Hur trivs du i det stall du står i nu, kontra hur du tror att du kommer trivas i det nya? När man läser svaren på det folk skriver till dig här (där de flesta verkar vara "anti" att flytta hästen) så verkar det ändå som att du egentligen vill flytta, eftersom du så hårdnackat försvarar en eventuell flytt? Jag har stått i stall som jag inte trivts i (och inte hästen heller, förvisso, men det var väl i första hand jag som mådde dåligt av att vara där), och det är ingen trevlig känsla. Jag är nog därför ganska tolerant mot att flytta, för det ska faktiskt vara roligt att åka till stallet och inget som ger ångest nio gånger av tio för att det finns andra människor i stallet som inte kan uppföra sig.

Nu vet jag ju inte om det är något sånt som ligger bakom ditt dilemma, jag kanske läser in mer bara för att jag har haft de problemen själv. Men är det så att det egentligen inte spelar någon större roll för dig, så hade jag låtit hästens behov/bästa gå först.

Jag har mina båda ston i stall med hingstar, inga problem med det utöver att de gnäggar och springer lite när man går förbi. Hingstarna alltså, mina damer tittar inte ens på dem.

Om jag kunde ha min häst med en annan skulle jag vara nöjd. Helt själv blir lite tråkigt och ställer stora krav på tid och uppmärksamhet från människan utan att man helt kan kompensera bristen på hästsällskap. Jag tycker annars att det fungerar bra på vintern men det beror ju på hurdan ridbana/ridvägar man har.

Jag hade flyttat! Inte för att jag inte vill ha min häst i flock men du verkar ha velat stå där länge, mer vänner och mer pyssel = en gladare ägare = en gladare häst. Hästen har kompisar bredvid sig - inte samma sak men den är ju inte helt ensam. Om den trivs så med, så byt! Om DU vill det blir du gladare och det känner hästen av.

Jag har kompromissat själv.

Bytte från förra stallet som hade stora hagar (dock knähögt m lera första 20 meter in) med blandflockar, lång utevistelse, lunchhage (som fungerade allt annat än felfritt tyvärr). Det som var riktigt stora minus var att det gick inte rida ut nånstans utan att rida en bit på 70 väg (inga problem för mig men vill inte släppa ut dottern då), dåliga rutiner vilket innebar att det hände att kvällsfodingar missades ibland och hästarna stod utan mat över natten :P (varav min häst hade kolik känning två gånger efter just dessa kvällar, de enda han haft i sitt liv).

Han står nu på stall med mindre hagar (fast jag har tur just nu går han faktiskt i en av de största hagarna) dock går det två och två, i hans hage är de tre. Sämre utevistelse men ca 6-9 timmar beroende på väder. Ridhus, bra ridvägar, paddock, möjlighet att anpassa hur mycket hjälp man vill ha från kollektivt till fullservice. Han kan stå själv och har i perioder gjort det då han inte funkar med alla (högrangade) hästar men det känns bättre i hjärtat att han får gå med kompisar, så många timmar är man inte i stallet så man ersätter x antal timmar kontakt med artfränder. Jag hade nog haft svårt att stå på ett stall där hästen står själv för all framtid liksom, då stod min häst ändå själv två månader i somras och ett helt vinterhalvår för två år sen och han funkar bra själv men det känns ändå inte bra för mig.

Finns det ingen möjlighet att ha sin häst ihop med en annan om ni vill det? Oftast brukar det ju gå bra om det fler som vill ha ihop. Om det fanns möjlighet att ha kompis på sikt så hade jag bytt.

Jag tycker att du ska väga för- och nackdelar på båda ställen.
Det är många hästar som trivs utmärkt med relativt liten hage och sällskap runt om. Fast om någon kan tänka sig att släppa ihop, så är det säkert bättre att ha en kompis att klia sig på.

När det gäller hingstfölen ser jag inte det som ett aktuellt problem. De är föl, kommer inte att betäcka ditt sto.

Men om du vill ha tillgång till ridhus och mer service, och hästen tidigare har mått bra på anläggningen, så tycker jag det är helt OK att flytta.
Du är inte hästplågare för att du väljer något annat än det du har idag, även om det är flera som gör så gott de kan för att ge dig dåligt samvete.+

Det är ju just föl. Så jag tror inte du behöver oroa dig över fölen på ett bra tag. När de passerat 2 år kan det börja komma hormoner beroende på ras och hur tidiga de är. För vissa kommer det först vid 3-4 års ålder.. Och då kanske man iaf har kastrerat dem.

Så fölen tror jag inte du behöver bry dig om.
Tyvärr är det inte alltid så, det finns flera som är både hormonstinna och befruktningsdugliga långt innan. Finns till ock med massor av exempel på hingstföl som betäckt sin mamma och blivit pappa till sitt eget syskon, så att säga.
Ett hingstföl kan vara fullt igång redan runt 8 månaders ålder.

Tyvärr är det inte alltid så, det finns flera som är både hormonstinna och befruktningsdugliga långt innan. Finns till ock med massor av exempel på hingstföl som betäckt sin mamma och blivit pappa till sitt eget syskon, så att säga.
Ett hingstföl kan vara fullt igång redan runt 8 månaders ålder.

Det brukar inte vara så vanligt iaf då de är 6 mån. Runt året bör de iaf bli.
Och jag kanske är naiv som antar att man stängslar rejält mellan hästar oavsett.
Och framför allt: att man märker då hormonerna börjar kicka in och antingen skär dem eller flyttar dem.

Det brukar inte vara så vanligt iaf då de är 6 mån. Runt året bör de iaf bli.
Och jag kanske är naiv som antar att man stängslar rejält mellan hästar oavsett.
Och framför allt: att man märker då hormonerna börjar kicka in och antingen skär dem eller flyttar dem.
Riktigt så enkelt är det inte alla gånger med så här unga hingstar. I alla fall vid åtta månader finns det många som visar intresse för damer och det är vid den åldern de flesta får dela sto och föl om inte stoet är dräktigt igen. I det här fallet så kommer de första vårbrunsterna att komma hos stoet precis lagom för att väcka intresset hos dom. Det kan svänga från en dag till en annan från liten "fölunge" till hingst. Vilket många som håller på med uppfödning vet, att det inte helt sällan kan bli väldigt akut att flytta hingstungar ifrån stoflocken. Dessutom är det faktum att dom blir hormonpåverkade inte samma sak som att dom går att kastrera. Det är individuellt när kulorna kommer ner så att det går att kastrera.

På TS beskrivning kan jag misstänka att detta med dessa unga hingstar inte är helt genomtänkt. Allt för ofta betyder det att göra en hage i hagen att den görs av plaststolpar och billig eltråd. För den ska ju inte vara där för gott "bara" tills .......

Hej!
Jag har sån otrolig beslutsångest..
Har stått på kö till ett större stall med ridhus, mer service ingår osv. I ca 2 år. Nu har det blivit en box ledig och den kan jag alltså få om jag vill!
Nu till problemet.. Om jag byter stall så flyttar jag min häst från sin härliga flock i stora hagar till att gå ensam bredvid andra hästar i mindre hage.
Försöker tänka att det kanske ändå inte är så illa att flytta eftersom hästen kommer få annan stimulans i form av mer pyssel ridning och annan aktiviering än om hon är kvar på det andra stället där ridmöjligheterna vintertid är dåliga.
Jag vet att det funkar på båda ställena eftersom jag haft häst på ställen tidigare också.
Det nya stallet är dyrare men mer socialt, mer service ingår, stallkompisar osv.
Vad hade ni gjort?
Är mitt dåliga samvete om jag flyttar obefogat eller inte?
Snälla hjälp mig!!

Jag hade nog inte flyttat. Jag tycker det är en stor uppoffring för hästen. Där jag står idag har vi visserligen all service, ridhus och andra bra träningsmöjligheter. Jag har ändå något dåligt samvete ibland då jag tycker utevistelsen är i kortaste laget. Nu står en ny häst i stallet och om han inte trivs (han verkar göra det än så länge) så får jag se över andra möjligheter. Det jag skulle säga är i alla fall att våra hästar står med sällskap och för mig är det otroligt viktigt. Jag vill aldrig ha min själv om det inte är av absolut nödfall, dvs att det verkligen inte fungerar, sjukdom etc etc. Annars vill jag alltid ha sällskap!

Jag hade flyttat! Inte för att jag inte vill ha min häst i flock men du verkar ha velat stå där länge, mer vänner och mer pyssel = en gladare ägare = en gladare häst. Hästen har kompisar bredvid sig - inte samma sak men den är ju inte helt ensam. Om den trivs så med, så byt! Om DU vill det blir du gladare och det känner hästen av.
Det här argumentet köper jag inte någonstans. Jag tror att hästen skiter högaktningsfullt i om ägaren är lite gladare, hästen skulle nog välja sällskap under dagarna framför en "glad ägare" som den träffar 1-2 timmar om dagen.
Det är en sak att välja att flytta för att som ägare få bättre bekvämligheter på bekostnad av hästens naturliga beteende, men jag tycker inte det ska rättfärdigas med att hästen kommer bli gladare för att ägaren är mer nöjd.

När det gäller hingstfölen så har jag faktiskt frågat min veterinär om det (en ytterst kompetent veterinär som jag har stort förtroende för), när det var en annan hästägare som hux flux skulle skaffa unghingst i ett stall som jag då stod installad i med mina två ston, där det tidigare enbart stått ston och hagarna/staketen inte heller var något att hurra för. Den aktuella hingsten var runt året har jag för mig, och hästägaren tyckte alltså att han kunde gå med mitt tvååriga sto i hagen, "för att de båda två var så unga att inget skulle hända". Veterinären avrådde i alla fall starkt till det, då han sa att det fanns hingstföl så unga som åtta-nio månader som betäckt. Stallägaren var med vid det tillfället, så hen kunde tack och lov verkligen sätta ner foten och säga ifrån till den andra hästägaren. Och är då de aktuella fölen redan i dagsläget sex månader gamla, så är de åtta månader ganska snart.
Dock är väl inte hingstfölen i sig anledning att flytta.

När det gäller hingstfölen så har jag faktiskt frågat min veterinär om det (en ytterst kompetent veterinär som jag har stort förtroende för), när det var en annan hästägare som hux flux skulle skaffa unghingst i ett stall som jag då stod installad i med mina två ston, där det tidigare enbart stått ston och hagarna/staketen inte heller var något att hurra för. Den aktuella hingsten var runt året har jag för mig, och hästägaren tyckte alltså att han kunde gå med mitt tvååriga sto i hagen, "för att de båda två var så unga att inget skulle hända". Veterinären avrådde i alla fall starkt till det, då han sa att det fanns hingstföl så unga som åtta-nio månader som betäckt. Stallägaren var med vid det tillfället, så hen kunde tack och lov verkligen sätta ner foten och säga ifrån till den andra hästägaren. Och är då de aktuella fölen redan i dagsläget sex månader gamla, så är de åtta månader ganska snart.
Dock är väl inte hingstfölen i sig anledning att flytta.

Fast det är en väääldig skillnad mellan att ha hästar i hagar bredvid varann och att ha dem i samma.

Har du stängslat som man bör och fölen är 6 månader ser inte jag det som panik-läge att ha sto i hage bredvid.
Man bör märka på dem när hormonerna börjar kicka in. Är det då inte så att man ska avla på hästarna bör man, om man inte kan flytta dem och man vill ha dem som hingstar något/några år av något skäl, skära dem.
Precis som jag inte hade velat ha de flesta hingstar med andra valacker/hingstar när hormonerna börjar kicka in. Då kan de skadas rejält.

Men ska man inte stängsla normal och man inte bryr sig i att dagligen läsa av hästarna noga(eller inte har kompetens till det). Ja, då kan det vara skäl nog att bli orolig.

För det kan gå snabbt då hormonerna kör igång. Och då måste man ha en handlingsplan som man kan köra direkt.
Och staketen måste hålla.
En del "riktiga" hingstar hade jag inte velat ha en i de säkraste hingsthagar bredvid ston. Men som sagt brukar man hinna märka sånt.

Det här argumentet köper jag inte någonstans. Jag tror att hästen skiter högaktningsfullt i om ägaren är lite gladare, hästen skulle nog välja sällskap under dagarna framför en "glad ägare" som den träffar 1-2 timmar om dagen.
Det är en sak att välja att flytta för att som ägare få bättre bekvämligheter på bekostnad av hästens naturliga beteende, men jag tycker inte det ska rättfärdigas med att hästen kommer bli gladare för att ägaren är mer nöjd.

Du behöver inte köpa det, det är gratis! :) Jag har stått i flera stall, allt från lösdrift till stall som det nämnda här. Min häst var lyckligare i det sistnämnda före lösdrift för där mådde jag bättre vilket gjorde att jag engagerade mig mer, visade min häst min glädje och han kände av det. Så jo, en olycklig ägare känner hästen av.

Tack för allas svar!
Jag vet fortfarande inte ut eller in.
När jag pratar med hon som ska bli ägare till ett av hingsfölen( fölen kommer till sverige ifrån österike i slutet av oktober) så försöker hon förklara för mig att jag absolut inte behöver oroa mig. Att även om fölen skulle ta sig in till vår flock ( 2 ston 2 valacker) så skulle det aldrig hända något eftersom det kommer de andra valackerna inte acceptera. Kanske är det så, jag vet inte men känner inte mig övertygad. Kan ta det ha ngn betydelse att min häst haft föl tidigare så att hon tar sig an dom på ett annat sätt? Det påstår hon.
Jag har för lite erfarenhet av hingstföl för att bilda mig en uppfattning.
Fölen är födda mars o maj.

När det gäller stallet som jag funderar på att flytta till så vill jag bara förtydliga att det kommer gå hästar precis bredvid min häst.
Har ävrn fått veta att en till tjej ska flytta dit sin häst i årsskiftet och ev kan våra hästar få gå tillsammans då.
Alltså kanske hon "bara" behöver gå i egen hage tills dess.

Hur trivs du i det stall du står i nu, kontra hur du tror att du kommer trivas i det nya? När man läser svaren på det folk skriver till dig här (där de flesta verkar vara "anti" att flytta hästen) så verkar det ändå som att du egentligen vill flytta, eftersom du så hårdnackat försvarar en eventuell flytt? Jag har stått i stall som jag inte trivts i (och inte hästen heller, förvisso, men det var väl i första hand jag som mådde dåligt av att vara där), och det är ingen trevlig känsla. Jag är nog därför ganska tolerant mot att flytta, för det ska faktiskt vara roligt att åka till stallet och inget som ger ångest nio gånger av tio för att det finns andra människor i stallet som inte kan uppföra sig.

Nu vet jag ju inte om det är något sånt som ligger bakom ditt dilemma, jag kanske läser in mer bara för att jag har haft de problemen själv. Men är det så att det egentligen inte spelar någon större roll för dig, så hade jag låtit hästens behov/bästa gå först.
Jag och många med mig kan både rida och fixa på vintern trots avsaknad av ridhus
klart man kan men det underlättar ju en hel del och för min egen del vet jag att det inte blir så mycket av det under den mörka årstiden pga det helt enkelt inte finns någon möjlighet till lampor där jag kan rida. jobbar man dagtid dessutom så är det inte lätt när det redan är mörkt när man kommer till stallet.

det va en väldigt bra fråga! för saken är den att jag trivs jättebra med de som har hästar där, en av dom är en av mina bästa vänner! MEN pga olika anledningar som jobb, barn osv så är vi i princip aldrig i stallet samtidigt. jag vet att det är mycket tid ensamt speciellt under kvällstid för min del och helt ärligt så känner jag inte mig bekväm av att va där själv. det är mörkt och ganska avskilt i skogen. det finns en "granne" ett par hundra meter bort och det är ett asylboende som öppnade för ca ett år sedan. ville egentligen inte komma in¨på det med risk för att det ska bli snack om annat då. Men asylboendet är även det ett skäl att jag överväger en flytt. Jag kan inte påstå att vi hade jättemycket problem förra året (hästarna är fortfarande på bete på annat ställe nu men ska hem i helgen) men förra året när vi tog hem hästarna så hade vi lite problem med folk från boendet som va inne hos hästarna i hagen, barn som kastade pinnar mot dom. det blev lite bättre efter vi satt upp en del skyltar osv men jag känner ändå en viss oro att det ska hända något.

Fast det är en väääldig skillnad mellan att ha hästar i hagar bredvid varann och att ha dem i samma.

Har du stängslat som man bör och fölen är 6 månader ser inte jag det som panik-läge att ha sto i hage bredvid.
Man bör märka på dem när hormonerna börjar kicka in. Är det då inte så att man ska avla på hästarna bör man, om man inte kan flytta dem och man vill ha dem som hingstar något/några år av något skäl, skära dem.
Precis som jag inte hade velat ha de flesta hingstar med andra valacker/hingstar när hormonerna börjar kicka in. Då kan de skadas rejält.

Men ska man inte stängsla normal och man inte bryr sig i att dagligen läsa av hästarna noga(eller inte har kompetens till det). Ja, då kan det vara skäl nog att bli orolig.

För det kan gå snabbt då hormonerna kör igång. Och då måste man ha en handlingsplan som man kan köra direkt.
Och staketen måste hålla.
En del "riktiga" hingstar hade jag inte velat ha en i de säkraste hingsthagar bredvid ston. Men som sagt brukar man hinna märka sånt.

Naturligtvis har du rätt i det, och jag håller helt med dig! Det framgick kanske inte av mitt inlägg, men det som jag ansåg var ett problem för mig i det stall där "problemet" uppkom var 1) att den andra hästägaren ville att mitt sto skulle gå tillsammans med hens hingst, 2) att jag inte till hundra procent litade på att den hästägaren skulle lyssna på mig/stallägaren/veterinären utan släppa in min häst där ändå för att vi var "onödigt pjoskiga" och 3) att hagarna/staketen inte var bra i stallet överlag, och vi hade flera incidenter med hästar som lyckades ta sig ut. Det var också en stor anledning till att jag också flyttade därifrån. I ett annat stall, exempelvis det jag står i nu, hade jag inte ens reflekterat över det.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka