stallregler gällande hundar.

N

nykomling

Vad har ni för sådana i erat stall?
Får man ha med hunden?
Får den vara lös i stallet?
på gårdsplan/hagar?
Får den vara med på ridbana /i ridhus?

Sv: stallregler gällande hundar.

Nej.... är svaret på alla frågor i mitt stall

Medtagna hundar får hållas i bilen.

Vi har inga hundar i mitt stall. När jag varit i stall där det funnits hundar har deras ägare haft ansvar för att se till dem. D v s vi andra ska inte behöva besväras av andras hundar.

Har eget stall sas, men hade jag haft ett inackorderingsstall hade man fått ha med hund endast om den hålls i bilen.

I stort sett ja. Nu har jag själv varken hund eller häst längre. Men hade min hund lös och lät mina stallkamrater ha sina lösa. Men med kravet att hundarna va lydiga och lyssnade på sina ägare, mej och andra som kunde råka vara i stallet.

Hade dock någon i stallet haft problem med detta hade jag satt upp regler bums!:)

Får man ha med hunden? Ja, under förutsättning att den ej stör/oroar hästarna
Får den vara lös i stallet?Nej (hundar som vistas på anläggningen ska hållas kopplade)
på gårdsplan/hagar? se svaret ovan
Får den vara med på ridbana /i ridhus? Nej, hundar får inte vistas i ridhuset (törs inte svara på hur det förhåller sig på ridbanan, men tror det är samma regler där)

tiotecken.......

har eget stall och har hunden lös här men som regel har jag;

Får man ha med hunden? ja
Får den vara lös i stallet? ja om den inte går nära/bakom hästarna och lyssnar på föraren(vår hund håller sig på 10m avstånd från hästar och nöjer sig med att sitta utanför stalldörren och mysa)
på gårdsplan/hagar? hundar får aldrig gå in i hagarna! (hundar är roliga att jaga tycker min häst :p)
Får den vara med på ridbana /i ridhus? ingen hund får vara på ridbanan när en häst är där inne, de ska sitta lydigt utanför eller vara inlåsta i en hästlös box (det är allt för lätt att hunden stannar för att lukta på en skit och så kommer man fullt koncentrerad på hästen i galopp och så har man en hund som blir överriden eller sparkad).

De får vara med, men ska hållas kopplade på gården. I stallet får man ha god uppsikt, vissa har dem lösa, men eftersom mina kan jaga katter har jag dem sällan i stallet, utan tar ut dem från bilen när de ska med på ridtur.

Innan hade jag eget stall och då sprang hundarna runt lösa medans jag pysslade med hästarna.

Får man ha med hunden?
på gårdsplan/hagar?

I allmänhet så gäller att hunden får vara med men ska vara kopplad. Hunden får inte springa runt i café delen utan ska då läggas innanför dörren eller stanna ute/i bilen. Vi har även skoförbud i cafédelen så det är mest för att det inte ska bli så skitigt.

I mitt stall går min egen hund lös. Besökare får lämna hunden i bilen eller ännu hellre hemma, min hund är inte snäll med andra hundar.

Man får ha med trevliga hundar som kan bete sig med stallets övriga hundar.
Får man ha med hunden?
Ja, om det sköter sig och inte besvärar andra hundar/hästar/människor
Ja
på gårdsplan/hagar?
Ja, fast tar man med hunden i hagen gör man det på egen risk. Jag kan ta med hunden in till islänningarna, men aldrig att jag skulle ta med den in till storhästarna, de anfaller :p
Om det är ok med övriga ekipage och den inte stör, det är väl ungefär 50/50 hur folk gör. Jag vill inte ha min hund lös medan jag rider, då vill jag koncentrera mig på hästen.

När man har två hundar och spenderar mycket tid i stallet så är det otroligt skönt att man kan få ha med dem, och att det där även finns goda lekkamrater, så att även vovven får ha lite kul när vi är där tillsammans.
Löptikar ansvarar man naturligtvis för själv att de inte springer lösa, vi har flera okastrerade hanar på gården.

Får man ha med hunden?
på gårdsplan/hagar?

Det finns tyvärr inga regler vad gäller hundar i det stallet jag står och jag hade verkligen önskat att det fanns.

I nuvarande stallet är det okej för hundar att va i sadelkammaren om det är för kallt för att sitta i bilen osv. Dom skall hållas kopplade på gårdsplan så om mina ska med ut och rida brukar jag släppa dom när jag gått av gårdsplan. Ägarna har egen hund som alltid går lös och dom vill inte riskera att han börjar lämna gården för att det springer runt en massa hundar och skvätter överallt.

Får man ha med hunden? Ja
Får den vara lös i stallet? Ja
på gårdsplan/hagar? Ja, om den uppför sig och lyssnar på föraren. Har dock en grannes hund som smiter ur hundgården ibland och visserligen är hon trevlig men risken att hon kommer hit när min hund är ute gör det oönskat. Hästarna far inte illa av att hon dyker upp ibland dock.
Får den vara med på ridbana /i ridhus? Ja, om det är en sansad hund som lyder.

Vad har ni för sådana i erat stall? Mja nä det har jag inte
Får man ha med hunden? Absolut men ska någon annan ha med sig hund hit vill jag veta det när de kommer så jag kan ta in min hund för att undvika att hon hoppar på bilen
Får den vara lös i stallet?Ja självklart min hund bryr sig inte om hästarna och andras hundar får gärna gå lösa bara ägaren har koll
på gårdsplan/hagar?Ja visst men mina shettisar hatar hundar så de uppskattar inte när det är hundar i hagen så det undviks men annars får hundar springa lösa här (min gårdsplan och trädgård är inringade av staket så hundarna kan inte komma ut)
Får den vara med på ridbana /i ridhus? Nu har jag varken eller men visst absolut om de inte stör

*KL

Får man ha med hunden?
Japp om ägaren har uppsyn över dem

Absolut inte, utan undantag! Inte heller okej att stängas in i box om de skäller/låter. Tyst hund är ok att ha i boxen.

på gårdsplan/hagar?
Absolut inte, utan undantag!

Absolut inte, utan undantag! Är dock ok att den sitter kopplad utanför ridbanan eller är med i ridhus/ridbana om det inte är några hästar där tex om man krattar eller mockar efter ridpasset.

Vi har också hundförbud på läktaren då hästarna reagerar ibland på att hundarna låter/far runt. I cafét får de vara med om de är kopplade och kan uppföra sig (dvs inte snor mat från barnen, tål att klappas av barnen, inte tigger/är påträngande och inte skäller på människor eller andra hundar (det hörs ut i ridhuset till hästarna nämligen).

Förmodligen borde vi ha ett stallkattsförbud på läktaren också :D. De tar sig nämligen in för att jaga möss ihinderförrådet och hoppar ut via läktaren ner på sargkanten om någon har stängt alla dörrarna. Då kan man säga att hästarna reagerar :devil: och dessutom brukar det bvara svårt att få fatt på katten...Det händer inte så ofta som tur är och "förbudet" bryr de sig inte om:mad:

Vad har ni för sådana i erat stall? Jag har min häst hemma och min kompis har sin häst här också, ibland har hon sin mammas hundar här och det är helt okej. Det får vara lösa, men inte gå in i hagen för hennes häst gillar verkligen inte hundar.
Vår hovis har alltid med sin hund och det är aldrig några problem heller.
Får man ha med hunden? Japp.
Får den vara lös i stallet? Japp
på gårdsplan/hagar? Gårdsplan ja hage nej
Får den vara med på ridbana /i ridhus? Något sånt har vi inte, men jag skulle kunna tänka mig att det inte är så bra om hunden kommer i vägen hela tiden.

Så här funkar det hos oss. :)

Tyvärr har vi inga regler angående detta i stallet, trots att vi är flera som har sagt till om hundarna. De springer alltså lösa på gårdsplanen, i stallet, på läktaren, överallt. Dock har vissa börjat koppla sina hundar nu efter attacker mot andra hundar, kaniner etc..

Får man ha med hunden?
på gårdsplan/hagar?

Nu har jag inga inhyrda längre men förut då jag hade det så va det inga regler precis.
Jag har en hund som inte gillar andra hanhundar och det ha hyresgästerna fått veta.
Då stallet ligger på gården och våran hund är lösgående så föll det sej ganska naturligt att om dom hade med sej hund fick den sitta i bilen och vänta.
Ville dom ta med sej sina på en ridtur så sa dom till oss så tog vi in hunden eller band upp honom tillfälligt.

Hade vi inte haft hund hade dom fått gjort som dom velat, bara dom hade sån koll att den inte for och pissa och sket överallt eller ställde till med nå annat bök.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 718
Senast: Reville
·
Anläggning Går i tankarna att byta arbetsplats och flytta till Uppsala från Norrland och vill så klart i såfall ta med min häst. Hur ser det ut...
Svar
14
· Visningar
1 858
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 368
Senast: ako
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 201
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur