Spöet, inte vättigt i alla lägen?

Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

spöet anser jag vara en förlämngd/extra hjälp..
ex petar lite lätt på bakbenet när jag ber om mer *energi* ex..

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Det är vad jag har mitt till också. Rider utan sporrar eller med korta runda sådana och gärna långt dressyrspö (om inte hästen tycker att det är obehagligt.

Anser själv att jag rider rätt skapligt och kan ofta flytta runt hästen hitan och ditan utan varken spö eller skänkel men när det blir jobbigare kan man ibland behöva påminna om att man visst ville att hästen skulle gå fram... alt. åt sidan.

Just det "älgen" om pet=obehag=bestraffning så måste ju tryck med skänkeln=obehag=bestraffning eller? Alltså med den tanken bestraffar vi ju hästen hela tiden...:rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

Faktiskt om man hårddrar det hela.

Nu menar jag inte att man inte ska använda spö som hjälp osv. Jar rider alltid med spö.

Det jag menade med just det uttalandet är att ALLA hjälper vi ger hästen är en form av bestraffning (väldigt hårddragen nu då)

Ex. skänkel. Vi trycker med skänkeln, hästen får ett MYCKET milt obehag, något trycker på den) och den försöker flytta sig undan , rör sig framåt..
När hästen rör sig framåt brukar åtminstonde de flesta sluta trycka med skänkeln..=minskat "obehag"

Hänger du med hur jag menar?
 
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

Jag hänger med precis hur du menar... och om man hårddrar det hela så kanske du skulle sluta rida? nej nu var jag lite väl elak, men kontentan av det hela är att vi måste sluta säga emot oss själva...

Vi måste veta vad vi håller på med och när vi börjar säga emot oss själva så finns det två alternativ
1.) Vi vet inte vad vi håller på med egentligen (och om det är fallet stackars hästar)
2.) Av någon underlig anledning så tycker vi att det är kul att paja diskussioner med underliga påståenden...
 
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

Jag hänger med precis hur du menar... och om man hårddrar det hela så kanske du skulle sluta rida? nej nu var jag lite väl elak, men kontentan av det hela är att vi måste sluta säga emot oss själva...

Vi måste veta vad vi håller på med och när vi börjar säga emot oss själva så finns det två alternativ
1.) Vi vet inte vad vi håller på med egentligen (och om det är fallet stackars hästar)
2.) Av någon underlig anledning så tycker vi att det är kul att paja diskussioner med underliga påståenden...

Sluta rida? Knappast, det är faktiskt mitt levebröd.

Var har jag sagt emot mig själv och var har jag pajjat diskutionen?
 
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

Tex här:
Nu menar jag inte att man inte ska använda spö som hjälp osv.

Det jag menade med just det uttalandet är att ALLA hjälper vi ger hästen är en form av bestraffning (väldigt hårddragen nu då)

Ex. skänkel. Vi trycker med skänkeln, hästen får ett MYCKET milt obehag, något trycker på den) och den försöker flytta sig undan , rör sig framåt..
När hästen rör sig framåt brukar åtminstonde de flesta sluta trycka med skänkeln..=minskat "obehag"

__________________________________________
Alltså när jag trycker åt med skänkeln (vilket jag aldrig gör... jag duttar till) så ska jag då vänta på att hästen ska gå fram innan jag släpper? Skulle jag göra det skulle de flesta hästar bli sura och börja spänna sig eftersom vi människor är lite för långsamma i reaktionerna... men what ever...

Och att spö skulle vara mer bestraffning än skänkeln när dom nuddar hästen ungefär lika hårt och lika länge bara känns något olika och på olika delar av kroppen, är det mer okej att använda spöet vid skänkelläget?

Jag tycker att du säger en massa saker som inte går ihop och som du inte utvecklar ytterligare för att få dem att gå ihop...

Men det kanske bara är jag... Det är bara ganska underligt att påstå att våra vanligaste hjälper är en mild bestraffning utan att utveckla sig ytterligare...
 
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

Om man inte kan fatta rätt galopp utan spö så tycker jag inte man kan rida särskilt bra.. :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

Om man inte kan fatta rätt galopp utan spö så tycker jag inte man kan rida särskilt bra.. :angel:
Så duktig man kan vara....

Jag behöver hjälp med förstärkning på ena sidan för att jag har en gamal skada, och troligen så har jag mer hästvett än vad du har som ens kan säga något så korrkat.

Men åh andra sidan så är garanterat din häst då snr riden efter som alla människor har en svagare sida..

Sådana här komentare kommer oftast från såna som tror dom kan men inte kan...
 
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

jaså de säger du .. men jag kan faktiskt rida och min häst är inte sneriden, liksom alla människor har alla hästar också en svagre sida bara. Om du hade sagt från början att du hade en skada så kanske jag hade förstått bättre eftersom dom flesta männiksor inte har någon skada som gör att dom måste använda spöt, alltså jag menar att visst om du har en gamal skada förstår jag om du använder spöt, men "andra" som måste använda spöt för att fatta galopp kanske inte är dom bästa ryttarna direkt. Även om man har en svagare sida så är den oftast inte så svag att de hindar än från att kunna använda skänkeln....
 
Senast ändrad:
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

"Men åh andra sidan så är garanterat din häst då snr riden efter som alla människor har en svagare sida.."

Vad menar du med det? Jag tolkar det som att alla hästar vars ryttare som kan fatta galopp utan spö, är sneridna pga att alla har en svagare sida? Eller hur ska jag tolka det?
:)
 
Senast ändrad:
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

Det lät nog precis som ditt inlägg gjorde mot alla andra.. Du vet att alla dressyr proffs rider med förstärkt skänkel alltså pisk..

Så det du sa där är ett direkt strunt prat och det vet du nog själv om... Även om din häst är lätt riden så är inte andra hästar lätt ridna.

Skriv inte kaxiga inlägg om du inte kan ta samma mynt tillbaka...

Du vet vår bästa Dressyr ryttare använder förstärkt skänkel är han en dålig ryttare då, nä du skulle inte tror det...

I stället för att skapa okänsliga skänkeldöda hästar så, använder många förstärkt skänkrel i dag dom som vet vad det är i allafall..

Och att använda förstäktskänkel innebär inte att man slår hästen...
 
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

Jag rider varken med sporrar eller spön..Varför jag inte rider med spö är enkelt.. jag tappar dom hela tiden och jag störs av att ha den i handen helt enkelt..


POch sporrar äger jag inte ens ett par så=)
 
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

Hellre ett spö än sporrar, har man skänkeln inkorrekt så sargar man ju häst stackaran...
 
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

det är bara att inse att vissa hästar är "sega i reaktionerna" och då är det bra att ha ett spö att lägga till i samband med skänkelhjälpen för att hästen ska ta en på allvar. om hästen är oförsiktigt riden med mycket skänkel blir den tillslut inte så känslig för skänkeln.
/Millan som inte behöver spö på sin ponny.
 
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

Bestraffning i viss form: Jag rider ut på mitt sto tillsammans med annan ryttare, hon är stoig och tycker att hon ska få bråka bäst hon vill, hon börjar måtta sparkar på annan ryttares häst, då anser jag mig rätten att klatcha till henne lätt med spöet på bakdelen och sedan be henne flytta för att markera att nu räcker det. ge mig en bättre metod så är jag villig att prova den.
tycker din metod verkar vettig om det funkar.Skulle själv ha gjort liknande

:bow:
 
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

Det lät nog precis som ditt inlägg gjorde mot alla andra.. Du vet att alla dressyr proffs rider med förstärkt skänkel alltså pisk..

Så det du sa där är ett direkt strunt prat och det vet du nog själv om... Även om din häst är lätt riden så är inte andra hästar lätt ridna.

Skriv inte kaxiga inlägg om du inte kan ta samma mynt tillbaka...

Du vet vår bästa Dressyr ryttare använder förstärkt skänkel är han en dålig ryttare då, nä du skulle inte tror det...

I stället för att skapa okänsliga skänkeldöda hästar så, använder många förstärkt skänkrel i dag dom som vet vad det är i allafall..

Och att använda förstäktskänkel innebär inte att man slår hästen...


Nej jag visste faktiskt inte att alla dressyrproffs rider med pisk..
Vad menar du med "Skriv inte kaxiga inlägg om du inte kan ta samma mynt tillbaka..."??
 
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

Det är hemskt kaxigt att skriva att om man använder spö kan man inte rida mm..

Det stifftar på en stor och då menar jag stor okunskap, om spets verkliga användning, då tycker jag man ska ta och lära sig piskens verkliga funktion i stället för att häva ur sig fullkomligt felaktiga anklagelser..

Du vet väl att pisken inte är till för att bestraffa med, pisken är något man ska lära hästen att inte vara rädd för:-).

Så jag föreslår att du faktiskt lär dig och tar reda på av kunniga människor vad en pisk är till för:-).

Jag tycker att du skrev ett kaxigt och felaktigt inlägg, men oh andra sidan kan det vara svårt att verkligen få fram vad det verkligen är man vill ha sagt..
 
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

*KL*

Jag har inte läst hela tråden...

För mig är spö en försärkning av hjälperna. Inget annat. Om den inte lyssnar på successivt ökande hjälper är nästa steg en klatsch.

Inte dramatiskt.

Det jag kan reagera på är när spöhjälperna sätts in vid helt fel tillfälle. Ex (ponny)ryttare vars häst vägra på hinder. När hästen stått stilla många sekunder läggs spö till rejält, gärna i kombination med ryckande i tyglar. Varför, kan man undra. Vad reglerar man?

Däremot en försärkning av hjälperna i rätt tillfälle - helt ok. Och ibland oumbärligt!

Norrland
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 156
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 399
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp