Sporrar- vilken sort och när? (Utbruten ur Dressyrsnack)

Jag gör ett försök. Först av allt, jag tycker att man har rätt att kritisera folk som rider bättre än sig själv, så länge man gör det på ett schysst sätt och har förståelsen att det är svårt. Med detta säger jag inte att folk som rider bättre har rätt att bete sig hur som helst. Där tror jag vi är överens.

Jag tänker också att om tycker att man har rätt sätt att träna sin häst att man också kan visa upp det och både ta kritik och beröm. Men jag vet också som jag tidigare skrivit att klimatet kan vara väldigt hårt och man klarar det på olika sätt. Men jag har inte som syfte att uttrycka mig elakt eller nedlåtande mot de som visar upp film ivf. Jag reagerade på ett av kontona jag fick tips om då jag såg barfota häst som jag upplevde visade ömhet/hälta i sin vardag, något jag inte tycker är ok.

Jag tycker också att det är bra att veta vilken nivå man pratar om. Har du som mål att rida GP? Jag har det, var länge jag inte vågade säga det högt för jag tycker ju inte att jag är så duktig men inser ju att jag faktiskt skulle kunna göra det då jag har en häst som faktiskt skulle kunna lösa det med en ryttare som mig. Eller har du som mål att bara ha dina hästar som kompisar och göra allt i din takt och smak, det är för mig helt ok men då förstår jag ju också att man har olika krav på träning av hästarna.

Jag har svårt att se att jag skulle kunna träna min häst som Habina gör och nå mitt mål. Men jag tycker inte att det hon gör är fel. Men vi kanske inte kommer ha så mycket utbyte av varandra i text men får jag se hennes resa kanske jag kan ta till mig en del av hur hon tränar? Min häst har varit stökig vid uteritter och jag har nu slutat rida ut själv utan min sambo får springa före eller så promenerar jag.

Ja nu har jag gjort ett försök 🙈
Det som för mig skaver lite och blir problemet med "visa mig hur du gör så jag kan bedöma det du säger" är att det kan finnas stor kunskap inom ett område trots att kunskaper brister inom ett annat. Tex ditt exempel med hästen som var barfota och halt. Det ska naturligtvis ingen häst vara - men att en person inte ser det behöver inte innebära att allt den säger är trams eller att personen inte är otroligt duktig att motivera sin häst.

Jag vill inte ställa om till R+, jag skulle heller inte vara nöjd med att träna så. Men det innebär ju inte att någon som gör det inte kan ett smack om saker eller inte är värd att lyssna på.

Oavsett om målet är GP eller R+turer mellan byttor så är väl samtidigt målet också en mjuk, hästvänlig ridning med en happy athlete som deltar frivilligt? Och det är DET jag ser diskussionen i tråden handlat om från de flesta. Att helst hitta en väg som inte innefattar tvång eller obehag, och om inte det är möjligt/tills det är möjligt åtminstone vara ärlig och öppen med att det är just tvång.

Jag har inte sett någon prompt hävda att @Linda_A minsann ska sluta rida sin häst om den inte har motor utan spö/sporrar. Utan tvärtom försökt uppmuntra att hitta andra sätt att öka energin och över tid hitta andra vägar.

Senast ändrad:
Det som för mig skaver lite och blir problemet med "visa mig hur du gör så jag kan bedöma det du säger" är att det kan finnas stor kunskap inom ett område trots att kunskaper brister inom ett annat. Tex ditt exempel med hästen som var barfota och halt. Det ska naturligtvis ingen häst vara - men att en person inte ser det behöver inte innebära att allt den säger är trams eller att personen inte är otroligt duktig att motivera sin häst.

Jag vill inte ställa om till R+, jag skulle heller inte vara nöjd med att träna så. Men det innebär ju inte att någon som gör det inte kan ett smack om saker eller inte är värd att lyssna på.

Oavsett om målet är GP eller R+turer mellan byttor så är väl samtidigt målet också en mjuk, gästvänlig tidning med en happy athlete som deltar frivilligt? Och det är DET jag ser diskussionen i tråden handlat om från de flesta. Att helst hitta en väg som inte innefattar tvång eller obehag, och om inte det är möjligt/tills det är möjligt åtminstone vara ärlig och öppen med att det är just tvång.

Jag har inte sett någon prompt hävda att @Linda_A minsann ska sluta rida sin häst om den inte har motor utan spö/sporrar. Utan tvärtom försökt uppmuntra att hitta andra sätt att öka energin och över tid hitta andra vägar.

Jag gjorde ett försök 😊

Om en häst är öm när den går i hagen och/eller halt, så är det något fel. En frisk häst är inte halt eller öm av att vara barfota, och att slå på järnskor är bara att dölja symptom. Jag tycker faktiskt man då får åka till veterinär om grotta i varför. En häst som friska hovar är inte öm i hagen, men många hästar är felverkade och har röta och massa annan skit som gör det. Dessa problem blir inte bättre av man slänger på skor, men det syns inte lika tydligt för man stryper blodtilförsel till hoven så hästen inte känner av sina hovar, som dom gör utan skor. Men problemen finns ju kvar.

Jag anser man får utreda varför problemen finns imo.

Om det är horsebalance så vet jag den ena hästen har mycket kropsliga problem, och kommer från en trasig bakgrund, så det har varit lite problem att hålla den frisk. (Jag har tränat för hennes man, därav jag vet). Dock är detta inga konto jag följer då dom har en väldigt konstig "buisness" modell och tar betalt för kurser vart jag inte anser man fick mycket för pengarna och bemötandet va sådär. Inte riktigt min grej, och verkar som vissa människor typ blir "för stora" genom sociala medier för att bry sig om sina elever. (lång historia).

Där finns andra konton jag hellre följer för inspiration om man skall gå den vägen.
Nej det var inte det kontot.

Jag nämnde det här lite i förbifarten i flera inlägg, men jag tycker också att man ska ta i beaktning varför hästen inte bjuder framåt. Är den ur form så kan det vara för att det helt enkelt känns skit att röra sig snabbt. På samma sätt som det är svårt för oss människor att springa långa rundor direkt, men gå i maklig takt lång sträcka klarar de flesta. När man börjar löpträna gör det ont, man får mjölksyra, det spänner här och där, blir man för trött rör man sig konstigt pushar man då kan man få ont lång tid efter.

Dvs, att det kanske inte alltid är bra att driva på så mycket i början av en igångsättning. Att det kan få bli en seg skritt och sega små travbitat första veckorna, tills musklerna kommit ikapp, och det börjar kännas bra.

Jag tänker att det finns en viss risk att man förvärrar eller orsakar skador fysiskt om man inte anstränger sig för att läsa av -varför- hästen är seg. "Hästen är en slö jävel" är inte en nog djupgående analys.

Dock tycker jag själv att man då behöver hjälpa hästen att komma ut bubblan, det är oftast inget man bara kan vänta ut. Kanske är det din tränare menar?

Ja, det skulle jag säga att det är.

Hur man hjälper hästen ut ur bubblan kan ju också variera mellan olika hästar, och mellan olika tillfällen. Det varierar också under hästens utbildning/utveckling. Vissa perioder måste man verkligen ta det långsamt och inte pressa, och i andra perioder är det bättre för hästen att på ett snällt sätt hjälpa den komma igång för att ta sig ut bubblan.

Och absolut att det varierar med situationen. När Barka kom till ridskolan hade hon väldigt svårt för vissa övningar, man kände hur det knöt sig för henne och hon blev stressad. Då fick man ju lätta på trycket och försöka med en enklare variant. Idag hamnar hon sällan där, men det händer och då pressar jag henne inte. Men när hon börjar ett pass med väldigt låg energinivå, då upplever jag att det blir bättre kommunikation om jag får igång henne fysiskt. Jag vet ju själv att en rask promenad hjälper när jag blir stressad, men ganska ofta får nån tjata på mig att jag ska gå ut, för mitt i stressen så vill jag bara göra inget.

Fast någon har gått över gränsen och visat vad som kan hända om man maskar när ryttaren har ett spö. Inte du, men någon annan. Och det är en av de saker man måste vara medveten om och ärlig med - responsen mer motor bara man håller i spöet ÄR för att någon tappat hästen. Och hästen försöker undvika att det händer igen genom att ha mer tempo när ryttaren håller i ett spö. Hade ingen gått över gränsen och slagit med spöet skulle du inte få responsen. Dvs man rider med ett hot om våld i hästens värld - subtilt och låggradigt absolut men likväl.

Bara så att vi pratar om samma sak. När du säger "gått över gränsen" så menar du använt spöet alls, oavsett grad? Det är inte så jag tänker. Jag tycker det är acceptabelt att använda, men inte missbruka. Var går gränsen? Det är ju jättesvårt att sätta ord på. Precis som jag tycker det är ok att träna lydnad med en kedja och det händer att jag ger lätt ett ryck ibland. Det är inte över gränsen för mig, men för andra kanske det är det.

Det här mitt absoluta favoritklipp på min häst. En film som utan kontext inte säger något alls, en häst som hoppar tre terränghinder. Verkligen jättespännande men för mig är det något helt annat.

Hästen är en 15 årig dressyrhäst som innan jag köpte henne knappt ett år tidigare aldrig satt sin hov på en terrängbana. Hon är väldigt glad i att galoppera ute och tycker det är kul att hoppa. Ett halvår innan den här filmen var hon så rädd att hon skakade när hon kom till terrängbanan, hjärtat slog genom sadeln, hon skyggade, kastade sig och ville absolut inte vara där.
Det jag vill visa med filmen är ömsesidigt förtroende, rörelseglädje, energi och mod. Dit kom vi med tid och tålamod, hon gick från rädd till förväntansfull, från att behöva draghjälp till att bli den som visar vägen för unghästarna.
Jag är ingen modig ryttare, jag har skadat mig alldeles för mycket, sista gången var jag millimeter från att dö. Är väldigt noga med vilka hästar jag sitter upp på.
Men jag litar på Ärtan, hon litar på mig, det är det ridning handlar om för mig, att jobba tillsammans, att vara ett team, att ha roligt tillsammans, sen på vilken nivå man gör det är helt oviktigt för mig.

Bara så att vi pratar om samma sak. När du säger "gått över gränsen" så menar du använt spöet alls, oavsett grad? Det är inte så jag tänker. Jag tycker det är acceptabelt att använda, men inte missbruka. Var går gränsen? Det är ju jättesvårt att sätta ord på. Precis som jag tycker det är ok att träna lydnad med en kedja och det händer att jag ger lätt ett ryck ibland. Det är inte över gränsen för mig, men för andra kanske det är det.
Gått över gränsen = spöet använts för att slå ja. Helt enkelt att spöet använts för att ge ett spörapp.

För utan en sån erfarenhet av spöet så kommer hästen inte få bättre motor bara av att det hålls i handen. Utan den effekten (eller effekten att hästen slutar vägra, slutar bocka eller på annat sätt ändrar sitt beteende) kommer av en tidigare negativ erfarenhet.

Jag tänker att det finns en viss risk att man förvärrar eller orsakar skador fysiskt om man inte anstränger sig för att läsa av -varför- hästen är seg. "Hästen är en slö jävel" är inte en nog djupgående analys.

Absolut, man får ju sätta det i relation till hur hästen brukar vara. Är den markant annorlunda från normalt, då är det ju uppenbarligen väldigt jobbigt att komma igång. Första två gångerna jag fick sitta upp nu efter skadan fick hon pleg, så då var det knappt styrfart, föga förvånande. Sen tyckte jag det kändes ok att inte ge pleg, men det blev ändå knappt styrfart på lång tygel. Och då tyckte jag att skritten inte fyllde sin funktion alls.

Men när hon börjar ett pass med väldigt låg energinivå, då upplever jag att det blir bättre kommunikation om jag får igång henne fysiskt. Jag vet ju själv att en rask promenad hjälper när jag blir stressad, men ganska ofta får nån tjata på mig att jag ska gå ut, för mitt i stressen så vill jag bara göra inget.

Kommunikation går två vägar, och inkluderar att man lyssnar på varandras nej. Jag tror du menar lydnad.

Om ni hade haft en bra kommunikation så hade ni väl tagit lugna promenader i makligt tempo de dagar hon är låg i energi?

Och det här är alltså inte menat som personlig kritik! Vi har nog alla varit "innanför lådan och inte kunnat se ut" under någon punkt i hästlivet.

Det är en del av det våldsnormaliserande narrativet, det här språkbruket.

Man kallar det kommunikation, men menar lydnad.

Man kallar det motivation, men menar respons på hot om våld.

Kommunikation går två vägar, och inkluderar att man lyssnar på varandras nej. Jag tror du menar lydnad.

Om ni hade haft en bra kommunikation så hade ni väl tagit lugna promenader i makligt tempo de dagar hon är låg i energi?

Tja, det är ju varje dag då om jag utgår från början av passet. Eller förutom igår när hon var så stressad av blåsten och att vi var tvungna att vara i ridhuset där allt är mycket farligare. Men så vill jag ju inte heller ha henne. Hon startar gärna lite för av eller lite för på, men sen jämnar det ut sig.

Tja, det är ju varje dag då om jag utgår från början av passet. Eller förutom igår när hon var så stressad av blåsten och att vi var tvungna att vara i ridhuset där allt är mycket farligare. Men så vill jag ju inte heller ha henne. Hon startar gärna lite för av eller lite för på, men sen jämnar det ut sig.

Vad tycker Barka är allra roligast att göra tillsammans med dig? När är öronen spikrakt framåt och hon är pigg och glad?

Jag gör ett försök. Först av allt, jag tycker att man har rätt att kritisera folk som rider bättre än sig själv, så länge man gör det på ett schysst sätt och har förståelsen att det är svårt. Med detta säger jag inte att folk som rider bättre har rätt att bete sig hur som helst. Där tror jag vi är överens.

Jag tänker också att om tycker att man har rätt sätt att träna sin häst att man också kan visa upp det och både ta kritik och beröm. Men jag vet också som jag tidigare skrivit att klimatet kan vara väldigt hårt och man klarar det på olika sätt. Men jag har inte som syfte att uttrycka mig elakt eller nedlåtande mot de som visar upp film ivf. Jag reagerade på ett av kontona jag fick tips om då jag såg barfota häst som jag upplevde visade ömhet/hälta i sin vardag, något jag inte tycker är ok.

Jag tycker också att det är bra att veta vilken nivå man pratar om. Har du som mål att rida GP? Jag har det, var länge jag inte vågade säga det högt för jag tycker ju inte att jag är så duktig men inser ju att jag faktiskt skulle kunna göra det då jag har en häst som faktiskt skulle kunna lösa det med en ryttare som mig. Eller har du som mål att bara ha dina hästar som kompisar och göra allt i din takt och smak, det är för mig helt ok men då förstår jag ju också att man har olika krav på träning av hästarna.

Jag har svårt att se att jag skulle kunna träna min häst som Habina gör och nå mitt mål. Men jag tycker inte att det hon gör är fel. Men vi kanske inte kommer ha så mycket utbyte av varandra i text men får jag se hennes resa kanske jag kan ta till mig en del av hur hon tränar? Min häst har varit stökig vid uteritter och jag har nu slutat rida ut själv utan min sambo får springa före eller så promenerar jag.

Ja nu har jag gjort ett försök 🙈

Om vi nu ska vara helt ärliga (för jag tycker hela diskussionen är oerhört intressant) så tränar jag inte min häst i min takt och smak. Fick jag bestämma 100 % så skulle vi göra helt andra saker än vi gör. Men för hennes skull, för att hon ska få vara med och ha åsikter, så tränar vi på det här viset. Jag skulle vilja ha framsteg mycket snabbare och helst också kunna visa upp piaff och passage (vilket hon bjudit på nåt steg för många år sen) men då får jag inte min häst med mig. Då får jag en rädd och osäker häst som kryper ihop och bara vill gömma sig i hagen.

Men det har varit en tuff resa mentalt att behöva släppa mina drömmar och mål, för att istället skapa nya. En dröm jag har nu är tex att galoppera ute på min häst och att hon ska bjuda upp till galopp. Jag vet inte ens om det kommer att ske, vi har så mycket mentala problem kopplade till just galopp. Men det är en dröm, om än helt annorlunda än drömmen jag hade om fjord-SM.

Absolut, man får ju sätta det i relation till hur hästen brukar vara. Är den markant annorlunda från normalt, då är det ju uppenbarligen väldigt jobbigt att komma igång. Första två gångerna jag fick sitta upp nu efter skadan fick hon pleg, så då var det knappt styrfart, föga förvånande. Sen tyckte jag det kändes ok att inte ge pleg, men det blev ändå knappt styrfart på lång tygel. Och då tyckte jag att skritten inte fyllde sin funktion alls.
Frågan är ju också alltid vad är normalt och bad är inlärt. Särskilt med de hästarna som.kanske inte haft det idealiskt innan så att säga. Är hästen seg egentligen eller är den det för det är det sätt den lärt sig hantera livet med. Svaret på är dock inte alltid så lätt att ta reda på, särskilt inte snabbt.

Jag har läst och förstår det med uteritter och varför det är problem. Så jag menar inte du ska rida ut. Men en tanke är att hon kanske är less på bana och/eller less på krav. Jag red en ponny åt ridskolan förut. Den mest introverta häst jag träffat, men helt utan explosivitet eller något. Han i princip tolererade allt med jämnmod. Framstod som ganska "korkad", han kunde glömma svänga innan väggen, hade väldigt lång reaktionstid osv. Hästarnas tjuren Ferdinand. Superfin när han kom igång och jobbade och fick både koll på mentalt var man menade och vad kroppen skulle göra. Gick lektioner på alla nivåer. En sån där unicorn för en ridskola, som alla kan rida.

Sen började han sluta vilja. Han blev trög, han började stanna och stå. I början när det blev "för jobbigt" men med tiden vissa dagar vid minsta krav. Kunde pallnita ur galopp och bara stå. De provade först vila. Lite bättre men sen sämre. Då fick han miljöombyte och uteritter. Första uteritterna var han ganska avstängd med. Efter några veckor började han se sig omkring osv. Jag minns hur glad jag blev första gången han skyggade, och första gången jag behövde ta i honom för att bromsa.

Han gick in i verksamhet igen. Gick bra i början sen kom problemen tillbaka. Ridlärarna skulle rida till honom för då han gick superfint när han gav upp så ansåg det att hans beteende bara var trots. 🥺 Han fick kopiöst med spö. Inte för att det hjälpte, han stod där han stod.

Tillslut gav de upp och sålde honom. Då ville han i princip inte nåt alls. Jag hade slutat rida honom då, när han inte ens tyckte våra kravlösa uteritter var roliga längre ville jag inte vara en del av det. Han fick en sån suverän familj. Som låter honom vara introvert, som låter honom tänka långsamt mm. Som tog bort kraven. Bara red korta korta pass med fokus på KUL. Och sakta sakta kom glädjen och bjudningen tillbaka och den fina ponnyn visar sig. Men det har tagit många långa månader innan han började visa mer glädje och energi.

Hade han varit mindre benägen att "ta stryk" och gett upp att uttrycka sig när han fick spö hade han varit en av de där "snälla men lata ridskolehästarna utan bjudning". Hade han varit mindre benägen att ta stryk och svarat tillbaka hade han antagligen rantat runt hemmen som problemponny. Osv.

Och din har ju som jag förstått det gått många år på ridskolan, och minns jag galet eller har hon fortsatt gå deltid på ridskolan nu?

Tror du det finns något ni skulle kunna göra där du får känna att ni tränar men som hon skulle kunna tycka vara roligare. We tex? Arbeta mer på töm?

Jämnar det ut sig även om du inte har spö/sporrar alltså? I så fall har jag missuppfattat dig.

Ja och jag tyckte det var ett bra försök. Jag bara diskuterade vidare på det

Om vi nu ska vara helt ärliga (för jag tycker hela diskussionen är oerhört intressant) så tränar jag inte min häst i min takt och smak. Fick jag bestämma 100 % så skulle vi göra helt andra saker än vi gör. Men för hennes skull, för att hon ska få vara med och ha åsikter, så tränar vi på det här viset. Jag skulle vilja ha framsteg mycket snabbare och helst också kunna visa upp piaff och passage (vilket hon bjudit på nåt steg för många år sen) men då får jag inte min häst med mig. Då får jag en rädd och osäker häst som kryper ihop och bara vill gömma sig i hagen.

Men det har varit en tuff resa mentalt att behöva släppa mina drömmar och mål, för att istället skapa nya. En dröm jag har nu är tex att galoppera ute på min häst och att hon ska bjuda upp till galopp. Jag vet inte ens om det kommer att ske, vi har så mycket mentala problem kopplade till just galopp. Men det är en dröm, om än helt annorlunda än drömmen jag hade om fjord-SM.

Det är ju här jag menar är svårt med att utrycka sig i skrift.

Du har ju gjort ett val vad du tror är bäst för din häst och tränar utefter det, du väljer att kalla det för hennes skull. Någon annan kanske hade löst din häst utmärkt och kunnat ge henne ett tryggt och bra liv med saker du inte kan göra. Jag har ju oxå gjort uppoffringar och avkall på drömmar och väljer något som jag tycker fungerar för mig och min häst. Med det säger jag inte att någon annan inte kan göra saker med min häst jag inte kan.

Du har ju gjort ett val vad du tror är bäst för din häst och tränar utefter det, du väljer att kalla det för hennes skull. Någon annan kanske hade löst din häst utmärkt och kunnat ge henne ett tryggt och bra liv med saker du inte kan göra. Jag har ju oxå gjort uppoffringar och avkall på drömmar och väljer något som jag tycker fungerar för mig och min häst. Med det säger jag inte att någon annan inte kan göra saker med min häst jag inte kan.

Hur menar du med ”löst din häst”? Ser du hästen mest som ett problem eller en gåta som ska lösas?

Jag tror mitt sto hade fått det allra bäst hos någon som hade henne som avelssto där hon vartannat år behövde åka till hingst men däremellan fick vara hemma i sin hage med sin stabila flock. Men så blev inte hennes liv tyvärr utan hon har fått flytta runt en hel del.

Jag kanske tolkat fel men som jag förstår @Habina så har hon valt att för hästens skull ställa om till helt R+ Trots att det innebär ett sätt att träna som inte fungerar om man vill tävla (eftersom hästen alltid kan säga nej i R+. Och ska säga nej, målet är inte ha en häst som alltid säger ja ja ja. Men det blir ju lite svårt med tävlande när den dagen för SM säger "nej inte idag, tack")

Då blir det ju inte relevant om någon annan ryttare med R- hade kunnat få hästen att glatt piffa och puffa. Eller menade du att någon annan med R+ kanske hade fått bättre och snabbare resultat än Habina?

Hur menar du med ”löst din häst”? Ser du hästen mest som ett problem eller en gåta som ska lösas?

Jag tror mitt sto hade fått det allra bäst hos någon som hade henne som avelssto där hon vartannat år behövde åka till hingst men däremellan fick vara hemma i sin hage med sin stabila flock. Men så blev inte hennes liv tyvärr utan hon har fått flytta runt en hel del.

Det är ju där har jag har svårt för, varenda ord ska vägas och ifrågasättas.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?

Hästrelaterat