Ständigt pengakrig

Ja hon kan uppföra sig väldigt illa ute hon kan ställa till med ordentliga bråk , väldigt pinsamt.

Pinsamt, för henne. Hon kör utpressning. För att det går. Du ger efter. Hon är näranog vuxen och får ansvara för sitt eget uppförande. Vill hon framstå som en idiot, låt henne.

Meddela vad du tycker du kan skjuta till, resten får hon bekosta själv. Busskort för skolresor låter rimligt, men sedan är det upp till henne. Jobba extra eller snåla. Eller bägge. Hon kan ju skaffa dubbla jobb, det verkar vara hennes svar för dig.

Hade också tyckt det var bekvämt om någon servade mig med dyra saker, men det är en björntjänst du gör henne. Vill du se henne på Lyxfällan om några år?

Jag är 15 år, född 01. Jag fick hela studiebidrag när jag började i åttan. Är väldigt noga och snål med mina pengar ifrån det. Sparar 500kr till ett annat konto och 550kr in på konto kortet. Dom 500kr jag sparar går oftast till större saker som dyrare jeans, något speciellt som jag vill ha eller som etx senast en ny kappa samt ridbyxor. Mamma hjälper till med etc nya skor, vinterjackor och sådant "tungt". Annars får jag klara mig själv. Godis osv köper jag själv.

Vill jag ha något dyrare som tex en ny dator och jag ville tvunget ha en mac, hehe. Då sålde jag kvällsposten i ett halvår och sparade massa. Mamma betalade halva vad en normal dator hade kostat så hon stod väl för 25 % kanske och jag resten. Annars brukar hon betala 50% om jag ska ha något super dyrt som dator, mobil osv osv.

Ang. busskort/träningskort osv.. Min mamma betalar busskort har sådant man laddar och åker sällan så blir väl 50kr i mån max! Träningskort kan man ju resonera olika. Det är typ som en hobby så om du hade betalat hennes fotbolls träning eller ridavgift tycker jag det kan jämföras som träningskort.

Jag kan själv bli avundsjuk, ledsen och känna att vi är "fattiga" när mina kompisar får 200kr ditt och 50 kr ditt. Men jag kan i alla fall ta ansvar för pengar och jag undrar hur dom ska klara sig när dom blir stora.

Gällande hennes humör så tror jag det har väldigt mycket med puberteten att göra. Precis innan jag ska ha mens så kan jag gå igång på allt. Bli sur, skrika och vara allmänt jobbig och taskig mot min älskade mor. Jag menar det nästan aldrig men det blir liksom kortslutning och jag kan inte tänka.. Att hon sticker och sedan kommer tillbaka senare tror jag nästan kan vara positivt. Oftast när jag bli sur och arg så vill jag bara vara ifred. Kan ju ingen bakgrundsinformation om din dotter. Men ibland kan det vara bra att ge plats vilket det är super bra att du gör. Men någon gång har jag gått ut när jag blivit sur. Satt mig på närmaste bänk med hörlurar och bara andast.

Långt svar men kan i alla fall ge en inblick ifrån ungomens sidan ;)
Bra och genomtänkt svar, jag ser inte alltid att hon är/blir dramatisk utan oroar ihjäl mig när hon dundrar iväg. Man ser/läser så mycke som händer med unga tjejer så oron blir säkert större än vad den borde bli. Tycker ni har en klok inställning till pengar att stödja istället för att betala allt .

Bra och genomtänkt svar, jag ser inte alltid att hon är/blir dramatisk utan oroar ihjäl mig när hon dundrar iväg. Man ser/läser så mycke som händer med unga tjejer så oron blir säkert större än vad den borde bli. Tycker ni har en klok inställning till pengar att stödja istället för att betala allt .

Hon använder din oro som utpressning.
Du måste hantera den.

Vad menar du händer med unga tjejer som du är orolig för att hon skulle hitta på.

Ja hon kan uppföra sig väldigt illa ute hon kan ställa till med ordentliga bråk , väldigt pinsamt.
Nu fyller hon är och har på listan sensate iPhone modellen 7000, kläder för 4000 och göra vid håret för 2000,,, hon ser inget konstigt i denna "lilla" lista .
Jag vet tjejer som får INGENTING i födelsedagspresent i den åldern. En tjej i min närhet fyllde 18 för någon månad sen, fick en omgång bowling med sin kompis. Det är väl extremt på andra hållet, men finns det inga pengar blir det inga flådiga presenter.

Mina råd i korthet.
-Sätt er ner, i lugn och ro, utan att ni är upprörda från början.
-Diskutera vad du respektive hon tycker är rimligt att ha i månadspeng, vad det ska räcka till, vad hon ska göra för att få den osv.
-När den summan är satt så bestämmer ni en utbetalningsdag och därefter är det den dag som gäller. Precis som när man får lön från ett jobb så är det inte utdelning huller-om-buller.
-Känner du att det kan vara vettigt så kan ni givetvis skriva ner detta på någon form av kontrakt. Har ni t.ex. satt kravet att skolan ska skötas och betygen ska vara godkända eller bättre så är det vad som gäller.
-Väljer du att du ska stå för t.ex. vinterjacka eller kängor så är det du som avgör prisnivån. Godkänner inte hon de skorna eller den jackan som pengarna räcker till så blir det inga skor och ingen jacka.
-Därefter är det stopp på pengar från dig. Stå på dig. Sätt ner foten. Beter hon sig otrevligt i en affär så är den enkla lösningen för din del att gå därifrån. Hon är inget småbarn som måste passas utan vill hon stå som en 3-åring och böla i en affär så behöver du åtminstone inte vara i närheten.

Hon använder din oro som utpressning.
Du måste hantera den.

Vad menar du händer med unga tjejer som du är orolig för att hon skulle hitta på.
Jag menar att det som hände med t,ex Lisa Holm det finns galningar ute och man är ju alltid orolig som förälder . Jag var lite otydlig där såg jag.

Jag menar att det som hände med t,ex Lisa Holm det finns galningar ute och man är ju alltid orolig som förälder . Jag var lite otydlig där såg jag.

Överdriv inte din oro. Det är inte sunt för dig och inte heller för din dotter. Att sånt som hände Lisa Holm inträffar är fruktansvärt men så oerhört ovanligt att det inte behöver beaktas.
Och nej, man är inte alltid orolig som förälder ;) Jag är högst o-orolig än så länge.

Jag vet tjejer som får INGENTING i födelsedagspresent i den åldern. En tjej i min närhet fyllde 18 för någon månad sen, fick en omgång bowling med sin kompis. Det är väl extremt på andra hållet, men finns det inga pengar blir det inga flådiga presenter.
Nej det är precis så det är . Jag är tacksam för era svar, det sätter lite perspektiv på min situation.

Lugn nu. Lisa Holm fallet är helt extremt. Du kan inte bädda in henne i bomull det är kontraproduktivt.

Jag har tre numera 20+ barn och jag har sällan varit direkt orolig, visst är det jobbigt att inte veta var dom är när de är ute på galej, men de måste få göra sånt

Får tacka för svaren, jag känner mig lugnare nu och ser vad jag måste ta itu med. Tacksam för så fina människor som finns på Buke som tar en stund av er tid när någon mår dåligt tack:)
Stå på dig! Du gör henne en enorm otjänst att ge efter. Kommer säkert att bli tufft i början, men det är ju som någon skrev, att de som inte inser pengars värde verkar vara de som hamnar i Lyxfällan. Och åt det hållet tror jag inte att du vill att hon ska komma.

Får tacka för svaren, jag känner mig lugnare nu och ser vad jag måste ta itu med. Tacksam för så fina människor som finns på Buke som tar en stund av er tid när någon mår dåligt tack:)
Kolla tillsammans på Tonårsbossen, tror det gått på 3:an. Det är en ungdom som får makt över familjens ekonomi en månad. Man kan skratta tillsammans åt att många ungdomar är hopplöst oinsatta. Sen kan ni tillsammans kika över din/er ekonomi. Det kan vara en bra övning. Låt henne vara med i ett månadsslut och knappa kontonummer, ocr-nummer och belopp. Det kan nog få den mest kaxige att sätta i halsen.

Mvh Miks

@Sannika123 Jag tänker att du vill ge din dotter allt men någonstans på vägen har ni gått vilse. Hon har insett, smart som hon är, att hon kan utpressa dig känslomässigt och hon gör det för att det fungerar. Det hon gör just nu är faktiskt elakt mot dig men istället för att säga ifrån att du inte tolererar att hon gör så mot dig så springer du efter och försöker få henne glad igen genom att ge henne mer än vad du egentligen har råd med både pengamässigt och känslomässigt. Då okejar du också hennes beteende, hon får ju belöning för att hon beter sig som hon gör. Hon vet ju att du kommer ge henne det hon vill ha och just därför fortsätter hon. Barn är så otroligt smarta, de lär sig fort som sjutton vilka knappar de kan trycka på hos sina föräldrar för att få det de vill och det är ingen enkel sak för oss föräldrar att inse vart vi är påväg i tid. Men nu vet du. Därför ska du sätta ner foten nu. Visa henne att du är den vuxne och stå för det. Självklart kan man diskutera och argumentera och visst kan man ändra sig när argumenten är tillräckligt bra men det är du som är vuxen och du som därför måste ta ansvaret.

Sätt dig ner med henne i lugn och ro och förklara att nu är det slut med det här. Hon får x-kronor i månaden på x datum och tar de pengarna slut efter tre dagar, ja, då är det så. Några mer pengar kommer inte neddalande från himlen hur mycket hon än skriker, hotar och beter sig. Du kan till och med ha en bonussumma om du vill som hon får följande månad när tjat, hot, skrikande osv. har uteblivit hela månaden för att hon ska ha en morot. Sedan är det precis lika viktigt att du är konsekvent för annars kommer det ändå inte fungera. Ger du henne extrapengar när hon har uppfört sig en vecka så blir det fel ändå.

Hon behöver inte veta din ekonomiska situation om du inte vill det. Det är du som är vuxen och du behöver inte redogöra allt för henne. Det du behöver göra är att visa henne att hon kan lita på dig. Att ditt nej betyder nej och att ditt ja betyder ja. Det är helt okej att bli arg, ledsen, besviken osv. när man inte får som man vill men det är inte okej att bete sig illa.

Ja det händer hemska saker med människor. Just därför måste ni börja lita på varandra så att ni vet var ni har varandra. Då kommer du inte få ångest när hon blir arg och går ut en stund för det är helt okej att göra det utan då kan du tänka att hon behöver vara ifred en stund och sedan är det bra.

Du har fått väldigt mycket bra svar. Ett litet inflikat knep, om hon har svårt att hantera pengar, är att köra på veckopeng istället för månadspeng. Då kan hon inte dra iväg 1000 spänn på två dagar och det blir dessutom kortare perioder för dig med "jag har inga pengar"-hysteri.

Det är ju två helt olika problem. Din oro är din oro, och din sak att ta ansvar för. Jag har två vuxna barn och jag har mycket sällan varit orolig. Oron säger ju bara att man är orolig, oron säger ingenting om hur farligt något är.

Det andra problemet, att hon får stå ut med att du säger nej och du får stå ut med hennes ilska. Ja, det är väl inte mycket att göra något åt? Blir hon arg så blir hon.

När det gäller din oro tänker jag att den verkar vara det större problemet här, och att den enda som kan göra något åt det är du. Att din tonårsdotter ska skydda dig från din oro, tycker jag är helt orimliga krav.

-Väljer du att du ska stå för t.ex. vinterjacka eller kängor så är det du som avgör prisnivån. Godkänner inte hon de skorna eller den jackan som pengarna räcker till så blir det inga skor och ingen jacka.
.
Så länge man är tydlig med summan innan man åker och shoppar så är det jättebra. Min uppväxt är kantad av "Du får välja vilken du vill ha" som efter val ALLTID blev "Nej den är för dyr, du får ta den här istället". (Jag valde i princip alltid i mellanpris klassen).Jag shoppar än idag inte med min mamma för jag mår fortfarande skit av det trots att jag är vuxen. Jag litar helt enkelt inte på det hon säger (i dessa situationerna).

Så länge man är tydlig med summan innan man åker och shoppar så är det jättebra. Min uppväxt är kantad av "Du får välja vilken du vill ha" som efter val ALLTID blev "Nej den är för dyr, du får ta den här istället". (Jag valde i princip alltid i mellanpris klassen).Jag shoppar än idag inte med min mamma för jag mår fortfarande skit av det trots att jag är vuxen. Jag litar helt enkelt inte på det hon säger (i dessa situationerna).
Fast det går inte alltid, skulle jag säga. Man kan behöva se utbudet och prisläget innan man kan bestämma ett belopp. Men även det går ju att förklara för en femtonåring (ja, även för en åttaåring).

Fast det går inte alltid, skulle jag säga. Man kan behöva se utbudet och prisläget innan man kan bestämma ett belopp. Men även det går ju att förklara för en femtonåring (ja, även för en åttaåring).
Njae. Jag vet ju hur mkt som finns som Max att kunna lägga ut? Och jag menar inte att man måste säga en exakt summa, men på ett ungefär.

Njae. Jag vet ju hur mkt som finns som Max att kunna lägga ut? Och jag menar inte att man måste säga en exakt summa, men på ett ungefär.
Jag tänker nog, eller tänkte, mina barn försörjer sig själva nu, att det oftast inte är så att jag har råd med exakt 1000 kronor för en vinterjacka, utan det beror lite på. Om det inte existerar en enda vettig jacka som kostar mindre än 1200, ja, då har jag råd med det eller kanske lite mer. Om det finns många helt ok jackor för 600, ser jag ingen anledning att lägga det dubbla. Ungefär så. Sen finns det så klart någon gräns, men den gränsen samverkar ju med vad en massa annat kostar och vad man väljer och väljer bort.

Jag har sagt att saker är för dyra, men jag har aldrig sagt "ta den här istället". Det skulle mina barn aldrig ha accepterat, och inte jag heller när jag var tonåring.

Om budgeten är så kärv att man faktiskt inte kan låta barnen välja, tror jag att jag hade handlat åt dem på egen hand. Men så har det som tur är inte sett ut.

Vet inte vad man ska göra med min dotter som aldrig är nöjd oavsett ..
Ett nej är katastrof och det slutar med att hon sticker iväg och jag blir så orolig att jag kryper ur skinnet innan hon kommer hem igen. Hon är bara 15 så det händer ju självklart mycke i den åldern då välden utanför sig själv börjar ta form så jag möter inte ilska med ilska och håller alltid en låg profil till det lugnar ner sig och försöker reda ut när "stormen" lagt sig.
Men bråken handlar alltid om pengar och det i blir alltid flera tusen mer än vad jag egentligen kan men hon förstår inte hur mycke jag och min som måste backa för hennes ilska och hon går över alla gränser för att få sin vilja genom. Nu är jag bara trött och ledsen och känner mig rådvill.
Finns det någon som har erfarenhet av detta ,
Men sluta ge ditt barn pengar! Hon är bortskämd [PUNKT]. Låt henne skrika och inför ett system för hur du ska göra när hon skriker (typ vänd dig bort och gå). Var sedan stenhård med det, inga undantag någonsin. Det ska vara hennes förlust att hon skriker inte din.

Har hon som system att dra så tror jag att jag skulle ringa polisen när hon gör det. Då blir det pinsamt för henne.

Men sätt dig ner i en lugn situation tillsammans med henne och skriv ner vad du erbjuder (exempel 1000kr månaden) skriv också vad hon ska göra för att ha rätt till dessa pengar (exempelvis sköta skolan) skriv också om hon på något sätt kan tjäna extra pengar i hemmet eller hjälp henne kolla på tidningsjobb mm.
Tala också om att det här kommer hända om du skriket (dvs att du exempelvis vänder henne ryggen) och det här kommer hända VARJE gång du drar hemmifrån.

Sedan är det "bara" att tuffa tillsig och vara konsekvent. Det kommer bli helvetetet på jorden men det ger sig.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 187
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 218
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar