Spin off på BC-trådarna!

Sv: Spin off på BC-trådarna!

Det är väl inte konstigt då du la till den texten senare??

Hur är det med de vallande BC som avlas på, de måste ju vara djupt deprimerade när de inte kan valla för att de måste sköta valparna?

Gnist skrev:
Den låga stresströskeln behövs när man ska arbeta med att valla djur. Hunden ska reagera snabbt på djurens rörelser, men det gör även att den kan börja valla allt möjligt annat som rör sig t ex barn, bilar, joggare.:

Men om man aktiverar hunden på annat sätt, vad säger då att den blir tänd på att valla? Men en vallande BC kan väl även den valla allt möjligt?

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: Läs de senaste inläggen så ser du att jag haft det med tidigare också.. Vad säger att en tik inte kan valla bara för att hon har valpar ?? Kanske inte första 3 veckorna, men sedan dör vare sig hon / valparna av att tiken går ut och vallar i bland :smirk:
Det är skillnad på en nyvalpad tik, som får ett kortare vallningsuppehåll och på en hund som aldrig får valla....

Tiggertjejen skrev:
Men om man aktiverar hunden på annat sätt, vad säger då att den blir tänd på att valla? Men en vallande BC kan väl även den valla allt möjligt?

Kanske är svårt att förstå men en ras som är avlad för vallning är också menat att använda till just vallning och "har det i blodet" som man säger. :cool:

svart arabhingst skrev:
Det alla försöker förklara är ju att BC:n har mycket vallning i sig...

Men OJ det visste ju inte jag... :eek:

Jag har bara kompisar/bekannta som inte vallar med sina BC:s (men som inte har dem som rena sällskapshundar utan aktiverar dem med annat).
Min BC som jag hade vallade jag dock med & fick hjälp av en vallhundstränare för att hon hade rätt så mycket "unghundsfasoner" för sig. Hon hade väldigt mycket vall i sig & väldigt mycket eye...kunde ligga & stirra på det mesta som rörde sig :smirk:
Hon var även ganska stressad i sig själv.

Jag sålde henne & den nya ägaren vallar inget alls med henne, hon har blivit en mer lugn & harmonisk hund & har lagt på sig i hullet ioch med att hon stressat av. Den nya ägaren tränar spår med henne & det verkar hon, bevisligen, trivas bra med...

Det jag vill ha sagt är att: Man behöver inte valla med en vallhund så länge hunden verkar må bra & trivas tycker jag att man får göra vad man vill med den, visar den dock att den inte mår bra så får man väl tänka över hundens & sin situation. Man behöver väl inte trava med en travhäst bara för att den är avlad för att springa på travet??

Unga BC´s vallar allt möjligt och det är min uppgift som förare att lära hunden vad som är tillåtet att valla, DVS djur.... Har man inte djur, så får man problem att styra bort vallningen från barn, katter, mopeder, bilar mm.
VALLNING ÄR INGET MAN LÄR IN PÅ BC`N; DE "TÄNDER" HELT AV SIG SJÄLVA OAVSETT MAN HAR DJUR ELLER INTE.. :smirk:

Gnist skrev:
VALLNING ÄR INGET MAN LÄR IN PÅ BC`N; DE "TÄNDER" HELT AV SIG SJÄLVA OAVSETT MAN HAR DJUR ELLER INTE.. :smirk:
Det bästa som har sagts hittils :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Saybia skrev:
Men OJ det visste ju inte jag... :eek:

Jag har bara kompisar/bekannta som inte vallar med sina BC:s (men som inte har dem som rena sällskapshundar utan aktiverar dem med annat).
Min BC som jag hade vallade jag dock med & fick hjälp av en vallhundstränare för att hon hade rätt så mycket "unghundsfasoner" för sig. Hon hade väldigt mycket vall i sig & väldigt mycket eye...kunde ligga & stirra på det mesta som rörde sig :smirk:
Hon var även ganska stressad i sig själv.

Jag sålde henne & den nya ägaren vallar inget alls med henne, hon har blivit en mer lugn & harmonisk hund & har lagt på sig i hullet ioch med att hon stressat av. Den nya ägaren tränar spår med henne & det verkar hon, bevisligen, trivas bra med...

Det jag vill ha sagt är att: Man behöver inte valla med en vallhund så länge hunden verkar må bra & trivas tycker jag att man får göra vad man vill med den, visar den dock att den inte mår bra så får man väl tänka över hundens & sin situation. Man behöver väl inte trava med en travhäst bara för att den är avlad för att springa på travet??

Ingen idé suck :confused: :confused:

Jag har håller inte på med avel, men trodde att det var som med hästar och andra djur att de inte får arbeta i slutet av graviditeten?

????????? Vem har pratat om slutet av dräktigheten???+ Jag har bara skrivit om EFTER valpning...
Tydligt att du inte läser vad som faktiskt står skrivet.. :rofl: :cool:

Tydligt att du bara letar fel hela tiden

Men hur är det innan födslen då frågar jag dig som uppfödare?
Hur lång vila blir det totalt för en tik innan och efter valpning?

Är väl bara att inse att vi här i tråden har olika åsikter.

Jag, Tiggertjejen & BCsanna tycker att man kan använda BC till annat än just vallning.
Resten tycker att man inte ska göra det.
Vi kommer aldrig att ändra på våra åsikter (nån av oss) så den här tråden kommer fortsätta i en halv evighet tills tråden blir så otrevlig så att moderatorerna stänger den :smirk:
Eller vad tror ni?

svart arabhingst skrev:
ja det är ju inte sån stor idé att förklara längre eftersom ingenting verkar gå in ordentligt. :banana: :banana: :banana:

Säger bara SUCK

Saybia skrev:
Är väl bara att inse att vi här i tråden har olika åsikter.

Jag, Tiggertjejen & BCsanna tycker att man kan använda BC till annat än just vallning.
Resten tycker att man inte ska göra det.
Vi kommer aldrig att ändra på våra åsikter (nån av oss) så den här tråden kommer fortsätta i en halv evighet tills tråden blir så otrevlig så att moderatorerna stänger den :smirk:
Eller vad tror ni?

Den blir bara otrevlig på det sättet som ni skriver. Vi andra förklarar bara vad själva BC är avlad till att göra och vad den borde få göra.

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 886
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 855
Senast: Hedinn
·
Hundträning Har funderat på en sak i många herrans år och tänkte höra om det jag kommit fram till är något som andra känner igen sig i. Jag tränar...
Svar
15
· Visningar
1 486
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV