Spinoff Faderskapsintyg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Och precis som CrazyPiggelin skriver så är beskyddarinstinkten extremt stor när man får barn. Jag skulle inte lämna ifrån mig mitt barn till en, för barnet, okänd person. Det skulle krävas många (frekventa) timmar först där barnet får träffa personen och där jag då självklart är med för att kunna rycka in (och finnas som trygghet).

Sen om det är rätt eller fel kan väl diskuteras, men så tror jag många nyblivna mammor fungerar...

Jaha, mammor tänker med livmodern. :crazy: Då fick vi det bekräftat.
Den där beskyddarinstikten du talar om, måste man vara slav under den, tycker du? I ett modernt samhälle är det ganska naturligt att barnet då och då kommer att hamna under vård hos helt främmande människor. Hur smart är det att "skydda" våra barn från pappor, läkare, dagispersonal?

Detta kan naturligtvis vara en lögn men borde hon inte informera mig om att det finns en risk att jag inte är pappan?

Nu så är du tillbaka på att fokusera på mamman.
Hon har ingen sådan skyldighet alls.

Du har ju valt att ni inte är tillsammans längre.
Om du inte är pappan så har du ju inte längre med hennes liv att göra alls.

Återigen varför skulle jag misstro mamman, .....

Nu så skall du få svar.
Jag har egentligen velat undvika det.

Om man dumpar någon så att den känner sig sårad.
Så kan man räkna med att den någon skiter i vilka rättigheter man sedan har.

Hon har just fött barn.
Hon har gjort detta ensam utan barnets far.
Och nu så tar hon sig rätten att ensam njuta av barnet.

Dig struntar hon nog totalt i just nu.

Jaha, mammor tänker med livmodern. :crazy: Då fick vi det bekräftat.

Ja under graviditet och en stor del av amningen så gör vi det.
Det är instinkter som går igång.
Det känns liksom i kroppen när man är gravid det går inte att komma ifrån.

Den där beskyddarinstikten du talar om, måste man vara slav under den, tycker du?
Nej det måste man inte.
Men man får om man vill.
Och en Pappa som dumpat mamman har man ju ingen direkt drivkraft att prioritera före att få följa den känslan.

(jag tror att samma svar gäller för Inte_Ung).

Jo men nu har jag svarat i alla fall.
För vilka krav kan man egentligen som Pappa ställa på en Mamma som man har dumpat?

Inga alls enligt min mening.
I det läget så är man på egen hand precis som man själv har valt.

Det jag gjorde var att i vintras, innan barnet var fött, så startade jag en tråd här på Buke där jag frågade hur vårdnadstvist och dylikt fungerade.

Jasså du har bytt Nick - varför då?

Och Buke som upplysningscentral?

Dessutom så var det om vårdnaden.
Inte om faderskapet.
Alla brukar ge rådet att ha faderskapet klart innan barnet är fött.
Om det skulle hända mamman något så att barnet behöver tas omhand.
Som det är nu så skulle barnet hamna i fosterfamilj i väntan på faderskapsutredning för på pappret finns ingen pappa.

Men det är ingen främmande person, det är en pappa? Varför skriver du inget om pappans "beskyddarinstinkt", finns den inte bara för att han inte burit på barnet i nio månader?

Hos en pappa som överger sin gravida kvinna?
Njae det kan man nog diskutera.

Jag har inte bytt nick, jag var inte registrerad på buke utan använde mig av en väns nick. Det är först nu jag registrerat mig på buke med eget nick för jag tycker här är är intressanta diskussioner över lag. Det är det sista jag har att tillägga och kommer inte svara på fler anklagelser från dig.

Men alltså, vad har vi med hans motiv att träffa sin dotter att göra?

Lika litet som med mammans motiv att göra som hon gör.
Och dessa tjatar TS om hela tiden.

Den biten måste släppas.

Himmel vad han tjatar om denna mamma och så litet han skriver om sitt barn.

Vet du vad.
Nu så undrar jag om inte Mamman finns här på Bukefalos och att hela denna tråden egentligen är riktad till henne.
Så att du skall få oss att ta ditt parti mot henne.

Men det köper inte jag.

Sista svaret från mig. Tro vad du vill det rör mig inte i ryggen. Anledningen att jag inte svarar något mer till dig är att jag inte anser att du ger mig något givande tillbaka utan bara kommer med anklagelser. Mamman finns inte på buke. Så varsågod anklaga mig för fler saker och kom med dina vilda teorier om varför jag skapat denna tråden. Jag kommer inte ge dig fler svar eller diskutera något mer med dig överhuvudtaget. Tydligen är ju ditt synsätt väldigt enkelt. Tar det slut mellan föräldrar och det är pappan som tar det beslutet så har mamman rätt till att bryta mot alla regler och pappan är en svikare. Så med andra ord om en mamma bestämmer sig för att göra slut med pappan ska barnen då vara hos pappan i stället. För varför ska vi samarbeta, ditt synsätt är ju väldigt enkelt. Gör du slut som förälder så ska den andra föräldern få barnen och bestämma allt punkt slut.

Lika litet som med mammans motiv att göra som hon gör.
Och dessa tjatar TS om hela tiden.

Så har inte jag uppfattat den här tråden, utan mer som en "hjälp mig hur gör jag". Däremot har ju en del andra spekulerat i hennes motiv.

Men att dumpa någon - eller göra slut - ser jag inte som något som över huvud taget rättfärdigar att inte samarbeta kring barnet. Oftast är det faktiskt kvinnor som väljer att ta det avgörande steget - skulle det då ändra något i sak? Inte för mig. Lika mycket som att det tillhör vuxenlivet att ta reda på sina rättigheter fråga om umgänget, tillhör det vuxenlivet att den part som sas "fått umänget" för barnet ser till att samarbeta och lägga den bästa grunden för framtiden. Om man sedan är nyförlöst, ammar eller har valt att dumpa själv är för mig ointressant.

Du gör helt rätt, svara inte mer!

Vissa människor vänder allt som de själva vill.
Är det konstigt att du skriver om mamman, det är ju hon som förstör ditt och ditt barns umgänge?

Jag önskar dig all lycka, och hoppas att du får träffa vettigt folk på soc.

Jag finns som sagt på PM, med en hel del egna erfarenheter i bagaget!

Du förstår ju inte alls vad jag menar.

Jag skriver om att man måste förstå mamman och därför ta sitt eget ansvar i den vuxna relationen till sitt barn.

Du har haft minst från februari att reda ut det hela och redan då kunde du se att det var problem på gång.
Du kan inte fösa över ansvaret på Mamman i det här läget utan måste agera själv.
Och lämna Mammans reaktioner utanför.

Du hänger hela tiden upp dig på det.
Som om det var du som var sårad.

Är det konstigt att du skriver om mamman, det är ju hon som förstör ditt och ditt barns umgänge?

Jo det är konstigt.
Att sätta det hela som en sorts krigföring mot den andra föräldern.
Den enda som förlorar på det är barnet.

Även om Mamman gör fel så måste hon hanteras efter de förutsättningar som finns.
Det kommer inte att gå att ändra på henne.
Utan bara att göra henne ännu argare.
Och det blir bara sämre.

Tar det slut mellan föräldrar och det är pappan som tar det beslutet så har mamman rätt till att bryta mot alla regler och pappan är en svikare.

Nej mamman har ingen rätt.
Men det är något som du inte kan påverka.

Du kan bara påverka dig själv och hur du hanterar situationen.

Så jag upprepar.
Släpp dina aggressioner och din bitterhet mot mamman.
De leder ingen vart.
Om du försöker att ändra på henne i stället för att ägna dig åt barnet så blir det bara en lång och tråkig tvist för evigt.
Den enda som förlorar på det är barnet.

BYT FOKUS!
Är det så svårt?

Nej det går inte att ändra på henne men det är hon som saboterar umgänget och gör fel. Att utgå från dessa förutsättningar som du säger vore i detta fall att strunta i barnet. Utifrån egen erfarenhet så tror jag att MR_Magic måste gå till tingsrätten för att få till ett fungerande umgänge, det skulle reta upp mamman ännu mera men tänker man på barnet så vore det det bästa.

Människor som inte förstår att båda föräldrarna är lika viktiga för barnen är nog inte redo för att skaffa barn!

Ja under graviditet och en stor del av amningen så gör vi det.
Det är instinkter som går igång.
Det känns liksom i kroppen när man är gravid det går inte att komma ifrån.
[\QOUTE]

Då är väl jag undantaget, då! Tyvärr är det där ett argument väldigt i linje med 'män är djur' - jag har faktiskt väldigt svårt att tro att kvinnor tappar sitt rationella tänkande för att de ammar. Och OM det är sant är det intressant att det används mot kvinnor i fråga om icke-individuell föräldrapenning (har aldrig hört att instinkter skulle vara ett godtagbart skäl att inte dela) men som en förmildrande omständighet i den här tråden.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 535
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 449
Senast: lizzie
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 965
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka