Standart eller Nordic?

citron

Trådstartare
Eftersom RC har "förbättrat" sitt foder så är det dags att byta foder anser jag...

Valet står mellan Standart och Nordic men jag kan inte välja,Nordic har jag använt förut och det enda negativa där är att det är svårare att få tag i(måste passa tiden som bilen kommer) och tar upp en jäkla massa plats i frysen.Standart har jag ingen erfarenhet av men har hört av rätt mycket folk att det är bra.

Så därför ber jag er duktiga bukefalister om hjälp,erfarenheter och allt annat mottages med tacksamhet.

Sv: Standart eller Nordic?

Enda problemet jag hade med Standart var att min hund bajsade för lite. Dvs. ett bra foder för hundar som lämnar stora högar efter sig men passar sämre om man har en hund som knappt en bajsar av ett vetefoder :p

Jag måste tillägga att hon även var för lättfödd för Nordic. Hon blev rund som en gris av 2+2 dl per dag och det höll hon sig knappast mätt på.

Jag har fått för mig att det är bra om hunden bajsar lite. Är det fel? Trodde att dom tog upp fodret bättre då.

jag har provat båda och var nöjd med båda, fast de flev feta som julgrisar av nordic.

brandguls hund blir lätt hård i magen.

Min ena allergi hund äter Standardt Mild och han är riktigt tjusig i pälsen nu för tiden.
Bra i hull, och bra avföring.

Jag skulle rekommendera Standardt.
Här är ris kolhydratkällan (vilken ju är den skonsammaste).
Jag ger i dagsläget Nutro, natural choice, lamb meal & rice (en mörkgrön förpackning). Som funkar bättre för min hunds mage, men rent "tekniskt" så skulle jag vilja ge Standardt & kommer nog att pröva byta tillbaka till det snarast. Detta pga att Nutro innehåller sojaolja & en hel bunt "extraingredienser" som känns onödiga. Även om det fodret varit mycket bättre än vad jag trott.

Standardt blandar många olika djurslag eftersom vargen äter många olika sorters djur medan Nutro lamb meal & rice endast har lamm för att minska risken för "orolig mage".

I Standardt kommer alla mineraler & vitaminer från en naturlig källa, tex järn & A-vitamin från blod.

För övrigt så hämmar vete, havre, korn & majs minieralupptaget & har en hög insulinpåverkan (alltså en hög sockernivå = inte jättebra). Soja hämmar mineralupptaget & kan ge hormonrubbningar & påverka sköldkörteln negativt.

Vegetabiliskt protein är ofullständigt för hunden & saknar eller har lågt innehåll av essentiella(livsviktiga) aminosyror. Därför är det viktigt att veta hur fördelningen vegetabiliskt resp animaliskt är.

I Standardt (normal) är det totalt 23% protein i fodret, varav veg.protein 11% & animaliskt protein 89%.100% animaliskt fett.

På Standardts hemsida finns mer än tillräckligt med information om fodret.

Vad som talar emot Nordic är att det innehåller vete. Visserligen finns special+ som är glutenfritt, men det innehåller även korn, ångkokat som tar bort gluten, men jag vet inte om det är gluten i sig som är "skadligt" eller om det finns fler delar av kornet som är det, det är över min kunskapsnivå om foder:)

Det blir Standart av flera skäl bla att det är torrfoder och därför mycket enklare förvaring och bättre tillgänglighet.

Tack för all hjälp :bow:

Visst är det positivt om de skiter lite. Men inte så lite att de blir förstoppade. Viss tarmfunktion måste ju upprätthållas...

Såklart att dom inte ska bli förstoppade. Anledningen till att jag undrade var att mina bajsar elefanthögar. Hade en hund boende hos oss i 2 veckor. Den är av samma ras och storlek som mina, men han får hälften så mycket mat som mina får. Gör mycket mindre högar, men håller hullet jättebra. Han äter Eukanuba och mina Sportsmans Pride. Därav min fråga, för jag har lite funderingar på att byta foder.

Någon som har någon åsikt eller erfarenhet av Magnusson?
Dom har visserligen vete i fodret, men jag gillar förstås att det är kravmärkt. :D

För min hund då som kräver massor av volym i maten för att magen ska fungera så har det varit kanon! Hon gillar iofs alla foder, så det är inget att gå efter. Men min lillasysters kräsan lilla loppa åt Magnusson med god aptit! (Men nu pratar jag M&B, det KRAV-märkta är väl något annat?)

Så jag tror att det beror lite på hur lättfödd hund man har... Efter 5-6 års ålder har min Labrador varit väldigt lättfödd.

Min tik kör jag på Standardt Normal, och tycker att det fungerar toppenbra!
Hon har varit känslig med foder, kliat sig med de förra hon haft (RC, Nutra Nuggets) men sen jag kört på Standardt har hon inte haft problem med det.

Så jag kan varmt rekommendera Standardt enligt mina erfarenheter.

Jag hade Standardt Extra förut & det kostade 395kr på den butiken jag köpte det. Så "billigt" för ett enligt mig kanonbra foder.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 864
Senast: Anonymisten
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 391
Senast: alazzi
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 680
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka