S

Suss

Trubbel igen!

Idag stod jag och hästarnas ägare i hagen över en timme innan vi fick in dem. travaren vänder rumpan till och hotar att sparka och enligt ägaren gör han det också. Öronen är slick bakåt och han försöker skrämma oss...han lyckas.

Ägaren lyckas komma fram till honom men får inte tag i honom, hon försöker muta honom med morot, vilket jag vet att man inta ska göra...men hur ska man göra?

Dom andra hästarna går undan...ägarn säger att detta beror på att det finns mycket att äta i hagen (dom stod i en hagen dom inte varit i på ett tag) och att på sommarn är det ingen ide att ens försöka få tag i dem förrän em pga gott gräs.

Jag är inte van detta då jag i tidigare stall bara hämtat den jag ska ha! Visst på sommaren har man verkligen fått gått ända fram och hämta dem medan på vintern har hästarn gärna kommit fram.

Tipsa gärna mig! jag vet att ni kan mycket...läser era trådar, fast jag kanske inte har så mycket kunskap att dela ut ännu!
 
Sv: Sparkar!

hade jag inte varit hästägare så hade jag struntat i att ta in den hästen, man ska inte behöva riskera skador för andras hästar. Ska alla hästarna in så skulle jag tagit in dom andra hästarna först och låtit den va tills den vill in. Funkar det inte kan man bygga en gång så man kan driva in den.
det viktigaste är ju att lösa det på lång sikt, låt den göra nåt roligt varje gång den kommer in! ge den anledningen till att bli fångad, just nu är det ju tydligen mycket roligare att vara i hagen.
alternativt vara elak och låta den stå ute utan kraftfoder tills den vill in och då får den kraftfoder.
 
Sv: Sparkar!

ehm... Jag skulle driva på hästen tills den visar att okey - jag följher med dig in, så har jag gjort med alla svårhämtade hästar och det har funkat på varenda en förutom en liten ponny som är envis som en åsna, dock gick det över så hon hade väl bara en dålig dag.
Även om hästen hotar att sparkas får man inte visa att man är rädd, då vet hästen att det där funkar och den fortsätter med det. Jag vet att många kanske tycker att man riskerar skador men om man gör på rätt sätt så skadar inte hästen dej, om du bara visar att det är du som bestämmer så kommer hästen låta dig göra det. Men ledarskap är något man förtjänar och att en häst är svårhämtad i hagen brukar ha fler anledningar en att bara inte vilja komma in. Då måste man ge den en anledning till att vilja komma in, pyssla inne i boxen, gå ut och gå, gör horsemanship övningar, skapa en relation så hästen VILL vara med dej. Då vänder den inte rumpan till dej när du skall hämta den i hagen.
Det jag nämnde om drivningen är egentligen ganska enkelt, dock kan saken försvåras om hästen hotar att sparkas men det är bara att hota tillbaka. Ta ett spö (en förlängd arm) rätt långt ifall du vet att hästen kommer sparka. Som ledarhäst skulle det beteendet inte accepterats och varför skall du då göra det? Driv på hästen i skritt tills han stannar och när han gör det - eftergift. Gå några steg upp mot sidan på hästen så han ser dej för du ser ju då om han har för avsikt att följa med dej in eller bara står och surar, om han inte följer med, driv på honom igen och om han försöker sparkas (hästar ger i princip alltid varningar innan konsekvenser) Så vifta till med spöet och förstärk signalen - FRAM! FLYTTA PÅ DIG innan du kommer i kontakt med mina tänder eller hov. Så hade en ledarhäst gjort, skickat iväg bråkstaken. Men om du följer efter honom kommer han tycka att det är jobbigare att gå runt runt än att bara följa med dej in. Men det är viktigt att ha tålamod, ta en hel dag och se till att det är en dag då du har lite extra gott humör i bagaget.
Jag har en ponny här hemma som ibland kan va sådär att hon vänder rumpan till men då gör jag mej stor och skickar iväg henne DIREKT. Man måste vara konsekvent och visa vad man tolererar och inte. sen är det ju även viktigt att om man gör den här drivningsgrejen så måste man kunna läsa hästen, man måste förstå signalerna så sitt gärna någon dag i hagen och bara titta.
Det är väl dom tipsen jag har, det har funkat för mej när jag hjälpt folk med deras hästar, dock är det ju olika från häst till häst men det är väl värt ett försök?
Se bara till att du aldrig är inom hästens räckvidd ifall den kan få för sig att sparka, därför kan det vara bra att ha ett långt spö (säger en tjej som knuffar sin lilla welsh mountain i baken ;) )
 
Sv: Sparkar!

Tack för tips låter vettigt!

Det går två andra omöjliga hästar i samma hage, om jag nu vill ha in den härsparkande galningen är det då bara att driva honom fast de andra är med?

Har inget långt spö, longer spö duger eller är det lite väl långt? Fast det är väl bara att göra ett eget av en tunn gren!

Nå jag ska prova nästa gång han jäklas, på kvällen när hästarna vill in går det ju bra.
 
Sv: Sparkar!

Tack för tips låter vettigt!

Det går två andra omöjliga hästar i samma hage, om jag nu vill ha in den härsparkande galningen är det då bara att driva honom fast de andra är med?

Har inget långt spö, longer spö duger eller är det lite väl långt? Fast det är väl bara att göra ett eget av en tunn gren!

Nå jag ska prova nästa gång han jäklas, på kvällen när hästarna vill in går det ju bra.

Självklart kan du driva honom även fast de andra är med, han vet att det är honom du tar en diskussion med och då spelar det ingen roll om kompisarna är med, han skall ju kunna följa med dej in även om kompisarna är kvar i hagen i framtiden. Longerspö går bra, bättre för långt än för kort. Huvudsaken är bara att du kan göra signalen tillräckligt stark så han fattar att du tänker inte backa. Sen när du väl tar in honom så kan du ju gosa, pyssla och få honom att trivas med dej och stallet så han vill följa med dej in, då kommer du snart ha en häst som står vid grinden och väntar på dig ;) De flesta hästar trivs med att ha en trygg ledare och du har ansvaret att förtjäna ledarskapet så du kan leda din häst och visa vägen. Tillsammans är ni ett team. Jag tror du fixar det galant, låt det bara ta den tid det tar, och första gången du får tag i honom kan du ju bara gå fram och pussas sen kanske lämna honom. Sen kommer du in i hagen igen några timmar senare och tar in honom. Du känner av din häst bäst så jag tror du hittar någon lösning som funkar för dej och din häst. Eller, du fattar, det verkar ju inte vara din häst men ni kan ju skapa en relation ändå ;) Kan du gå stolt som en tupp när han följer med dig in utan problem. Sen kan du ju lära ägaren så småningom, visa hur du har gjort för även om han följer med dej in är det inte säkert att han följer med sin ägare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sparkar!

Tycker du det är ok att leda honom typ ut ur hagen göra några ledövningar kanske ge lite gott och sedan skicka ut honom i hagen igen...borde vara en bra belöning

Det är samma problem med den här hästen då man ska ha tag i honom i boxen...sur öronen bakåt...misstänksam och vänder häcken mot...han har bara hotat mig men enligt ägaren kan han sparka.

Vet inte vad den här stackaren varit med om...förtroendet för mäniskor verkar inte vara det bästa.

Kul att få svar, nån att disskutera lite med! det här med nh är verkligen ett utvecklade och spännande sätt att umgås med hästar.
 
Sv: Sparkar!

Förresten har du eller nån annan nåt boktips...ang detta? Läser horsemanship i praktiken nu med Sven Forrsberg
 
Sv: Sparkar!

En av mina ponnyn var så där förut att han inte ville bli hämtad i hagen, tills en dag då jag tröttnade på det och bara ignorererade honom och tog in alla dom andra hästarna i stallet och han fick vara kvar. När han såg att han var själv där så ställde han sig vid grinden och gnäggade och ville in, men jag bara struntade i honom. Tog in honom sedan flera timmar senare. Och sedan dess har han aldrig gjort så mer, nu kommer han alltid till grinden och väntar så snällt när han ser att jag ska ta in hästarna och det är ca 4 år sedan.
 
Sv: Sparkar!

Förresten har du eller nån annan nåt boktips...ang detta? Läser horsemanship i praktiken nu med Sven Forrsberg

Jo, en av de bästa böckerna jag någonsin läst är faktiskt - mannen som tar hänsyn till hästar av mark rashid, en riktig tankeställare! den borde ALLA läsa. Rätt lättläst dessutom.
 
Sv: Sparkar!

Jag kan ju inte ta in de andra hästarna heller eftersom dom sticker undan...dom sparkar dock inte.

Jag ska pröva att fösa dem så att detbekvämaste blir att gå med mig. undra bara hur och vad ägaren säger om jag vill ha ett longer spö med mig

kanske det funkar lika bra att fösa med ett längre rep eller grimskaft, fast det skulle nog kännas säkrare för mig om jag kan peta på honom om han trycker upp rumpan mot mig.
 
Sv: Sparkar!

Jag kan bara nämna vad jag gjort vid liknande händelser.. Förra vintern hyrde en tjej en utebox av mej.. När jag skulle ge hästen hö eller fylla på vatten hotade den att sparka mej.. Vid ett tillfälle rymde hästen och jag skulle fånga in honom.. Då fick han in en fullträff mitt på min arm och jag kastades bakåt.. Inget brutet men rejält blåslagen och svullen blev jag.. Jag kunde inte heller be tjejen uppfostra sin häst då hon hade "svåra tider" i livet.
Jag började ha med mej en longerpisk om jag känner mej hotad.. Man kan göra höga och härliga snärtljud med den.. Till en början höll hästen sitt avstånd och allt va bra. Men efter en tid insåg hästen att jag bara hotade med den och började åter att hota mej.. Så jag gav honom ett rapp.. Efter det va han snäll som ett lamm.
 
Sv: Sparkar!

Mmm funderar, lite svårt att veta varför den här hästen gör så här, man får känslan av att någon varit taskig mot den tidigare...men den här ägaren har i alla fall varit snäll...kanske har han blivit slagen

En gång har han hotat att sparka när när vi tog fram sadeln då han stod på gången...men det verkar inte som han har ont någonstans

Det här är svår hanterat eftersom man måste erkänna att man inte är så kaxig när ett stort djur hotar att sparka på en!!!
 
Sv: Sparkar!

Rent spontant skulle jag säga att det är ngt som inte är bra. Något hästen misstycker till, tycker är jobbigt och/eller kanske ger smärta.
Men då går jag utifrån mina egna erfarenheter/hästar.
 
Sv: Sparkar!

Konstigt att han gör så här jämt!

han står brevid den ranghöga hästen och han hugger mot honom så fort han kommer i närheten av gallret...önskar vi kunde flytta honom till till någon annan box men det går tyvärr inte

Han har aldrig gjort något när jag ridit och inte heller då jag gjort ledövningar...men tjejen före mig kastade han av!
 
Sv: Sparkar!

Du tycker hans beteende är ett mkt mer än bara ett hagproblem?
 
Sv: Sparkar!

Ja verkligen, ibland får jag för mig att han är typ rädd och osäker, men jag vet inte...ibland känns det som han försöker smita undan arbete. Han är inte elak eller tokig i huvudet.

Jag har fått tag i en tjej som ska vara duktig som ska komma ut och kolla på söndag hoppas det ger något. Har sagt till mig själv att blir det inte minsta bättre innan nästa sommar kanske jag måste se mig om efter ett annat stall att vara medryttare i.

Hur ofta bör hästarna stimuleras...ridning eller ledövningar osv för att må bra...dom kanske behöver jobba mer? Hur länge tycker ni att man kan rida ut om hästen stått länge och hur ofta!

Kul att få så många goda råd jag gillar den här sidan ni är toppen tusen tack!
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 924
Senast: Sel
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 435
Senast: Tonto
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 538
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 831
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp