Sparkar bakut för spöt

Sv: Sparkar bakut för spöt

Varför inte få hästen att själv vilja göra det man ber om? Positiv förstärkning ger långt bättre och mer hållbart resultat...

KL

Rent generellt tror jag man måste vara väldigt försiktig med att ge som råd till unga ryttare att slå sina hästar.

Dels ger det fel inställning till hästen.
Dels krävs en hel del kunskap för att avgöra anledningen till att hästen protesterar, och att kunna analysera resultatet av de åtgärder man vidtar.

...och sen ska ryttaren analysera sin egen inverkan på hästen. Hur många gör det här? Det handlar om att motivera sin häst att göra det man vill och hur många har den kunskapen?:cool:

En bekant fick rådet, när hon red på Strömsholm, att rappa hästen när han bockade i galoppfattningen. Nej, sa bekanten, vi filmar...efter studier av filmen syntes klart att hästen hade svårt att ta tag med höger bak, då kom en bock...visade sig sen att hästen hade kotledsinflamation på tre ben...Ja, rappa på bara:cool: (ironi)

MEN där ser du ju HÄSTEN hade ont och ryttaren agerade i okunskap engligt mig.
Kan själv säga att jag brukar inte vara den som rappar till min häst direkt då hon lyssanr på mig. sen visst kan jag lägga till spöet och ser inte något fel med det.

Sen så kan ta som ett exempel från min sida det där med att annalysera sig egna inverkan: Var och tränade hoppning för ett tag sen och så vägrade hästen på ett räcke. Det var inte högt och hon låg rätt, första gången är ingen gång brukar jag säga, sen stannde hon ingen och då sa tränaren att jag skulle lägga på spöet för jag red rätt fram till hindret och gjorde rätt och det stoppet kunde man lägga skulden på hästen, så då la jag på spöet.

Jag kan säga att jag VÄDLIGT sällan skyller på hästen utan till 99 % så är det ryttar fel.

Läste du dåligt, eller??? Ryttaren vägrade gå på med pisken utan ville filma...vad är okunskap idet?

Läste du dåligt, eller??? Ryttaren vägrade gå på med pisken utan ville filma...vad är okunskap idet?

ja då måste jag läst fel, upfattade det som ryttaren ville gå på och en utomståendet ville ite att hon skulle göra det

Ja, DEN hästen hade ont. Men ALLA hästar som sparkar efter spöet har det inte.

Ja den hästen hade det, och alla hästar har självklart inte det, men hur vet du att detta fallet är inte densamma? Det är svårt för oss människor att se om hästar dummar sig av en orsak eller om de bara gör så för att slippa, hästar har en hög smärttröskel och visar ogärna om de har ont- när de väl gör det kan det tas som olydnad. Och har hästen "alltid varit så", alla tidigare ägare säger också så, så är det svårt som hästägare att bryta ur den tankebanan och kolla hästen just in case. Jag tycker att man ska utesluta till 100 % innan man påstår att hästen är "dum"- det är ju lite suspekt att hästen enbart sparkar bakut mot spöet eller när hon gör en galoppfattning- det finns flera saker som är jobbiga än bara de 2 momenten i ridning.

Alltså sen är det ju en tolkningsfråga det här med vad ett rapp är. Det handlar ju inte, som någon skrev, om att slå hästen gul och blå. Men man får ju förutsätta att folk har lite sunt förnuft.

Är man smart nog och tänker efter att det finns idioter på internet så vet man att folk inte har sunt förnuft. Jag har sett många ponnyryttare som slår sina hästar tills de blöder men ja som sagt folk har ju vett i skallen, de vet vad de gör..

Är man smart nog och tänker efter att det finns idioter på internet så vet man att folk inte har sunt förnuft. Jag har sett många ponnyryttare som slår sina hästar tills de blöder men ja som sagt folk har ju vett i skallen, de vet vad de gör..[/QUOTE]

Men snälla jag tror nog inte att alla som sitter här menar att man ska rappa till hästen så!

Men snälla jag tror nog inte att alla som sitter här menar att man ska rappa till hästen så!

Nä men hur vet du att någon inte tolkar det så och provar på det hemma? Man ska akta sig för vad man säger på internet- om du som skriver har sunt förnuft så använd det och skriv inte saker som inte ska göras om man varken är erfaren eller har tränarhjälp.

Ett tips jag fick på en kurs med en jätteduktig hästhanterare är att om hästen inte lyssnar för skänkeln, så gör halt på en gång och be den flytta sig för samma skänkel på en gång. Det blir en markering på vad det är jag vill att den ska göra. Jag tycker det funkar och det borde även funka om den inte lyssnar när du använder spöt som hjälp, alltså jag menar; gör halt och lägg emot spöt tills den flyttar i sidled. Detta kan ju tränas från marken innan.

Mitt sto kickade mot skänkeln när hon var yngre när jag krävde lite jobb av henne men nu är det väldigt sällan. Hon är 6 år nu. Hon tyckte inte om att man petade på hennes sidor, så jag försöker rida med sätet. Men nu accepterar hon mkt bättre om jag lägger emot skänkeln. Men hon är en tjej med mkt egen vilja och testar ibland om det verkligen är jag som bestämmer. Men jag gillar henne precis som den hon är och tycker det är OK att hon ibland visar vad hon tycker.
Själv använder jag aldrig spö, hon är så känslig så det behövs inte och jag tycker det är enklare utan.

aboslut, det är hon som ska ge sej inte du! (:

Vilken inställning... Rid fram hästen, ge tusan i spöt utan rid framåt så kommer problemet att vara snabbt ur världen. Spöt är en förlängning av en hjälp och ska endast läggas på lätt för att förstärka övriga hjälper.

Jag har ridit rätt många individer i hästvärlden och insåg rätt snabbt att man kommer mycket längre genom att få en tvåvägskommunikation med hästen och söka efter samarbete och inte slavarbete:cool:

Förstår inte hur folk som er tänker! Att "rappa" en ponny upprepade gånger kommer ju inte att få den att sluta för den vill, den blir ju bara rädd för att åka på mer stryk! I nästan alla fallen där hästen/ponnyn protesterar mot någonting så finns det en anledning, börja med att hitta den innan ni spöar upp era hästar... Det kallas att ha tålamod att ta sig tiden att hitta de bakomliggande orksakerna till ett beteende istället för att ta det lätta utvägen och kuva eller skrämma hästen till lydnad med hjälp av våld! :mad:
Ibland undrar jag hur folk tänker....

om en häst kickar mot spöet är den inte rädd på något sätt då visar den bara att den inte blivit satt på plats på ett tag och då ska man slå när hästen kickar dvs. det kan bli rätt många slag men hästen slutar med att kicka hästen protesterar helt enkelt mot ens hjälper
hade en häst som var sån på ridskolen för han var ju en "änglahäst" gjorde allt han skulle men itne mer och när man gjorde halt tog han några steg genade i hörnen osv. men det var ingen som rättade till det så nä en kompis fick rida (hon har ridit väldigt länge och vet vad hon gör) sa ridlärare till henne att göra halt och hästen började slingra sig då slog hon till med spöt på rumpan då började han kicka för ingen hade sagt till honom det låter brutalt men man kan ju inte låta hästen fortsätta det kan bli riktigt farligt ex. min sköthäst ´som jag hade förrförra sommare hon kickade våldsamt mot spöt bockade stegrade och gjorde allt för att få av ryttaren emallanåt (hon jagades även och sparkades i hagen) och då hade det gått för långt redan innan jag började sköta henne men jag visste inte då att man skulle säga till dem på det sättet så hon blev ju inte bättre sen såldes hon.

Nä men hur vet du att någon inte tolkar det så och provar på det hemma? Man ska akta sig för vad man säger på internet- om du som skriver har sunt förnuft så använd det och skriv inte saker som inte ska göras om man varken är erfaren eller har tränarhjälp.

Jag skrev bara vad jag skulle göra sen skrev jag väl att man inte skulle rappa till hästen så att den vart gul och blå?!
Och jag tror nog att man förstår vad man menar när man är typ 14 år eller nått då tror jag nog att man fattar vad man menar!
Så alla förstår nog vad man menar annars är det väl ingen idé att det finns ett sånt här forum om man inte kan skriva vad som helst?!

Du bevisade precis min poäng med att det alltid finns en anledning till varför hästen gör "dumma" grejjer. Om din sköthäst blev jagad och sparkad i hagen så var den förmodligen väldigt ranglåg och osäker i sig själv. Den kunde inte sätta sig över de andra hästarna men eftersom du var mycket mindre så kunde den bossa med dig! Den enda vettiga lösningen jag kan se på ett sånt problem är inte att spöa och rappa sin häst utan börja om från början med ledarskap från marken för att göra sin häst trygg och säker med dig.

Jag tror ofta problemet ligger just i att gå tillbaka till början, det är många som inte orkar/vill/vet hur man gör det och istället blir den undebrara idén att kuva sin häst med våld...

Och bara för någon har ridit länge är det inte en garanti för att man vet vad man gör, jag har sett många "erfarna" ryttare slå sina hästar tills dom lyder vilket bara istället gav osäkra, aggresiva hästar som bossade med alla utom just ryttaren! Hur kul är det med en sån häst egentligen?

Jag skulle önska att fler satte sig in i hur hästen tänkte och fungerar så skulle de förstå att hästar är inte elaka varelser, det handlar bara om lika sätt att motivera de att göra det vi ber om och jag kan inte se hur våld och smärta nånsin skulle kunna vara motiverande!

Och för att avsluta som någon sa att hästar är otroligt smärttåliga djur.. Med tanke på att dom känner när en fluga landar på rumpan så kan du ju föreställa dig hur upprepade rapp med ett spö känns, är det smärttålig är det för den blivit spöad så ofta så den blivit känsledöv och det kan jag inte se som nånting positivt!

Hur i hela friden kan man komma på att piska en häst som ska göra halt????:eek:...Vad tusan är det med folk egentligen? Hade det inte varit bättre att göra om halten ett par gånger och belöna när hästen gjorde rätt? Då får man en häst som GÄRNA jobbar med en istället för emot en.:cool:

Jag undrar verkligen detsamma... Finns det ingen nånstans som övervakar dom här människorna eller får alla bara rida precis hursomhelst?

Du bevisade precis min poäng med att det alltid finns en anledning till varför hästen gör "dumma" grejjer. Om din sköthäst blev jagad och sparkad i hagen så var den förmodligen väldigt ranglåg och osäker i sig själv. Den kunde inte sätta sig över de andra hästarna men eftersom du var mycket mindre så kunde den bossa med dig! Den enda vettiga lösningen jag kan se på ett sånt problem är inte att spöa och rappa sin häst utan börja om från början med ledarskap från marken för att göra sin häst trygg och säker med dig.

Jag tror ofta problemet ligger just i att gå tillbaka till början, det är många som inte orkar/vill/vet hur man gör det och istället blir den undebrara idén att kuva sin häst med våld...

Och bara för någon har ridit länge är det inte en garanti för att man vet vad man gör, jag har sett många "erfarna" ryttare slå sina hästar tills dom lyder vilket bara istället gav osäkra, aggresiva hästar som bossade med alla utom just ryttaren! Hur kul är det med en sån häst egentligen?

Jag skulle önska att fler satte sig in i hur hästen tänkte och fungerar så skulle de förstå att hästar är inte elaka varelser, det handlar bara om lika sätt att motivera de att göra det vi ber om och jag kan inte se hur våld och smärta nånsin skulle kunna vara motiverande!

Och för att avsluta som någon sa att hästar är otroligt smärttåliga djur.. Med tanke på att dom känner när en fluga landar på rumpan så kan du ju föreställa dig hur upprepade rapp med ett spö känns, är det smärttålig är det för den blivit spöad så ofta så den blivit känsledöv och det kan jag inte se som nånting positivt!

Min sköthäst blev INTE jagad i hagen HON Jagade människor och sparkade hon var extremt ranghög en riktig bitch eller som min ridlärare sa en pissmärr (shettis)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: lirco11
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 857
Senast: Tofs
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 923
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur