Spin off på BC-trådarna!

Sv: Spin off på BC-trådarna!

Men SNÄLLA! Är inte allvarliga eller? Herregud.
Jag tror att Gnist kan mer om hundar & BC än vad ni någonsin gjort eller kommer göra :crazy: + att hon(?) varken behöver svära eller skriva extremt omogna off-topickommentarer endast avsedda för att trycka ned folk(?) för att visa det...

Har läst hela tråden och måste säga att jag känner mig starkt oroad över vissas inställning.
Jag är absolut ingen hundexpert, men har trots allt växt upp tillsammans med Bordercollies, och av dom 7 BC:s jag träffat och umgåtts mycket med, så har det varit en enda som inte varit intresserad av vallning.

:crazy:

/Evergreen, ägare av 2 (vallande) BC.

Evergreen skrev:
Men SNÄLLA! Är inte allvarliga eller? Herregud.
Jag tror att Gnist kan mer om hundar & BC än vad ni någonsin gjort eller kommer göra :crazy: + att hon(?) varken behöver svära eller skriva extremt omogna off-topickommentarer endast avsedda för att trycka ned folk(?) för att visa det...

Har läst hela tråden och måste säga att jag känner mig starkt oroad över vissas inställning.
Jag är absolut ingen hundexpert, men har trots allt växt upp tillsammans med Bordercollies, och av dom 7 BC:s jag träffat och umgåtts mycket med, så har det varit en enda som inte varit intresserad av vallning.

:crazy:

/Evergreen, ägare av 2 (vallande) BC.

:bow: :banana: :bow:

Okej jag ger mig & säger såhär:

Det är fruktansvärt synd om de vallhundar (reggade BC:s tänker jag mest på) som inte får valla men trots allt verkar trivas med livet...de gör antagligen inte det & vallar bilar & allt annat som rör sig.
Jag tycker inte folk som vill ha tag i BC:ns lättlärdhet för att träna agility/lydnad ska skaffa en sån hund för det kommer bara bli fel & hunden kommer bli sönderstressad & måsta omplaceras för att den inte får utlopp för sin energi.
Till de som ändå funderat på att skaffa BC till enbart lydnad (eller nåt annat förutom vallning): Tänk om! Det blir så fruktansvärt synd om hunden!
Till de stackare som redan skaffat BC & inte har en fårskock/nöthjord hemma i trädgården önskar jag er lycka till med hunden, hoppas den inte blir understimulerad när den inte får göra det den är avlad för....& hoppas inte rasen blir uppdelad i 2 grupper pga. er...det hade varit så synd att förstöra en så fin ras.
Skaffa inte BC om du inte ska valla med den!

Hälsningar /Saybia

Men hur vet jag att det Gnist säger sig kunna är sant? Men alvarligt talat om jag håller på med hästar i 25 år och utbildar mig en massa inom det + föder upp har jag då rätten att säga att allt jag säger är sant och ingen annan kan säga imot mig för jag vet.

//Tigger med 1 icke vallande vallhund

Gnist skrev:
Har inte träffat på någon än så länge, men visst det finns säkert de som har mindre vallning i sig och jag skulle tro att dessa är nog i de flesta fall oreggade.. Jag pratar om rena reggade BC´s inte om blandraser och oreggade hundar, för där avlas det inte på vallegenskaperna i första hand, MEN dom finns där i alla fall.. :smirk:

Dessa tio tecken..

har på känn att jag iaf vet mer än dig i just det här ämnet :smirk: men ingen "kan allt" och jag har aldrig påstått att jag kan allt heller. Jag frågar de som kan mer än mig, när det behövs, och har inga som helst problem att erkänna att även jag behöver tips och råd från de som kan mer ibland.. :idea: kanske ett tecken på att man blivit vuxen är just att kunna erkänna att andra kan mer än en själv i vissa saker.. :angel: (fin pik.. :rofl: )

Men jag behöver inte tro på dig för det, vem vet du kanske sitter och skriver utifrån en bok du fick i julklapp av någon kompis.

Det jag vill ha sagt är att jag kan ju inte lita på vad du säger.

Gå in på www.svak.se och läs på deras sidor...Gå även in på vallreg och läs där, så kanske du lär dig nått nytt :smirk: (Fast jag tvivlar)

• Det är en ras som nästan uteslutande är avlad på sina bruksegenskaper som vallhund, dvs en hund som behöver arbeta/sysselsättas även om den inte ska arbeta med djur.

/www.svak.se

Men enligt dig så ska de ju bara arbeta med djur :confused:

Bordercollien är en utpräglad vallhund som är framavlad under flera hundra år på de brittiska öarna. Den används nu för tiden över hela världen för att hämta, samla och förflytta får, nötkreatur och andra djur. Till Sverige kom den troligtvis på 20-talet.
Bordercollien är signalkänslig, har mycket lätt för att lära och vill gärna vara sin förare till lags. Den är avlad för att arbeta åt sin förare och om man inte har ett bra ledarskap över sin hund, så hittar den på egna aktiviteter och kan lätt bli stressad. Den låga stresströskeln behövs när man ska arbeta med att valla djur. Hunden ska reagera snabbt på djurens rörelser, men det gör även att den kan börja valla allt möjligt annat som rör sig t ex barn, bilar, joggare. Man måste verkligen hålla efter den som valp, så att den inte lägger sig till med sådana olater.

Den passar inte som ren sällskapshund utan bör får arbeta med det den är avlad för. Man köper ju inte heller en jakthund om man inte ska jaga. Bordercollien har en otrolig arbetsvilja och är outröttlig när det gäller att arbeta med djuren.
Det finns en rasbeskrivning, men om det utseendemässiga ej påverkar vallningsegenskaperna, så spelar det inget roll. Den ska var frisk och harmoniskt byggd med smidiga rörelser. De kan se mycket olika ut; lång/korthårig, häng/ståndöron, 13-30 kg, mest vit/mest svart, trefärgad osv. Uppfödarna ser till vallningsförmågan när de väljer avelsdjur.

Olika bordercollies kan ha varierande arbetssätt. En del visar mycket eye*1 och koncentration när de arbetar, andra är mera kroppsvallare*2. Vissa vill arbeta på långt avstånd från djuren och andra vill jobba nära. Några biter lite för mycket och andra har svårt för att bita, något som är nödvändigt i vissa lägen i konfrontation med djur. Om du ska köpa vallhund till dina djur, så ta kontakt med vallhundsklubben för att få reda på hur föräldrarna till valpen arbetar
Utan avel på vallegenskaperna, så skulle bordercollien inte vara en så populär brukshund.

För att få registrera bordercollievalpar i SKK:s Vallhundsregister så måste båda föräldrarna ha avlagt godkänt vallhundsprov. Det är ett sätt att bevara Bordercollien som vallhund. Man kan ej registrera en valp i efterhand, så man ska inte köpa oregistrerade bordercollievalpar.
Bordercollien är en fantastisk hjälp vid all flockdjurshantering och SvaK arbetar för att behålla dess egenskaper till gagn för djurägare och andra som behöver en vallhund.

*1 Eye = arbetssätt där hunden kontrollerar flocken med blicken och en hukande kroppsställning
*2 Kroppsvallning = arbetssätt där hunden kontrollerar flocken med snabba, pendlande rörelser.

ovanstående står om BC på svak.. Du kan ju inte ha kollat så bra omdet du skrev var det enda du hittade :smirk:

Där står att den bör valla men inte att den måste ellerhur?

Den passar inte som ren sällskapshund utan bör får arbeta med det den är avlad för. Man köper ju inte heller en jakthund om man inte ska jaga. Bordercollien har en otrolig arbetsvilja och är outröttlig när det gäller att arbeta med djuren.

Bordercollien är signalkänslig, har mycket lätt för att lära och vill gärna vara sin förare till lags. Den är avlad för att arbeta åt sin förare och om man inte har ett bra ledarskap över sin hund, så hittar den på egna aktiviteter och kan lätt bli stressad. Den låga stresströskeln behövs när man ska arbeta med att valla djur. Hunden ska reagera snabbt på djurens rörelser, men det gör även att den kan börja valla allt möjligt annat som rör sig t ex barn, bilar, joggare. Man måste verkligen hålla efter den som valp, så att den inte lägger sig till med sådana olater.

Du läser skriven text, men vad som står verkar inte gå in riktigt.. :smirk: Endast de små stycken, som på minsta lilla vis kan tänkas stödja din idè är värda att lägga på minnet va ?

Senast ändrad:

Gnist skrev:

Du läser skriven text, men vad som står verkar inte gå in riktigt.. :smirk: Endast de små stycken, som på minsta lilla vis kan tänkas stödja din idè är värda att lägga på minnet va ?

Jag läser bör och det betyder så vitt jag vet inte måste. Jakthundar tycker jag att jag ser vardagligen som sällskapshundar.

Gnist skrev:
Den passar inte som ren sällskapshund utan bör får arbeta med det den är avlad för. ?

Den passar inte som ren sällskapshund : Det blir den inte om man gör annat med den, tex. tränar/tävlar lydnad/agility.
Jag tycker att en sällskapshund är en sån som man inte gör nåt speciellt med utan bara har som sällskap.
Bör=inget måste

Den låga stresströskeln behövs när man ska arbeta med att valla djur. Hunden ska reagera snabbt på djurens rörelser, men det gör även att den kan börja valla allt möjligt annat som rör sig t ex barn, bilar, joggare.

Den texten såg du inte ens va ???
kan inte annat än :rofl: :rofl: åt enkelspårigheten :smirk:

Det finns ju naturligtvis ingen lag man bryter om man inte vallar med en BC, :angel: men det finns så många andra raser man kan välja som ickevallare, som är bättre rustade för ett vallfritt liv :smirk:

Senast ändrad:

Det alla försöker förklara är ju att BC:n har mycket vallning i sig...det är ju det den är avlad till från början. De flesta jag känner använder sina Borders till just att valla. Jag har själv haft en ras med Border i och även fast han inte var renrasig så ville han gärna valla efter bilar osv!

Gnist skrev:

:bow: och så tio

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 886
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 855
Senast: Hedinn
·
Hundträning Har funderat på en sak i många herrans år och tänkte höra om det jag kommit fram till är något som andra känner igen sig i. Jag tränar...
Svar
15
· Visningar
1 486
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama