Sprayschampo

Pancakes

Trådstartare
Jag funderar på att skaffa nåt slags sprayschampo till ponnyn som aldrig kan hålla sig ren. Men hur snälla är de egentligen mot huden? Han är inte överkänslig på något sätt, men man vill ju inte spraya på vad som helst. Tvättar honom t.ex. aldrig med hästschampo för att bevara fettlagret. Någon som vet huruvida sprayschampon är snälla eller inte? Nåt särskilt märke som upplevts som bra?

Sv: Sprayschampo

Har själv velat ha tag på torrschampoo men inte funnit något. Men har använt mig av sjögårdens linement schampoo. Finns på Ö&B. Funkar och är väldigt bra. Har gjort änne på ett flertal flaskor. Är billiga också.

Funkar väldigt bra till hundar och de brukar ju reagera m att klia sig men icke, e väldigt populärt til dem.

det finns ju massa torrschampon till hästar men dom fungerar inte särskilt bra, man drar mest ut smutset. varför kan du inte tvätta hästen på normalt vis? du förstör inte fettlagret om du använder en bra hästschampo.:)

Jag tvättar hästen sällan eftersom det inte finns tillgång till duschspilta i mitt stall och man kan bara drömma om att tvätta hästen i slang då han inte uppskattar vatten öht. Sprayschampot tänkte jag mer som komplement.

Sprayshampon är tämligen värdelösa utom att ta bort nyuppkomna fläckar på tvättad häst.

De fungerar, men om du tvättar bort t ex en kissfläck på en i övrigt obadad skimmel t ex, så har du efter tvätt en kritvit fläck på en vaniljgul häst, än en pissgul fläck på en häst du trodde var vit.

Att tvätta en hel häst i sprayshampo blir fasligt dyrt, och fungerar dåligt.

Om hästen inte kan spolas, så är väl varma somrar UTMÄRKTA att träna på det. Den dag du får en sårskada som bör spoltvättas med slang kommer du ha mkt nytta av det, och du löser badproblemet.

Men tills du nått målet, så bättre än både sprayshampo och ingenting är hinktvätt med linimentshampoo, OBS du måste välja en sort som INTE behöver sköljas ur. Varmt vatten i hink, svamp, linimentshampo i vattnet. Gnussa in. Ny hink, ny svamp, nytt vatten, svampa av/krama ur vatten ur svampen så du sköljer bort så mkt som möjligt av linimentshampot.

Har en tjej med en liten skimmel i mitt stall.
Hon tar ett paket med vanlig potatismjöl och blandar i en spann med vatten. Sen slabbar hon det över hela sin ponny och låter det torka. Och därefter borstar hon bort det. Får med sig smuts och pållan blir vit o fin.
Fungerar ju även om hästen är brun :D eftersom du borstar ur all mjöl.
Har inte testat det själv, dock.

Det där med potatismjöl lät himmlans fiffigt, Helt klart värt att prova!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 598
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 599
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka