Spö - en säkerhetsdetalj?!?!

Sv: Spö - en säkerhetsdetalj?!?!

Citat:Jag skulle aldrig kunna se att ett spö skulle göra ridturen med ponnyn säkrare, däremot en och annan dressyrträning :devil:

I vissa situationer hjälper det inte hur mycket du än har suttit och nötit dressyr-hästar är flyktdjur och då kan ett spö få dem att lyssna. Kolla på dem som kör, det finns ingen kusk som inte har en pisk med som säkerhet./L (det där med citatsvar får jag visst öva på!)

Visst finns det stunder då dressyrträningarna inte alltid hjälper, men har vi tillräckligt bra kommunikation så brukar det lösa sig i alla fall.

Men jag förstår precis principen med spö, och dömer ingen som bedömer spöet som en säkerhetsdetalj.

Skulle jag köra så skulle jag kanske ha större nytta av ett spö då jag inte skulle ha skänklarna för att kunna rama in pålle, men jag är dock ingen kusk:p

så som många andra säger, när man rider vid stora vägar då hästen kan få för sig lite allt möjligt! ex; att peta ut rumpan mot bilarna eller inte vilja gå in i vägkanten. men man slår ju inte, man lägger det bara imot dom. i alla fall jag.

Instämmer.. det kan vara en säkerhets grej. Men om hästen blir väldigt upphätsad när man håller i ett spö så kan det ju få motsatt inverkan.

Som fler andra nämnt, för att väcka hästen i en mer eller mindre kritisk situation. Jag har ett väldigt bra förtroende mellan mig och min häst, men det är fortfarande ingen maskin som aldrig blir rädd, förbannad eller lyssnar på mig alla sekunder i veckan. Ex. är hon väldigt förtjust i att stanna och se sig omkring mitt på vägarna vi korsar men går väldigt snabbt undan om man petar på henne med spöet.

Det är kanon att jaga bort påflugna hundar med också.

Tack alla för många svar! Jag har läst och förstått, men vet inte om jag håller med. Skall jag applicera det hela på min häst, att jag i en kritisk situation skulle ge honom en dask med spöet, då skulle det nog bli RIKTIGT illa. Men det är ju också för att han inte på något vis är van vid spö, så han skulle inte förstå, utan bli ännu räddare om det nu var något som skrämt honom. "Peta-in-rumpan"-grejen skulle ju funka även på min häst, men det har hittills funkat bra med skänkeln också....

Jag fortsätter nog trots allt utan spö :-)

även jag har med mig spö som säkerhet- i princip alltid om jag rider själv, och alltid på unghästen. hästarna är körhästar och vana vid röst och spökommando. dom är vana vid att spöt är en trygghet för dom- i körningen (bl a mitt inne i stan) om det är mycket på gång är spöt i beredskap och blir någon av dom tittiga på något så finns spöt med "på" dom för att visa att kusken är med dom och att kusken sett det farliga men att det inte är något för hästen att bry sig om. detta utöver kommunikation med rösten.

fungerar VÄLDIGT bra på hästarna!

sist tex så blev hästen rädd för en båt, snurrade o ville kasta sig bakåt, la bara till spöt (alltså la spöt där- inte ens ett svagt slag) så vips litade hon på att hon kunde gå fram o gick förbi båten.

För att kunna forcera hästen om jag blir tvingad. Har också blivit attackerad av hund som jag har fått slå ifrån mig och hästen.

KL*

För flera år sedan var det en tjej ute och red på sin ponny på en grusväg där det inte brukade komma så mycket folk. Plötsligt dyker en man upp, tar tag i tyglarna och börjar smeka tjejen på låren. Hon har inte en chans att rida därifrån eftersom mannen håller fast i tyglarna, men tjejen hade ett spö med sig :angel: Efter några slag mot mannen släppte han taget och hon kunde rida därifrån... förhoppningsvis händer väl inte det så ofta men tänk om ^^

även jag har med mig spö som säkerhet- i princip alltid om jag rider själv, och alltid på unghästen. hästarna är körhästar och vana vid röst och spökommando. dom är vana vid att spöt är en trygghet för dom- i körningen (bl a mitt inne i stan) om det är mycket på gång är spöt i beredskap och blir någon av dom tittiga på något så finns spöt med "på" dom för att visa att kusken är med dom och att kusken sett det farliga men att det inte är något för hästen att bry sig om. detta utöver kommunikation med rösten.

fungerar VÄLDIGT bra på hästarna!

sist tex så blev hästen rädd för en båt, snurrade o ville kasta sig bakåt, la bara till spöt (alltså la spöt där- inte ens ett svagt slag) så vips litade hon på att hon kunde gå fram o gick förbi båten.

Det som du beskriver här, det tycker jag är ett väldigt bra exempel på lydiga hästar som lärt sig lita på sin kusk/ryttare. Du har använt spöt så att säga som verktyg för att lära dem detta, och som kusk har man ju mycket sämre möjlighet att fysiskt nå hästen med sin egen kropp än vad man har som ryttare, så då är det ju naturligt att använda spöt. Jag menar dock att det du talar om för hästarna genom att t.ex. lägga spöt på bogen eller länden, det kan man ha ett annat "intränat kommando" för. Min häst skulle ju aldrig förstå att spöt betyder att han kan lita på mig, för honom är det istället drivning med skänkel och säte i kombination med min röst och kanske en hand på halsen som säger samma sak.

Vid två tillfällen under de senaste åren har spöet räddat mig och medryttarpållen ur situationer som skulle ha kunnat sluta i katastrof. Vid det första tillfället blev han rädd för något - jag hann inte ens upfatta vad det var, bara att det var något stort som fladdrade upp framför oss - och var på vippen att backa utför ett stup. Några meter längre tillbaka längs vägen eller några meter längre fram hade det inte varit någon fara, men just där var det brant och högt. Vid det andra tillfället blåste ett gäng brevlådelock upp och smällde till precis när vi korsade en väg, och han blev överraskad och slog på en tvärnit mitt på vägen. Precis då kom en långtradare dundrande i hög fart runt en kurva, på väg mot oss.

Vid båda tillfällena hade det säkert gått att få fram honom utan spöets hjälp, men när det handlar om ett par sekunder som man har på sig att komma ur vägen har man inte riktigt råd att chansa på att lydnaden och tilliten fungerar hundraprocentigt just då.

Jag tror inte ens att han har förknippat daskarna med spöet, utan mera upptäckt att det gör ont att backa/tvärnita och därför fortsatt framåt trots att det är läskigt där. Han är så trygg med spön att det nästan är löjligt - jag kan vifta med dem vid öronen på honom och han bryr sig inte det minsta. Och han är helt lugn på de platser där de här incidenterna har inträffat, så han verkar inte förknippa varken spöet eller platserna med obehag.

Vid båda tillfällena har vi verkligen haft maximal otur med omständigheterna, så jag vet att sannolikheten för att vi råkar ut för något liknande igen är ytterst liten. Men risken finns, och därför kommer jag fortsätta ha med mig spö vid uteritter, just som en säkerhetsdetalj.

Dessutom är det jäkligt praktiskt att ha med sig på sommaren - pållen blir oerhört tacksam när jag dödar bromsar med det. :)

Tack alla för många svar! Jag har läst och förstått, men vet inte om jag håller med. Skall jag applicera det hela på min häst, att jag i en kritisk situation skulle ge honom en dask med spöet, då skulle det nog bli RIKTIGT illa. Men det är ju också för att han inte på något vis är van vid spö, så han skulle inte förstå, utan bli ännu räddare om det nu var något som skrämt honom. "Peta-in-rumpan"-grejen skulle ju funka även på min häst, men det har hittills funkat bra med skänkeln också....

Jag fortsätter nog trots allt utan spö :-)

Det fungerar ju tydligen bra utan spö till din häst så då är det väl inte konstigt att du inte använder det. Sen kanske man råkar på en annan häst som inte fungerar lika bra och då kan spöet vara bra som extraskänkel/förläng arm.

En ponny jag skötte när jag var liten behövde jag aldrig använda spö till, fungerade hur bra som helst utan men min ena häst jag har idag fungerar långt ifrån som den ponnyn. Det cirkulerar mycket i hennes huvud och spöet har fungerat som ett hjälpmedel när det har behövts vid olika situationer.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 514
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 411
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar