Spinoff Faderskapsintyg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Vi ser inte samma pappa i denna tråden helt klart.

I övrigt så håller jag med dig.
Men man kan bara påverka sig själv och att då låsa på att mamman (den andre) gör "fel" leder ingen vart alls.

... - jag har faktiskt väldigt svårt att tro att kvinnor tappar sitt rationella tänkande för att de ammar.

Jag tappade det inte.
Men jag kan förstå om man gör det i en i övrigt utsatt situation.
Vilket det blir om man just blivit lämnad ensam som gravid.

Det finns dessutom rättsfall då kvinnor frikänts för att de varit påverkade av PMS då de gått bärsark.

Senast ändrad:

Utifrån egen erfarenhet så tror jag att MR_Magic måste gå till tingsrätten för att få till ett fungerande umgänge, det skulle reta upp mamman ännu mera men tänker man på barnet så vore det det bästa.
Det skulle nog ge minst irritation.
För då så var det bestämt från andra vad som är bäst för barnet och så behöver föräldrarna inte tjafsa om det.
Ju mindre det finns att förhandla om desto bättre är det.

Människor som inte förstår att båda föräldrarna är lika viktiga för barnen är nog inte redo för att skaffa barn!
Men det är ju inte så lätt att ändra på när barnet redan finns där.
MR_Magic har ju ändå frivilligt valt henne som mamma till sitt barn.

Jo han har skrivit att han suttit och väntat på att mamman skall ordna med alla papper.
Läs hela tråden.

Det var ju för att hon sa att hon skulle göra det, man kan inte utgå från att en människa är oärlig.

Men, jag utgår från att det Mr_Magic skriver är sant, är mycket väl medveten om att det inte behöver vara så. Du verkar utgå från raka motsattsen.

Jag tappade det inte.
Men jag kan förstå om man gör det i en i övrigt utsatt situation.
Vilket det blir om man just blivit lämnad ensam som gravid.

Fast om du läst vad han skriver så funkade allt bra från början, han fick träffa barnet. Så tydligen funkade hennes rationella tänkande från början, fast han lämnade henne när hon var gravid. Det är ju nu hon har börjat sabotera.

Du verkar utgå från raka motsattsen.

Man skall inte överlämna en så viktig sak på någon annan som dessutom kan ha anledning att vara sur.
Och från den förra tråden så var hon redan sur i februari.
Samt att där fanns en då hemlig ny flickvän.

Man måste som vuxen också kunna förutse andras reaktioner litet grand.
Det kan nu ha hänt två saker.
Antingen så har hon förstått att det finns en ny kvinna i pappans liv eller så har hon fått en ny man i sitt liv.
Då så blir det oerhört rörigt.

En annan liten sak.

Det hjälper inte att bli arg på mig.
Det ändrar inte din situation.
Det hjälper inte att bli arg på mamman heller.
Den enda som du kan påverka är dig själv.

Så att få mig att ändra mig och gå dig till mötes är ingen lösning för dig.
Problemen som jag beskriver och hur de kommer att vara för dig blir lika i alla fall.
För jag kan inte heller ändra på mamman utan bara beskriva hennes reaktioner och vad du har att vänta dig.

Jag hoppas verkligen att du har fel , annars vore hon väl mer än lovligt korkad! Att straffa sitt barn för att man har upplevt sig blivit sviken är ju helt irrationellt och för bara elände med sig, för alla tre - hon har ingen avlastning, han får inte träffa sitt barn och barnet får ingen kontakt med sin pappa. Och varför hon skulle anse sig vara den bättre lämpade att hand om barnet är ju också besynnerligt. Det luktar unken manssyn.

Det finns fler än du tror därute som reagerar på det sättet! Och tycker att det är ett helt relevant sätt att reagera och kan inte se något fel alls i det.

Men det är ingen främmande person, det är en pappa? Varför skriver du inget om pappans "beskyddarinstinkt", finns den inte bara för att han inte burit på barnet i nio månader?

Till svar till dig och övriga som kommenterat mitt inlägg angående beskyddarinstinkt och lämna över barn till en främmande person:

Pappors beskyddarinstinkt kan jag inte svara för eftersom jag är mamma (fast egentligen kan jag väl inte svara för någon annan än mig själv heller men har i alla fall sett att de flesta mammor är som jag...). Antagligen känner pappor också en beskyddarinstinkt om de är med från början!

Men min kommentar gällde inte huruvida pappor har beskyddarinstinkt eller ej, det enda jag menade var att den som umgås med barnet mest hela tiden (oftast mamman i början) inte lättvindligt lämnar ifrån sig barnet till någon som barnet inte känner väl.

I mitt eget fall har inte mina barn varit fullt trygga med pappan/min man på många månader trots att han umgåtts med dem några timmar varje kväll, därav kommentaren om "okänd" person - en pappa som dyker upp några ggr/veckan skulle det dröja ganska länge innan jag lämnade mitt barn till ensamt.

Sen tycker jag det är lustigt att bara för att någon är "pappan", "farmor", "mormor" eller liknande så skulle det göra skillnad för barnet? Okänd som okänd (om de nu är det). Sen är det ju självklart bättre med en okänd person som man vet är snäll än en som inte är det... Jag har själv erfarenhet av detta, bl.a genom att jag (innan jag själv fick barn) passade en väns 1,5-åring som jag aldrig träffat tidigare. Det spelar ju ingen roll hur snäll jag än är - barnet var inte tryggt hos mig (även om han efter ett tag var tvungen att ty sig till mig eftersom det inte fanns någon annan). Själv skulle jag aldrig göra så med mitt eget barn!

Men sen har jag aldrig sagt att man ska motarbeta kontakten - det bästa för barnet måste alltid gå först! Jag är till och med av den åsikten att folk skiljer sig alldeles för lättvindligt när de har barn.

Har inte läst igenom hela tråden ännu.

För det första heter det faderskapsbekräftelse. Blanketten ser ut så här
http://www.socialstyrelsen.se/blanketter/Documents/77035 2005-10.pdf
till den hör en lös blankett som man genom att skriva under kan meddela att man vill ha gemensam vårdnad. Alltså ska inga rutor kryssas.

Innan faderskapsbekräftelsen fylls i skall familjerätten göra en utredning eftersom lagen säger att när ogift kvinna föder barn ska socialnämnden utreda faderskapet. Om du och barnets mamma inte bor ihop är det den här blanketten som ska fyllas i
http://www.socialstyrelsen.se/blanketter/Documents/77005 2007-02.pdf

Det jag ser är att någon försökt få dig att byta perspektiv från ditt eget till din dotters. Lagen är skriven utifrån att barn har rätt att träffa sina föräldrar, inte tvärtom. Så om du pratar om dina behov av att få träffa din dotter blir du inte lika lyssnad på som om du pratar om din dotters rätt till dig.

Lagen säger att den förälder som har ett barn boende hos sig ska underlätta umgänget med den andra föräldern. Det betyder inte att boendeföräldern måste ställa upp på umgängesföräldern till 100% vilket många tyvärr tolkat det som.
Jag tycker att du borde få börja ta ut din dotter ensam på en liten promenad, visa att du fixar det, för att bygga upp förtroendet hos mamman. En del pappor anser att det är fel att de måste bevisa för mamman att de är kapabla att ta hand om sitt eget barn, men är man i din situation är det allra bästa sättet för att bygga upp en stabil föräldrarelation med den andra föräldern. Försök att sätta dina känslor lite åt sidan och tänk klokt och förnuftigt, det vinner du på i längden.

Skriver lite i din tråd, också.
Jag har ett jättebestämt råd:
Slåss för din rätt att umgås med ditt barn! Nu! Varje dag!
Varenda dag du inte träffar henne, tappar du mark.
Kvalitetstid är ett koncept uppfunnet av karriärspappor, och det funkar inte!
Vardag, ofta, är det som bygger relationer med barn. Och relationer med sina barn är själva meningen med livet, anser jag. Ingen behöver bli arg - det är bara min åsikt om meningen med livet...

Om man i TS situation hävdar att få träffa sitt barn varje dag är man fel ute, det som behövs är ett tätt och regelbundet umgänge. Man börjar med en timme en tre gånger i vecka, sen ökar man ut det till flera timmar, när det funkar förlänger man till en heldag, därefter kan man ta både lördag och söndag varannan helg men sova hemma hos mamma, plus någon kväll i veckan. När det funkar med två heldagar efter varandra prövar man med övernattning, och så fortsätter man att bygga upp relationen till ett så här litet barn.

Där står att det ska ska skrivas under och godkännas av socialnämnden men inget om att underskriften sker hos socialnämnden. Så när hon gav mig pappret så antog jag att det var så det gick till. Det är ju nu i efterhand jag fått höra att man alltid blir inkallad och det står det inget om i FB.

Man blir inte alltid inkallad. Olika kommuner har olika rutiner. T ex skickar Stockholms kommun hem blanketterna.

Lappen som jag fick av mamman såg inte ut som någon av de du länkat.

Jag har inte försökt få någon rätt till att träffa barnet varje dag utan har varit där 3-4ggr veckan 3-4h per gång. Jag har mer än en gång föreslagit att jag får ta ut dottern på en kort promenad, men det har mamman inte godkänt. De här problemen uppstod när jag tog upp att jag ville ha barnet ensam ett par timmar åt gången. Nu låter mamman mig inte komma dit överhuvudtaget. Jag ska kontakta socialnämnden igen imorgon bitti och kanske även en advokat beroende på vad socialnämnden säger. Jag har även allt hon säger skriftligt eftersom vi numera bara har mailkontakt. Jag ifrågasatte pappret hon gav mig och skrev även att det hon gör börjar likna umgängessabotage. Fick följande svar (citerat från meddelandet):

"För att det ska vara gilltigt så måste det finnas två stycken vittnen med när papperna undertäcknas, det är inte fastställt utan det var bara för arbetet. Jag bedriver inte umgängessabotage för innan faderskapet är fastställt hos familjerätten har du ingen umgängesrätt."

Vet inte riktigt vad hon menar med att "utan det var bara för arbetet"? Till mig sa hon ju som sagt att det var faderskapsintyget och jag trodde henne. Nu vet jag ju till 100% att så inte var fallet eftersom pappret inte såg ut som de du länkat och det faktum att man ska bli inkallad till socialnämnden. Vad kan då syftet ha varit med det papperet? Hur ställer sig familjerätten/socialtjänsten till det faktum att hon till mig sa att det var faderskapsbekräftelsen, alltså en lögn? (Rent allmänt alltså, det specifika fallet är det ju för dig omöjligt att ta ställning till.)
Stämmer det att det hon gör inte kan liknas vid umgängessabotage bara för att faderskapsbekräftelsen inte är påskriven? (Förutsatt att hon inte har haft sex med någon annan vilket hon säger att hon inte har. Hon är övertygad om att jag är pappan och har så varit hela tiden.)

Man blir inte alltid inkallad. Olika kommuner har olika rutiner. T ex skickar Stockholms kommun hem blanketterna.

Okej, fullt möjligt att få hem blanketterna alltså. Men vittnen fanns det i vilket fall som helst inte och inte heller såg blanketten ut som de blanketter du har länkat till här.

Jag förstår vad Inte Ung vill med sina inlägg - och jag är faktiskt benägen att hålla med.
Om det inte är ett svek att planera och skapa ett barn och sedan när detta gjort, komma på två-tre månader in i graviditeten att man inte älskar personen ifråga längre, vad är det då? Det har ingenting med umgänge och så att göra, men jag hade varit oerhört knäckt kan jag säga, och det tror jag många hade varit och så vitt jag förstår är det också många som beter sig som ts ex, det verkar inte vara allt för ovanligt och liksom Inte Ung förstår jag henne men naturligtvis är det fel och båda ska lägga sina bittra känslor åt sidan, inte för sin egen skull utan för barnets skull...

Det är också svårt att lämna ifrån barnet första tiden, det kan jag också förstå, jag har själv otroligt svårt att lämna bort min egen.

Som sagt ts, du får nog lyssna på Görel och Inte Ung, de är lite inne på samma spår även om Inte Ung är lite vassare;), lagen är skriven utifrån barnens rätt, inte från föräldrarnas rätt och mamman kan du inte räkna med, det handlar väl troligen om att hon känner sig oerhört sviken och kränkt, om hon dessutom fått gå igenom hela graviditet och förlossning själv (det har du inte skrivit något om, så det är inget jag förutsätter) vilket är oerhört påfrestande och man verkligen behöver stöd och som dessutom ska vara en lycklig tid, så finns det säkert anledning till att hon gör som hon gör. Det kommer säkert att ändras när såren läker, för de gör dem, men till dess får du nog strida och bygga upp förtroende med henne på ditt bevåg, inte på hennes....

Lycka till, själv tycker jag det är väldigt tråkigt när föräldrar (företrädesvis mammor) tar till barnen som vapen efter en misslyckad relation. Barn har naturligtvis rätt till båda sina föräldrar.

Finns fortfarande inget som heter faderskapsintyg, det heter faderskapsbekräftelse. Blanketterna jag länkade till är de som gäller. När man får blanketten hemskickad får man skaffa vittnen själv. Därefter godkänner familjerätten när blanketten är rätt ifylld. Sen kan man kolla med folkbokföringen om faderskapet blivit registrerat.

3-4 timmar är alldeles för lång tid för en sån liten! Det handlar inte bara om amning utan om vem barnet är van vid att ha omkring sig för att känna sig trygg. Max en timme nu flera gånger i veckan så att din dotter blir van vid din röst och handlag.

Föräldrar har inte umgängesrätt med sina barn utan barn har umgängesrätt med sina föräldrar. Så länge mamman inte uppgivit till familjerätten att du är barnets far har du ingen talerätt alls. Du hade en lagbok och där kan du läsa vilka som är part i ett faderskapsmål. Så länge du inte anses vara barnets far har du ingen talan och alltså förekommer inget umgängessabotage.

Nu tror jag att vi missförstod varandra. När jag skrev att hon sa faderskapsintyg till mig så menade jag inte att det var så det hette utan enbart att det papper hon gav till mig var det papperet som gällde som faderskapsbekräftelse. Du ser också att jag överallt annars ändrade till -bekräftelse eftersom jag nu vet att det är så det heter.

Oavsett, det papperet jag skrev på såg inte ut så. Hon kan förvisso ha förfalskat vittnesunderskrifter eller fixat underskrifterna efteråt, men det borde inte spela någon roll eftersom blanketten inte alls såg ut som de papper du länkat till.
Jag kollade idag med en bekant som bor i Lund, inte aktuell kommun men tämligen nära, och hon och hennes sambo skrev på papperen inne hos socialtjänsten. Ingen garanti för någon av metoderna dock.

Det jag menade med 3-4 timmar är inte att ha barnet ensam under den tiden. Det är den tidsmängd jag har varit hemma hos mamman och träffat dottern, alltså tillsammans med mamman. Det jag har föreslagit som möjlighet för dottern till att träffa sin pappa på egen hand är kortare promenader, men det har inte godkänts av mamman.
I ett av de senaste förslagen till mamman har jag skrivit att jag efter ytterligare period med att träffa barnet hemma hos mamman därefter får ha dottern på egen hand mer än kortare promenader, alltså inte nu på en gång. Inte meningen att vara otydlig.

Då är vi överens!

I Stockholm på 90-talet skickade man hem till alla som inte var förstagångsföräldrar. I kommunen där jag arbetar tar vi alla till kontoret för att vara säkra på att allt blir ifyllt på rätt sätt. Det brukar gå snabbare än att skicka hem o så kan föräldrarna få kopia av den godkända blanketten på en gång.

Ett tips är att ringa folkbokföringen i morgon och kolla om du blivit registrerad som flickans far. Gör det innan andra samtal så vet du vad du har att utgå ifrån.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 543
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 469
Senast: lizzie
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 965
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka