Specialarbete

DressyrBecca

Trådstartare
Vet inte om denna tråden ska ligga här, men jag chansar! :D
Ska skriva ett specialarbete i skolan om skillnaden mellan rollkur och akademisk ridning, helst med både för- och nackdelar från båda håll.
Någon som har någon bra hemsida att rekommendera med information, utom Pikeurs?
Det är ju lätt att hitta positivt om akademiskt, och negativt om rollkur. Men eftersom vissa folk ändå rider rollkur måste de ju i alla fall se något positivt i det, på samma sätt som de som inte rider akademiskt måste se något negativt i det.
Hjälp tack! :bump:

Sv: Specialarbete

MMmm...
Vad... :smirk:

Förstår inte riktigt frågan... :smirk:

Vad är det du inte förstår?
Hon frågar efter fördelar med rollkur och nackdelar med akademisk ridning,
det var väl inte så svårt att förstå..?

Jag rider själv Akademiskt med mkt influenser av tävlingsdressyr. Och jag ser inget dåligt i den Akademsika dressyren i sig, kanske är givet eftersom jag valt den vägen själv. Men tyvärr är det lite låg klass på den ridningen i Sverige verkar det som, mina ögon. Det känns som att många tränare egentligen inte har kunskap nog att lära ut, men gör det ändå, mot bättre vetande. Och att en del kanske borde lägga mer tid på grunderna, men så är det ju inom tävlingsdressyren med. Fast där ska inte var och varannan människa börja med piaff innan hästen ens kan gå bärig i rätt form i samling.
Det har nog bidragit till folks skepsis gentemot det Akademiska. Tyvärr!
Här är en sida med bilder på hur det Akademiska kan se ut. Och här tycker jag det ser bra ut, när tränarna själva rider. Bilderna är rörliga, så vänta och se.

www.stalln.se

Rollkur kan jag tyvärr inte se ngt positivt i. Finns det inte lite info om formgivning på Daddes hemsida?
Jag tror att de flesta böcker som förspråkar ridning som är hälsosam för hästen och beskriver ändamånsenliga former på så sätt automatiskt dömer ut rollkuren.
Jag har för mig att det var någon här som förespråkade rollkur för länge sedan. Du har inte hittat någon gammal tråd?

Senast ändrad:

Hej DressyrBecca!

Det är jag som är "Pikeur" fast någon annan har detta nick här, så jag har Noir på Buke.

Det finns positiva åsikter om rollkur i 3 artiklar om/av Sjef Janssen, så om du söker på honom på internet kommer du att hitta något. Du kan inte söka på rollkur, för de kallar det inte det själva.
Solange Schrijer har även skrivit någon artikel om detta, men jag vet inte om den går att få tag på på internet. Jag kan se vad jag kan hitta. Den är nog på tyska, f.ö. jag har vissa delar av hennes åsikter på min sida, under "Janssen & Schrijer". Det finns även en hel del om Uphoffs/Thiess tankar under "Uphoff".

Något negativt om AR vet jag inte om det finns "publicerat" förutom mycket generellt hållna tankar om "kostymridning" förböjda lufsande bananhästar, etc. Det är väl inte särskilt kontroversiellt eftersom det är ganska prestigelöst, kan man säga.

Theresa

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 539
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 330
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025