Stabyhoun?

Sv: Stabyhoun?

Jag tog hem en liten DSG för två dagar sen och måste säga att jag är SÅ himla nöjd, kan verkligen rekommendera den! Det är min första hund och den är tänkt som en aktiv allround- och sällskapshund. Jag är mycket ute i skog och mark och framför allt i stallet men bor i stan. Jag vet inte om det utmärker rasen i allmänhet men min valp är grymt lättlärd och följsam, hon går redan helt ok i koppel (hade aldrig haft nåt på sig när vi hämtade henne i lördags), är nästan rumsren (hade tre olyckor under den första kvällen/natten innan vi lärt oss läsa av henne) och är superpositiv och trevlig över lag. En "nackdel" med rasen är att de älskar sina familjemedlemmar och är ogärna själva, men det går att träna upp.

En "nackdel" med rasen är att de älskar sina familjemedlemmar och är ogärna själva, men det går att träna upp.

Jag ser det inte som en nackdel, jag tror det bidrar till att göra rasen så följsam som den är. Det går precis som du skriver att träna dom att vara själv. Men ingen hund bör ju vara ensam många timmar i sträck varje dag i alla fall. Jag kan lämna min DSG själv utan problem men vi har ensamtränat, dock lämnar jag henne aldrig själv längre än 4 timmar.

Nej, det var därför jag skrev nackdel inom citationstecken.:) Jag valde rasen delvis av den anledningen, jag vill att min hund ska ty sig till mig, och min valp har varit just min ända sen vi hämtade hem henne. Husse går också bra som andrahandsval men i övrigt bryr hon sig inte så mycket om allt runt omkring henne, varken hundar, hästar eller människor.

När jag valde DSG så hade jag läst på om rasen och en förutsättning för att det skulle bli just den var att jag skulle ha tid att ta med mig hunden i princip överallt. Även om jag kommer ensamhetsträna också så märker jag redan nu att min valp är glad så länge hon får vara med, sen spelar det inte så stor roll vad vi gör, men hon uppskattar att vara med sin familj.

kl

tack för tipsen på fler raser!=)

Korthårig Collie har jag också kollat lite på, har väl inte helt räknat bort den det enda som verkar vara av olika uppfattning är hur "aktiva" de är,ibland verkar de som precis det jag söker och ibland verkar som enligt andra att de är väldigt krävande, men den är en kandidat helt klart!

Kelpie är fina hundar men jag har fått uppfattningen av att de är väldigt aktiva och behöver mycket mer stimulans än vad jag, iallafall nu med min första hund är beredd till, eftersom jag inte är helt säker på hur mycket och vad jag vill göra med min hund. Vet att jag vill träna en hel del men tror det blir att ta vatten över huvudet ändå. Men det kanske är en senare kandidat om jag får blodad tand.:D

Tollare tror jag även den är för aktiv för mig just som första hund, dock jättefina och verkar trevliga! Men att de lätt blir understimulerade och lite stressiga om de inte skulle få tillräckligt med mental stimulans..? har ingen erfarenhet men det är vad jag läst mig till och fått höra bara.

Welsh Springer Spaniel har jag inte funderat så mycket på innan, vet inte varför men har av någon konstig anledning inte varit så "dragen" till spaniels, men den ska jag ta och titta närmare på! Den har ju "rätt" storlek också som jag hellst skulle ha!:)

Just nu känns ännu en gång som DSG som det bästa valet, trots att jag inte träffat någon än så är jag helt såld!:p:D Kan inte riktigt släppa den de verkar vara väldigt härliga och precis vad jag söker!, (förutom vissa saker som bära på saker men det gör ju inget, man kan inte få allt:P).

Har även kommit på att labrador kanske vore ett alternativ också, dock så är de flesta ju tyvärr väldigt runda om magen (om man bara säger som så;) och ger ett lite tråkigt intryck i mina ögon, inte riktigt det "go" i hunden som jag skulle vilja ha. jaktvarianten är ju mycket snyggare:o:angel: och "funktionellare" också känns det som, gillar mer deras temp.(piggare, alertare & lite mer go i) än den lunkande utställningsvarianten, men antagligen är väl jaktvarianten lite för mycket för mig just nu. (inget illa menat om utställningsv. utan det är ju bara olika vad man vill ha)

Taxilock & Fritidsryttare
Tack för era beskrivningar. De låter som otroligt härliga hundar:love: Längtar så efter en!!:bump::love:

Senast ändrad:

På tal om att bära saker, jag vet inte hur rasen är i allmänhet men min lilla tjej älskar att bära runt på sin kamptrasa, så det kanske är individuellt om de tycker om att bära saker eller ej.:)

Slänger in en bild på mitt lilla monster också.
33040886.jpg

Jag skulle vilja rekomendera en mellan- eller storpudel, men jag förstår ju att du inte är så sugen på pälsen...

Är du intresserad av utställning? Om inte så går det att hålla hunden nedklippt vilket du kan göra själv och då kräver den inte mer pälsvård än någon annan ras i vardagen men det kommer att ta tid de gånger du klipper den.

Pudel är från början apporterande och det är en roliga och aktiv hund som fungerar att träna de flesta grenar med. De flesta har mycket will to please, de är inte skälliga och dom är absolut lättlärda!
De har dessutom lite mer "integrite" än vad en labbe eller golden har, det vill säga att de inte dyrkar marken du och alla andra människor går på och de har en egen vilja men de är ändå väldigt följsamma.

Korthårig collie tittade jag på innan jag bestämde mig för er pudel, jag var bland annat och hälsade på en uppfödare som var inriktad på collies för arbete. Jag upplevde att hundarna var hårdare än vad jag trodde och med lite för mycket energi för mig. Dessutom blev jag galen på de hårda och långa håren som fastnade överallt :o

Jag kunde inte hitta någon ras som passade mig lika bra som pudeln gjorde så det fick bli en sån trots att jag inte var särskilt sugen på att hålla på med pälsvården. Jag har aldrig ångrat mig och har faktiskt min pudel i päls för att jag tycker att det är snyggt fast jag egentligen hade tänkt att ha henne nerklippt. Dessutom är det ooootroligt skönt med en hund som inte fäller något :banana:

Jag skickar in en bild på min bärande godbit

388768_10150987443340551_718155550_21837641_371453229_n.jpg

Senast ändrad:

På tal om att bära saker, jag vet inte hur rasen är i allmänhet men min lilla tjej älskar att bära runt på sin kamptrasa, så det kanske är individuellt om de tycker om att bära saker eller ej.:)

Slänger in en bild på mitt lilla monster också.
33040886.jpg

Ja det kan det säkert vara, isåfall hoppas jag också på att få en som gillar det:D Sööt hon är:love: Lycka till med den lilla!!:)

Jag skulle vilja rekomendera en mellan- eller storpudel, men jag förstår ju att du inte är så sugen på pälsen...

Är du intresserad av utställning? Om inte så går det att hålla hunden nedklippt vilket du kan göra själv och då kräver den inte mer pälsvård än någon annan ras i vardagen men det kommer att ta tid de gånger du klipper den.

Pudel är från början apporterande och det är en roliga och aktiv hund som fungerar att träna de flesta grenar med. De flesta har mycket will to please, de är inte skälliga och dom är absolut lättlärda!
De har dessutom lite mer "integrite" än vad en labbe eller golden har, det vill säga att de inte dyrkar marken du och alla andra människor går på och de har en egen vilja men de är ändå väldigt följsamma.

Korthårig collie tittade jag på innan jag bestämde mig för er pudel, jag var bland annat och hälsade på en uppfödare som var inriktad på collies för arbete. Jag upplevde att hundarna var hårdare än vad jag trodde och med lite för mycket energi för mig. Dessutom blev jag galen på de hårda och långa håren som fastnade överallt :o

Jag kunde inte hitta någon ras som passade mig lika bra som pudeln gjorde så det fick bli en sån trots att jag inte var särskilt sugen på att hålla på med pälsvården. Jag har aldrig ångrat mig och har faktiskt min pudel i päls för att jag tycker att det är snyggt fast jag egentligen hade tänkt att ha henne nerklippt. Dessutom är det ooootroligt skönt med en hund som inte fäller något :banana:

Jag skickar in en bild på min bärande godbit

388768_10150987443340551_718155550_21837641_371453229_n.jpg

Justja pudel har jag funderat på också, just för att de verkar passa som till "medelaktivering" och så väldigt skönt att de inte fäller och inte är så skälliga, och är lättlärda och följsamma. Det som jag inte är jätteförtjust i är lockig päls, ingen aning om varför heller, men den är ju väldig gosig har jag märkt på lockiga hundar så det är ju inget negativt igentligen.

Ne jag är inte så intresserad av utställning, jag skulle kanske ställa ut min hund någon gång ibland men bara för skojs skull.:) Så jag skulle nog klippa ner min pudel isåfall.

Storpudel har jag träffat en och den var anledningen till att jag blev lite intresserad av rasen, den va så glad och familjekär men ändå med en stolthet och integritet, samtidigt väldigt vacker. Mellanpudel har jag inte träffat någon men jag gissar på att de är lite mer studsigare och bjäbbiga kanske:angel: Jag skulle nog hellst ha en storpudel, dock en mindre storpudel, men det verkar lite som att storpudlarna ofta är runt maxhöjd och medelpudlarna är runt minimistorleken, skulle vara en mittimellen där.

Men pudel är också absolut ett alternativt! Vädligt fin din vovve!:laugh:

Senast ändrad:

Lite OT, jag följer tråden med intresse men har inget att bidra med direkt, ville bara kommentera den underbara bilden! Jag är som TS inte heller särskilt förtjust i pudlar men har också träffat en kungs som verkligen var jättetrevlig och mysig men ändå ståtlig. Han ställdes ut första tiden jag träffade honom och sedan blev han nedklippt, men efter att ha träffat honom har jag ändrat inställning till pudlar :D Den klippningen som din har på den bilden + den fantastiska färgen är bara så vackert!

Vill du träffa lite gårdshundar så rekommenderar jag dig att åka på en gårdshundsträff som rasklubbens aktivitegsgrupper ordna, jag är aktivitetsombud för Gästrikland. Våra träffar ligger kanske lite väl långt bort (du är självklart jättevälkommen ändå) men om du är intresserad så gå in och kika på RDSG (www.gardshund.com) för att se om det finns någon träff i bra avstånd till dig :) Sidan är inte så väluppdaterad just nu då dom ska byta hemsida men under aktiviteter så hittar du info om träffar.

En d/s gårdshund är verkligen en rolig hund med mycket fart i! Hos mig kommer det alltid bo en gårdis! Min bär också gärna leksaker och pinnar men det går absolut inte att jämföra med en retriver ;)

Min egna tokstolla:
askadisa-1-av-11.jpg

Det låter intressant det ska jag kolla upp!:laugh: tack för tipset! Gästrikland ligger nog för långt bort men det kanske finns något häromkring. Har tänkt att kanske gå på någon utställning också och kolla på rasen men har inte hittat någon än, var kan man få reda på sådant? har kollat på skk och sbk men inte hittat någon info.

Söt gårdis du har:D

Kollat specialklubbens hemsida? Fanns flera utställningar där iaf, lite varstans i landet :P

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 122
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 548
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 365
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Jag har ju en labradorhane på 6 månader just nu. Planen är att framöver skaffa en andra hund, och jag (som är ett planeringsfreak)...
Svar
19
· Visningar
2 065
Senast: ajdidodii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka