Det som för mig skaver lite och blir problemet med "visa mig hur du gör så jag kan bedöma det du säger" är att det kan finnas stor kunskap inom ett område trots att kunskaper brister inom ett annat. Tex ditt exempel med hästen som var barfota och halt. Det ska naturligtvis ingen häst vara - men att en person inte ser det behöver inte innebära att allt den säger är trams eller att personen inte är otroligt duktig att motivera sin häst.Jag gör ett försök. Först av allt, jag tycker att man har rätt att kritisera folk som rider bättre än sig själv, så länge man gör det på ett schysst sätt och har förståelsen att det är svårt. Med detta säger jag inte att folk som rider bättre har rätt att bete sig hur som helst. Där tror jag vi är överens.
Jag tänker också att om tycker att man har rätt sätt att träna sin häst att man också kan visa upp det och både ta kritik och beröm. Men jag vet också som jag tidigare skrivit att klimatet kan vara väldigt hårt och man klarar det på olika sätt. Men jag har inte som syfte att uttrycka mig elakt eller nedlåtande mot de som visar upp film ivf. Jag reagerade på ett av kontona jag fick tips om då jag såg barfota häst som jag upplevde visade ömhet/hälta i sin vardag, något jag inte tycker är ok.
Jag tycker också att det är bra att veta vilken nivå man pratar om. Har du som mål att rida GP? Jag har det, var länge jag inte vågade säga det högt för jag tycker ju inte att jag är så duktig men inser ju att jag faktiskt skulle kunna göra det då jag har en häst som faktiskt skulle kunna lösa det med en ryttare som mig. Eller har du som mål att bara ha dina hästar som kompisar och göra allt i din takt och smak, det är för mig helt ok men då förstår jag ju också att man har olika krav på träning av hästarna.
Jag har svårt att se att jag skulle kunna träna min häst som Habina gör och nå mitt mål. Men jag tycker inte att det hon gör är fel. Men vi kanske inte kommer ha så mycket utbyte av varandra i text men får jag se hennes resa kanske jag kan ta till mig en del av hur hon tränar? Min häst har varit stökig vid uteritter och jag har nu slutat rida ut själv utan min sambo får springa före eller så promenerar jag.
Ja nu har jag gjort ett försök![]()
Jag vill inte ställa om till R+, jag skulle heller inte vara nöjd med att träna så. Men det innebär ju inte att någon som gör det inte kan ett smack om saker eller inte är värd att lyssna på.
Oavsett om målet är GP eller R+turer mellan byttor så är väl samtidigt målet också en mjuk, hästvänlig ridning med en happy athlete som deltar frivilligt? Och det är DET jag ser diskussionen i tråden handlat om från de flesta. Att helst hitta en väg som inte innefattar tvång eller obehag, och om inte det är möjligt/tills det är möjligt åtminstone vara ärlig och öppen med att det är just tvång.
Jag har inte sett någon prompt hävda att @Linda_A minsann ska sluta rida sin häst om den inte har motor utan spö/sporrar. Utan tvärtom försökt uppmuntra att hitta andra sätt att öka energin och över tid hitta andra vägar.
Senast ändrad: