Sporrar- vilken sort och när? (Utbruten ur Dressyrsnack)

Jag kan köpa det resonemanget, absolut. Jag hade ju så klart hellre haft en häst där en lätt touch av skänkeln var det som behövdes och jag slapp sporrar OM den hästen då inte var alltför "elektrisk".

Det jag har svårt för är att karakterisera det som hot och rädsla. För mig innebär det att man gått över gränsen vid några tillfällen för att visa hästen vad som kan hända. Och om jag var du och tyckte att det handlade om hot och rädsla, så skulle jag inte säga "jag tycker du kan fortsätta med det". Men om vad du menar är att jag ska vara medveten om att jag backar upp mina krav med ett obehag när de inte åtlyds, så visst, det har jag inga problem alls med.

Rädd för mig säger att hästen hela tiden går och oroar sig för den negativa konsekvensen. Men så klart att det uppfattas som negativt, det har jag inget problem med. Jag kan ju vifta med spöet runt min hästs huvud eller stryka den längs hennes kropp medans vi har en häst i stallet som man inte får rida med spö för han är verkligen rädd för spöet och där har det uppenbarligen missbrukats innan han kom till oss.

Ja, det kanske är semantiska grodhopp, men om du säger "rädd" och min bild av en rädd häst är så långt ifrån hur min häst reagerar, då går inte informationen fram.
Fast någon har gått över gränsen och visat vad som kan hända om man maskar när ryttaren har ett spö. Inte du, men någon annan. Och det är en av de saker man måste vara medveten om och ärlig med - responsen mer motor bara man håller i spöet ÄR för att någon tappat hästen. Och hästen försöker undvika att det händer igen genom att ha mer tempo när ryttaren håller i ett spö. Hade ingen gått över gränsen och slagit med spöet skulle du inte få responsen. Dvs man rider med ett hot om våld i hästens värld - subtilt och låggradigt absolut men likväl.

Åter ex när jag slog till min med öppen handflata. Det är det absolut värsta jag gjort mot henne. Men någon annan har tidigare gjort betydligt värre saker - och det är därför hon direkt slutade uttrycka det hon gjorde när jag slog till henne. Dvs hon uppfattade det som hot om stryk. Hur lite jag än get henne stryk, och hur lite min mening var att hota med stryk. Men det var effekten och konsekvensen blev att hon under hot om mer våld slutade beteendet.

Rädsla behöver absolut inte vara konstant, tvärtom är den ju oftast motsatsen. Sen om du vill använda hot om obehag som benämning istället för rädd för osv, det är kanske inte det viktigaste.

Apropå filmer så det här är min väldigt reaktiva, känsliga unghäst första uppsittning och första steg med ryttare. Det är medvetet att ingen håller i - jag vill att hästen alltid ska ha valet att tacka för sig och gå. Jag vill veta om hästen är för spänd för att stå stilla mm. Tygeln är helt lös av samma anledning, han ska känna att han har friheten att lämna hela situationen. Och skulle han fått spel är det ändå kört att försöka hålla via munnen. Jag har efter två svåra ridolyckor blivit väldigt feg och blir lätt rädd i vissa situationer så för mig tjänar det dubbla syften med pre flight check. Att säkerställa att hästen är avslappnad och trygg ger mig mer trygghet med, och då kan jag vara bättre stöd. Win win.

Första gången jag ber om rörelse blir han osäker, han höjer huvudet och ser bekymrad ut. Hade jag tryckt på där hade det blivit utåtagerande reaktion. När han upplevde att jag lyssnade släppte han det direkt.

Det finns gott om saker att kritisera på videon, det är inget exempel på perfektion. Men det är apropå diskussionen "visa hur ni tränar" ett exempel på det. Jag vill att hästen ska vara trygg och framförallt att den av fri vilja ska delta i det vi gör (sen finns naturligtvis undantag som sårvård och veterinärbesök osv där man helt enkelt kan behöva gå emot hästens vilja)

https://www.instagram.com/reel/Cxik-gpruTy/?igsh=cWJ6YmF5czdqMW0z

En till film, här är det tredje gången med ryttare. Som synes samma tänk, och även möjligheten att stanna och fundera osv. Jag började promenera vid sidan. Satt sen upp vid en sten. Första försöket så stod han inte till så då promenerade vi lite till. Andra försöket stod han helt stilla på lös tygel och då satt jag upp. Återigen så filmen är inget exempel på perfektion utan ett svar på "hur tränar ni"

https://www.instagram.com/reel/CxySil_NTQE/?igsh=dXUxazMwMHVyeGRr

Och om man letar igenom min insta hittar man ridning på lektionshäst med både sporrar och spö, jag är helt säker på att man kan hitta gapande mun likväl som lös tygel. Man kan hitta både bett och bettlöst och kombinationen. Man kan hitta avskräckande exempel, felaktigheter mm. Men det gör liksom inget, man får göra fel. Så länge man fortsätter försöka göra det bättre, det är det som är utveckling.

Apropå filmer så det här är min väldigt reaktiva, känsliga unghäst första uppsittning och första steg med ryttare. Det är medvetet att ingen håller i - jag vill att hästen alltid ska ha valet att tacka för sig och gå. Jag vill veta om hästen är för spänd för att stå stilla mm. Tygeln är helt lös av samma anledning, han ska känna att han har friheten att lämna hela situationen. Och skulle han fått spel är det ändå kört att försöka hålla via munnen. Jag har efter två svåra ridolyckor blivit väldigt feg och blir lätt rädd i vissa situationer så för mig tjänar det dubbla syften med pre flight check. Att säkerställa att hästen är avslappnad och trygg ger mig mer trygghet med, och då kan jag vara bättre stöd. Win win.

Första gången jag ber om rörelse blir han osäker, han höjer huvudet och ser bekymrad ut. Hade jag tryckt på där hade det blivit utåtagerande reaktion. När han upplevde att jag lyssnade släppte han det direkt.

Det finns gott om saker att kritisera på videon, det är inget exempel på perfektion. Men det är apropå diskussionen "visa hur ni tränar" ett exempel på det. Jag vill att hästen ska vara trygg och framförallt att den av fri vilja ska delta i det vi gör (sen finns naturligtvis undantag som sårvård och veterinärbesök osv där man helt enkelt kan behöva gå emot hästens vilja)

En till film, här är det tredje gången med ryttare. Som synes samma tänk, och även möjligheten att stanna och fundera osv. Jag började promenera vid sidan. Satt sen upp vid en sten. Första försöket så stod han inte till så då promenerade vi lite till. Andra försöket stod han helt stilla på lös tygel och då satt jag upp. Återigen så filmen är inget exempel på perfektion utan ett svar på "hur tränar ni"

Och om man letar igenom min insta hittar man ridning på lektionshäst med både sporrar och spö, jag är helt säker på att man kan hitta gapande mun likväl som lös tygel. Man kan hitta både bett och bettlöst och kombinationen. Man kan hitta avskräckande exempel, felaktigheter mm. Men det gör liksom inget, man får göra fel. Så länge man fortsätter försöka göra det bättre, det är det som är utveckling.

Jag tycker inte att dina filmer ser ut att vara så mycket annorlunda än hur många andra gör när de rider in sina hästar?

Kul att se hur du jobbar med din häst

Jag tycker inte att dina filmer ser ut att vara så mycket annorlunda än hur många andra gör när de rider in sina hästar?

Kul att se hur du jobbar med din häst
Varför trodde du de skulle vara annorlunda? De allra flesta försöker vara sjyssta mot sina hästar och basera träningen på frivillighet och inte tvång. Båda amatörer och proffs. Alla gör det inte men de flesta. Och fler och fler för varje år!

Det känns som du i din fråga när du söker filmer och exempel är ute efter något, att det finns en agenda. Jag har frågat förut vad ditt syfte är men förstår det inte.

Edit. Jag jobbar såklart likadant med vuxna hästar. Men jag hade inga filmer på insta annat än unghästen. Och har stängd facebook

Jättefint och fin häst! 😍
Det ser ut som en helt normal inridning. 😊

Varför trodde du de skulle vara annorlunda? De allra flesta försöker vara sjyssta mot sina hästar och basera träningen på frivillighet och inte tvång. Båda amatörer och proffs. Alla gör det inte men de flesta. Och fler och fler för varje år!

Det känns som du i din fråga när du söker filmer och exempel är ute efter något, att det finns en agenda. Jag har frågat förut vad ditt syfte är men förstår det inte.

Edit. Jag jobbar såklart likadant med vuxna hästar. Men jag hade inga filmer på insta annat än unghästen. Och har stängd facebook

Det jag tycker är intressant att veta hur folk tränar och gör med sina hästar är för att då ser man vilken nivå man väljer att lägga sig på med sin träning. Är det konstigt?

Jag tycker det blir lättare att förstå texten folk skriver när jag även kan få se hur folk jobbar med sina hästar.

Det jag tycker är intressant att veta hur folk tränar och gör med sina hästar är för att då ser man vilken nivå man väljer att lägga sig på med sin träning. Är det konstigt?

Jag tycker det blir lättare att förstå texten folk skriver när jag även kan få se hur folk jobbar med sina hästar.
Ja jag tycker det är lite konstigt, sannolikt för jag inte riktigt förstår det.. dvs det ligger hos mig.

Är det inte det gamla hierarki-tänket som ligger bakom då? Tystnadskulturen, att man inte får kritisera någon som rider bättre än en själv?

Jag tycker att vi alla ska vara öppna för kritik både inifrån och utifrån. Etologiforskare kan veta väldigt mycket om hur hästar fungerar, utan att ens ha suttit på en häst. Deras kritik är inte ogiltig för det, den är i högsta grad giltig.

"Lilla Lisa" kanske kommer med kritik baserat på magkänsla, att hästen ser ledsen ut, och det ska vi också kunna bemöta utan att gaslighta henne i att hon inbillar sig (eftersom det är en ganska grundläggande empatisk förmåga hos sociala däggdjur att kunna läsa stress/oro över artgränserna, vi delar samma kroppsplan och emotionella system).

Jag har ingen film men kan dela en ögonblicksbild från i oktober som jag var väldigt nöjd med, vi började äntligen komma till en punkt där det gick att börja "jobba". Hästen hade i princip stått sen 2020 innan han flyttade hit i september. Notera att jag har både bett och spö här.

1000021740.webp

Ser inte någon här som beskriver någon speciell träning av sin häst.
Jsg är en vanlig medioker hobbyryttare, rider mjukt och trevligt men inte exceptionellt på något vis.
Har en del filmer på min Instagram.
Rider ut 3 - 4 dagar per vecka och ridhus/ridbana 1 - 2 dagar per vecka.
Kan absolut lägga upp filmer på när min häst möter mig i hagen, hur hon lastar sig själv osv men det känns rätt ospännande för andra än mina vänner.

Ser inte någon här som beskriver någon speciell träning av sin häst.
Jsg är en vanlig medioker hobbyryttare, rider mjukt och trevligt men inte exceptionellt på något vis.
Har en del filmer på min Instagram.
Rider ut 3 - 4 dagar per vecka och ridhus/ridbana 1 - 2 dagar per vecka.
Kan absolut lägga upp filmer på när min häst möter mig i hagen, hur hon lastar sig själv osv men det känns rätt ospännande för andra än mina vänner.
Precis! Det som majoriteten beskriver är ju normen, dvs att rida sin häst för att man vill det men på ett sätt som är så hästvänligt som möjligt och som ger resultatet att hästen gärna gör det man ber om. Sen har vissa användare levlat upp det ett eller flera steg extra och kör R+

Kan du inte utveckla vad du trodde dig skulle se (om det nu inte är något särskilt du förväntade dig). T ex din kommentar på mina filmer att de är ut som de flesta inridningar. Det gör det - men din kommentar låter som du förväntat dig eller trott du skulle se något annat?

Jag har inga problem alls med att använda sporrar och spö, det är hur och varför som jag kan ha stora problem med.
Använder själv sporrar av samma anledning som @Alexandra_W och därför gör jag det bara på träning, inte när jsg rider dressyr själv hemma.
Har även dressyrspö ibland, beroende på vad vi ska träna. Jag är ibland långsam och otydlig och då fungerar det som en jättebra hjälp för min häst att förstå vad jag faktiskt menar.
Hon är precis likadan med och utan sporrar/spö.
Har kort spö på terrängbanan av säkerhetsskäl, inte när vi hoppar eller rider ut.

För mig är det lite samma sak när man rider ut. Min häst är het, känslig och reaktiv. Hon flyger och far en hel del och kan vara väldigt tittig. Men jag känner mig trygg med att hon går förbi läskiga saker för att hon litar på mig, inte för att det finns en underliggande hot om våld.
Samma i hoppningen, det är helt okej att stanna på hinder om det blir fel eller om hon behöver titta, ingen bestraffning kommer.
Det har varit väldigt tydligt på terrängbanan, hon kan titta ordentligt, frågar mig om det verkligen är okej och svarar jag ja så hoppar hon.
Det är den relationen jag vill ha till min häst.
Hon går med kompisar i en hage på 4 ha, hon lämnar sina kompisar och möter mig i hagen varje dag, för mig är det ett bra kvitto på att hon faktiskt uppskattar att vara med mig och det vi gör tillsammans.

Sen är jag långt ifrån ett proffs, jag gör fel, jag tar för mycket i tygeln ibland, jag är inte alltid så följsam som jag skulle vilja vara, är för långsam, för otydlig osv osv. Men hästar är då otroligt förlåtande och vänliga djur vilket gör att det känns ännu viktigare för mig att vara tacksam och göra allt jag kan för att behandla henne med respekt och göra mitt bästa för att vara en bra människa som hon vill fortsätta vara med.

Tycker det här är så viktigt. Relationen till hästen kommer fram när det blir fel. Tycker ofta man ser hur hästen gör fel och får mer eller mindre panik, då tänker jag att den där hästen vet att nu får den skit. Istället för att det blir fel och så testar man igen och det inte blev mer än ett "jaha då testar vi igen"

Kan du inte utveckla vad du trodde dig skulle se (om det nu inte är något särskilt du förväntade dig). T ex din kommentar på mina filmer att de är ut som de flesta inridningar. Det gör det - men din kommentar låter som du förväntat dig eller trott du skulle se något annat?

Jag sitter här och försöker fundera ut hur jag ska svara er. Jag tycker det är svårt i text att bemöta er utan att det tolkas hit eller dit.

Så kul att det finns så många vettiga svar i tråden. Tycker att detta med "hot om obehag/våld" tonas ner så mycket att många inte ens tänker på det. Det borde vara obligatoriskt i teorin på ridskolorna att gå igenom de fyra inlärningssätten och då även kunna motivera varför R- används och hur viktigt det är att använda det försiktigt.

Håller man på med hästar jobbar man med djurträning och då finns det liksom inget utrymme för att säga "nej men min häst uppfattar bara spöet som att det är dags att jobba och det är därför den går snabbare". Man kan inte dra egna slutsatser eller gå på sin egen känsla när det bara handlar om grundläggande inlärningsprinciper.

Det är ju lika svårt för alla så chansa och prova. Det fina med dialoger och diskussioner är ju att man kan utveckla och förklara vidare om det behövs.

Jag gör ett försök. Först av allt, jag tycker att man har rätt att kritisera folk som rider bättre än sig själv, så länge man gör det på ett schysst sätt och har förståelsen att det är svårt. Med detta säger jag inte att folk som rider bättre har rätt att bete sig hur som helst. Där tror jag vi är överens.

Jag tänker också att om tycker att man har rätt sätt att träna sin häst att man också kan visa upp det och både ta kritik och beröm. Men jag vet också som jag tidigare skrivit att klimatet kan vara väldigt hårt och man klarar det på olika sätt. Men jag har inte som syfte att uttrycka mig elakt eller nedlåtande mot de som visar upp film ivf. Jag reagerade på ett av kontona jag fick tips om då jag såg barfota häst som jag upplevde visade ömhet/hälta i sin vardag, något jag inte tycker är ok.

Jag tycker också att det är bra att veta vilken nivå man pratar om. Har du som mål att rida GP? Jag har det, var länge jag inte vågade säga det högt för jag tycker ju inte att jag är så duktig men inser ju att jag faktiskt skulle kunna göra det då jag har en häst som faktiskt skulle kunna lösa det med en ryttare som mig. Eller har du som mål att bara ha dina hästar som kompisar och göra allt i din takt och smak, det är för mig helt ok men då förstår jag ju också att man har olika krav på träning av hästarna.

Jag har svårt att se att jag skulle kunna träna min häst som Habina gör och nå mitt mål. Men jag tycker inte att det hon gör är fel. Men vi kanske inte kommer ha så mycket utbyte av varandra i text men får jag se hennes resa kanske jag kan ta till mig en del av hur hon tränar? Min häst har varit stökig vid uteritter och jag har nu slutat rida ut själv utan min sambo får springa före eller så promenerar jag.

Ja nu har jag gjort ett försök 🙈

Jag sitter här och försöker fundera ut hur jag ska svara er. Jag tycker det är svårt i text att bemöta er utan att det tolkas hit eller dit.

Jag har också funderat sedan igår på vad jag skulle kunna visa film på/filma! För att åtminstone inte bara vara en anonym kommentar (vilket jag visserligen inte alls är här och man får gärna gräva igenom hela min insta 😅). Men jag känner mig så jäkla ensam i mitt hästägande för tillfället, som att jag inte alls kan förklara utan att låta som ett ufo. Och jag rider ju knappt ens min häst länge (han hann liksom gå sönder troligtvis av "handbromsen i" på såpass introvert häst att han ens exploderar). Det finns liksom ingen "vanlig definition av träning" hos oss.

Tar exakt nu som exempel. Förutom att jag studerar hästarna i kameran över ligghallen (där jag fodrar lite då och då i veckan men oftast inte) och gpsen hur de rör sig i vårt ständigt förändrade "tracksystem" så är det ju från att jag ser dem när jag kommer med bilen jag funderar på min del i hur vår relation ska bli tryggare och mer positiv för dem. Jag stannade liksom bilen tidigare för att skriva detta pga de kommer fram till där jag parkerar och vill ju umgås med MIG när de kommer fram, inte att jag fokuserar på min mobil. Jag kollar hur de står, vem reagerar först och hur, vem hakar på och efter hur lång tid, varit rör de sig och TUSEN andra saker, och fortsätter göra så hela min hästtid. Från att jag faktiskt går ur bilen så påverkar jag vår framtida "träning" beroende på vad jag lyckas uppfatta av deras språk och mående och hur jag agerar på det. Vad berömmer jag, vad uppmuntrar jag, vad och hur avstyr jag oönskade saker. Jag öppnar stallet för dem att gå in och ut som de vill, jag har höet mitt i stallet (som de inte får äta) och fodertunnor i andra änden (samma med dem). De binds inte upp, de äter oftast krubbskrammel ihop. Fixar deras dagliga omvårdnad på samma vis. Jag mockar hage och fyller på hö ute i hagen medan de gör vad de vill, men då stänger jag till stallet för de vill ju trots allt gärna gå in där ibland med hö och fodertunnor och jag är ingen som orkar träna bort sådant. Detta är liksom grunden för mig, finns inte kommunikation, kontakt och trygghet i denna vardagen så finns liksom inte underlag för någon "träning". Och jag liksom fattar inte hur jag skulle visa det.

Men det finns för mig därför inget kort resonemang på "varför går min häst inte fram utan spö när jag rider", för mig börjar svaret kanske i ovanstående?

Och nu känner jag att jag inte ens kommer våga läsa svaren på detta 😅 Och vill heller inte påstå att detta är det enda rätta, öht. Däremot är jag övertygad om att vi alla alltid behöver bli bättre på att förstå våra hästar i ett tidigare skede, vi är trots allt olika arter, klart som fan det är skitsvårt och det finns som sagt studier på att vi faktiskt är rätt kassa :)

Jag tror inte man kan ”vinna” såna här diskussioner, man ser för olika på användandet av häst

Gick in och tittade på en av kontona jag fick tips om, jag ser en tjej som älskar sin häst och tror sig göra det allra bästa för just sin bästa vän. Men jag ser oxå flertalet filmer där hästen är synbart halt och obekväm när hon rider eller när den är i hagen. Den ska vara barfota och hon använder sig av boots och vet bäst själv. Nu kommer ju folk säga att det finns olika grader i helvetet men jag ser nog att det är ett ”bättre” liv att ha en ryttare med sporrar än gå med ömhet/smärta i alla fyra hovar.

Men jag gissar att man inte får säga så här heller
Om en häst är öm när den går i hagen och/eller halt, så är det något fel. En frisk häst är inte halt eller öm av att vara barfota, och att slå på järnskor är bara att dölja symptom. Jag tycker faktiskt man då får åka till veterinär om grotta i varför. En häst som friska hovar är inte öm i hagen, men många hästar är felverkade och har röta och massa annan skit som gör det. Dessa problem blir inte bättre av man slänger på skor, men det syns inte lika tydligt för man stryper blodtilförsel till hoven så hästen inte känner av sina hovar, som dom gör utan skor. Men problemen finns ju kvar.

Jag anser man får utreda varför problemen finns imo.

Om det är horsebalance så vet jag den ena hästen har mycket kropsliga problem, och kommer från en trasig bakgrund, så det har varit lite problem att hålla den frisk. (Jag har tränat för hennes man, därav jag vet). Dock är detta inga konto jag följer då dom har en väldigt konstig "buisness" modell och tar betalt för kurser vart jag inte anser man fick mycket för pengarna och bemötandet va sådär. Inte riktigt min grej, och verkar som vissa människor typ blir "för stora" genom sociala medier för att bry sig om sina elever. (lång historia).

Där finns andra konton jag hellre följer för inspiration om man skall gå den vägen.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?

Hästrelaterat