Sporrar- vilken sort och när? (Utbruten ur Dressyrsnack)

Jag kanske tolkat fel men som jag förstår @Habina så har hon valt att för hästens skull ställa om till helt R+ Trots att det innebär ett sätt att träna som inte fungerar om man vill tävla (eftersom hästen alltid kan säga nej i R+. Och ska säga nej, målet är inte ha en häst som alltid säger ja ja ja. Men det blir ju lite svårt med tävlande när den dagen för SM säger "nej inte idag, tack")

Då blir det ju inte relevant om någon annan ryttare med R- hade kunnat få hästen att glatt piffa och puffa. Eller menade du att någon annan med R+ kanske hade fått bättre och snabbare resultat än Habina?

Ja hon har valt det ja. I mina ögon är det hennes val. Och för mig är det inte fel. Men säger inte att det är det enda som är rätt för just hennes häst.

Ja löst din häst som igenom att få dessa saker du inte får fungera att fungera?

Aha, som nån slags problemlösning? Då är jag med på hur du tänker.

Min tränare skulle tex med sin större erfarenhet och skicklighet säkert komma längre än mig på kortare tid. Samtidigt som jag har fördel i att jag känner till allt som hänt hästen sen hon var ett halvår gammalt.

Däremot skulle en tränare med R- bara få samma resultat som jag fick förut, dvs hästen går framåt pga hot om våld, men hotet måste alltid finnas där.

Jämnar det ut sig även om du inte har spö/sporrar alltså? I så fall har jag missuppfattat dig.

Nu har jag inte testat utan spö och sporrar på väldigt länge, utan jag gjorde det just för att det var igångsättning, så det kan jag inte svara på. Däremot skiljer ju sig energinivån från början åt även med spö och sporrar, det är inte så att hon alltid får mycket bättre framåtbjudning bara så där. Optimalt vore ju om hon var på samma humör hela året som hon är på sommaren, då hade jag nog kunnat fasa ut sporrarna förutom för att jag har ett krånglande vänsterben som blir väldigt orkeslöst. Spöet skulle jag nog inte lägga bort så länge jag tränar dressyr, för där har det ju andra funktioner också.

Nu har jag inte testat utan spö och sporrar på väldigt länge, utan jag gjorde det just för att det var igångsättning, så det kan jag inte svara på. Däremot skiljer ju sig energinivån från början åt även med spö och sporrar, det är inte så att hon alltid får mycket bättre framåtbjudning bara så där. Optimalt vore ju om hon var på samma humör hela året som hon är på sommaren, då hade jag nog kunnat fasa ut sporrarna förutom för att jag har ett krånglande vänsterben som blir väldigt orkeslöst. Spöet skulle jag nog inte lägga bort så länge jag tränar dressyr, för där har det ju andra funktioner också.
Nu är inte jag anti spö eller sporrar. Jag har typ alltid spö när jag jobbar häst.
Men att fastna i att behöva använda det för att få fram hästar etc är inget jag vill eller upplever behövts på någon häst.

Jag tycker att bjudning typ alltid kommer av sig själv om man får upp underhalsen, de blir lösgjorda och i balans.
Har du möjlighet hade jag letat upp någon som jobbar häst för hand och är bra på det. Då kan man snabbt plocka bort spänningar, balansera upp och hitta ärlig bjudning. Himla bra för att stärka upp dem med(iom att din rehabats en del).
Det går sen när man tagit igenom avsuttet att ta med sig hjälperna och funktionen i sadeln. Och då få med sig effekten av det. Efter en kortare period brukar det finnas där från ridpassets start.

Det kan också vara en inkörsport till att börja ta sig ut. Jobbar man dem i lite lägre form ute för hand brukar man kunna få dem lite coolare och mer hanterbara ute oM det är problematiskt. Och med mer exponering kan det lätta över tid.

Ja löst din häst som igenom att få dessa saker du inte får fungera att fungera?
Vet inte heller vad du menar med att ”lösa saker” men att få en häst att springa flashigt med näsan i eller bakom lodplan kan ju de flesta ”lösa” genom att betsla upp och sporra på. Det betyder ju inte att det är god hästvälfärd eller att hästen mår bra av det, men om man väljer att ignorera konfliktbeteenden så är ju problemet ”löst”

Edit: säger inte att skarpare bett och sporrar är fel i sig, men de kan ju också användas fel

Vet inte heller vad du menar med att ”lösa saker” men att få en häst att springa flashigt med näsan i eller bakom lodplan kan ju de flesta ”lösa” genom att betsla upp och sporra på. Det betyder ju inte att det är god hästvälfärd eller att hästen mår bra av det, men om man väljer att ignorera konfliktbeteenden så är ju problemet ”löst”

Edit: säger inte att skarpare bett och sporrar är fel i sig, men de kan ju också användas
Men va? Vet inte om jag på något vis sagt att man ska lösa dessa uteritter med sporrar och betala upp och rida bakom lodplan?

Med vilken metod?
För det är ju lite hela trådens andemening - vilka metoder bör man använda eller inte för att hästen ska göra det man vill.

Jag kan inte svara på det med tanke på att jag bara sett ett kort klipp och har noll kunskap om detta ekipage

Själv tar jag hjälp av min sambo när jag rider ut. Det ger ju både mig och min häst en trygghet. Sen förstår ja ju att det säkert sitter folk här och tycker att mitt problem med uteritter inte är löst för att min sambo följer med men för mig funkar det och jag känner mig nöjd. Det måste jag få vara?

Jag kan inte svara på det med tanke på att jag bara sett ett kort klipp och har noll kunskap om detta ekipage

Själv tar jag hjälp av min sambo när jag rider ut. Det ger ju både mig och min häst en trygghet. Sen förstår ja ju att det säkert sitter folk här och tycker att mitt problem med uteritter inte är löst för att min sambo följer med men för mig funkar det och jag känner mig nöjd. Det måste jag få vara?

Jag tänkte mer om du menade med samma metod som Habina eller med annan metod. För rent teoretiskt - jag menar inte det var det du avsåg - kan man faktiskt tvinga hästar till det mesta.

Att ta med sambon som stöd är väl ett ypperligt exempel på hästvänlig metod och lösning

Men va? Vet inte om jag på något vis sagt att man ska lösa dessa uteritter med sporrar och betala upp och rida bakom lodplan?
Du har inte sagt något om hur man kan lösa det, därför jag undrar. Hur menar du att någon annan kan ”få igenom” sakerna som inte fungerar och därmed lösa problemet? Och vad anser du är problemet som ska lösas? En genuin fråga 🙂

Du har inte sagt något om hur man kan lösa det, därför jag undrar. Hur menar du att någon annan kan ”få igenom” sakerna som inte fungerar och därmed lösa problemet? Och vad anser du är problemet som ska lösas? En genuin fråga 🙂

Men jag har aldrig sagt att jag har lösningen på det? Men jag är av den åsikten att det alltid finns andra som kan göra saker bättre än vad jag kan och att någon annan kan göra ett bättre jobb än mig.

Sen är det upp vill var och en att ta ställning till hur man vill lösa vissa saker och på vilket sätt och om man ens tycker det är viktigt att lösa.

Tycker uteritter är ett intressant exempel, antagligen för att det är där jag själv har svårt att hitta en bra lösning. Red tidigare ut själv men har slutat helt med det, dels för att jag åkte av rätt illa och vill ha någon med mig som kan ringa efter hjälp om det behövs, och dels för att hästen sedan den olyckan har blivit mycket mer orolig ute själv. Jag kan tvinga honom runt, men det är inte särskilt kul för någon av oss. Så jag gör som @settis och antingen har med mig sällskap eller promenerar. I stallet bredvid mitt finns en man i 70-årsåldern som har ridit galopphästar hela livet. Han är så fin och trygg med alla hästar och verkligen lugnet själv. Jag är helt övertygad om att han skulle kunna ge min häst en mycket bättre upplevelse om han red ut honom själv än vad jag kan göra.

Men jag har aldrig sagt att jag har lösningen på det? Men jag är av den åsikten att det alltid finns andra som kan göra saker bättre än vad jag kan och att någon annan kan göra ett bättre jobb än mig.

Sen är det upp vill var och en att ta ställning till hur man vill lösa vissa saker och på vilket sätt och om man ens tycker det är viktigt att lösa.
Jag tycker mest det är spännande att du kommenterar att du tycker det är märkligt att folk inte har film att visa upp på sitt hästhanterande och i princip antyder att om man ska ha åsikter så behöver man kunna visa upp något själv. Några lägger upp filmer och det du säger är ”det såg ju ut som en vanlig inridning” och ”någon annan kan säkert lösa problemet”. Undrar varför folk inte vill lägga upp filmer…

Nu gör jag ett väldigt generellt inlägg som inte är direkt kopplat till diskussionen utan en mer allmän reflektion utifrån den.

Det jag tycker skaver är när det beskrivs som att traditionella ryttare hanterar sina hästar med ”hot om våld”. Jag kanske har en helt annan tolkning av vad som är våld, men för mig blir det väldigt provocerande att kunna tolka det som att min häst bara gör som jag vill för att den är rädd att jag ska bruka våld. Jag har haft honom sedan han var 3 veckor, han är inte fostrad med våld. Menar ni alltså att när jag lärde honom förhållningar skedde det med våld? Jag ser det mer som att han visste att prtro betydde stanna och så kopplade han ihop det med att ta i tygeln och vips hade han lärt sig att ta i tygeln betyder bromsa.

Jag kan erkänna att jag inte tror debatten tjänar på att all traditionell ridning jämförs med våld eller hot om våld. För tex mig blir det istället att jag slutar lyssna och läsa för jag känner inte alls igen mig i det som beskrivs. Jag rider verkligen inte med hotet om våld hängandes över min häst. Hade jag gjort det hade vi förmodligen kommit väldigt mkt längre än vi gjort inom tävling men det lockar mig inte alls. För jag vill att min häst ska vara min partner, och han gör villigt det jag ber om. Oavsett om jag har grimma, träns eller kandar på.

Jag tror debatten skulle vinna på att nyanseras. Istället blir det som att ”det är okej att rida med sporrar bara du accepterar att du hotar din häst med våld” när du gör det

Nu gör jag ett väldigt generellt inlägg som inte är direkt kopplat till diskussionen utan en mer allmän reflektion utifrån den.

Det jag tycker skaver är när det beskrivs som att traditionella ryttare hanterar sina hästar med ”hot om våld”. Jag kanske har en helt annan tolkning av vad som är våld, men för mig blir det väldigt provocerande att kunna tolka det som att min häst bara gör som jag vill för att den är rädd att jag ska bruka våld. Jag har haft honom sedan han var 3 veckor, han är inte fostrad med våld. Menar ni alltså att när jag lärde honom förhållningar skedde det med våld? Jag ser det mer som att han visste att prtro betydde stanna och så kopplade han ihop det med att ta i tygeln och vips hade han lärt sig att ta i tygeln betyder bromsa.

Jag kan erkänna att jag inte tror debatten tjänar på att all traditionell ridning jämförs med våld eller hot om våld. För tex mig blir det istället att jag slutar lyssna och läsa för jag känner inte alls igen mig i det som beskrivs. Jag rider verkligen inte med hotet om våld hängandes över min häst. Hade jag gjort det hade vi förmodligen kommit väldigt mkt längre än vi gjort inom tävling men det lockar mig inte alls. För jag vill att min häst ska vara min partner, och han gör villigt det jag ber om. Oavsett om jag har grimma, träns eller kandar på.

Jag tror debatten skulle vinna på att nyanseras. Istället blir det som att ”det är okej att rida med sporrar bara du accepterar att du hotar din häst med våld” när du gör det
Fast har vi läst samma tråd. En stor del av den traditionella hästhanteringen baseras på våld och tvång - ja. Men ingen har väl sagt att allt gör det eller att allt i ridningen gör det. Tvärtom så är ju halva diskussionen att det går att göra det utan våld och tvång. Däremot har det genomgående varit ett exempel att om en häst som är seg utan spö "blir pigg" av att ryttaren håller i ett spö är det för att den vet att spöet annars orsakar obehag eller smärta. Samma med sporrar.
Det känns som du där generaliserat det och extrapolerat det - och missförstått? Eller så läser vi tråden helt olika.

Jag har ingenstans i tråden upplevt den generalisering du beskriver att traditionella ryttare alltid använder tvång och/eller våld.

Jag tycker mest det är spännande att du kommenterar att du tycker det är märkligt att folk inte har film att visa upp på sitt hästhanterande och i princip antyder att om man ska ha åsikter så behöver man kunna visa upp något själv. Några lägger upp filmer och det du säger är ”det såg ju ut som en vanlig inridning” och ”någon annan kan säkert lösa problemet”. Undrar varför folk inte vill lägga upp filmer…

Och jag har väl även skrivit att det är hennes val att använda sig av den träning hon gör och att det inte är något fel med det om hon är nöjd?Men ändå ska man få frågor på vad jag tycker och hur jag tänker och sen är det väldigt fel. Hon skrev ju själv att hennes tränare förmodligen kommit längre med hennes häst fortare än vad hon gör och att hon tror att andra metoder inte skulle vara passande. Jag ser inga problem med det. Men du väljer ju att fortsätta och sen är du inte nöjd med svaren du får.

Och jag har väl även skrivit att det är hennes val att använda sig av den träning hon gör och att det inte är något fel med det om hon är nöjd?Men ändå ska man få frågor på vad jag tycker och hur jag tänker och sen är det väldigt fel. Hon skrev ju själv att hennes tränare förmodligen kommit längre med hennes häst fortare än vad hon gör och att hon tror att andra metoder inte skulle vara passande. Jag ser inga problem med det. Men du väljer ju att fortsätta och sen är du inte nöjd med svaren du får.
Du har också skrivit att du inte skulle ha något utbyte av att diskutera med henne eftersom du siktar på GP. Och att hennes val inte är för hästen utan hennes skull.

Det är säkert inte meningen men jag får en ganska stor känsla av nedvärderande när jag läser det du skriver kopplat till Habinas inlägg och att hon valt R+

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?

Hästrelaterat