Sportig aktiv familjehund

Aroma

Trådstartare
En bekant till mig har bett mig om tips på ras men jag behöver nog själv lite hjälp.

Det gäller en aktiv familj med två barn i tio-tolvårsåldern. De är mycket ute i naturen, fjällvandrar på somrarna, skidor på vintern etc. Det kommer främst vara pappans hund, och han vill ha en hund som kan följa med på sina (lite längre) löprundor, mountainbikecykling och längdskidor. De har inte haft hund själva tidigare men pappan är uppväxt med hund i barndomshemmet och som jag upplever det är relativt duktig på att hantera och "läsa" hund. Men det bör ju inte vara en allt för svåruppfostrad hund, utan en som går att ha lös med vettig träning och utan jättestort jaktintresse. Dottern är intresserad av att gå kurser i agility, freestyle etc. sådär på aktivitetsnivå. De vill ha en sund hund som orkar mycket fysiskt, helst kort- eller strävhårig, och storlek helst inte över 20-25 kg. Ingen allt för skällig sak heller ;)

Har ni några bra förslag?:)

En bekant till mig har bett mig om tips på ras men jag behöver nog själv lite hjälp.

Det gäller en aktiv familj med två barn i tio-tolvårsåldern. De är mycket ute i naturen, fjällvandrar på somrarna, skidor på vintern etc. Det kommer främst vara pappans hund, och han vill ha en hund som kan följa med på sina (lite längre) löprundor, mountainbikecykling och längdskidor. De har inte haft hund själva tidigare men pappan är uppväxt med hund i barndomshemmet och som jag upplever det är relativt duktig på att hantera och "läsa" hund. Men det bör ju inte vara en allt för svåruppfostrad hund, utan en som går att ha lös med vettig träning och utan jättestort jaktintresse. Dottern är intresserad av att gå kurser i agility, freestyle etc. sådär på aktivitetsnivå. De vill ha en sund hund som orkar mycket fysiskt, helst kort- eller strävhårig, och storlek helst inte över 20-25 kg. Ingen allt för skällig sak heller ;)

Har ni några bra förslag?:)
Dvärgschnauzer är min första tanke. Små kompakta hundar som orkar mer än man får intrycket av.

Dvärgschnauzer är min första tanke. Små kompakta hundar som orkar mer än man får intrycket av.

Skulle aldrig föreslå dvärgschnautzer, jag gillar inte alls den rasen. Små kaxiga skälliga hundar utan ett dugg följsamhet, är mitt intryck. Dessutom tror jag inte den skulle orka fysiskt, visst fjällturer och joggingrundor, men inte rejäla rundor i skidspåret och på cykeln i terrängen i bra tempo.

Kanske skulle skrivit att jag tror inte terrier/schnauzer-temprament passar alls, utan mer samarbetsinriktade hundar typ vallhunds/retriever-temperament. Funderar lite på om en mindre flat-tik skulle kunna vara något, men ogillar att cancer verkar vara så vanligt :(

Skulle aldrig föreslå dvärgschnautzer, jag gillar inte alls den rasen. Små kaxiga skälliga hundar utan ett dugg följsamhet, är mitt intryck. Dessutom tror jag inte den skulle orka fysiskt, visst fjällturer och joggingrundor, men inte rejäla rundor i skidspåret och på cykeln i terrängen i bra tempo.

Kanske skulle skrivit att jag tror inte terrier/schnauzer-temprament passar alls, utan mer samarbetsinriktade hundar typ vallhunds/retriever-temperament. Funderar lite på om en mindre flat-tik skulle kunna vara något, men ogillar att cancer verkar vara så vanligt :(
Orka skulle den absolut. Våran lever ett sånt liv sida vid sida av våra brukschäfrar och den lille orkar exakt allt som de stora gör.
Om de är skälliga så är det uppfostran som brister. De är inte skälligare än normalt. Däremot kan de vara envisa och svårmotiverade till träning men där handlar det om linjer som i alla andra raser där man söker en viss egenskap.

Oavsett, DE kanske skulle gilla Dvärgschnauzer.

Jag har inte alls den erfarenheten av schnauzer - tvärtom. Men det ska ju kännas rätt såklart. Även om jag inte har något direkt rastips så för det livet skulle i alla fall jag välja en hund som inte behöver täckas i första taget. Men det kanske inte spelar dem någon roll.
Lycka till!

Som Voff säger är min erfarenhet av schnauzer inte alls så. Har träffat några stycken och alla har varit jättetrevliga hundar. Aktiva, engagerade, mycket jävlar-anamma, varit med på allt osv. Vill man ha en strävhårig hund är det svårt att hitta sånna utan att börja kolla på olika jaktraser, och då är man ju direkt där de inte vill vara, dvs inne på hundar med mycket jakt i sig.

Nu ska inte vi schnauzer-gillare gadda ihop oss här och ta över din tråd ;) men jag från texten du skriver så tycker jag att en schnauzer låter perfekt mer eller mindre. Jag har en kille på 9 månader så har inte cyklat med honom och så än, men han har varit extremt lättuppfostrad, alltid glad, jagar inte våra djur (senast idag var han framme och luktade försiktigt på en av våra ungtuppar och gick sen därifrån), hänger med på allt med glädje osv osv. En fantastisk hund i perfekt storlek tycker jag :)

Orka skulle den absolut. Våran lever ett sånt liv sida vid sida av våra brukschäfrar och den lille orkar exakt allt som de stora gör.
Om de är skälliga så är det uppfostran som brister. De är inte skälligare än normalt. Däremot kan de vara envisa och svårmotiverade till träning men där handlar det om linjer som i alla andra raser där man söker en viss egenskap.

Oavsett, DE kanske skulle gilla Dvärgschnauzer.

Det handlar naturligtvis alltid (delvis) om uppfostran hur en hund blir, men olika raser har ju olika grundegenskaper. Vi har ganska många dvärgschnautzrar boendes i närheten av de närmsta omgivningarna och jag har en helt annan uppfattning gällande temperament och fysisk förmåga. De är skälliga, kaxiga och har inte alls det tempot att de med lätthet följer med på snabba milturer eller mer på cykel och skidor.
Och nej, de har frågat mig om rasval och jag kan inte med gott samvete rekommendera den rasen, jag tror inte den alls skulle passa dom, så vi kan definitivt lämna dvärgschnautzern ;)

Som Voff säger är min erfarenhet av schnauzer inte alls så. Har träffat några stycken och alla har varit jättetrevliga hundar. Aktiva, engagerade, mycket jävlar-anamma, varit med på allt osv. Vill man ha en strävhårig hund är det svårt att hitta sånna utan att börja kolla på olika jaktraser, och då är man ju direkt där de inte vill vara, dvs inne på hundar med mycket jakt i sig.

Behöver inte vara strävhårig, kan vara korthårig också :)
De vill främst undvika de jättepälsiga raserna egentligen som drar in mycket i pälsen.

Lite lustigt för jag VALDE Dvärgschnauzern av just anledningarna att de var robusta, mångsidiga hundar som orkar mycket. Vi är jämt i skog och mark, åker skidor mm så att hunden ska palla var viktigt. Och jag träffar massor av samma typ. Och det är rastypiskt.

Sen finns det alltid folk som inte vill uppfostra eller rasta sina hundar och då får de skälliga hundar som är ur kondition. Men det är ju inte rasens egenskaper.

Lite lustigt för jag VALDE Dvärgschnauzern av just anledningarna att de var robusta, mångsidiga hundar som orkar mycket. Vi är jämt i skog och mark, åker skidor mm så att hunden ska palla var viktigt. Och jag träffar massor av samma typ. Och det är rastypiskt.

Många av hästmänniskorna i min närhet har den rasen just pga orsakerna!

Sen finns det alltid folk som inte vill uppfostra eller rasta sina hundar och då får de skälliga hundar som är ur kondition. Men det är ju inte rasens egenskaper.

Det är lite roligt för många reagerar på att min chihuahua inte är skällig! Brukar svara att han är uppfostrad och får motionera både hjärna och kropp sedan får dom uppfatta det hur dom vill.

Det står ju t.o.m. i rasbeskrivningen att den har lätt till skall, och en sådan hund vill de inte ha.
Ouppfostrade hundar finns av alla raser, men om vi bortser från det har ju olika raser olika grundegenskaper, det är väl inga konstigheter?

Och som jag uppdaterade med i ett senare inlägg, de vill inte ha schnautzer/terrier-temperament utan mer samarbetsinriktade raser. Alltså, om ni har andra tips så är det välkommet:)

Dvärgschnauzer är absolut ingen terrier och de har inte samma egenskaper/mentalitet. Ett förtydligande bara.

Jag skulle föreslå en Chesapeake Bay retriever. I rätt famlij som detta låter som är det en enkel hund som är mycket tålig. I fel där den inte blir aktiverad är det ett monster.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 540
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Hej på er! Tanken är att jag och min sambo ska skaffa en hund till nästa sommar... man måste vara ute i god tid ;) Som rubriken lyder...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 141
Senast: almitra
·
Hundavel & Ras Tänkte vara lite kreativ med trådnamnet för det lät lite mer spännande än alla rasvalsnamn som är tagna :D Som flera vet är jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 724
Senast: Preussen
·
Hundavel & Ras Funderar på att ge mig ut på djupt vatten och välja en ras som jag inte alls har någon nuvarande koppling till eller kontakter inom. Så...
Svar
6
· Visningar
1 152
Senast: Fisherling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka