Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
...och sen ska ryttaren analysera sin egen inverkan på hästen. Hur många gör det här? Det handlar om att motivera sin häst att göra det man vill och hur många har den kunskapen?
En bekant fick rådet, när hon red på Strömsholm, att rappa hästen när han bockade i galoppfattningen. Nej, sa bekanten, vi filmar...efter studier av filmen syntes klart att hästen hade svårt att ta tag med höger bak, då kom en bock...visade sig sen att hästen hade kotledsinflamation på tre ben...Ja, rappa på bara (ironi)
Läste du dåligt, eller??? Ryttaren vägrade gå på med pisken utan ville filma...vad är okunskap idet?
Ja, DEN hästen hade ont. Men ALLA hästar som sparkar efter spöet har det inte.
Alltså sen är det ju en tolkningsfråga det här med vad ett rapp är. Det handlar ju inte, som någon skrev, om att slå hästen gul och blå. Men man får ju förutsätta att folk har lite sunt förnuft.
Men snälla jag tror nog inte att alla som sitter här menar att man ska rappa till hästen så!
Det stämmer.Förmodar att du svarade TS och inte mig
Jag använder aldrig spö, lär hästarna från marken först och använder sätet. Har också ett känsligt sto
Håller med diartistakasha: Rappa till henne ordentligt, och sparkar hon då med, rappa till igen, tills hon slutar, det hon håller på med är dumheter.
aboslut, det är hon som ska ge sej inte du! (:
Förstår inte hur folk som er tänker! Att "rappa" en ponny upprepade gånger kommer ju inte att få den att sluta för den vill, den blir ju bara rädd för att åka på mer stryk! I nästan alla fallen där hästen/ponnyn protesterar mot någonting så finns det en anledning, börja med att hitta den innan ni spöar upp era hästar... Det kallas att ha tålamod att ta sig tiden att hitta de bakomliggande orksakerna till ett beteende istället för att ta det lätta utvägen och kuva eller skrämma hästen till lydnad med hjälp av våld!
Ibland undrar jag hur folk tänker....
Nä men hur vet du att någon inte tolkar det så och provar på det hemma? Man ska akta sig för vad man säger på internet- om du som skriver har sunt förnuft så använd det och skriv inte saker som inte ska göras om man varken är erfaren eller har tränarhjälp.
Du bevisade precis min poäng med att det alltid finns en anledning till varför hästen gör "dumma" grejjer. Om din sköthäst blev jagad och sparkad i hagen så var den förmodligen väldigt ranglåg och osäker i sig själv. Den kunde inte sätta sig över de andra hästarna men eftersom du var mycket mindre så kunde den bossa med dig! Den enda vettiga lösningen jag kan se på ett sånt problem är inte att spöa och rappa sin häst utan börja om från början med ledarskap från marken för att göra sin häst trygg och säker med dig.
Jag tror ofta problemet ligger just i att gå tillbaka till början, det är många som inte orkar/vill/vet hur man gör det och istället blir den undebrara idén att kuva sin häst med våld...
Och bara för någon har ridit länge är det inte en garanti för att man vet vad man gör, jag har sett många "erfarna" ryttare slå sina hästar tills dom lyder vilket bara istället gav osäkra, aggresiva hästar som bossade med alla utom just ryttaren! Hur kul är det med en sån häst egentligen?
Jag skulle önska att fler satte sig in i hur hästen tänkte och fungerar så skulle de förstå att hästar är inte elaka varelser, det handlar bara om lika sätt att motivera de att göra det vi ber om och jag kan inte se hur våld och smärta nånsin skulle kunna vara motiverande!
Och för att avsluta som någon sa att hästar är otroligt smärttåliga djur.. Med tanke på att dom känner när en fluga landar på rumpan så kan du ju föreställa dig hur upprepade rapp med ett spö känns, är det smärttålig är det för den blivit spöad så ofta så den blivit känsledöv och det kan jag inte se som nånting positivt!