Stark och svag sida

Sv: Stark och svag sida

Ser mycket mysigt ut. Skulle jag behöva just nu om jag orkade.

Ang sidorna så det bra att tänka på sin egen kropp när man bara går rakt fram. Man känner då att man går före med ena höften, troligtvis i alla fall, känns väldkigt tydligt faktiskt. Eller kanske s¨ka jag säga tyvärr. Vad gör man åt det?
 
Sv: Stark och svag sida

(det gjorde det)

Man går medvetet före med den andra när man är ute och går :idea:
du måste träna upp den andra sidan av dina sidliga magmuskler det gör du bäst genom att fokusera på att få fram den andra sidan när du går
 
Senast ändrad:
Sv: Stark och svag sida

Först din huvudfråga angående stark och svag. Jag har resonerat mycket med min tränare om det här, då jag är människosjukgymnast och jobbar med människors starka och svaga sida tycker jag ämnet är spännande även på hästar. Så här resonerade vi:

När hästen går på böjt spår, t.ex. i höger varv eller i en öppna (lättare att tänka hästen böjd på ett rakt spår när jag börjar förklara nedan). Då kommer det inre bakbenet att hamna "mellan" frambenen och mer under kroppen, och det yttre bakbenet kommer mera utanför kroppen och utanför frambenens spår. Detta gör att det blir en viktförskjutning på bakbenet. Från att bakbenen har tagit 50% vardera av hästens bakdelsvikt så kommer det inre bakbenet, som är placerat mer mitt under hästen, att ta procentuellt mer vikt än det yttre bakbenet. Det yttre bakbenet skjuter in vikten mot mitten av hästen, och det inre bakbenet måste bära upp den vikten som det yttre bakbenet skyfflar in.

Om hästen inte orkar bära t.ex. 65% av kroppsvikten på inner bak så börjar den kompensera. Det gör den genom att försöka räta ut kroppen så den blir rak. Ett vanligt sätt är att skjuta ut ytter framben, ytter bog. När hästen skjuter ut frambenet och bogen så kommer frambenens spår att hamna närmare ytter bakbens spår och därigenom kommer ytter bakben att ta mera vikt och inner bakben avlastas.

Motsvarande i exemplet är ytter fram som tar mer vikt pga benens placering vid böjning.

Det andra jag vill kommentera är träningen och rehabiliteringen. Jag vet inte så mycket om träning med viktboots, men jag hoppas att din EQ har god utbildning och stor erfarenhet av att göra träningsprogram för hästar. Det är nämligen stor skillnad mellan att ha behandlingserfarenhet och att göra träninsprogram.

Min erfarenhet är att den bästa yrkeskattegorin för att göra träningsprogram för rehabilitering är Hästsjukgymnaster utbildade i veterinärmedicin. De har tre till fyra års utbildning och jobbar alltid i nära sammarbete med veterinärer och djursjukhus. Jag vet inte säkert men jag kan tänka mig att försäkringen kan täcka en del av kostnaderna. Vet inte var du bor, men om du är nyfiken så kan du gå in och titta på http://www.allready.net/lsr-lsvet/ och se en lista. Du kan säkert ringa och fråga någon om vad de tror och tänker, eftersom de jobbar i anslutning till djursjukhus så har de inte samma vinstintresse som privatpraktiserande terapeuter, sjukgymnasterna får ju sin lön från djursjukhuset.

Lycka till med rehabiliteringen av din häst!
 
Sv: Stark och svag sida

Att en häst har en starkare och en svagare sida är för mig naturligt, särkillt på unghästar

En tanke... Varför är det naturligt? Min tränare (fd landslagsryttare fö) menar att vi rider hästen med olika styrka beroende på om vi är höger alt vänsterhänta.. Alltså jag är högerhänt och naturligt svagare i vänster, vilket gör att jag rider "sämre" med vänster sidan. Alltså vänster skänkel och vänster arm inte orkar hålla om hästen på den sidan på samma sätt som höger. För mig blev det logiskt efterom båda mina hästar har varit svagare i vänster sida och jag själv är nästan förlamad i vänster ;) typ..

Kan det vara så att hästen föds "vänster eller höger hovad"...
 
Sv: Stark och svag sida

Vilket jättebra inlägg :bow:
Bästa på länge :bump:

Jag rodnade igenkännande när jag tänkte på min högeröppna :o.



Vad jag ofta ser är tippade öppnor och slutor. med tippade menar jag då att hästen faktiskt börjar luta

I ditt exempel med höger öppnan så läggs det så mycket vikt på höger fram att man ser mer av buken på utsidan
tornutskotten pekar inåt och huvudet hänger inte i lod utan höger öra är långt nedanför vänster.

Anser du att denna tippning är en kompensation - ett sätt att hantera den överdrivna böjningen av halsen - eller :confused:
 
Sv: Stark och svag sida

Höger och vänsterhänthet (eller sidighet) finns hos de flesta djurarter precis som hos människan. Hos djurarterna är höger-vänstersidighet fördelat ganska precis 50-50 då det är slumpen som avgör. Det som gör höger-vänstersidighet så speciell för människan är att endast ca. 10% av befolkningen (samma siffra i alla samhällen världen över) är vänsterhänt. (Källa "Höger hand, Vänster hand" av Chris McManus)

Men bland ridhästar tror jag att många fler än 50% upplevs som "svagare" i vänster sida än i höger, ni som rider på ridskola kan ju fundera över i vilket varv hästarna ni brukar rida i är lättast respektive svårast att rida, och även andra som ridit många hästar i sina dagar. Är hästar något undantag från den 50-50 "regel" som gäller alla andra djur utom människan, eller är det människan som påverkar hästens liksidighet? Något värt att fundera på.
 
Sv: Stark och svag sida

Vad jag ofta ser är tippade öppnor och slutor. med tippade menar jag då att hästen faktiskt börjar luta

I ditt exempel med höger öppnan så läggs det så mycket vikt på höger fram att man ser mer av buken på utsidan
tornutskotten pekar inåt och huvudet hänger inte i lod utan höger öra är långt nedanför vänster.

Anser du att denna tippning är en kompensation - ett sätt att hantera den överdrivna böjningen av halsen - eller :confused:

Observera att jag inte har någon anna källa till min analys än min egen begränsade kunskap i ämnet och min fd instruktörs spekulationer. Men än så länge tycker jag fortfarande att mitt antagande om vikt och styrka känns riktigt.

Jag förstår inte riktigt ditt inlägg. Min idé är att i en höger öppna ska merparten av framdelens vikt ligga på vänster (ytter) fram eftersom den kommer hamna "mitt" för kroppen (ja, jag vet det där med tre och fyra spår, men vi lämnar det idag då det är lättare att förklara utifrån fyra-spårs-tanken) och bakdelesn vikt kommer mestadels att ligga på inner (höger) bak. Jag vet inte om det var så du menade?

Jag spekulerar lite utifrån det du skriver och hur jag tänker, fortfarande bara min begränsade kunskap och spekulationsglädje som ligger bakom - inget facit alltså så någon kunnit får gärna kommentera och kritisera.

En häst som inte vill lägga över vikten på vänster fram i en höger öppna försöker ofta böja och förböja halsen för att "lura" ryttaren. Den förstår att vi vill ha en böjning men istället för att böja i kroppen så böjer den in halsen och fortsätter med kroppen på ett rakt eller nästan rakt spår. Den vill alltså fortsätta ha ytter fram i samma spår som ytter bak, och inte flytta in det till mitten av kroppen där det kommer få ta mer vikt.

Att inner öra hamnar lägre än ytter öra har jag erfarenhet av från förra hästen jag red, i ena varvet ville den inte riktigt ställa i nacken. Det kan ha minst två orsaker, antingen att hästen är stel i nackregionen och behöver behandlas av massör eller kiropraktor, eller att hästen genom att inte ställa i nacken döljer en förböjning av halsen. Dvs den frihet hästen får för att ställningen ska gå igenom tar den istället ut längre ner på halsen, och har man dessutom dålig kontakt med ytter tygel så får halsen ännu mer plats att förböja sig. Om hästen då dessutom ställer i nacken så hamnar huvudet konstigt i förhållande till färdriktning och resten av kroppen (den kommer titta bakåt istället för frammåt i färdriktningen).

Tippningen av tornutskotten och bukens placering har jag aldrig tänkt på, har kommit på att jag är dålig på att titta på buken när jag tittar på ekipage. Har liksom inte tänkt på att det kan luta som du beskriver. Intressant! Undrar om det är ett sätt för hästen att "sätta över" ryttaren till den starka sidan, eller om det är ett symtom för att ryttaren försöker rädda upp en förböjd hals och icke-medföljande bog och överdriver lutningen innåt? Jag tänker att om ryttaren känner att hästen inte följer med in i öppnan utan bara böjer halsen, så försöker ryttaren överkompensera detta med sitts och vikthjälperna in mot högersidan (höger öppna är vi fortfarande på), och hästen vill fortfarande inte följa med med kroppen utan överkompenserar i sin tur med att luta bålen åt det hållet ryttaren lutar.

Ingen aning om jag svarat som du tänkte, men jag älskar att spekulera så jag kunde bara inte låta bli när du bjöd in! :love:
 
Sv: Stark och svag sida

Tack för tipset!

Just nu tar vi det lugnt och försöker ha roligt istället för alla krav jag har på mej och hästen. Sedan blir det vintervila och röntgen för att säkerställa huruvida det kan vara spatt som är spöket i det hela.

Hästen har ganska mycket bakom sej sista åren med bäckenskada (snett bäcken -03) och har detta år blivit väldigt ojämn för att förut fungerat jämnt och fint med relativt likstarka sidor. Snubblingar, sårskada sydd, halkat rakt på bakknät. Blir lite mycket detta år.
 
Sv: Stark och svag sida

(det gjorde det)

Man går medvetet före med den andra när man är ute och går :idea:
du måste träna upp den andra sidan av dina sidliga magmuskler det gör du bäst genom att fokusera på att få fram den andra sidan när du går

Ja jag försöker, men glömmer:o Det känns ju så tydligt så jag känner mej handikappad nästan när jag försöker tvärtom. Ingen kraft liksom.

GÄller hela den sidan fö. Men jadå, jag kämpar med att komma ihåg:idea:
Tack nu minns jag resten av idag också:bow: :D
 
Sv: Stark och svag sida

Tack Susan!
Provade idag att "gå före" med vä höft, och vips så gick hästen rakt, som den aldrig gjort för mig tidigare. Nu måste jag prova det på andra hästar också. Vilket lyft!
Detta fick även till följd att tölten kom nästan av sig självt... Härligt, Jag lär mig av er här på Buke...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 273
Senast: mamman
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 361
Senast: alicegard
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp