Spinoff Faderskapsintyg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Föräldrabalken har jag redan koll på.

Men då så borde du ju veta precis hur faderskapsbestämningen går till?
Boken gör ingen nytta i hyllan.

Min står i hyllan men jag läser hellre på nätet.
Det är lättare och jag kan söka i texten samt att där även finns rättsfall.

Där står att det ska ska skrivas under och godkännas av socialnämnden men inget om att underskriften sker hos socialnämnden. Så när hon gav mig pappret så antog jag att det var så det gick till. Det är ju nu i efterhand jag fått höra att man alltid blir inkallad och det står det inget om i FB.

När vi skrev på papperen för sonen åkte vi in och gjorde det.
Men vi hade nog bara ett vittne tror jag, minns inte riktigt.
Så ja du skulle alltså ha blivit kallad till familjerätten på soc
och ja det är fler än ett papper.

Kontakta familjerätten själv eller ta kontakt med en familjejurist.
Självklart ska du ha rätt till din dotter.
Du kan nog begära en utredning, göra faderskapstest osv för att bevisa att hon är din dotter.
Då kan heller inte mamman yrka på ensam vårdnad, det krävs isåfall att barnet har eller riskerar att fara illa hos dig och att det är rent olämpligt att hon är där.

Gissar på att dottern mycket väl skulle ha det bra hos dig.:)

Jag har ett exempel i min närhet där det var ett himla problem med allt detta.
Pappan gick till tingsrätten och krävde att få vara fullvärdig förälder.
Han krävde gemensam vårdnad och växelvis boende.
Tingsrätten och socialnämnden gjorde då ett program på hur den bästa varianten på umgänge och sedan invänjning till växelvis boende skulle vara för barnet och sedan så fick det bli så.
Det tog några år innan det blev lika mycket tid hos båda föräldrarna men det var tid hos båda föräldrarna redan från det att barnet var litet.

Varför sitter du bara och väntar på att det skall "bli"?

Så det blev alltså klart på en gång?
Hade de några samarbetssamtal hos soc, möten på tingsrätten osv innan?

Undrar eftersom jag är i samma sits som TS (nästan) och har hållit på i ett år snart med tvisten :crazy:

Så det blev alltså klart på en gång?
Hade de några samarbetssamtal hos soc, möten på tingsrätten osv innan?

Ja de hade litet olika möten innan.
Men mamman ville ha barnet som lockbete på pappan och trasslade därför.
Efter rekommendation från olika håll så körde han hela svängen på en gång så att det skulle vara klart sedan.

Det blev mycket lugnare så även om vissa nya trassel uppkom.

Socialnämnden har ansvaret för utredningen.
Mamman får föra barnets talan.
Har modern vårdnaden om barnet, får hon alltid föra barnets talan, även om hon inte har uppnått myndig ålder.
Och mamman måste godkänna bekräftelsen.

Hon kanske inte är säker på att barnet är ditt?
Så att det har blivit stopp någonstans på vägen.

Mamman kan också vägra.
Det som händer då blir att hon inte får något underhåll för barnet.
Betalar du underhåll?

Men vi hade nog bara ett vittne tror jag, minns inte riktigt.
De hämtade en till förutom handläggaren?
Så gjorde de för oss och så var de ju två.

Självklart ska du ha rätt till din dotter.
Så fungerar det inte.
Det är barnet som skall ha rätt till sina föräldrar.
Och det är mamman eller socialnämnden som för barnets talan.
Innan faderskapet är fastställt så har barnet ingen pappa.
Man kan fastställa faderskapet redan innan barnet är fött alternativt gifta sig för att det inte skall bli så.
Men detta barnet har ingen pappa just nu.
Och pappan kan inte föra en sådan talan.

Du kan nog begära en utredning, göra faderskapstest osv för att bevisa att hon är din dotter.
Det fungerar inte så.
Mamman måste medverka till att faderskapet fastställs för att få underhållsbidrag.
Men vill hon inte så vill hon inte.
Hon kan vägra att skriva på.

Så fungerar det inte.
Det är barnet som skall ha rätt till sina föräldrar.
Och det är mamman eller socialnämnden som för barnets talan.
Innan faderskapet är fastställt så har barnet ingen pappa.
Man kan fastställa faderskapet redan innan barnet är fött alternativt gifta sig för att det inte skall bli så.
Men detta barnet har ingen pappa just nu.
Och pappan kan inte föra en sådan talan.

Det fungerar inte så.
Mamman måste medverka till att faderskapet fastställs för att få underhållsbidrag.
Men vill hon inte så vill hon inte.
Hon kan vägra att skriva på.

Enligt lagtexten stämmer detta inte riktigt.

2 kap. Om socialnämnds medverkan vid fastställande av faderskap

1 § Skall inte enligt 1 kap. 1 § en viss man anses som far till ett barn som står under någons vårdnad, är socialnämnden skyldig att försöka utreda vem som är far till barnet och se till att faderskapet fastställs, om barnet har hemvist i Sverige. Lag (1985:368).

2 § Uppgifterna enligt 1 § åligger socialnämnden i den kommun där barnet är folkbokfört. Lag (1991:487).

5 § Om faderskapsfrågan kan bedömas med tillräcklig säkerhet på grund av socialnämndens utredning, bör nämnden bereda den som antas vara fader till barnet tillfälle att bekräfta faderskapet. Lag (1990:1526).
Rubrik gm SFS 1981:26

6 § Socialnämnden bör verka för att blodundersökning äger rum beträffande modern, barnet och den som kan vara fader till barnet, om denne begär det eller anledning finns till antagande att modern haft samlag med mer än en man under tid då barnet kan vara avlat. Lag (1981:26).

Mamman behöver egentligen inte medverka men det underlättar ju. Det är socialnämndens skyldighet att utreda vem fadern är. Rimligt vore ju till exempel undersöka vem mamman bott med under perioden.

vi fick oxå en dotter den 11/5 i år, min sambo och jag var¨på komundelskontret och skrev på tre papper, det första intygade jag att jag inte hade haft sex med någon annan än M under befruktningstiden. sedan skrev M på ett papper på att han hade haft sex med mig under samma period. sedan kommer jag inte ihåg vad det tredje pappret var för något. det var två vittnen som skrev på samtliga papper.

kan det vara så att barnets mamma har skrivit att hon inte är säker på att det är du som är pappan?? och därför du inte är kallad. kan det vara aktuellt för ett faderskapstest för att du verkligen ska kunna hävda att hon är din i alla lägen..

sedan kan jag bara tilllägga att jag skulle inte vilja att någon som hon inte känner min dotter ska springa iväg med henne ett par timmar. hade jag varit i den sitsen hade jag velat finnas till hands kanske i rummet gämte.

För det första så har jag umgåtts med dottern varje vecka innan dessa nya problem dök upp. Fortfarande så är jag pappan och inte en okänd person. Däremot ju längre detta pågår så kommer det bli att jag blir "okänd" i barnets ögon. Detta går dock att bygga upp.

Det kan vara så att mamman uppgett att hon inte är säker på vem fadern är. Men då det är socialnämndens skyldighet att utreda saken och de sett att under tiden då barnet blivit gjort har mamman bott ihop med mig. Borde det då inte vara rimligt av socialnämnden att iaf kontakta mig för att fråga vad vi hade för slags relation? Dessutom har mamman hela tiden sagt att jag är pappan till mig och min familj. Detta kan naturligtvis vara en lögn men borde hon inte informera mig om att det finns en risk att jag inte är pappan?

Jag försvarar naturligtvis inte att mamman hindrar dig från att träffa barnet. Men jag tycker också att det är underligt att du inte redan innan barnet föddes i detalj satte dig in i hur hela grejen med faderskap, vårdnad, boende etc fungerar, utan att du där väntat på och förlitat dig på mamman.

Det kanske är fel, men jag kan ändå förstå om man tolkar det beteendet som att du inte är särskilt angelägen. Att det krävs att du får vårdnad, papper samt barn serverat, för att gå in i din föräldraroll.

Som sagt, det kan vara en felaktig tolkning, men förståelig.

Ännu konstigare blir det när du i samma sammanhang pratar om din rätt att träffa barnet. Om det är din rätt som bekymrar dig, blir det för mig ännu mer underligt att du inte redan tidigare tagit egna initiativ. Sina egna rättigheter gör man ju klokt i att själv bevaka, eller hur?

Jag menar alltså inte att du genom att själv kolla upp detta i god tid hade visat misstro gentemot mamman, utan blott och bart intresse för ditt eget föräldraskap.

Som sagt försvarar jag verkligen inte mamman, och att undanhålla barnet sin pappa är inte ett acceptabelt agerande hur övergiven man än känner sig, men din rätt kommer högst troligt aldrig att bli hennes problem. Förhoppningsvis kan hon dock komma fram till att se barnets rätt.

Men då det är socialnämndens skyldighet att utreda saken och de sett att under tiden då barnet blivit gjort har mamman bott ihop med mig. Borde det då inte vara rimligt av socialnämnden att iaf kontakta mig för att fråga vad vi hade för slags relation? Dessutom har mamman hela tiden sagt att jag är pappan till mig och min familj. Detta kan naturligtvis vara en lögn men borde hon inte informera mig om att det finns en risk att jag inte är pappan?

Som Inte_Ung är inne på:

Varför väntar du på andras initiativ hela tiden?

Det är helg, det går inte att få hjälp nu. Alltså denna tråd startade jag efter jag varit i kontakt med socialnämnden då de inte hade någon inne som kunde hjälpa mig. Därför startade jag denna tråd för att få lite råd och tips om saker jag kanske missat eller saker jag bör ta upp på måndag. I stället får jag av vissa personer "klagomål eller kritik" när jag faktiskt försöker få reda på saker och ting. Jag ringde i fredags och de bad mig återkomma på måndag vilket jag ska. Om jag litat på mamman vilket jag gjorde så fanns där ju ingen anledning för mig att kolla upp något. Återigen varför skulle jag misstro mamman, varför skulle jag inte lita på det hon sa? Det är en fråga ingen av er har kunnat svara på utan ni bara skriver att jag skulle ha kollat upp allt sådant.

Senast ändrad:

Ja, det är nu helg mitt i semestern.

Barnet föddes i maj, eller när var det?

Graviditetstestet kan i så fall tex ha visat positivt i oktober förra året?

Det har inte varit semestersäsong oavbrutet sedan dess, mig veterligt. Du bör ha hunnit ringa berörda myndigheter under den tiden, tycker jag?

Att själv kolla upp vad som gäller när man själv ska bli förälder är inte att misstro mamman och det är därför jag inte svarat på varför du borde misstro henne (jag tror att samma svar gäller för Inte_Ung). Det är att ta reda på vad ens nya roll i livet har för juridiska implikationer. Du valde att inte göra detta i förväg, trots att det är en stor sak att få barn och du dessutom visste att ni inte skulle leva som en kärnfamilj. Jag förstår att du tänker göra det så snart du kan, nu, när det blivit som det är.

Umgänget har ju fungerat och jag har träffat barnet, mamman sa att vi skulle ha gemensam vårdnad och att umgänget inte skulle vara några problem. Det är ju nu alla problem börjat komma att jag inte får träffa barnet osv. Jag har alltså inte haft någon anledning att misstro eller kolla upp hur det verkligen fungerar eftersom jag helt enkelt litat på mammans ord. Jag anser inte att det på något sätt har varit fel gjort av mig att faktiskt lita på mamman till vårt barn.

Varför skulle jag kolla upp saker när allt fungerade som det skulle? Jag kollar inte upp vad reglerna är för andra saker om det inte finns en anledning till det så varför skulle det vara annorlunda i detta fallet?
Det jag gjorde var att i vintras, innan barnet var fött, så startade jag en tråd här på Buke där jag frågade hur vårdnadstvist och dylikt fungerade. Rådet då var att vänta tills barnet var fött och se hur mamman betedde sig då. Alltså inte hitta på problemen förrän de fanns. Informationen jag fick i den tråden var från bl.a. Görel och det handlade om både umgänge, boende och vårdnad. Sagt och gjort. Jag avvaktade därför och började direkt barnet var fött med umgängesbiten. Var där några timmar åt gången några gånger per vecka. Det fungerade tills nu.

Och precis som CrazyPiggelin skriver så är beskyddarinstinkten extremt stor när man får barn. Jag skulle inte lämna ifrån mig mitt barn till en, för barnet, okänd person. Det skulle krävas många (frekventa) timmar först där barnet får träffa personen och där jag då självklart är med för att kunna rycka in (och finnas som trygghet).

Sen om det är rätt eller fel kan väl diskuteras, men så tror jag många nyblivna mammor fungerar...

Men samtidigt förstår jag frustrationen hos TS.

Men det är ingen främmande person, det är en pappa? Varför skriver du inget om pappans "beskyddarinstinkt", finns den inte bara för att han inte burit på barnet i nio månader?

det jag menade med fadeskapstest var att du skulle ha mer kött på benen, på så sett kan mamman alldrig hota eller slänga en sådan sak i ansiktet på för att såra dig, även om det är en lögn.

Som sagt, att kolla själv är inte synonymt med att misstro mamman.

Från mitt perspektiv verkar det hela hänga ihop med allt det där du väntar på av andra, såsom att sociala myndigheter skulle höra av sig osv.

Med tanke på hur många skräckhistorier man har hört om just fäder i situationer som liknar din, så hade jag tyckt att bara det var ett skäl att sätta sig in i hur allt funkar med juridiken. Jag skulle motsvarande skaffa mig ett hum på förhand om vad som gäller om en husaffär på något vis spårar ur i efterhand, och även hästköp (jag tänker tex på dolda fel etc). Att få barn är väl händelser väl med god marginal i klass med att köpa hus eller häst, tycker jag?

För mig hänger sådan koll i förväg ihop med att försöka bli situationen vuxen. Inte med att misstro andra i första hand, men med att försäkra mig om att jag inte kommer att bli sittande och säga "jag visste inte", medan andra, mer handlingskraftiga, skapar fakta som jag inte vill leva med och kanske hade kunnat slippa om jag varit mer om mig och kring mig.

Hursom spelar det ju ingen roll nu. Du har inte kollat upp, och imorgon är det måndag och då ska du ju kolla upp.

Det finns inget behov att att fokusera på mamman bara för att man måste samarbeta med mamman runt barnet.

Jag saknar verkligen en beskrivning från dig om vad du vill ge ditt barn i livet.
Vilka förutsättningar som du har för avsikt att skapa för ditt barn.
Jag ser bara att du vill ha din rätt och att du fokuserar på mamman.

I min värld så skulle det lika gärna kunna vara en pappa som vill använda barnet som ett sätt att komma åt mamman som en pappa som verkligen bryr sig om sitt barn för barnets skull.
De pappor som sätter barnet främst brukar uttrycka sig på ett annat sätt än vad du gör angående sina barn.

Men alltså, vad har vi med hans motiv att träffa sin dotter att göra? Nu haglar pekpinnarna och moraliserandet, tycker jag.

Angående att skaffa sig information: ja, jag tror han har fattat poängen. Och ja, sina rättigheter får man själv beakta. Men som blivande förälder själv ska jag direkt erkänna att jag inte har gjort min läxa där heller. Det är väldigt mycket att sätta sig in i och jag hoppas för egen del att det mesta faller på plats allt eftersom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 881
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 413
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
13 102
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 916
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023