stallregler gällande hundar.

Sv: stallregler gällande hundar.

Vi har inga speciella regler. Eftersom ägaren som vi arrenderar stallet av har hund som går fritt på ägorna blir det ganska naturligt att även andra hundar får röra sig fritt runt stallet. Om hunden inte funkar att ha lös hålls den kopplad. Eftersom flera av granngårdarna inte gillar att man har hunden lös har vi aldrig med hundar när vi är ute och rider. Då får de vänta i bil eller box.

I mitt stall får man ha med hund men den ska vara kopplad och får ej gå in i hagar.

Kl
För mig är det viktigt att jag kan ta med min hund o att han kan vara lös på gården. Men självklart ska det vara bra ordning.
Det är bara min hund o stallägarens två egna, de trivs väldigt bra ihop.
Han får gå lite som han vill på gården o i stallet. Får vara på ridbanan om jag är ensam o inte ska hopppa. Han brukar ligga på bänken eller vid ett hinder.
Får inte vara i hagar eller i ridhuset.
Ligger på sin filt i sadelkammaren när jag rider ut.

kl

tyvärr har vi inga regler i vårt stall, hoppas att detta tillkommer.

Min åsikt är att man inte ska ha hund i stallet om den inte är kopplad, alternativt MYCKET lydig.

Ja, det är ok att ha med hunden om den är van vid hästar och lydig.

Den kan vara i stallet om den är lugn och trevlig. Dock inte om jag har grön unghäst uppbunden på gången.

Under fölningssäsongen när stona går i "barnkammrar" med sina nyfödda får hundarna INTE vara lösa på gården.

Absolut inga hundar i hagarna eller i ridhuset!
(Förutom hovis kelpie som ligger lydigt på "plats" när vi verkar på betet. :D)

Generellt tycker jag att det är bra att hästarna vänjer sig vid att ha hundar runt sig. Det kan ju hända på träning, tävling eller uteritt att det är okända hundar närvarande och då är det bra att hästarna är vana. Jag har tex inget emot att någons hund följer med ut när vi rider. Men de får inte bli ett irritationsmoment tex en gnällande/sprättande jycke som stör på läktaren när man rider. Mycket irriterande!

*KL*

Jag har inga restriktioner för besökares (har ingen själv) hundar på gården. Skulle jag märka att hästarna inte gillade det hade jag sagt till, men annars får de ströva fritt ifall deras husse/matte vill det.

Hade mina katter varit lite godtrogna så hade jag nog haft lite restriktioner för vissa hundraser då jag en gång sett en hund 'avrätta' en katt som kom fram till den. Men eftersom katterna ser till att hålla sig undan från främmande hundar (och människor) är det inget jag oroar mig för.

Får man ha med hunden?Självklart!
Får den vara lös i stallet?Ja, men beroende på vilken häst som står på gången, så brukar jag säga åt min att hon får stanna utanför.
på gårdsplan/hagar?På gården är det klart hon får vara, men inte i hagen.
Får den vara med på ridbana /i ridhus?Har inge ridhus, men hon får inte vara på ridbanan.

Har eget stall, med en till.

Vi har inga regler utan det är allmän ordning som gäller bara. Hundägaren har ju ansvar för sin hund och den får se till att hunden inte kommer till skada eller beter sig illa mot hästar eller katter.
Vi har bara en som har hund och den hunden är snäll och glad så det är inga bekymmer även om den springer runt lös, hästarna har vant sig vid den och den aktar sig rätt bra för dem. Katterna har vant sig och går inte undan längre ens.

Har eget stall och egen hund. Min hund är lös på gården och går lite som han vill, aldrig i hagarna då våra hästar inte är snälla mot hundar. Han får vara i hagar som är tomma och har bra koll på den biten.

Hyresgäster får ha med hundar men vissa villkor råder:

Deras hund måste funka med min hund om de ska ha den lös. Min hund söker inte kontakt ifall deras är kopplad.

Hundar som stör hästarna är inte välkomna.

Man sköter det snyggt! Hunden ska vara lydig, lämna hästarna ifred, inte skälla och man plockar upp efter sig.

Vid ngt tillfälle hade en medryttare med en hund som kissade på några höbalar = INTE okej.

Summa summarum: Man får ha hunden med sig men det är inget hunddagis och man diskuterar innan vad som gäller och följer de regler som råder.

Mvh JV

Jag flyttar bara till stall där jag kan ha med mig hunden eftersom hon älskar att vara med i stallet. Hon är alltid lös, oavsett vad jag gör. Däremot så har jag en mycket klok hund som sätter sig utanför grinden när jag hämtar hästen, lägger sig utanför paddocken när jag tömkör/busar/rider, tar sig undan på ett ställe där hon inte kan bli skadad eller är i vägen vid in/utsläpp (lösa hästar) eller om någon häst blir lite stissig på gången. När hon är med ute och rider stannar jag vid möte med bil och då sätter hon sig en liten bit framför hästen.
Jag tror att mycket blir vad man gör det till. Antingen det eller så har jag en otroligt klok hund då jag inte medvetet tränat på många av dessa saker ;)

Senast ändrad:

Min e med och lös i stallet och överrallt, ilket hon har varit sen valp. Hon går inte in i hagen frivilligt och e noga med att att ha full koll på hästarna ovs vart vi e någonstanns. Det händer även att hon står och myser med hästarna. i stallgången. Tror att både hon och tösern tycker att det e trevligt, dom söker sig iaf till varandera.

Får man ha med hunden?
Ja.

Får den vara lös i stallet?
Ja, om den är lydig. Klarar hunden inte av det så är det koppel på. De hundar som har varit lösa i stallet har inte varit stökiga på något sätt. Ingen av hästarna är heller rädda för hundarna, vare sig gamla eller unga hästar. Katterna bryr sig inte heller. Vissa av kattungarna skjuter rygg och/eller fluffar till svansen men springer inte iväg.

på gårdsplan/hagar?
Inre gårdsplanen går inte alls. Stallägarens hund huserar där och han vaktar. Övervakad lek om hundarna sedan tidigare är introducerade för varandra går bra. Yttre gårdsplanen får hundar vara lösa om de är lydiga.
Hagarna går hundarna inte in i.

Får den vara med på ridbana /i ridhus?
Jag antar att frågan gäller om ingen annan håller i hunden? Isf har det nog aldrig varit på tal. Vid ridning får någon annan hålla i hunden eller så får den stängas in i mattes/husses bil alternativt i en box.

Får man ha med hunden?
Snälla hundar får vara med i stallet.
Ja.
på gårdsplan/hagar?
Ja, man vill inte ha dem i hagarna. Men det har säkert hänt att någon villat in sig där någon gång.
Om det är ok för alla ryttare där. Man får fråga samtliga ekipage där.
Men iom attvi inte behöver ha våra hundar över uppsikt och vissa inte själva har det behovet har hundar någon gång råkat hamna mitt i en fartfylld och för dem livsfarlig Polo-match. Det hade jag aldrig velat utsätta mina för. Så de får vara med mig hela tiden.

Nu har jag iofs eget stall ihop med min mamma, men svaret blir ja på samtliga frågor. Jag har två hundar och min mamma en.
Hundarna är alltid lösa på gården när vi är där. De hänger med när vi mockar, väger hö, blandar kraftfoder, rider på ridbanan, rider ut i skogen.
Sen är det bara min familj som är på gården och inga andra att ta hänsyn till heller.
De sitter givetvis i bilen/hundgården om vi t.ex. lastar, arbetar med unghästar, har främmande som är rädda eller om de på annat sätt stör.

kl

När vi hade inackorderingar så fick de ta med sin hund om det var en tik. Införde den regeln efter att hanhundar sprungit och lyft på benet både här och där. Hunden skulle vara snäll mot vår hund och våra katter. Lös i stallet helt OK men inte i hagar eller på ridbana.

Jag ser gärna att det är lite hund- och barnbus i stallet så att hästarna vänjer sig vid lite liv. Naturligtvis med ett säkerhetstänk:)

Ja vi får ha med hunden och den får vara lös i stallet. De får inte vara på ridbanan eller i hagarna när hästarna är där. Stallägarna har själva hund med dessa regler så samma regler gäller för alla, fungerar super :laugh:
En förutsättning är ju såklart att hundarna är vana vid hästar och inte skäller och busar inne i stallet. Jag har själv hund och måste ha med mig honom till stallet nästan varje dag så det fungerar bra för mig!

Vi har inga regler kring det, men det har blivit så att hundar som kan bete sig får vara lösa i stallet och på gårdsplanen om det fungerar bra, bråkiga hundar får sitta i bilen, på ridbanan är de inte med, den som har hunden med sig plockar såklart upp eventuella skitkorvar. Vissa hundar är med på ridturer men det vanligaste är att de sitter i bilen då. Nästan alla i stallet har hund som någon gång är med dit.

knapplån

Får man ha med hunden?

Ja - om du presenterat hunden och har kontroll på den.

Ja.

på gårdsplan/hagar?

Ja.

Ja. Dock inte lös.

Här har alla någorlunda väluppfostrade hundar, och de har vett att hålla sig lugna när hästarna är med. Enda incidenten har varit något litet gruff i flocken, men inget mer. Min senaste rusade rakt in i elstängslet det första hon gjorde och har efter det sett till att ha koll på var hon går... :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 718
Senast: Reville
·
Anläggning Går i tankarna att byta arbetsplats och flytta till Uppsala från Norrland och vill så klart i såfall ta med min häst. Hur ser det ut...
Svar
14
· Visningar
1 858
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 368
Senast: ako
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 201
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka