Spin off på BC-trådarna!

Sv: Spin off på BC-trådarna!

Om vi nu tittar på de hundar i topp i lydnad/agility (tävlar själv) så kan man säga så här att de hundar som går bra oftast vallar utöver agilityn. Några få gör det inte men å andra sidan tränar dessa hundar lååååååångt mycket mer än vad de flesta andra hundägare gör, oavsett gren. Jag menar träna och tävla 7 dagar i veckanl, 2-3 timmar per dag. Med träna menar jag inte springa efter hästen eller gå promenad utan kombinationen fysisk aktivitet tillsammans med tankeverksamhet.

Det finns säkerligen en hel del BC som gör inget alls och är lyckliga med det. Men hur vet man det när man väljer valp? Är det värt att chansa och sätta ett annat djurs liv på spel? Vidare så har SVAK, rasklubben, krav på godkänt lokalprov för att valpar skall få registreras. Det är för rasens bästa och det är bara trist med människor som inte kan respektera att man försöker värna om en ras och dess förmågor.

:bow: och mej... :D
Kanske för att vi är norrlänningar som vi har samma tankebanor.... :smirk: :cool:

Ingen regel utan undantag - det finns säkert någon bc som trivs utan vallning, på samma sätt som det finns hamiltonstövare som inte vill jaga, eller pointrar utan fågelintresse... Men hur många individer tror du det handlar om? :angel:

Den som har sett hunden i sitt rätta element och har någorlunda känsla för djur och dess beteende ser hur naturligt det är med hundens arbetsglädje i en arbetssituation. Det kan aldrig vara rätt att ta ifrån den det!

Varför förstöra ytterligare en ras? :confused: Det finns flera exempel på raser som inte har kvar sina ursprungliga egenskaper på grund av oss människor.

Fy, det här är verkligen ett ämne som upprör mig. :mad: :mad: :mad:
Varför kan inte folk hitta lämpliga raser för sitt ändamål - det finns ju MASSOR att välja bland! För mig är det en gåta. :confused:
Vill man hålla på med agility finns det andra alternativ att välja bland, utan att förstöra de som ännu har kvar sin naturliga arbetsförmåga. *suck*

kanske personligheterna på dessa hundar spelar roll...

Men VAD i border colliens personlighet är så unik att den inte går att finna hos någon annan ras? Som gör det värt att ta ifrån den sin livsuppgift för sin egen skull?

beda skrev:
Ingen regel utan undantag - det finns säkert någon bc som trivs utan vallning, på samma sätt som det finns hamiltonstövare som inte vill jaga, eller pointrar utan fågelintresse... Men hur många individer tror du det handlar om? :angel:

Tjaaaa...jag har ju ingen statistik över hur många BC:s som inte vallar. Men jag vet då 7 st bara här i närheten (byn) som inte vallar med sina BC:s & de hundarna verkar då inte misstrivas på något sätt ;)
Pratade även med flera BC uppfödare när jag letade hund & de sa att tillgång till vallning var ett plus, men inget krav sålänge hunden aktiverades på annat sätt (många nämnde lydnad som exempel).
Kan tycka det är fel att "tända" en hund om man inte ska använda den till vallning, eller köpa en vuxen hund som vallat mycket bara för att ha den till sällskap. Men att köpa en valp & forma den efter vad man själv är intresserad av/har tillgång till, ser jag inget fel i, så länge man vet vad rasen innebär. Och om det nu finns så otroligt många som använder BC:s till vallning ser jag inte att det gör så stor skillnad i aveln, om nån enstaka människa som inte har tillgång till får/nöt köper en BC för att ha till lydnad/agility...

men enligt dig är det ju inte någon enstaka människa som inte använder BC till vallning

Nä, och enligt dig (och de flesta andra) i den här tråden & de flesta andra BC trådarna, så är det VÄLDIGT många som använder dem till vallning, alltså borde inte "mina" icke-vallare göra så stor skillnad ;)

Nej det har jag aldrig påstått, jag anser dock att man borde göra det när man skaffar en vallhund. STOR SKILLNAD

Anse du det så anser jag det jag har skrivit...

.Punkt på diskussionen.

men snälla ni hur många av er äger äns en bc?
man ska inte utala sig om nått man f*n inte har prövat!! :mad:

det är en j***a massa bullshit att bc är en sån krävande ras om man är så j***a dumm att man skaffar en bc och tycker att den e krävande borde man då inte fundera på att skaffa en katt?

visst det finns juh mer lätthandterade hundar men en bc är f*n inte mer jobbig än en shäfer,pointer,terrier,afgan,pudel,spaniel m.m...

min bc är då f*n inte krävande hon e absulut inte stressad av sig hon har inga olater...
hela hennes kull har varit helcoola hundar som inte har behövt nån speciell underhållning..
va fan det bästa hon vet är att ligga i solen och titta på alla som går förbi...
visst jag vallar och jag har gjort det ganska mycket men att säga att man inte ska skaffa en bc om man inte ska valla med den är bara skit snack det finns ingen roligare hund att träna agility lydnad drag spår vafan dom går även att jaga med...

dom sämsta bc ägarna är nog dom som säger att man måste valla om man ska ha en :banana:

Ojsan hejsan hoppsan, det dök upp en ny användare som tydligen inte kan annat än att svära i sina inlägg.

Inget givande förtroende i dina inlägg som överhuvudtaget skulle ändra mina åsikter !

Har träffat tillräckligt många BC`s som varit förstörda pga ägarnas oförstånd...Och inte en av dessa hundar har haft ägare som vallat med sin BC..... :smirk: har själv en sån hund, som var helt knasig och stressig, när han kom (ägarna klarade inte av honom) Nu efter vallträning och hela tiden sen dag ett regelbundet vallad med + allmän lydnadsträning är han lugn, lydig, lyhörd, social och rent allmänt cool och trevlig.. :cool: Nu har ju inte alla sådana hundar tur att dom kommer till "BC-folk" :smirk: de flesta "ägarförstörda" BC´s avlivas nog i slutändan tyvär

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 886
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 855
Senast: Hedinn
·
Hundträning Har funderat på en sak i många herrans år och tänkte höra om det jag kommit fram till är något som andra känner igen sig i. Jag tränar...
Svar
15
· Visningar
1 486
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama