Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej!
Jag har sån otrolig beslutsångest..
Har stått på kö till ett större stall med ridhus, mer service ingår osv. I ca 2 år. Nu har det blivit en box ledig och den kan jag alltså få om jag vill!
Nu till problemet.. Om jag byter stall så flyttar jag min häst från sin härliga flock i stora hagar till att gå ensam bredvid andra hästar i mindre hage.
Försöker tänka att det kanske ändå inte är så illa att flytta eftersom hästen kommer få annan stimulans i form av mer pyssel ridning och annan aktiviering än om hon är kvar på det andra stället där ridmöjligheterna vintertid är dåliga.
Jag vet att det funkar på båda ställena eftersom jag haft häst på ställen tidigare också.
Det nya stallet är dyrare men mer socialt, mer service ingår, stallkompisar osv.
Vad hade ni gjort?
Är mitt dåliga samvete om jag flyttar obefogat eller inte?
Snälla hjälp mig!!
De österrikiska fölen ska väl isoleras först? Annars hade det för mig i princip varit anledning att flytta...
Hingstföl kan vara menlösa tills de är vuxna, eller betäckningsredo innan de fyllt ett år. Men så länge de går åtskilda med ordentliga staket (och gång emellan, så de inte kan nosa över staketen och slå in ben i stängslet) ser jag inga problem med dem.
Att det inte är någon fara om de kommer in i hagen. Mja. Det beror på om de kan hästspråk, om valackerna är vettiga osv. Risken för ditt sto är väl mest skador av spring, men vissa valacker är INTE snälla med främmande småskitar tex. Så en himla knepig kommentar.
Jag tycker inte någon kan råda om du ska flytta eller ej. Men skulle som andra försöka få EN kompis i hagen på nya stället iaf. Det gör stor skillnad även på de som "är helt nöjda och inte bryr sig om att gå själv"
Varför ska de österrikiska fölen isoleras? Det är ingen karantän längre om hästarna kommer från andra länder inom EU.
Min kommer från Tyskland och hon leddes rakt av bussen och in i sin nya box när hon anlände. Ingen isolering alls.
Vad gäller TS situation så anser jag att man självklart ska ha sin hästs bästa för ögonen, men även sin egen. Båda måste trivas annars blir det aldrig bra.
För att jag anser att alla hästar som kommer från miljöer man inte har kontroll på, som åkt med en massa andra hästar osv bör isoleras de första veckorna. För att hindra smitta. Det är ju även en allmän rekommendation.
Fölen åker blandat, det är föl från flera olika stallar som blandas och körs tillsammans upp i lastbil (som man heller inte helt vet hur den desinficeras sen andra åkt där). Jag skulle inte släppa sådana in i min flock utan karantän i några veckor för att se att de inte har något virus eller liknande med sig på köpet. Resan är en påfrestning och immunförsvaret sätts ner, och ligger det då något latent är det stor risk att det bryter ut. När fölen är två stycken och således kan ha sällskap av varandra ser jag ingen anledning att inte isolera dem från direktkontakt (noskontakt) med andra hästar. Idealiskt skulle jag ha dem i en egen avdelning men det kräver ju då att man har en sån.
Varför undrar /bekymrar du dig om du vet att hästen funkat fint och trivts sen tidigare med det upplägg som nu är på tapeten om du flyttar ?Förstår absolut hur du menar.
Hon har bott i det nya stallet två vintrar innan. Då gick hon ensam med hästar bredvid på alla håll.
Jag märker ingen skillnad i hennes välmående. Eftersom nya stallet inte har sommarbete så kommer hon ändå att gå med andra hästar under sommarmånaderna nästa år igen.