Ja, det har vi troligen. Och visst, jag kanske ändrar mig. Men det är inte så att jag är där jag är i dag för att jag aldrig funderat över dessa saker. Det har jag, många gånger. Och jag har landat i att det är vad som fungerar för mig. Kanske om jag var jätteduktig på att läsa både häst och hund, hade bra balans och inverkan i sadeln, naturlig pondus, osv, osv, så kanske jag inte skulle behöva de hjälpmedel jag behöver. Det kan jag inte svara på.
Måste det vara likhetstecken mellan "vill undvika konsekvenserna" och "är rädd för konsekvenserna"?
Jag känner inte riktigt igen min häst i den beskrivningen. Jo, välkänt och tryggt, absolut. Men inte det passiva. Ta hennes små "explosioner" (de känns nog betydligt värre för mig som är försiktigt än vad det egentligen är). De inträffar nästan aldrig när hon är självgående och arbetar på. Men när hon går i sin egen lilla värld och det landar en vattendroppe på ändan, då åker baken in under henne och hon försöker kasta sig framåt. Lyckas hon med det drar hon och kommer ryttaren i obalans kan hon bocka. Jag har fått in vanan så jag reagerar instinktivt med ett tygeltag och då blir det för det mesta tvärstopp och hon hinner samla sig, sen fortsätter man.
Absolut, men jag har varit med om när hon har kommunicerat starkt att nåt är fel, det är inte en häst som tvekar att uttrycka sig.
Jag tycker absolut du kan fortsätta med både sporrar och spö, det viktiga tycker jag är att vara medveten om vad de gör och varför det ger en viss effekt. I din hästs fall att hon jobbar för att hon vet att det annars kommer obehag. Det ÄR okej att stanna där och fortsätta likadant. Det viktiga tycker jag är att vara öppen med att "jo jag använder mig av det". Sen om x tid, eller med en annan häst så kommer du kanske göra eller känna annorlunda. Eller inte.
Jag tänker att en konsekvens som inte uppfattas som negativ kommer hästen inte vilja undvika. Så som minst är den obehaglig, som värst är den smärtsam och/eller skrämmande. Sen om man använder just ordet rädd eller inte känns som det mest är semantiska grodhopp.
Passiv hanterade är en term för de hästar som inte direkt visar utåt när de samlar på sig stress. Men de triggerstaplar och tillslut når de en punkt där de inte klarar mer och då exploderar de. Men de var stressade långt innan. Dvs det är inte en vattendroppe på baken de är så rädd för att de exploderar. Utan de exploderar för att vattendroppen blev den sista i raden av triggers och det som skickade hästen över gränsen. Det ser ut som en lugn häst som plötsligt exploderar för ingenting. Det är egentligen en häst som blir mer och mer stressad men inte visar det utför förrän den inte klarar mer stress utan exploderar.
Det är en enorm utmaning med passiva hanterare men det brukar gå att lära sig se tecknen eller små test för att se. Att t ex ta godis hårt och frustrerat är ett tecken på stress. Det var ofta enda tecknet på min förra. Men det var en extremt bra mätare på stressnivån.