Stall Hästlyckan - Ulvlek

Stall Hästlyckan dag1.

Kära kursdeltagare, det har framkommit att det råder förvirring om när ridlektionen avslutas och aktuell dagDL tid. Jag ser mig nödsakad att ändra Mr Christian Greys meddelade tid. Det ska givetvis vara DL22:01 såsom tidigare annonserats.

Jag ber om ursäkt för förvirringen.

Ms
Anastasia Steel
tänk då kanske jag hinner rösta i tid:o
 
Hur tänker du kring att det finns en omvandlingstwist? Jag tycker det är lite märkligt att vara så inkörd på just en exakt tredjedel onda?

Det tänkte jag faktiskt inte alls på. Jag såg dock att det var någon som kommenterade det efteråt och då är det kanske mer logiskt med 4 onda totalt? Med tanke på att en god kommer försvinna över till de onda.
 
Och sen med tanke på att jag skrivit en massa frågetecken efter så tycker inte jag själv att det utstrålar säkerhet ;)

Jo du har frågetecken men det kopplade jag till din första frågeställning
"Vad brukar man säga? Onda är 1/3, eller ?"
Och att du utifrån det "spikar " både antal goda och onda såväl som antal vanliga ulvar och antal bybor.

Som sagt jag regerade på att du inte reflekterade alls på balansen i leken och du själv skriver ju nu att du inte ens tänkte på omvandlingstwisten.

Vad brukar man säga? Onda är 1/3, eller? Så 5 onda och 10 goda? Alltså 3 bybor och 4 vanliga ulvar?
 
Det tänkte jag faktiskt inte alls på. Jag såg dock att det var någon som kommenterade det efteråt och då är det kanske mer logiskt med 4 onda totalt? Med tanke på att en god kommer försvinna över till de onda.
Det ena antalet är inte mer logiskt än det andra, det kan vara 4-5 som jag ser det ( och tidigare resonerat om) men man kan ta med även 3 och 6 i tankarna, men det ser jag mer osannolikt att det är pga det är väl i ytterkanten för vad som kan antas rimligt
 
Nu har jag läst igenom tråden från början och gjort en liten sammanfattning:
Blacksmithfarm Det är jag :D (väljer paragrafryttaren)

bollen__ - Klara (och Klara) tycker hon behöver ridlektionerna.
Konstaterat, tillsammans med Q att Grey inte kan rädda sig själv, men det kan BM…

cirkus - Pippi o Lilla gubben, kan sätta Grey på plats
Påpekar att info inte kommer innan det finns läktarryttare.

Emtherlia - Ashleigh Griffen från fullblodsböckerna. Kunde stå upp mot Grey.
Frågar om Janne Takter. Sammanställer rollerna och deras förmågor, gissar/funderar på en fördelning med 5 onda och 10 goda. Skriver att hon inte tänkte på omvandlingstwisten när hon gjorde sin gissning.

Ferrari - inte valt? (eller har jag missat?)
Läst huvudinlägget noga. (fick kritik i förra leken för en kommentar om att ha skummat detsamma) Inte skrivit mycket mer...

FiaM - Ryttarförälder
Frågar om skillnad mellan ridläraren och skötarnas förmågor.

Gabby_Ossi Tiffany Persson, eller Filippa Bark, vi behöver skratt.
Inte skrivit så mycket än. :)

GladFliicka - inte valt
Hittat leken, inte skrivit så mycket än :)

Habina - Privatryttaren, avskyr Grey men vill bruka anläggningen.
Inte skrivit mycket mer än. :)

Idahoe - Amy från Heartland, har skinn på näsan. Eller Björne.
Frågar om vi får veta vilken roll som omvandlas (det får vi inte.)

LenaH - Britta, saknar Silver
Skriver att hon inte kommer att få grepp om leken innan hon dött/den är slut. Försöker hon kanske hinta om sin egen (eventuella) godhet här? Läktarryttarna får ju spioninfo och därmed en större chans än t.ex. en vanlig bybo att få grepp om leken. Och är det isåfall kanske en bluff för att vi ska tro att hon är god?

Mirtai - Svarta Hingsten
Spinner vidare på Ryttarföräldrar och läktarinstruktörer.

Paddington- Ruth och Fly-by-night. Ruth behövde lektioner
Påpekar att jag inte sett att emtherlia funderat kring matematiken när jag skrev mitt matematik-inlägg. Har själv samma funderingar kring fördelningen. Gillar läktarryttarna.

quarter4ever - Maria, från Maria och prinsen
Tycker om läktarryttarna. Frågar om Saida(siaren), vilket även jag gjorde, och vad som menas med en lyckad sia - hur den kan misslyckas. Samt om BM kan påverka lynch även om hen inte röstat på de som det står lika mellan (det kan hen inte)
Frågar om skötarna och om det måste vara en specifik eller vilken som som åker för att en god ska komma in (vem som utom ridläraren, som ju inte heller är skötare)
Har en diskussion med mig angående antalet onda/goda, som slutar med att vi tänker lika.
Ifrågasätter Emtherlias "spikande" av antalet onda/goda. (tycker jag inte att E gör, riktigt) Verkar leksugen :p
Ställer många frågor, får svar.

Snurrfian - Molly och Mulle. Kan driva Grey till vansinne. Eller Gunilla Wolde, återfallsryttaren
Frågar om läktarryttarna får ha kontakt utanför leken. (Det får de. När de dött.)
 
Här blev jag alldeles kall tänkte att Lobelia råkat outa FiaM:s roll. Tills jag insåg att det fanns en hästtjej som hette Fia. :p

Jag reagerade på exakt samma sak, och blev nästan upprörd när ingen annan insåg det.... sen kom jag på mig själv med att det var en av rollerna. Tur att det inte bara var jag.

I övrigt har det hunnits skriva en hel del sen lekstart, inte så galet mycket som sist (tack gode gud). Härliga förslag på roller som kan vara med. Har precis vaknat efter att ha jobbat natt (och sovit därefter), så ska ta mig en kaffe och vakna till lite.
 
Obligatorisk fråga

Vilka elever (rollpersoner- inte roller) saknar du på kursen och varför?

//Lobelia

Jag saknar Wendy (på Lindhöjden). Hon verkar vara en ordentlig tjej med hjärtat på rätt ställe, att hon gillar western är en bonus (ot med tanke på att jag är rädd för att rida engelskt, men western går bra). Hon "leker detektiv" ihop med Maria och Olle & de brukar hitta lösningar. Så därför tror jag hon hade passat bra på Stall Hästlyckan.
 
@Lobelia jag funderar lite på Ture Sventon - han har alltså eget beskydd själv tre valfria nätter? I så fall så känns han mer som en modifierad ängel.

Det är inte så att han kan ge temlor till någon annan och på så vis göra så att -> den som fått temlor och den blir käk så blir ulvarna jättemätta och det blir inget käk natten efter?
 
@Lobelia jag funderar lite på Ture Sventon - han har alltså eget beskydd själv tre valfria nätter? I så fall så känns han mer som en modifierad ängel.

Det är inte så att han kan ge temlor till någon annan och på så vis göra så att -> den som fått temlor och den blir käk så blir ulvarna jättemätta och det blir inget käk natten efter?
Vi tolkar det olika men din tolkning är mer rimlig än min men nu är det så att jag är LL och bestämmer ;)
 
Såklart att du bestämmer :D - men jag bara undrade så det är helt klart vad herr Sventon kan göra! Så han kan alltså skydda sig själv tre gånger?
Ja tre skydd men inget av dem behöver utlösas, det är endast skydd för natten oavsett om skötarna stjäl dem eller inte.
 
:banghead: Jag behöver göra en säkerhetsröst, antagligen hinner jag komma hem i tid för att hinna rösta senare ikväll, men för att vara på den säkra sidan så tänker jag åtminstone lägga en röst nu för att inte åka ut redan idag pga inaktivitet. Problemet är att jag inte har en aning om vem jag ska rösta på... Ingen sticker ut på något sätt, Q funderar en massa, BSF ställer upp matte exempel och göra översikter, cirkus fundera på det mesta osv.
Så för att hålla traditionen vid liv så får min mycket tveksamma röst hamna på @LenaH för att åtminstone hålla på traditionerna. Förhoppningsvis drar inte föräldramötet ut på tiden så att jag hinner hem i tid och att det är fler som har skrivit lite mer och det finns något mer att gå på.
Snurrfian röstar på LenaH eftersom det skulle kunna vara som BSF skriver att hon försöker få oss att tro att hon är god.
 
Onda är 1/3, eller? Så 5 onda och 10 goda? Alltså 3 bybor och 4 vanliga ulvar?

Så kanske 5 onda totalt?

Hur tänker du kring att det finns en omvandlingstwist? Jag tycker det är lite märkligt att vara så inkörd på just en exakt tredjedel onda?

Okej, börjar spåna lite. Både BSF och Emth sätter igång och börjar räkna, båda kommer fram till samma slutats. Att det kanske är 5 onda, men båda reserverar sig med ett frågetecken efter. Q4 ifrågasätter att BSF och Emth verkar säkra på att det är 5 stycken totalt på onda sidan. Och tycker att ett frågetecken & "kanske" verkar tyda på att de är säkra på sina siffror. Jag tolkar frågetecken som tveksamhet, liksom ordet kanske. I tidigare lekar, brukar en tredjedel avrundas uppåt eller nedåt? Tänker mest att 5 onda, + 1 omvandlad god person (när en skötare blir lynchad) ger 6 spelare till de onda. 6 av 15 ger 40% onda medans 5 av 15 ger 33,3% onda (en tredjedel). De är en rätt stor skillnad på 33% och 40%.
 
Fortsätter med mina citat :)


Jag kommer inte ha fått grepp om detta förrän leken är slut/jag är död. :crazy: :p

LenaH känns som en såpass erfaren/rutinerad spelare så hon borde tämligen ha hyfsad koll på lekarna och dess olika twister. Samtidigt säger hon det med glimten i ögat, och ja, denna leken innehåller ju en del vändningar som gör alltihopa mycket svårare. Men så svår tycker jag inte leken var att förstå, och då är jag ändå nästan noob på detta så ja. @LenaH du borde ha mer koll tycker jag ;)

Jag saknar Svarta Hingsten!
Hur bra var Alec Ramsey på att rida i första boken egentligen?

Mirtai tycker att Svarta Hingsten vore en bra häst för nybörjare, hon "försvarar" även sitt val med att säga att Alec inte var någon vidare ryttare i första boken. Å andra sidan, Svarta Hingsten dödade faktiskt en man på båten, och han var ju en enmanshäst hela serien igenom. Så ridskolehäst? För nybörjare? Känns inte som en hit.

Ja, okej. Då var jag otydlig.
Men med "kanske 5 onda?" och "en i taget" menade jag att jag inte var säker på att det är 5 onda, men att jag inte vill chansa och ha en kvar när jag/vi trodde alla var ute...
:)

Återigen citerar jag BSF. Leken tar ju slut när alla onda är lynchade. Så även om vi utgår från att det är 5 när leken börjar, och att en god blir ond efter att första onda lynchas. Då blir det ju 6 onda totalt som måste lynchas. Då krävs det ju sex lyncher för att spelet ska vinnas, vilket vi lär märka när (om :s ) vi lynchar femte på den onda sidan.

Men tänk dig Björne, med Snigel under armen och Hugo på släp, lugnt lullandes runt i manegen medan Mr Grey blir allt rödare i ansiktet av ilska... :rofl:

Hahaha, bara för att detta är en helt underbar syn att se framför sig :bump:
 
Här har dagen gått i ett och nu har jag strax möte. Men mötet brukar sällan ta mycket mer än en timme så jag borde hinna läsa igenom, teoria och rösta då!
Måste bara vara lite glad också. Jag har skrivit på anställningsavtalet idag :bump: :bump: börjar på söndag :D Yipiie!
 
@Ferrari Jag kände att jag behövde reda ut rollerna lite och "förenkla" för att kunna förstå. Och då fortsatte jag med räkningen som jag tänkte var enkel för en gångs skull :D Till och med jag kan räkna ut en tredjedel av 15, haha!

Men med tanke på att det även kommer ske en omvandling så kanske det är mer troligt att det är 4 onda? Egentligen kvittar det ju med tanke på att vi märker när vi fått ut alla onda. :)
 
Här har dagen gått i ett och nu har jag strax möte. Men mötet brukar sällan ta mycket mer än en timme så jag borde hinna läsa igenom, teoria och rösta då!
Måste bara vara lite glad också. Jag har skrivit på anställningsavtalet idag :bump: :bump: börjar på söndag :D Yipiie!
Yey för jobbet!!!!:bump::bump::bump:
underbart!!!!
 

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 186
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 460
Senast: Niyama
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 938
Senast: Habina
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp