskt och fysiskt trött för stunden, kan jag inte svara på. Men hon var inte tröttare än att hon testade att "bryta ur formen" ett par gånger till innan vi gav oss för idag.
 
Sv: Stark och svag sida

jag tycker ju inte att stel och mjuk är samma sak som star eller svag, elt olika saker..

Att en häst har en starkare och en svagare sida är för mig naturligt, särkillt på unghästar, men det är ju det man jobbar mot = att få hästen så liksidig så möjligt. Om hästen har en svagare sida så den tex inte orkar arbete lika mkt på båda sidor, så får de bli mer styrketräning..

Om hästen däremot är stel eller mjuk så är det ryttarens ansvar, det är vi som rider hästen stel eller mjuk..

Om din häst hellre vill fatta höger så skulle jag säga att den är starkare i vänster sida..

Finns ett knep som man säger sig kunna se vilken som är hästens svaga sida från marken och då kollar man på vilken sida som manen ligger på, den sidan manen ligger på är hästens svaga sida, vet dock inte hur sant det är.. men det skulle då vara för att hästen var mer musklad på sin starka sida så att musklerna sköt över manen på andra sidan..
 
Sv: Stark och svag sida

På min häst stämmer det i alla fall :crazy:

Så det innebär alltså att en häst som har man på båda sidorna, är ganska liksidig av naturen? Dvs. om man skulle tänka i "man-tankar".
 
Sv: Stark och svag sida

Det knepet vet jag inte hur mycket sanning det är i det. Lika väl man säger fölet föds liggande åt höger sida blir det starkare på den sidan eller om det nu var tvärsom.

Min häst har haft en bäckenskada efter fall som påverkar gångarterna och rörelsemönstret. För att vara 100% säker är tanken jag ska lägga boots på den STARKA sidan och i o med det få hästar trötta ut den starka sidan för att flytta vikten till den svaga sidan.

Och är inte helt säker ännu på vilken som verkligen är den starka sidan för han har varit rel jämnstark tidigare. Svårt. Så alla bra tips är välkomna.
 
Sv: Stark och svag sida

mm, jag vet också några som det stämmer på, ja om manen ligger på båda så borde ju hästen vara liksidig, min storhäst som innan alltid har haft man på vänster sida, har närstan stubbman nu:crazy: den står helst rätt upp och hon har blivit väldigt liksidig
 
Sv: Stark och svag sida

men om du sätter boots på den starka sidan så borde den efterhand bli ännu starkare? eller?
 
Sv: Stark och svag sida

jag vet en som tänkte precis så...

Den hästen hamnade i himlen

En annan variant är ju att lära sig rida så bra att man kan kontrollera vilken sida hästen använder.

fast jag ser det inte som en sida - utan som en diagonal

Kan man rakrikta sig själv så kan man rakrikata hästen och rida den i den diagonal som den är svagare i.
 
Sv: Stark och svag sida

Jag vill påstå att den sida som hästen väljer att släppa är det svagare. Dvs går den att vika dubbel i högersidan men har ett gott stöd i vänster så är den starkare i vänster.

De flesta hästar är vänsterhovade.

För min tränare (A-tränare) som alltid lyfter fram lösgjordhetet som nr 1, så får man oftast lösgöra högersidan.
 
Sv: Stark och svag sida

Om hästen gärna faller ut åt vänster, tex på höger volt - är den då svag i vä sida? Så skulle jag gissa.
I såna fall, är det då så att man ska träna öppna för vä skänkel o sluta för höger skänkel?
Min vingelpotta drar sig gärna åt vänster även på raka spår, särskilt som idag, då bjudningen var högst diskutabel...
 
Sv: Stark och svag sida

jag vet en som tänkte precis så...

Den hästen hamnade i himlen

En annan variant är ju att lära sig rida så bra att man kan kontrollera vilken sida hästen använder.

fast jag ser det inte som en sida - utan som en diagonal

Kan man rakrikta sig själv så kan man rakrikata hästen och rida den i den diagonal som den är svagare i.

Jaha och vad menar du då?

Som jag skrivit så har min häst problem efter en bäckenskada och han har varit ganska jämnstark så jag har problem hitta den starkare sidan.

Tipset kommer från en, som jag förstått, duktig equiterapeut. Har knappt åtanke hästen ska komma till himlen för att den tränas jämnstark?
 
Sv: Stark och svag sida

Om hästen gärna faller ut åt vänster, tex på höger volt - är den då svag i vä sida?

Om hästen faller ut åt vänster skulle på en högervolt så skulle jag säga att ryttaren inte har koll på sin possition el på sin vikthjälp eller båda:D

:angel:

förmodligen glappar ditt vä knä se till att ha det intill, och att sadeln ligger på mitten
Se också till att du inte viker dig i midjan

Nu ser ju jag inte vad ditt problem är, men en enkel sak är ju att hållla ned ytteraxel om hästen vill glida iväg. Den kanske behöver en tydligare ram på utsidan ( samma instruktion hindrar dig att vika dig i sidan)

Sedan är ett vanligt problem att höger axel går före - då är det också svårt att få med sig hästen och få hästen att bära vikt med vä framben. (vilket de flesta inte vill)

(Jag är ju mer inne på att det är en diagonal som är starkare än en sida.)
 
Sv: Stark och svag sida

Jag tycker det låter väldigt bakvänt - hästen skall då vara bra utröttad i den starkare sidan om man skall få den att byta- och då har du ju skador på båda.

Jag skulle hellre ta tömkörningslektioner och få hästen mer liksidig - låta den svaga sidan komam ikapp.

Sedan kan man om man fokuserar på sin possiton till häst kontrollera hur hästen fördelar vikten mellan sina ben - om man har sådan tur att man hittar någon som kan lära en det.

men även här måste man ge den svagare sidan tid att komma ikapp.
 
Sv: Stark och svag sida

Det får du i så fall diskutera med ET för det här har jag ingen erfarenhet av.

Däremot är jag nu mer inställd på att hästen har påbörjan till spatt. Problemet har detta år ökats med mer snedhet, snubblingar mm.
 
Sv: Stark och svag sida

Härlig avatar!
Hmm, ja det kan ju vara så som du skriver, fast jag vill inbilla mig att det bara är med min häst som detta uppträder. när jag rider andra hästar känner jag inte av detta problemet.
Men jag ska ändå ha koll på vä knä i morrn. Har ju en fotskada i vä fotled, kan inte trampa ned ordentligt med den, kanske ngt med den stelheten som får mig att sitta knasigt.

Tänker också att det inte låter så bra att försöka trötta ut den starka sidan. Förmodligen hinner man samtidigt då slita på den svaga onödigt mycket.

Förmoda att jag kommer fram till att hästen är svagare i tex höger sida, hur ska den så tränas?
 
Sv: Stark och svag sida

Härlig avatar!
Hmm, ja det kan ju vara så som du skriver, fast jag vill inbilla mig att det bara är med min häst som detta uppträder. när jag rider andra hästar känner jag inte av detta problemet.
Men jag ska ändå ha koll på vä knä i morrn. Har ju en fotskada i vä fotled, kan inte trampa ned ordentligt med den, kanske ngt med den stelheten som får mig att sitta knasigt.

Tänker också att det inte låter så bra att försöka trötta ut den starka sidan. Förmodligen hinner man samtidigt då slita på den svaga onödigt mycket.

Förmoda att jag kommer fram till att hästen är svagare i tex höger sida, hur ska den så tränas?
 
Sv: Stark och svag sida

Du är envis :D du
Jag upplever min häst att den helst belastar höger fram och vänster bak.
Alltså är den svagare i höger bak, samt vill ej böja i höger varv om det är för att den är stel eller inte vill belasta vä fram det vet jag inte,men när jag rakriktar den så måste jag föra vikten utåt åt vänster, så jag har ju som sagt en annan teori.
Diagonalteorin :D

I mitt fall så;....
En rakriktad vä galopp med lite öppna tänk stärker höger bakben mest.

I höger varv så har vi svårt att böja rent koordinationsmässigt båda två- så då gör vi det.
Öppna och Sexmetersvolter i trav.

Det kan ju vara så att det i ditt fall är hästen mest som har problem.

I tex högergaloppen med Nordis så får man överdriva att sitta på utsidan och nästan BURKA lite för att han inte skall välta och svänga som en motorcykel :crazy:
Man måste också väldigt stark i sin böjande possiton, men är man det - så blir höger galoppen mycket bättre än vänster eftersom han är starkare i vänster=ytter bak

Jag hade en trasig häst som inte ville belasta Vä fram alls, pga av halsskada fick jag reda på senare, den fick man vara väldigt noga med var man hade bröstkorgen,
Den hsäten lyfte sin vä rygghalva varpå sadeln gled snett och den gled ut från volter i vänstervarv.
Andra varvet var svårt att tömköra i - den ramla bara in mot mitten.
Uppsuttet gick det att böja med possitione i axlarna i höger varvet.
med tanke på hur allvarliga skador den hästen hade så var den jättebussig, den försökte verkligen vara till lags, och protesterade aldrig.


ang avataren; Malinsky tyckte den passade mig.
jag läser helst komlicerade texter i badet med ett glas vin och lite levande ljus.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 273
Senast: mamman
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 361
Senast: alicegard
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp