Stallhyra, rimligt om man sköter allt själv?

Fullblod89

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder. Vad är rimligt att betala i stallhyra.

Jag hyr eget stall till mina två hästar, där finns egentligen plats för 7 hästar men det har vi delat av så har halva stallet med möjligheten att skaffa fler hästar om jag vill framöver.

Stallet är gammalt, boxarna har han som hyrde det innan gjort själv. Men det är stora boxar. Det är lite slitet men med en omgång färg skulle det bli fräscht (då får jag stå för det själv och göra arbetet själv). Jag har tillgång till uppvärmd sadelkammare och spolspilta med varm vatten.

Har tillgång till en jättestor hage och en gammal ridbana som just nu används som hage till vintern då jag vill spara den hage som finns till sommaren. Den sk ridbanan är ändå igenväxt och ojämn utan belysning så då kan hästarna få gå. Min ena häst får nämligen lätt mugg och hagen är inte den torraste :/

Om ridbanan ska göras iordning får jag ombesörja det själv, men han fixar med material till nytt staket om jag göra arbetet.

Jag sköter ALLT själv, in/utsläpp, köper foder, spån etc.

Har ca 3-4 km till stallet. Eftersom mina hästar får fri tillgång på hö så behöver jag inte tänka på att åka dit mer än 2 ggr/dag.

Närmsta ridhus ligger 10 min ifrån med transport och ridvägarna är inte dem bästa.

Dom som äger stallet är jättetrevliga men han vet själv inte vad man kan hyra ut det för och jag ska kolla upp det. Han som hyrde innan betalade 1000 kr/mån för HELA stallet, men då gjorde även han iordning mycket i stallet.

Vad anser ni rimligt i hyra för denna typ av stall?

Sv: Stallhyra, rimligt om man sköter allt själv?

En liten glimt av hur stallet ser ut, man kan inte bedöma jätteväl av denna bild. Men man får ett hum om i vilket skick stallet är i.

381586_2440238841952_1131234519_2838580_1505317441_n.jpg

Den förra hyresgästen hyrde hela stallet för 1000:-. Det är ju jättebilligt. Även om du bara har två hästar nu och inte utnyttjar hela stallet så skulle inte jag tveka att slå till om du får hyra för samma pris. Det blir ju bara 500:-/häst.

Att du får fixa lite själv är väl kanske bra. Så kan du få till det som du själv vill ha det. Eller?

kl*
Jag undrar också! "Hyr" ett stall (eller egentligen två uteboxar och en liten minibox) med isolerad sadelkammare, varmt vatten men ingen spolspilta. Står också för allt själv. Han jag hyr det av säger bara "fundera ut en rimlig summa så är jag nöjd" men det är ju supersvårt! Jag vill ju hålla mig väl med honom men å andra sidan inte betala oskäligt mycket! :p Har också fina hagar men ingen ridbana eller dyl. 500 kanske är rimligt om den förre hyresgästen hos dig betalade 1000 för sju boxar?

Tack för era svar :)

1000 kr är otroligt billigt, men jag tänkte ge förslag som 300 kr/häst. Kan det vara rimligt? Då får han 600 kr i månaden vilket mer än väl täcker elkostnader och varmvatten(använder knappt det). Förstod det som att det viktigaste var om det täckte just dom kostnaderna.

Fredrikan:
Kanske är han nöjd om det täcker kostnader som el/varmvatten och lite utöver?

Vet ett stall drygt 2 mil härifrån där dom betalar 300/häst + foderkostnader i grovfoder. Men då är det kollektivstall, så alla hjälps åt med in/utsläpp. Denna lyxen får ju inte vi ;)

Vet ett stall drygt 2 mil härifrån där dom betalar 300/häst + foderkostnader i grovfoder. Men då är det kollektivstall, så alla hjälps åt med in/utsläpp. Denna lyxen får ju inte vi ;)

Fast just det spelar ju ingen roll för stallägaren? I ett kollektiv blir det ju ändå samma mängd arbete, bara att man fördelar det annorlunda.

Ja, det är väl något sådant han är ute efter :p Men jag har ju aldrig betalat en elräkning i mitt liv :o så vet inte riktigt vad det skulle ligga på - och inte han heller :grin:

Men det spelar väl roll för de som står där - nog måste det vara mer attraktivt att stå i ett kollektivstall än att hyra ett eget och sköta allt själv? för dom som inte har möjlighet till det menar jag.. bara en fundering ;)

1000kr i månaden är billigt för ett helt stall, men är det så att du hyr hela stallet eller bara 2 boxar? om jag stod i ett sånt stall och kunde hyra hela för 1000kr i månaden så skulle jag göra det utan att blinka, då kan jag nån box till spån/ torv förvaring, tork box för täcken. osv ^_^ samt ev låna ut till hästar på genomresa (till tävling, ny ägare osv).

har du hela stallet så kan du ju också möblera om så det passar dig bäst i sadelkammaren, och då har ett stall som är "bara" ditt.

Ja, det är väl något sådant han är ute efter :p Men jag har ju aldrig betalat en elräkning i mitt liv :o så vet inte riktigt vad det skulle ligga på - och inte han heller :grin:

Inte jag heller direkt :crazy: Men kan inte bli många hundralappar i månaden om det är tänt 2-3 timmar om dagen. Sen har jag vanliga glödlampor i stallet och en lampa som kan tändas separat om jag vill ha ljusrörsbelysning=drar mer el. Hmm, det är svårt att själv bestämma vad man ska betala i hyra när ägaren tycker man ska fundera på vad man kan ge :crazy:

haha ja! vi sitter lite i samma sits känner jag :p Har ju uppvärmd sadelkammare också, så det drar ju lite granna. Och sen lånar jag hans elaggregat och el från hans nät.. så det blir ju lite, men kan ju inte dra överdrivet mycket heller. Men jag har som sagt ingen uppfattning alls :p

Svaret vi söker är nog från någon som själv hyr ut stall. Kanske inte från någon som hyr in sig i ett stall :)

nej precis. tror jag ska ta ett snack med min uthyrare och säga att han banne mig får säga vad jag ska betala :p

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 727
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 296
Senast: kattan1974
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 821
Senast: Fiorano
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 859
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4