Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tex här:
Nu menar jag inte att man inte ska använda spö som hjälp osv.
Det jag menade med just det uttalandet är att ALLA hjälper vi ger hästen är en form av bestraffning (väldigt hårddragen nu då)
Ex. skänkel. Vi trycker med skänkeln, hästen får ett MYCKET milt obehag, något trycker på den) och den försöker flytta sig undan , rör sig framåt..
När hästen rör sig framåt brukar åtminstonde de flesta sluta trycka med skänkeln..=minskat "obehag"
Alltså när jag trycker åt med skänkeln (vilket jag aldrig gör... jag duttar till) så ska jag då vänta på att hästen ska gå fram innan jag släpper? Skulle jag göra det skulle de flesta hästar bli sura och börja spänna sig eftersom vi människor är lite för långsamma i reaktionerna... men what ever...
Och att spö skulle vara mer bestraffning än skänkeln när dom nuddar hästen ungefär lika hårt och lika länge bara känns något olika och på olika delar av kroppen, är det mer okej att använda spöet vid skänkelläget?
Jag tycker att du säger en massa saker som inte går ihop och som du inte utvecklar ytterligare för att få dem att gå ihop...
Men det kanske bara är jag... Det är bara ganska underligt att påstå att våra vanligaste hjälper är en mild bestraffning utan att utveckla sig ytterligare...
Finns det någon som förordar att ett ridspö ska användas för bestraffning?![]()
huvudet på spiken![]()
Fö är det Kyra Kyrklund som definerar piskan och moroten kommunikation på det sätt som jag beskrev.
Piskan och moroten är för er som inte vet att "bestraffa" oönskat betteende och belöna ett önskat.
Det jag ville/försökte få fram var att TS inte tyckte man skulle använda spö som bestraffning, men kunde tänka sig att lägga till ett spö som förstärkning av hjälperna.
Det jag ville var då att ifrågasätta VAD är bestraffning?
Är det att spöa upp en häst besiningslöst utan anledning eller att peta till den för att förstärka en hjälp???
Båda delarna innebär ett visst obehag för hästen, men i olika grad.
Dessutom kan man använda spöet för att visa vilken gallop hästen ska fatta osv.