Jag är 15 år, född 01. Jag fick hela studiebidrag när jag började i åttan. Är väldigt noga och snål med mina pengar ifrån det. Sparar 500kr till ett annat konto och 550kr in på konto kortet. Dom 500kr jag sparar går oftast till större saker som dyrare jeans, något speciellt som jag vill ha eller som etx senast en ny kappa samt ridbyxor. Mamma hjälper till med etc nya skor, vinterjackor och sådant "tungt". Annars får jag klara mig själv. Godis osv köper jag själv.
Vill jag ha något dyrare som tex en ny dator och jag ville tvunget ha en mac, hehe. Då sålde jag kvällsposten i ett halvår och sparade massa. Mamma betalade halva vad en normal dator hade kostat så hon stod väl för 25 % kanske och jag resten. Annars brukar hon betala 50% om jag ska ha något super dyrt som dator, mobil osv osv.
Ang. busskort/träningskort osv.. Min mamma betalar busskort har sådant man laddar och åker sällan så blir väl 50kr i mån max! Träningskort kan man ju resonera olika. Det är typ som en hobby så om du hade betalat hennes fotbolls träning eller ridavgift tycker jag det kan jämföras som träningskort.
Jag kan själv bli avundsjuk, ledsen och känna att vi är "fattiga" när mina kompisar får 200kr ditt och 50 kr ditt. Men jag kan i alla fall ta ansvar för pengar och jag undrar hur dom ska klara sig när dom blir stora.
Gällande hennes humör så tror jag det har väldigt mycket med puberteten att göra. Precis innan jag ska ha mens så kan jag gå igång på allt. Bli sur, skrika och vara allmänt jobbig och taskig mot min älskade mor. Jag menar det nästan aldrig men det blir liksom kortslutning och jag kan inte tänka.. Att hon sticker och sedan kommer tillbaka senare tror jag nästan kan vara positivt. Oftast när jag bli sur och arg så vill jag bara vara ifred. Kan ju ingen bakgrundsinformation om din dotter. Men ibland kan det vara bra att ge plats vilket det är super bra att du gör. Men någon gång har jag gått ut när jag blivit sur. Satt mig på närmaste bänk med hörlurar och bara andast.
Långt svar men kan i alla fall ge en inblick ifrån ungomens sidan