Spöet, inte vättigt i alla lägen?

C

CCorneliaa

Hej!
Jag tycker att det är fel av många att använda spö. Spöet är för mig inte tillför att få hästen att gå snabbare eller för att straffa. Kan man inte få hästen att gå i rätt tempo utan att slå och piska så kan man inte rida särskilt bra. Straff är aldrig rätt, men man ska absolut säga ifrån! Dessutom kan man använda spöet för att visa vilken gallop hästen ska fatta osv.

Vad tycker ni?
 
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

Finns det någon som förordar att ett ridspö ska användas för bestraffning? :confused:
 
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

Fast då är det ju personerna som använder spöet fel, inte spöet som använder spöet fel.

man ska aldri skylla på hjälpmedlet utan alltid på människan som använder det om det används fel.

Sedan om vissa hästar vägrar ta mina hjälper så anser jag att jag bör få en reaktion på hästen. Jag kan inte vänta 8 meter elelr mer på att den ska fatta galopp för att den inte är vaken å allert så som vissa ridskolehästar är. Jag måste ju även som ledare vissa vad som är rätt å vad som är fel. Dock ger det mig aldrig rätten att felhantera ett hjälpmedel. Det är där det måste dras ett sträck dock får ju inte alla lära sig hur man hanterar hjälpmelden på ett ordentligt å fördelaktigt viss.
 
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

Japp. Ett exempel är tidningen Min Häst för ett tag sen, man skulle använda spöt till bestraffning, men veta varför man slår...:crazy:
Tycker att det är förjävligt att lära ut sånt till barn, inte konstigt att ridskolehästarna blir sura...
 
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

Spö är aldrig rätt, kan man inte hantera elle använda hästen utan spö ska man satsa på något annat, folkrace till exempel.:angel:


Ridde - som hanterat svåra och lynniga hästar utan spö och hårda ord, och som aldrig ägt ett spö.
 
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

Som tidigare sagts, så är det användaren som gör spöet till vad det är. Jag har med spö vid körning och ridning på mitt lynniga och obstinata sto.
Inte för att kunna bestraffa henne, utan för att hon helt enkelt ska acceptera att man har ett. Det finns inget tråkigare än hästar som inte går att hanteras med spö, för dom är livrädda för det. Min häst har respekt för spöet, men är absolut inte rädd. Samma som med skänkel, hon är absolut inte rädd för den, men ska lyssna på den.
 
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

Hästar är stora djur som kommunicerar med varandra genom kroppsspråk och kroppskontakt. Att tro att man kan kommunicera med ett sådant djur utan kroppskontakt är svårt om inte omöjligt.

I första hand ska vi människor använda kroppsspråket för att kommunicera med våra hästar, men då vi människor inte är vana vid att kommunicera med kroppsspråk väljer vi oftare kroppskontakt (där tycker jag NH är väldigt bra då det ofta lär ut konkret kroppsspråk för att kommunicera bättre med våra hästar).

Kroppskontakt kan se mycket olika ut beroende på hur mycket hästen förstår, t.ex. om det är ett väl inövat moment eller någonting helt nytt som vi introducerar. Ju osäkrare hästen är på vad vi kräver desto tydligare måste vi vara med vår kommunikation. Ett spö ska användas som en förlängd arm för kommunikation eller korrigering, både från marken och från rygg/vagn.

När hästar har olika uppfattning om något, t.ex. vems tur det är att äta eller vem som bestämmer i hagen utmarar de varandra först med hjälp av kroppsspråket. Om den ena är klart ranglägre så ger den med sig redan där. Om båda hästarna är ranghöga så kan de bli mer eller mindre fysiska med varandra för att få sin vilja igenom. Den som viker sig förlorar sin position i rang. Med detta vill jag säga att vi i första hand ska vara noggranna med vårt kroppsspråk för att bli ledare över hästen, men om det behövs så får vi inte vara rädda för att bli fysiska. Vad tror ni gör ondast - ett rapp med ett spö eller en ordentlig spark från en annan häst?

Vill bara tillägga att jag själv är YTTERST sparsam med att använda spöt till annat än lätta petningar vid skänkeln för att påkalla uppmärksamhet, men att jag några gånger använt spöt som sista utväg för övertalning.
 
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

Jag vet inte hur du gör, men själv använder jag aldrig ett spö till bestraffning. Däremot kan det vara väldigt bra att ha med sig när man rider ut och hästen vägrar gå förbi något och man vet att det funkar när man petar lite med spöet.
 
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

Du säger faktiskt emot dig själ.

Om man bara använders pöet till att ge ett lätt smisk på bogen vid galoppfattning så är det om man hårddrar det hela faktiskt en form av bestraffning.
 
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

spöet anser jag vara en förlämngd/extra hjälp..
ex petar lite lätt på bakbenet när jag ber om mer *energi* ex..
 
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

Ett spö ska användas som en förlängd arm för kommunikation eller korrigering, både från marken och från rygg/vagn.

Vill bara tillägga att jag själv är YTTERST sparsam med att använda spöt till annat än lätta petningar vid skänkeln för att påkalla uppmärksamhet, men att jag några gånger använt spöt som sista utväg för övertalning.

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

Jag använder spöet just för att förstärka KÄNSLAN av skänkeln, att den ska bli tydligare. Det vill säga, skänkel samtidigt som att dutta till hästen där, bara för att den ska kännas tydligare.
 
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

Vill bara tillägga att jag själv är YTTERST sparsam med att använda spöt till annat än lätta petningar vid skänkeln för att påkalla uppmärksamhet, men att jag några gånger använt spöt som sista utväg för övertalning.

word



tio
 
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

Spö för mig är ett förtydligande. Min förlängda arm i vissa lägen eller ett förtydligande av skänkel. INTE någon form av bestraffning. Det räcker med att "peta" på hästen med spöt. Det måste användas med förnuft. Då är det ett bra hjälpmedel.
 
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

Spö för mig är ett förtydligande. Min förlängda arm i vissa lägen eller ett förtydligande av skänkel. INTE någon form av bestraffning. Det räcker med att "peta" på hästen med spöt. Det måste användas med förnuft. Då är det ett bra hjälpmedel.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

Du säger faktiskt emot dig själ.

Om man bara använders pöet till att ge ett lätt smisk på bogen vid galoppfattning så är det om man hårddrar det hela faktiskt en form av bestraffning.

Hej!
Ingen smisk utan en petning :smirk:
 
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

Jag nahr en isis... Jag använder spöet med lätte duttningar för att aktivera rumpan i tölten och lägger den lite lätt på bogen när jag ska lägga hästen i pass från galopp. Endast annars som korrigering med bara lätta duttningar. Så jag tycker att spöet är bra om man använder det rätt. /Lina
 
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

Bestraffning i viss form: Jag rider ut på mitt sto tillsammans med annan ryttare, hon är stoig och tycker att hon ska få bråka bäst hon vill, hon börjar måtta sparkar på annan ryttares häst, då anser jag mig rätten att klatcha till henne lätt med spöet på bakdelen och sedan be henne flytta för att markera att nu räcker det. ge mig en bättre metod så är jag villig att prova den.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 156
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 399
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp