Sv: Spinoff Faderskapsintyg
Jag försvarar naturligtvis inte att mamman hindrar dig från att träffa barnet. Men jag tycker också att det är underligt att du inte redan innan barnet föddes i detalj satte dig in i hur hela grejen med faderskap, vårdnad, boende etc fungerar, utan att du där väntat på och förlitat dig på mamman.
Det kanske är fel, men jag kan ändå förstå om man tolkar det beteendet som att du inte är särskilt angelägen. Att det krävs att du får vårdnad, papper samt barn serverat, för att gå in i din föräldraroll.
Som sagt, det kan vara en felaktig tolkning, men förståelig.
Ännu konstigare blir det när du i samma sammanhang pratar om din rätt att träffa barnet. Om det är din rätt som bekymrar dig, blir det för mig ännu mer underligt att du inte redan tidigare tagit egna initiativ. Sina egna rättigheter gör man ju klokt i att själv bevaka, eller hur?
Jag menar alltså inte att du genom att själv kolla upp detta i god tid hade visat misstro gentemot mamman, utan blott och bart intresse för ditt eget föräldraskap.
Som sagt försvarar jag verkligen inte mamman, och att undanhålla barnet sin pappa är inte ett acceptabelt agerande hur övergiven man än känner sig, men din rätt kommer högst troligt aldrig att bli hennes problem. Förhoppningsvis kan hon dock komma fram till att se barnets rätt.