T
Tiggertjejen
Sv: Spin off på BC-trådarna!
Ja, det ska bli så skönt.
Ja, det ska bli så skönt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Evergreen skrev:Men SNÄLLA! Är inte allvarliga eller? Herregud.
Jag tror att Gnist kan mer om hundar & BC än vad ni någonsin gjort eller kommer göra + att hon(?) varken behöver svära eller skriva extremt omogna off-topickommentarer endast avsedda för att trycka ned folk(?) för att visa det...
Har läst hela tråden och måste säga att jag känner mig starkt oroad över vissas inställning.
Jag är absolut ingen hundexpert, men har trots allt växt upp tillsammans med Bordercollies, och av dom 7 BC:s jag träffat och umgåtts mycket med, så har det varit en enda som inte varit intresserad av vallning.
/Evergreen, ägare av 2 (vallande) BC.
Gnist skrev:Har inte träffat på någon än så länge, men visst det finns säkert de som har mindre vallning i sig och jag skulle tro att dessa är nog i de flesta fall oreggade.. Jag pratar om rena reggade BC´s inte om blandraser och oreggade hundar, för där avlas det inte på vallegenskaperna i första hand, MEN dom finns där i alla fall.. :smirk:
Gnist skrev:Den passar inte som ren sällskapshund utan bör får arbeta med det den är avlad för. Man köper ju inte heller en jakthund om man inte ska jaga. Bordercollien har en otrolig arbetsvilja och är outröttlig när det gäller att arbeta med djuren.
Du läser skriven text, men vad som står verkar inte gå in riktigt.. :smirk: Endast de små stycken, som på minsta lilla vis kan tänkas stödja din idè är värda att lägga på minnet va ?
Gnist skrev:Den passar inte som ren sällskapshund utan bör får arbeta med det den är avlad för. ?
Gnist skrev:Den passar inte som ren sällskapshund utan bör får arbeta med det den är avlad för. Man köper ju inte heller en jakthund om man inte ska jaga. Bordercollien har en otrolig arbetsvilja och är outröttlig när det gäller att arbeta med djuren.
Bordercollien är signalkänslig, har mycket lätt för att lära och vill gärna vara sin förare till lags. Den är avlad för att arbeta åt sin förare och om man inte har ett bra ledarskap över sin hund, så hittar den på egna aktiviteter och kan lätt bli stressad. Den låga stresströskeln behövs när man ska arbeta med att valla djur. Hunden ska reagera snabbt på djurens rörelser, men det gör även att den kan börja valla allt möjligt annat som rör sig t ex barn, bilar, joggare. Man måste verkligen hålla efter den som valp, så att den inte lägger sig till med sådana olater.
Du läser skriven text, men vad som står verkar inte gå in riktigt.. :smirk: Endast de små stycken, som på minsta lilla vis kan tänkas stödja din idè är värda att lägga på minnet va ?