Lizzan

Trådstartare
Hej!
Jag har sån otrolig beslutsångest..
Har stått på kö till ett större stall med ridhus, mer service ingår osv. I ca 2 år. Nu har det blivit en box ledig och den kan jag alltså få om jag vill!
Nu till problemet.. Om jag byter stall så flyttar jag min häst från sin härliga flock i stora hagar till att gå ensam bredvid andra hästar i mindre hage.
Försöker tänka att det kanske ändå inte är så illa att flytta eftersom hästen kommer få annan stimulans i form av mer pyssel ridning och annan aktiviering än om hon är kvar på det andra stället där ridmöjligheterna vintertid är dåliga.
Jag vet att det funkar på båda ställena eftersom jag haft häst på ställen tidigare också.
Det nya stallet är dyrare men mer socialt, mer service ingår, stallkompisar osv.
Vad hade ni gjort?
Är mitt dåliga samvete om jag flyttar obefogat eller inte?
Snälla hjälp mig!!

Näe. Det är hästen som är det viktiga. Det där är ett byte jag aldrig skulle kunna rättfärdiga.
Det är ju inte så att hästen har det dåligt på det nya stället? Har haft henne uppstallad där två år innan för några år sedan och hon mådde lika bra då som nu.

Hej!

Jag hade inte flyttat om det var min häst. Min häst har pga skador gått själv i nästan 4 år, inget hon lidit av tyckte jag. När hon går i flick blir hon mobbad av de andra hästarna. På somrarna har hon gått med en shettis med samma låga rang som hon, men den blir för fet om de går ihop jämt. Nu har vi äntligen hittat en häst hon kan gå med(han jagar inte) och hon är så mycket gladare nu än innan.

/Lavinia

Jag brukar tänka på hästens bekvämlighet framför min egen, sen får man väga upp fördelar mot nackdelar, där hästens fördelar väger tyngst.
Står själv i ett stall som inte har så bra ridmöjligheter på vintern och skulle kunna flytta henne till ett stall med ridhus, men eftersom hon trivs så bra i nuvarande stall så tänker jag inte flytta henne, eftersom jag kan ta transporten till ridhus på vintern.
Hade det dock funnits ett stall med samma fördelar jag har i det nuvarande plus ridhus, då hade jag nog övervägt att flytta dit ja.

Hej!

Jag hade inte flyttat om det var min häst. Min häst har pga skador gått själv i nästan 4 år, inget hon lidit av tyckte jag. När hon går i flick blir hon mobbad av de andra hästarna. På somrarna har hon gått med en shettis med samma låga rang som hon, men den blir för fet om de går ihop jämt. Nu har vi äntligen hittat en häst hon kan gå med(han jagar inte) och hon är så mycket gladare nu än innan.

/Lavinia
Kanske ska tillägga att det kommer flytta två 6 mån hingstföl till nuvarande stallet i slutet av månaden. De kommer gå i en egen hage i vår andra hage. Det är också en av anledningarna som gör att ett stallbyte övervägs. Min häst är ett 9 årigt sto.

Kanske ska tillägga att det kommer flytta två 6 mån hingstföl till nuvarande stallet i slutet av månaden. De kommer gå i en egen hage i vår andra hage. Det är också en av anledningarna som gör att ett stallbyte övervägs. Min häst är ett 9 årigt sto.

Varför då? Ska de inte gå i annan hage än din eller har jag missat något? :confused: Försöker hänga med på hur du resonerar. :)

Hej!
Har stått på kö till ett större stall med ridhus, mer service ingår osv. I ca 2 år. Nu har det blivit en box ledig och den kan jag alltså få om jag vill!
Nu till problemet.. Om jag byter stall så flyttar jag min häst från sin härliga flock i stora hagar till att gå ensam bredvid andra hästar i mindre hage.
Försöker tänka att det kanske ändå inte är så illa att flytta eftersom hästen kommer få annan stimulans i form av mer pyssel ridning och annan aktiviering än om hon är kvar på det andra stället där ridmöjligheterna vintertid är dåliga.
Jag vet att det funkar på båda ställena eftersom jag haft häst på ställen tidigare också.
Det nya stallet är dyrare men mer socialt, mer service ingår, stallkompisar osv.
Vad hade ni gjort?
Snälla hjälp mig!!

Går det inte att få ha hästen ihop med någon på nya stallet?

Jag tycker absolut hästar mår bäst i stora hagar med en bra flock. Men jag skulle absolut kunna ha min i mindre hage och ensam under en period. Det har jag haft.
Han verkade inte må dåligt av det.
Jag har stått i flera år på ett stall likt det du funderar på att flytta till. Jag hade mina hästar ihop och ibland även med fler andra. Hagarna de går i större delen av året är ingen höjdare. De är små. Men med ridstimulering och kompis och fodring i dem tycker jag det funkat helt ok.

Så därför undrar jag om det inte finns någon till som kanske vill släppa ihop på nya stället? Det är det jag tycker är absolut viktigast för hästarna, kompis. Då kan de stimulera varann rätt väl även om hagarna är mindre.
Så kanske det framöver går att hitta stall med både bättre hagar och ridhus?

Varför då? Ska de inte gå i annan hage än din eller har jag missat något? :confused: Försöker hänga med på hur du resonerar. :)
Det finns bara en stor hage( och då menar jag verkligen stor) så de som köpt på sig dessa fölen ska göra en hage till dessa fölen i den redan befintliga hagen. Anledningen är för att det bara finns en smal gång som leder ner till stora hagen. Alla hästar får gå i gången för att komma ner till där hagen egentligen börjar. Alltså kommer fölen först få gå ut genom gången sedan stängas till dom och sedan resten av hästarna. Sedan samma sak på kvällarna.

Det finns bara en stor hage( och då menar jag verkligen stor) så de som köpt på sig dessa fölen ska göra en hage till dessa fölen i den redan befintliga hagen. Anledningen är för att det bara finns en smal gång som leder ner till stora hagen. Alla hästar får gå i gången för att komma ner till där hagen egentligen börjar. Alltså kommer fölen först få gå ut genom gången sedan stängas till dom och sedan resten av hästarna. Sedan samma sak på kvällarna.
Är det ett problem att de hålls åtskiljda, jag förstår inte riktigt?

Går det inte att få ha hästen ihop med någon på nya stallet?

Jag tycker absolut hästar mår bäst i stora hagar med en bra flock. Men jag skulle absolut kunna ha min i mindre hage och ensam under en period. Det har jag haft.
Han verkade inte må dåligt av det.
Jag har stått i flera år på ett stall likt det du funderar på att flytta till. Jag hade mina hästar ihop och ibland även med fler andra. Hagarna de går i större delen av året är ingen höjdare. De är små. Men med ridstimulering och kompis och fodring i dem tycker jag det funkat helt ok.

Så därför undrar jag om det inte finns någon till som kanske vill släppa ihop på nya stället? Det är det jag tycker är absolut viktigast för hästarna, kompis. Då kan de stimulera varann rätt väl även om hagarna är mindre.
Så kanske det framöver går att hitta stall med både bättre hagar och ridhus?
Förstår absolut hur du menar.
Hon har bott i det nya stallet två vintrar innan. Då gick hon ensam med hästar bredvid på alla håll.
Jag märker ingen skillnad i hennes välmående. Eftersom nya stallet inte har sommarbete så kommer hon ändå att gå med andra hästar under sommarmånaderna nästa år igen.

P
Är det ett problem att de hålls åtskiljda, jag förstår inte riktigt?
problemet är att jag vill flytta hästen pga att jag tror det inte blir helt problemfritt ned hingstföl bredvid mitt sto och för att jag vill ha tillgång till ridhus osv. Men mitt samvete säger att det kanske är dumt.
Ville bara ha råd om vad ni hade gjort

Jag förstår din oro angående hingstfölen, det låter inte så genomtänkt av den som köpt dom. Om ridning och träning var viktigt för mig hade jag inte tvekat att flytta hästen under de förhållanden du beskriver. Speciellt nu då när det kommer två unga hingstar och du har ett sto. Det går kanske bra i början men till våren brukar den lede fara i både ston och unghingstar och är det inte lätt att ha en hage i hagen.

P

problemet är att jag vill flytta hästen pga att jag tror det inte blir helt problemfritt ned hingstföl bredvid mitt sto och för att jag vill ha tillgång till ridhus osv. Men mitt samvete säger att det kanske är dumt.

Det är ju just föl. Så jag tror inte du behöver oroa dig över fölen på ett bra tag. När de passerat 2 år kan det börja komma hormoner beroende på ras och hur tidiga de är. För vissa kommer det först vid 3-4 års ålder.. Och då kanske man iaf har kastrerat dem.

Så fölen tror jag inte du behöver bry dig om.

Jag har däremot haft min häst i liknande stall just för att jag fick mycket jobb själv i det stallet och inte hade körkort. Utöver att jag kunde få dit min tränare ofta och själv ville utvecklas för att vara duktig nog då jag jobbade(som tränare och ryttare). Det kan tyckas ego. Men mina hästar verkade må fint. Annars hade jag inte haft hjärta till det, givetvis.
Jag flyttade dit för att jag hade en häst som närmade sig 30 år och inte gärna sprintade runt i hagarna mer iaf. Han verkade trivas minst lika bra som i större hage. Det blev tryggare för honom med färre i flocken.
Min andra fick dock gå på lösdrift något år eller två iom att jag inte ville ha unghäst så.

Men kan du få någon annan att släppa ihop tror inte jag du behöver oroa dig om du rider hästen.

Hej!
Vad hade ni gjort?
Snälla hjälp mig!!

Inte ok utan hästkompisar om hästen funkar med det så jag skulle aldrig flytta dit.

Hej!
Vad hade ni gjort?
Snälla hjälp mig!!

Att kunna rida och fixa även på vintern är ovärderligt för mig! Flytta :)

P

Aha, du menade så, då är jag med. Vilket väger tyngst fördelar eller nackdelar med stallen både för dig och för hästen och ta med det i beräkningen och sen följa magkänslan, så kommer det nog bli bra. :)

Jag tycker inte du ska flytta, av anledningarna att hästen trivs bättre i flock och stora hagar. Små hagar ensamma är bara för vår egna bekvämlighet. :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka