Stå still vid uppsittning - verkligen en nödvändighet?

Det beror på vilken häst det är. En unghäst som är under inridning SKA stå stilla när man sitter upp.

Mitt sto som jag är så inkörd med skrittar "alltid" iväg när jag sitter upp, MEN endast när jag väl sitter i sadeln. Om jag t.ex. får problem om jag ska sitta upp barbacka står hon still och väntar tills jag klamrat mig upp.

Men som sagt det är olika från häst till häst. Hästar som är "olydiga" mycket annars är jag pet noga med. Så småningom när de blir lydigare och lättare att samarbeta med så får de också ha lite egen styr på det hela.

Ja, som sagt.. det är väl en smaksak om man vill att hästen ska stå still.

Själv vill jag att hästen ska stå still vid uppsittning, men det betyder ju inte att jag i alla lägen kräver att hästen ska ha pudeldiciplin.
Jag har för den sakens skull aldrig känt att jag inte haft en häst med egna ideer, och inte heller kräver jag hästens fulla koncentration hela tiden heller.
Jag släpper säker på sånt som andra tycker är jätteviktigt och tvärt om.

Som du säger, att hästen står still vid uppsittning behöver inte betyda att det är en helt harmonisk och allt igenom väluppfostrad häst - men inte heller är det ett tecken på att hästen skulle vara kuvad eller att man ha kadaverdiciplin på den.
Det enda det säger egentligen är att den har/har haft en ägare som tycker att dt är viktigt att den står still vid uppsitning.

I fråga om hästuppfostran, nu menar jag då inte de grundläggande sakerna utan mer sånt som "får hästen trampa runt lite på stallgången när jag borstar den eller ska den stå still" eller "står hästen kvar i boxen om jag lämar dörren öppen" osv, så anser jag att det finns inga rätt eller fel.
Om jag vill ha en häst som alltid står kvar i boxen, ja då lär jag min häst det men om jag inte tycker att det spelar någon roll för jag stänger alltid dörren när jag går från boxen så låter jag bli.
Detta är ju väldigt indviduellt vad man tycker är viktigt, men så länge hästen är hanterbar av även andra än ägaren så tycker jag att man får väl göra precis som man vill.

Av erfarenhet så vet jag att rampen inte flyttar sig efter hästen :rofl: När jag började sköta Kicking så var han inte inriden. Det fick jag se till att han blev. De första två månaderna när jag skulle kliva upp var det så spännande för honom, så ägaren fick stå och hålla i han. Första gången vi skulle prova själva, jag och Kicking, så nuddade min tå i hans sida och han gjorde sitt namn rättvisa :crazy: Nåväl, idag går det alldeles utmärkt och han står alltid stilla tills jag satt mig ordentligt och talat om att det är dags att röra på sig!

Att hästen står still vid uppsittning har inget med framåtbjudning eller att hästen är kuvad att göra.
Det är första grunden vid inridningen. Kan inte hästen stå still och acceptera att ryttaren sitter upp och sedan vänta på ryttarens signal innan den rör på sig, då är hästen helt enkelt inte ordentligt inriden. Många här tycker att det går bra ändå, men det kommer situationer där man kan råka i fara därför att grunden och lydnaden inte är riktigt befäst.

Ja, för mig är det viktigt att hästen står stilla när jag sitter upp. Dels ur säkerhetssynpunkt och dels för att jag sitter upp från pall. Han är 165 cm hög och jag är bara 150 så jag kommer inte upp från marken på honom. Å andra sidan vill jag skona hans rygg i mesta mån då han haft ont i den och inte vill att han sträcker sig igen.

Jag har ett sto som alltid står blixtstilla när man sitter upp. När jag tog hem henne för knappt 9 år sedan så var hon tokig.... :banana:....det gick inte leda henne...hon rusade runt vid uppsittning... Hon tyckte att det var skitroligt att bli riden, hade stått som avelsto i 7 år och varit i skogen å lufsat ett par gånger om året...

Hon är fortfarande lika pigg och framåtbjudningen är det absolut inget fel på...snarare fel på bromsen isf(verkar inte som det går å laga heller) men hon står stilla när jag sitter upp. Sen kräver jag inte att hon ska "gå fot" hela tiden utan vi kör också mer på hopp och lek varianten, mycket för att hon är 21 år och jag tycker att hon har gjort sitt som annat än skogshäst...nån klubbtävlig nån gång ibland...hon ska ha kul...det mår både jag och hästen bäst av!Däremot att hon ska stå stilla vid uppsittning kräver jag, enligt mig en ren säkerhets åtgärd.
Men smaken är som baken...

jag vill at min häst ska stå still närman sitter upp på henne. det är som nån sa en rätt så irriterande ovana!

men vi får väl se hur hon är till sommaren då jag får hem henne efter att hon under ett år varit på ridskola och "jobbat"

Ja du kanske gör det, men det är av säkerhetsskäl. Tänk om någon annan ska rida din häst som inte är van vid att han går iväg.

Då jag sitter upp från pall så måste hästen stå still.

Jag tycker det handlar om respekt och lydnad!

Det har ingenting med framåtviljan att göra. Det är bara lydighet.

För att underlätta för mig och för ponnyn så sitter jag inte upp från marken utan från pall eller annat föremål. Och still SKA hon stå tills jag är klar, kanske måste fixa lädrena osv.

Och det är inga problem (oftast) och hon lika framåt och pigg när hon är lydig som de få gånger hon inte är det. Precis som att hon kan stå STILL på ridbanan eller i skogen medans jag rättar till något eller kanske pratar med instruktören eller någon i skogen.

Så, ja jag tycker det är viktigt för den allmänna grundlydnaden.

Nu känner jag att jag måste lägga mig i.... Jag känner nämligen Netias häst efter att ha haft honom på foder i drygt två år -98 till -00.

Jag blev "varnad" av Netia att han kanske inte skulle stå helt still vid uppsittning, särskilt inte ute i skogen. Det gjorde mig liiite nervös, eftersom jag ju inte kände hästen i början. Sjävlklart blev jag tvungen att sitta av FÖRSTA ridturen ute, eftersom spännet på senskyddet gått upp. Döm om min förvåning när hästen står HELT STILLA när jag ber honom om det! Så här handlar det faktiskt inte om nån bristande lydnad, utan vad man VÄLJER att be hästen om.

Så småningom brydde jag mig heller inte så mycket om ifall hästen stod still eller inte vid uppsittning - oftast fick han skritta iväg. MEN när jag bad om det stod han ALLTID stilla, till exempel om jag skulle upp barbacka eller om någon annan skulle rida.

Kan tillägga att den här hästen är en lydig och välriden häst, som dock går som allra bäst om han tillåts lite frihet då och då. Får han springa som en tok en stund (vilket han ÄLSKAR), så blir han underbart mjuk och lydig att rida sedan. Däremot har han aldrig, under den tiden jag hade honom, stuckit iväg utan att jag sagt att han fick, och det har alltid gått att få stopp på honom när det behövts.

beror väl på.. vill man hoppa omkring på ett ben å se allmänt fjållig ut så vist låt hästen kuta iväg=)
Men jag föredrar att hoppa upp i lugn å ro sätta mig till ärtta spänna sadelgjorden mm.Sen rida iväg=)

Det är väl upp till var och en vad de vill "kräva" av sin häst. Min häst har haft problem med sadeltvång och till en början uppmanade jag henne att tassa iväg när jag satt upp, jag stod på pall, foten i stigbygeln *smack smack* och så lugnt sitta upp "i farten" (jo, jag är bra på att sitta upp mjukt även i farten). Numera är det inte ett bekymmer längre utan jag kan till och med sitta upp i stallet om det roar mig, och nu föredrar jag också att hon står stilla. Alltså "parkerar" jag henne på samma sätt som när hon ska stå lös någonstans. Dock är jag noga med att hon står jämt på alla fyra ben så att hon inte tappar balansen, på det viset blir det ju bekvämast för oss båda.
det enda tillfället då jag kräver fullständigt stillastående av henne är när man ska gå över en väg, då morrar jag om hon så bara rör på ena hoven (jag har sett en del otäcka saker i samband med hästar som inte kan stå stilla vid vägar) vilket innebär att hon numera stannar självmant där vi brukar gå över vägen.

Intressant att höra att du löste sadeltvånget genom att låta henne gå framåt under uppsittningen.
Har själv inte hört om så många som gjort på det sättet.

Sitter man för det mesta och rider för sig själv, så får man väl uppfostra sin häst hur man vill. Men jag tycker att om man regelbundet rider ut tillsammans med andra bör man ha så pass kontroll över sin häst att den står still och inte stör de andra ekipagen vid uppsittning. Jag som har ett handikapp, måste kunna lita på min häst till 200 procent.

Jag skulle inte ha en chans om min häst plötsligt vandrade iväg, eftersom jag måste kliva upp på pall/brunnslock eller liknande. Eftersom det ofta är trångt där vi sitter upp, så blir alla hästar oroliga om en börjar trampa omkring, eller gå i väg. Min häst är en klippa att stå stilla, även om det kommer en stor långtradere 2.5 meter från uppsittningsplatsen (brunnslocket) MEN hon har alltid varit låg i rang och är försiktig av sig med andra hästar, så går en häst iväg, blir hon orolig att bli knuffad, bortglömd och så vidare. Men kan alla bara stå stilla en halv minut, så kan jag hiva mig upp utan problem. *S*

Att en häst inte kan stå still-det är en riskfaktor. Drt händer olyckor just pga detta.

Hästen SKA stå still när man sitter upp och inte gå förrän man ber om det. Oavsett ung eller äldre häst.

Behov och behov! Det handlar väl snarare om säkerhet och livslängden på både mej och hästen!
Även om man klarar att hoppa upp i farten, är 163 cm lång och rider en häst på 150cm, så kan man snubbla eller ramla och slå sig ganska illa, alternativt bli trampad, utan att hästen menar något illa!
För det andra tär det på din egna rygg, höfter, knän och axlar att göra denna förflyttning i någon slags slängig variant.
För det tredje blir det en enorm belastning för hästen om man ska hoppa upp i fart då man sätter hela balansen ur rytm. Om man ska sitta upp i fart ska det ju ske i voltige form, det vill säga med handtag och i fart där du håller samma rytm som hästen, inte med en sadel som drar i muskler och ryggrad.
För mig handlar det inte om att hålla hästen kort eftersom min står lös på långa tyglar när jag sitter upp. Å hon är alltid framåt och glad i ridningen och all annan hantering.

Men vi är väl alla olika!

Så länge enbart DU ska rida hästen är det naturligtvis så att du kan göra som du vill, men om någon annan ska rida?
Jag har åkt i backen och slagit svanskotan när en häst satte av i galopp när jag var halvvägs uppe. Det var inte roligt.
Poängen med det här är (även om det blev lite rörigt) att om någon annan av någon anledning ska rida din häst så ska den personen inte behöva oroa sig för att bli skadad. Om en okänd häst inte står still kan ryttaren bli orolig och göra något dumt lika väl som hästen.

Var noga med att prata om detta med alla som ska rida din häst.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 359
Senast: monster1
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
25 872
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 268
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar