Spöet, inte vättigt i alla lägen?

Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

Jag har INTE sagt att om man rider med spö så kan man inte rida.. Jag skrev i första inlägget att om man inte kan fatta galopp utan spö. :crazy:
 
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

Tex här:
Nu menar jag inte att man inte ska använda spö som hjälp osv.

Det jag menade med just det uttalandet är att ALLA hjälper vi ger hästen är en form av bestraffning (väldigt hårddragen nu då)

Ex. skänkel. Vi trycker med skänkeln, hästen får ett MYCKET milt obehag, något trycker på den) och den försöker flytta sig undan , rör sig framåt..
När hästen rör sig framåt brukar åtminstonde de flesta sluta trycka med skänkeln..=minskat "obehag"

__________________________________________
Alltså när jag trycker åt med skänkeln (vilket jag aldrig gör... jag duttar till) så ska jag då vänta på att hästen ska gå fram innan jag släpper? Skulle jag göra det skulle de flesta hästar bli sura och börja spänna sig eftersom vi människor är lite för långsamma i reaktionerna... men what ever...

Och att spö skulle vara mer bestraffning än skänkeln när dom nuddar hästen ungefär lika hårt och lika länge bara känns något olika och på olika delar av kroppen, är det mer okej att använda spöet vid skänkelläget?

Jag tycker att du säger en massa saker som inte går ihop och som du inte utvecklar ytterligare för att få dem att gå ihop...

Men det kanske bara är jag... Det är bara ganska underligt att påstå att våra vanligaste hjälper är en mild bestraffning utan att utveckla sig ytterligare...

Om jag nu bara kunde komma ihåg i vilken bok jag läst detta..men faktiskt så har det i åtminstone en bok stått beskrivet följande...
inverkan = bestraffning. Och det betyder inte att man inte skall inverka, utan helt enkelt är det på detta sätt boken beskriver inverkan. Nu har jag ingen aning om det var det Älgen menade med sitt/sina inlägg men det var så jag tog det när jag läste dem.

*KL*

Vad gäller spö och hur man använder det trodde jag att det var i det närmaste befäst i hästsverige att spöet är till för att förstärka skänkeln? Jag ser hellre att ryttare petar till hästen med spöet en gång när den inte svarar för skänkeln än att de sitter och sparkar på sin häst i tid och otid..denna ryttare går sedan hem och känner sig nöjd med tanken att de inte använder spö när de rider..istället sparkar de in revbenen på sin häst men det är tydligen bättre? :eek:

Som avslutning vill jag säja att en korrekt inriden häst tar skänkeln på ett korrekt sätt och därmed kan spöet kännas överflödigt. Men tänk om man inte ridit in hästen själv? Då behöver ryttaren viss förstärkning för att korrigera hästen..som någon sa..en skänkeldöd häst är ingen kul häst. Personligen tror jag hästar föredrar att ryttaren använder spöet när de inte svarar för skänkeln istället för att få upp frukosten till följd av eviga sparkar. Och korrigerar man en häst som svarar dåligt för skänkeln på ett bra sätt blir spöet en högst tillfällig hjälp och kan sedan läggas åt sidan. Bara en åsikt bland många. :p
 
Senast ändrad:
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

huvudet på spiken:bow:

Fö är det Kyra Kyrklund som definerar piskan och moroten kommunikation på det sätt som jag beskrev.

Piskan och moroten är för er som inte vet att "bestraffa" oönskat betteende och belöna ett önskat.

Det jag ville/försökte få fram var att TS inte tyckte man skulle använda spö som bestraffning, men kunde tänka sig att lägga till ett spö som förstärkning av hjälperna.

Det jag ville var då att ifrågasätta VAD är bestraffning?

Är det att spöa upp en häst besiningslöst utan anledning eller att peta till den för att förstärka en hjälp???

Båda delarna innebär ett visst obehag för hästen, men i olika grad.
 
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

huvudet på spiken:bow:

Fö är det Kyra Kyrklund som definerar piskan och moroten kommunikation på det sätt som jag beskrev.

Piskan och moroten är för er som inte vet att "bestraffa" oönskat betteende och belöna ett önskat.

Det jag ville/försökte få fram var att TS inte tyckte man skulle använda spö som bestraffning, men kunde tänka sig att lägga till ett spö som förstärkning av hjälperna.

Det jag ville var då att ifrågasätta VAD är bestraffning?

Är det att spöa upp en häst besiningslöst utan anledning eller att peta till den för att förstärka en hjälp???

Båda delarna innebär ett visst obehag för hästen, men i olika grad.


Kyra var det ja..jag skyller på den sena timmen för min tillfälliga sinnesförvirring. Tack :D
 
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

...och kan man inte få hästen att fatta rätt gallopp utan att använda spöt kanske man inte rider så jäklar bra heller! :angel:

Spöts vara och icke vara, en oändlig diskussion. Spöt som hjälpmedel vid drivning - naturligtvis. Alla hästar har inte egen motor, är det då snällare att sitta och banka, banka, banka? Och att använda spöt som "bestraffning" vid situationer som kan bli farliga, t.ex. hästen backar mot ett dike, stannar mitt i en väg m.m: Självklart.

Nu inte sagt att missbrukande av spö är bra, skulle bli enormt förvånad om NÅGON tyckte det. Ett eller få ordentliga rapp, inte piska ihjäl hästen off course men så att det märks, i stället för att sitta och "fjutta" och småpeta hela tiden.

Så, nu har jag sagt mitt.
 
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

...sen rider jag själv väldigt sällan med spö, då jag är alldeles för lat! :angel: Tycker det är krångligt att hålla det i handen vid dressyrpass, vid hoppning är det en annan sak. Nu har jag turen att ha två hästar som för det mesta inte behöver "spöanvändning" utan för det mesta fungerar bra utan. Dock har jag ofta sporrar de mina hästar kan behöva det som påminnelse, främst i början av ridpasset, då de kan behöva komma igång ordentligt, går gärna annars bara och "trippar" och segar sig.
 
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

Dessutom kan man använda spöet för att visa vilken gallop hästen ska fatta osv.

Jag har aldrig använt spöt på det sättet under min "ridtid".

Jag anser att ridspöet är godkänt i syfte att förstärka hjälperna, och som Angely skriver, vid farliga situationer.

Grållens vän- Du måste ha läst fel för det Elisha skrev var inte "om man använder spö kan man inte rida" utan hon skrev "Om man inte kan fatta rätt galopp utan spö så tycker jag inte man kan rida särskilt bra"

Jan Brink förespråkar inte ridspöet enligt artikel i häst magazinet nr 5/2006 (Rankad 1:a i Sverige)
 
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

bara på tal om spöanvändning så:

såg precis ett bra program om ridning i damsadel. rider man damsadel (alltså i riktig damsadel, inte på sidan i en allround-sadel) så används spöet som skänkel på den högra sidan där man inte har benen.
så ibland är de ofråkomligt att använda spöet.

jag vet inte egentligen vad mer jag ville ha sagt eftersom hela denna tråden va rätt förvirrad.
jag tycker iallafall att de e okej att använda spö som hjälpmedel, gör de dock inte själv längre....när man väl slutat ha det i handen så känns de konstigt att rida med det igen. :)

älgen: förstår vad du menade med Kyras tanke om att all inverkan är en sorts bestraffning. jag har själv aldrig tänkt så förren jag läste boken. vet inte om jag håller med, men jag förstår tanken bakom.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spöet, inte vättigt i alla lägen?

jag brukar rida medryttarpollen med spö, men det är ytterst sällan som jag behöver använda det. kan behöva använda det för att förstärka hjälperna ibland, t.ex. om pollen vägrar fatta galopp :p sen hade jag ganska mkt problem förut med att få min medryttarhäst att gå ifrån stallet när jag skulle rida ut. då började han backa ner i diken osv. då var det bra att ha ett spö med, jag behövde bara säga till med spöt en gång på rumpan så gick han hur snällt som helst sen! och detta behövde bara upprepas vid ett par olika tillfällen och nu har jag inga som helst problem med att rida ut längre :banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 156
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 399
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp