Ständigt pengakrig

Sannika123

Trådstartare
Vet inte vad man ska göra med min dotter som aldrig är nöjd oavsett ..
Ett nej är katastrof och det slutar med att hon sticker iväg och jag blir så orolig att jag kryper ur skinnet innan hon kommer hem igen. Hon är bara 15 så det händer ju självklart mycke i den åldern då välden utanför sig själv börjar ta form så jag möter inte ilska med ilska och håller alltid en låg profil till det lugnar ner sig och försöker reda ut när "stormen" lagt sig.
Men bråken handlar alltid om pengar och det i blir alltid flera tusen mer än vad jag egentligen kan men hon förstår inte hur mycke jag och min som måste backa för hennes ilska och hon går över alla gränser för att få sin vilja genom. Nu är jag bara trött och ledsen och känner mig rådvill.
Finns det någon som har erfarenhet av detta ,

Nu är jag långt ifrån någon expert, men jag tror att det hade varit nyttigt för henne om du satte dig ner när ni båda är lugna och gick igenom er ekonomi med henne för att visa att det inte finns bottenlösa fickor att trolla fram pengar ur. Peka på sparande, vad ni behöver som familj och vad ni måste avstå för att hon "ska få sitt" och sin vilja igenom om du säger ja varje gång.

Kan det vara en väg framåt?

Nu är jag långt ifrån någon expert, men jag tror att det hade varit nyttigt för henne om du satte dig ner när ni båda är lugna och gick igenom er ekonomi med henne för att visa att det inte finns bottenlösa fickor att trolla fram pengar ur. Peka på sparande, vad ni behöver som familj och vad ni måste avstå för att hon "ska få sitt" och sin vilja igenom om du säger ja varje gång.

Kan det vara en väg framåt?
ja det är kanske dags att ta fram listan igen, jag har gjort det innan men får påminna henne.
Nu vill hon inte ens stå med mig vid kassan för att slippa höra vad det kostar så hon är väl medveten tyvärr, men hon tycker att jag ska skaffa en till inkomst istället!?! Det är hennes lösning, jag hoppas att detta ska gå över med åldern - men de ständiga diskussionerna är otroligt påfrestande, jag är ensamstående så det är tungt periodvis. Men det bra att ta upp om listan , tack. =0)

Ja, måste vara tungt att ta diskussionen. Det kommer nog bli bättre när hon blivit lite äldre.

Har hon någon månadspeng eller så? Lägg upp tydligt vad den ska räcka till och låt henne hantera den. När de pengarna är slut så är de. Vill hon ha något får hon spara, eller skaffa en egen inkomst. Några kronor kan hon kanske tjäna ihop genom sysslor hemma?

Du skriver inget om hur hon har det med pengar nu, men kan det vara ett alternativ att hon får ex sitt studiebidrag och sedan får hon klara sig på det. Möjligt att du kan hjälpa till med vissa saker, men det ska vara väl genomdiskuterat.
Jag jobbar med tjejer i gymnasieålder och det verkar vara en vanlig deal att de får sitt studiebidrag och får hushålla med det. Vill de ha mer pengar får de jobba extra, vilket många gör.

Ja, måste vara tungt att ta diskussionen. Det kommer nog bli bättre när hon blivit lite äldre.

Har hon någon månadspeng eller så? Lägg upp tydligt vad den ska räcka till och låt henne hantera den. När de pengarna är slut så är de. Vill hon ha något får hon spara, eller skaffa en egen inkomst. Några kronor kan hon kanske tjäna ihop genom sysslor hemma?
Eller sitta barnvakt i området, eller dela ut reklam. Det ska hänga på henne att tjäna extrapengar, inte utnyttja sin makt genom att bråka eller sticka hemifrån. Är pengarna hon har blivit tilldelad slut, då är de slut utan undantag.

Jag förstår inte hur ni har det riktigt, men min tolkning är att hon tjatar och gnäller och vill att du ska köpa saker åt henne. Dyra saker. Sen tycker hon det är jobbigt att vara med vid kassan när plånboken ska upp. Ändå så blir det bråk om pengar som hon verkar vinna med att bete sig rent ut sagt som en idiot och hota med att sticka. Stämmer detta med hur det är? I så fall är det verkligen dags att sätta ner foten. Ge den unga damen studiebedraget, det ska räcka till nöjen, kläder och smink. Vill hon ha mer pengar får hon jobba.

Du skriver inget om hur hon har det med pengar nu, men kan det vara ett alternativ att hon får ex sitt studiebidrag och sedan får hon klara sig på det. Möjligt att du kan hjälpa till med vissa saker, men det ska vara väl genomdiskuterat.
Jag jobbar med tjejer i gymnasieålder och det verkar vara en vanlig deal att de får sitt studiebidrag och får hushålla med det. Vill de ha mer pengar får de jobba extra, vilket många gör.

Ja, hon ville ha det så men hon märkte fort att det var väldigt begränsat toch räcker bara till de sakerna som hon tycker är självklart att jag betalar som busskort, träningskort , påladdning av telefonpott/surf sen är den pengen slut .

Ja, hon ville ha det så men hon märkte fort att det var väldigt begränsat toch räcker bara till de sakerna som hon tycker är självklart att jag betalar som busskort, träningskort , påladdning av telefonpott/surf sen är den pengen slut .

Busskort för att åka till skolan kan jag på något vis förstå men i övrigt är det inga måsten. Det finns inte på min karta att föräldern betalar barnets telefonanvändning.
Hon får lära sig att ransonera och på det viset minska utgifterna alternativt höja sin inkomst.

Spinner vidare
Eller att du har svårt att säga nej??

Jag säger som de andra, ge henne studiebidraget och när det är slut så är det hennes problem.
Nej jag har en gräns på pengar men krigande har tärt ner mycke och jag har ibland gett efter för husfriden faktiskt, det är inte bra men det blir för mycke ibland.

Säg att du betalar det med hennes studiebidrag och att hon får det som är över. På så sätt kan hon ju styra det genom att använda telefonen mindre eller inte ha gymkort på det dyraste stället osv. Behöver hon busskort för att ta sig till och från skola? Om nej så är ju det också ett nöje som hon får fundera över, rent krasst. Jag tror att det är nyttigt för henne att få ta ansvar för en del av ekonomin, om inte annat för att kunna hantera pengar som ung vuxen.

Jag är 15 år, född 01. Jag fick hela studiebidrag när jag började i åttan. Är väldigt noga och snål med mina pengar ifrån det. Sparar 500kr till ett annat konto och 550kr in på konto kortet. Dom 500kr jag sparar går oftast till större saker som dyrare jeans, något speciellt som jag vill ha eller som etx senast en ny kappa samt ridbyxor. Mamma hjälper till med etc nya skor, vinterjackor och sådant "tungt". Annars får jag klara mig själv. Godis osv köper jag själv.

Vill jag ha något dyrare som tex en ny dator och jag ville tvunget ha en mac, hehe. Då sålde jag kvällsposten i ett halvår och sparade massa. Mamma betalade halva vad en normal dator hade kostat så hon stod väl för 25 % kanske och jag resten. Annars brukar hon betala 50% om jag ska ha något super dyrt som dator, mobil osv osv.

Ang. busskort/träningskort osv.. Min mamma betalar busskort har sådant man laddar och åker sällan så blir väl 50kr i mån max! Träningskort kan man ju resonera olika. Det är typ som en hobby så om du hade betalat hennes fotbolls träning eller ridavgift tycker jag det kan jämföras som träningskort.

Jag kan själv bli avundsjuk, ledsen och känna att vi är "fattiga" när mina kompisar får 200kr ditt och 50 kr ditt. Men jag kan i alla fall ta ansvar för pengar och jag undrar hur dom ska klara sig när dom blir stora.

Gällande hennes humör så tror jag det har väldigt mycket med puberteten att göra. Precis innan jag ska ha mens så kan jag gå igång på allt. Bli sur, skrika och vara allmänt jobbig och taskig mot min älskade mor. Jag menar det nästan aldrig men det blir liksom kortslutning och jag kan inte tänka.. Att hon sticker och sedan kommer tillbaka senare tror jag nästan kan vara positivt. Oftast när jag bli sur och arg så vill jag bara vara ifred. Kan ju ingen bakgrundsinformation om din dotter. Men ibland kan det vara bra att ge plats vilket det är super bra att du gör. Men någon gång har jag gått ut när jag blivit sur. Satt mig på närmaste bänk med hörlurar och bara andast.

Långt svar men kan i alla fall ge en inblick ifrån ungomens sidan ;)

Nej jag har en gräns på pengar men krigande har tärt ner mycke och jag har ibland gett efter för husfriden faktiskt, det är inte bra men det blir för mycke ibland.
Fast blir verkligen husfriden bättre??

Min mor har haft samma problem med min bror, och ärligt talat, husfriden blir bara bättre precis innan och under tiden han fick saken han ville ha. 5 min efter så var han lika otrevlig som vanligt, och när man kom hem så var han ofta riktigt otrevlig och kallade mamma både det ena och det andra...

Med facit i hand så hade han inte varit mer otrevlig om han hade fått mindre.

Dock blev det folk av honom med till slut, men han lånar pengar av mamma (och andra) i större omfattning än mig tex. Jag föddes 8 år tidigare, och då var mamma fattig som en kyrkråtta ;) Så jag fick en helt annan uppfostran när det gäller pengar och att acceptera ett nej.

Jag har hittills aldrig lånat pengar av min mor, trots att jag har gård, häst och hundar och oftast tjänar mindre än min bror, och han har bara en lägenhet och är dessutom sambo med en tjej som oxå tjänar pengar.... Min bror lånar med jämna mellanrum.

Jag tror att du gör både dig själv och henne en björntjänst om hon inte får lära sig pengars värde.

Busskort kan jag eventuellt förstå. Däremot så tycker jag att studiebidraget borde räcka till träning och telefon. Vill hon ha mer pengar får hon söka jobb.

Jag förstår inte hur ni har det riktigt, men min tolkning är att hon tjatar och gnäller och vill att du ska köpa saker åt henne. Dyra saker. Sen tycker hon det är jobbigt att vara med vid kassan när plånboken ska upp. Ändå så blir det bråk om pengar som hon verkar vinna med att bete sig rent ut sagt som en idiot och hota med att sticka. Stämmer detta med hur det är? I så fall är det verkligen dags att sätta ner foten. Ge den unga damen studiebedraget, det ska räcka till nöjen, kläder och smink. Vill hon ha mer pengar får hon jobba.
Ja hon kan uppföra sig väldigt illa ute hon kan ställa till med ordentliga bråk , väldigt pinsamt.
Nu fyller hon är och har på listan sensate iPhone modellen 7000, kläder för 4000 och göra vid håret för 2000,,, hon ser inget konstigt i denna "lilla" lista .

Ja hon kan uppföra sig väldigt illa ute hon kan ställa till med ordentliga bråk , väldigt pinsamt.
Nu fyller hon är och har på listan sensate iPhone modellen 7000, kläder för 4000 och göra vid håret för 2000,,, hon ser inget konstigt i denna "lilla" lista .

Gå därifrån!
Du har inget att skämmas för! Vill hon stå där och skrika så kan hon göra det själv!

Jag hade direkt gått till bilen och åkt hem vid sådant beteende!

Du kommer ju ifrån detta lite med henne om hon får studiebidraget, för då kan hon själv åka och handla. Och du kan undvika situationen helt, eller åtminstone ta i den mer sällan så att det kanske blir lättare att säga ifrån.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 811
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 186
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 218
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar