stalla in!

K

knasenknas

när börjar ni stalla in era hästar? och när börjar ni lägga på täcke på era pållar? blir nämligen fundersam för dom 2 tjejerna som hyr box hos oss deras hästar har tydligen börjat frysa så dom får gå med täcken dugnet runt nu, och dom vill stalla in redan till helgen??? jag tycker det är väldigt tidigt, det är ju bara augusti...

Sv: stalla in!

vi har haft väldans dåligt och kallt väder här nere i skåne de senaste veckorna så jag satte på regntäcke på min medryttarhäst som går ute dygnet runt och inte har tillgång till box ännu. Han är ganska frusen av sig och det blir ju kallt när det regnar, men att lägga på dygnet runt kanske inte det är dags för ännu möjligtvis ett tunnt sommartäcke i så fall

Min pålle har endast gått ute 6h /dag i sommar.. Nu går han ute ngt längre då de inte regnar.. 8-9 timmar.

Han har regntäcke vid dåligt väder..

Usch...jag tycker täckandet har blivit så överdrivet. Hallå det är hästar vi snackar om, visst finns det dem som är känsliga och naturligtvís ska ha tillgång till täcke men redan nu. Jag täckar min häst också när det är för hemskt väder och då menar jag för hemskt. Vad jag egentligen vill komma fram till är att täckandet kommer att sätta sina spår framförallt i bogområdet tror jag trots bogfriheter. Täcke är inget naturligt för en häst, men visst rakar man dem och rider de svettiga ska de ha det men varför redan nu, kan nån förklara, blir galen :confused: :devil: :cool:

Prisse97 skrev:
Usch...jag tycker täckandet har blivit så överdrivet. Hallå det är hästar vi snackar om, visst finns det dem som är känsliga och naturligtvís ska ha tillgång till täcke men redan nu. Jag täckar min häst också när det är för hemskt väder och då menar jag för hemskt. Vad jag egentligen vill komma fram till är att täckandet kommer att sätta sina spår framförallt i bogområdet tror jag trots bogfriheter. Täcke är inget naturligt för en häst, men visst rakar man dem och rider de svettiga ska de ha det men varför redan nu, kan nån förklara, blir galen :confused: :devil: :cool:

håller verkligen med dej, visst jga har också täcke på min häst men inte i augusti, jag har det när det regnar kallt och på vintern just för att jag klipper min pålla...

Min medryttarhäst har redan börjat sätta vinterpäls så jag tycker inte jag överdriver med att täcka honom...är själv emot 20 täcken på hästen på vintern räcker med tjockt täcke och regntäcke om man inte har ett som tål vatten...

Prisse97 skrev:
j

För att hästen inte ska sätta vinterpäls? Det blir så himla jobbigt att klippa igenom "skogen" av päls.
Min pålle har täcke när det regnar därför att jag inte vill lägga på sdeln på en blöt häst eftersom att jag e rädd att det skaver på honom. Han e heeeeemskt känslig häst :angel:.

Vad gör vi idag som egentligen e naturligt för hästarna?
Jag anser att täckandet e lika onaturligt som allt annat...

Akustik skrev:
j

För att hästen inte ska sätta vinterpäls? Det blir så himla jobbigt att klippa igenom "skogen" av päls.
Min pålle har täcke när det regnar därför att jag inte vill lägga på sdeln på en blöt häst eftersom att jag e rädd att det skaver på honom. Han e heeeeemskt känslig häst :angel:.

Vad gör vi idag som egentligen e naturligt för hästarna?
Jag anser att täckandet e lika onaturligt som allt annat...

visst vet man att man ska rida kan ju det vara bra,

men hästarna sätter ju inte vinterpälsen nu?? :confused: rätta mig om jag har fel men det kan jga verkligen inte tänka mig, och innan du ska klippa hinner dom nog verkligen inte få en "skog" av päls.

naturligt och naturligt men för en rid häst är det ganska så naturligt att rida, med sadel träns och man har, för en travhäst rä det ganska naturligt med all utrustningen man har till trav o.s.v

men att lägga på täcke tycker jag är en av de mest onaturligare sakerna imon hästsporten...

Inget täcke förän det blir kallt riktigt kallt.
De kommer in först i sluten av september början av oktober.

Denna sommaren har de stått innedagtid för blinningarna. står inne i dag fuktigt varmt blinningar mm

knasenknas skrev:
när börjar ni stalla in era hästar? och när börjar ni lägga på täcke på era pållar? blir nämligen fundersam för dom 2 tjejerna som hyr box hos oss deras hästar har tydligen börjat frysa så dom får gå med täcken dugnet runt nu, och dom vill stalla in redan till helgen??? jag tycker det är väldigt tidigt, det är ju bara augusti...
:eek:
Här trivs hästarna super! Och kallt är det inte. Inte tal om installning ännu. Det är bara arabhingsten som brukar ha täcke på sig då och då.
Min har haft två väldigt blöta och regninga nätter under sommarn pga sin rygg...

Våra stallas in i slutet av september eller när betestillväxten avstannat.
Täcke får dom när det blir kallare än -20 eller riktigt "skitväder" med regn/snö och +10 eller kallare.

lånar knapp.

mina hästar stallades in i helgen. det gick ute dygnet runt ungefär 1 vecka då vi renoverade stallet. annars skulle de stått i box under natten. går ute från 9.00 - 16.00. de helklipptes i samband med att de gick in, har nu tunna bomullstäcken på sig under natten. går utan täcke i hagen om det är soligt och vindstilla, annars har de tunna regntäcken.

Våra har varit inne på nätterna hela sommaren eftersom vi inte har en hage där vi kan/vill ha dom ute dygnet runt.

Tycker det beror lite på hur känsliga hästarna är och vad det är för väder ang täcken.
Min häst är en fryslort och har haft problem med ryggen. Därför får han så lov att ha täcke på sig när det regnar.
Förra sommaren däremot gick dom ute till slutet av augusti tror jag.
Största anledningen till att han var tvungen att vara inne på nätterna då var att han var så himla trött när han gick ute dygnet runt. Gick knappt att rida honom till slut.

Det är lite olika. Vi stallar in någon gång i okt. Om vädret tillåter. Arabhingsten går in tidigare då han inte vill vara ute i skitväder.

Jo hästarna sätter vinterpäls redan nu, iallafall gör mina araber det o de har varit installade hela sommaren för att de inte kunnat gå på bete pga fång.
Mina övriga hästar har jag oxå stallat in redan men endast för att jag hade någon som roade sig med att klippa sönder mina elstängsel nattetid, de går iof på "bete" dagtid.

Min Haflinger har också börjat sätta vinterpäls fast att hon har varit inne alla nätter hela sommaren. Hade täcke någon dag då det formligen öste ner och var kallt.

JO, fast jag menar det att själva täckningen inte är bra för hästarna. I varenda hästtidning står det ju om det , hur tex veterinärer, kiropraktor m.m oroar sig för överdriften med täckning. Jo visst är allt onormalt vi gör med hästarna men har man rätt utrustning och rider rätt håller hästarna, och varför inte göra det onaturliga så naturligt som möjligt genom att prioritera bort täckena redan...Jag skulle ALDRIG lägga en sadel på en blöt häst men vad folk ofta inte tänker på är att ett blött täcke heller inte är särskilt bra för hästen. Hästen har sin päls som ska skydda den en häst blir knappt aldrig genomblöt det lägger sig på ytan och allra längst in vid hårfästena är det torrt isolerat och bra. Jag tycker synd om hästarna som ska täckas redan låt de vara hästar och njuta lite, jag hopppas ingen har täcka på sina hästar när det är fint ute har sett alltför många sådana exempel den här sommaren. Tänk själva inte konstigt att hästarna sätter vinterpäls redan de gör dem ju för att de inte tål ngn kyla alls alltså helt emot deras natur, för man har täckat dem alldeles för tidigt. Egentligen är det inte konsigt att hästarna blir sjuka vi försvagar ju dem, snart får väll vissa sätta täcke på i juni istället :angel: :D :idea: :devil:

Vi stallade in hästarna förra veckan... det kännes inte så roligt att ha de ute längre då de regnat nästan 2veckor i sträck och de ville verkligen in, de ska snart få gå i gräshage igen, bara det växer upp lite till först... regntäcken kommer åka på vid dåligt väder snart och i slutet av september så brukar de gå med rentäcken ute...

Min häst står inne på nätterna har hon gjort ca 1 månad och hon går med regntäcke på sej om dagarna om det inte är jätte varmt. Hon fryser jätte lätt.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 983
Senast: Sel
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 031
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 718
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama