Fast någon har gått över gränsen och visat vad som kan hända om man maskar när ryttaren har ett spö. Inte du, men någon annan. Och det är en av de saker man måste vara medveten om och ärlig med - responsen mer motor bara man håller i spöet ÄR för att någon tappat hästen. Och hästen försöker undvika att det händer igen genom att ha mer tempo när ryttaren håller i ett spö. Hade ingen gått över gränsen och slagit med spöet skulle du inte få responsen. Dvs man rider med ett hot om våld i hästens värld - subtilt och låggradigt absolut men likväl.Jag kan köpa det resonemanget, absolut. Jag hade ju så klart hellre haft en häst där en lätt touch av skänkeln var det som behövdes och jag slapp sporrar OM den hästen då inte var alltför "elektrisk".
Det jag har svårt för är att karakterisera det som hot och rädsla. För mig innebär det att man gått över gränsen vid några tillfällen för att visa hästen vad som kan hända. Och om jag var du och tyckte att det handlade om hot och rädsla, så skulle jag inte säga "jag tycker du kan fortsätta med det". Men om vad du menar är att jag ska vara medveten om att jag backar upp mina krav med ett obehag när de inte åtlyds, så visst, det har jag inga problem alls med.
Rädd för mig säger att hästen hela tiden går och oroar sig för den negativa konsekvensen. Men så klart att det uppfattas som negativt, det har jag inget problem med. Jag kan ju vifta med spöet runt min hästs huvud eller stryka den längs hennes kropp medans vi har en häst i stallet som man inte får rida med spö för han är verkligen rädd för spöet och där har det uppenbarligen missbrukats innan han kom till oss.
Ja, det kanske är semantiska grodhopp, men om du säger "rädd" och min bild av en rädd häst är så långt ifrån hur min häst reagerar, då går inte informationen fram.
Åter ex när jag slog till min med öppen handflata. Det är det absolut värsta jag gjort mot henne. Men någon annan har tidigare gjort betydligt värre saker - och det är därför hon direkt slutade uttrycka det hon gjorde när jag slog till henne. Dvs hon uppfattade det som hot om stryk. Hur lite jag än get henne stryk, och hur lite min mening var att hota med stryk. Men det var effekten och konsekvensen blev att hon under hot om mer våld slutade beteendet.
Rädsla behöver absolut inte vara konstant, tvärtom är den ju oftast motsatsen. Sen om du vill använda hot om obehag som benämning istället för rädd för osv, det är kanske inte det viktigaste.