Sparkar bakut för spöt

Sv: Sparkar bakut för spöt

Om ponnyn är kollad och det inte är något fel på den...

Så håller jag med många andra, hon får absolut inte sparka mot spöet, vad händer när hon börjar sparka mot skänkeln? Det går det snart inte att rida alls. Lägg på spöet tills hon slutar slå. Vad skulle man göra om hästen vägrade stanna om man tar i tygeln? Jo man skulle fortsätta tills den stannar, samma sak. Och som någon skrev, använd spöet ordentligt, inga tjittlingar, visa att du har bestämt dig. Och glöm inte...BERÖM när hon går framåt utan att sparka! :)

Jo, det är ju dessutom en ponny.. :angel:
Instämmer med föregående talare! :bow:

Vill förtydliga mitt förra inlägg o betona vikten av att hästen är kollad så den inte har ont nånstans eller har ktig utrustning. Är detta kollat o han protesterar för att man ber om mer aktivitet (=jobbigt..) så bör ponnybusen korrigeras. :p
Är det endast vid fattningar så är han kanske inte tillräckligt stark å behöver lite extra hjälp som tex att fatta ur ett hörn in på långsidan.. Är ponnyn frisk o tillräckligt stark så skulle jag tippa på att "ponnyhumöret" har gjort sig påminnt.. :angel:

säg till hästen EN GÅNG annars kan du lika gärna skita i det. Gå rakt på sak och inte hålla på och fjanta. Självklart ska man ha uteslutit att hästen inte har ont någonstans.

*kl*
Jag tänker tjata lite mer på att du borde kolla om hästen har ont- i alla fall tillkalla en massör eller något, kostar inte mycket faktiskt. Men om du uteslutit det och du är 100 på att hästen är bara rent av olydig (för ja sådant händer också, hästar är intelligenta djur som lär sig snabbt vad som går och inte går, har de sparkat en gång kan de snabbt lära sig att upprepa det för att slippa jobba) så måste du göra något åt det. Jag tror inte på att det hjälper dig att slå till med spöet igen- då finns det en chans att din häst sparkar igen och i en högre fart så du kanske ramlar av- istället borde du, när hästen sparkar, ta tag i ena tygeln och "snurra" hästen, d.v.s. styra hästen på en jätte liten volt så hästen "nosar" på din fot- en korrigering/bestraffning, mildare än att spöa upp hästen, säkrare för dig och hästen orkar inte fortsätta dumma sig då det är jobbigt att gå på den lilla volten.
Allra helst skulle jag vilja se dig ta kontakt med en bra tränare som hjälper dig med detta problem- vet du inte hur man gör ska man inte lyssna på okända folk på internet som varken sett eller vet hur hästen egentligen beter sig- det du ser som olydnad kan vara något helt annat i en erfaren hästmänniskas ögon. Se till att hitta någon som kan hjälpa dig att åtgärda problemet!

Tänk gärna också på att en bra ryttare skall kunna rida vilken häst som helst utan varken spö, sporrar eller diverse hjälptyglar. Försök att hitta ett sätt där du, utan hjälpmedel, kan rida din häst och motivera den till att tycka om att bli riden. Nöt aldrig med hjälperna, hellre en snabb kick av skänkeln eller rapp med spöet istället för att du nöter och på så sätt får en slö och skänkel/spödöv häst.

*kl*
Jag tänker tjata lite mer på att du borde kolla om hästen har ont- i alla fall tillkalla en massör eller något, kostar inte mycket faktiskt. Men om du uteslutit det och du är 100 på att hästen är bara rent av olydig (för ja sådant händer också, hästar är intelligenta djur som lär sig snabbt vad som går och inte går, har de sparkat en gång kan de snabbt lära sig att upprepa det för att slippa jobba) så måste du göra något åt det. Jag tror inte på att det hjälper dig att slå till med spöet igen- då finns det en chans att din häst sparkar igen och i en högre fart så du kanske ramlar av- istället borde du, när hästen sparkar, ta tag i ena tygeln och "snurra" hästen, d.v.s. styra hästen på en jätte liten volt så hästen "nosar" på din fot- en korrigering/bestraffning, mildare än att spöa upp hästen, säkrare för dig och hästen orkar inte fortsätta dumma sig då det är jobbigt att gå på den lilla volten.
Allra helst skulle jag vilja se dig ta kontakt med en bra tränare som hjälper dig med detta problem- vet du inte hur man gör ska man inte lyssna på okända folk på internet som varken sett eller vet hur hästen egentligen beter sig- det du ser som olydnad kan vara något helt annat i en erfaren hästmänniskas ögon. Se till att hitta någon som kan hjälpa dig att åtgärda problemet!

Tänk gärna också på att en bra ryttare skall kunna rida vilken häst som helst utan varken spö, sporrar eller diverse hjälptyglar. Försök att hitta ett sätt där du, utan hjälpmedel, kan rida din häst och motivera den till att tycka om att bli riden. Nöt aldrig med hjälperna, hellre en snabb kick av skänkeln eller rapp med spöet istället för att du nöter och på så sätt får en slö och skänkel/spödöv häst.

Jo visst klart att man ska kolla att den mår bra. Min donna tyckte då inte att det var jobbigt att gå på en LITEN volt med mulen på min fot. Och sa hon det här kan jag fortsätta med hur länge jag vill. Det funkade som sagt inte på min dam men det kanske funkar på din ? Nu är det så att det är inte jag som behöver hjälp. Jag har en bra tränare som har hjälpt mig och min dam MYCKET .

Jo visst klart att man ska kolla att den mår bra. Min donna tyckte då inte att det var jobbigt att gå på en LITEN volt med mulen på min fot. Och sa hon det här kan jag fortsätta med hur länge jag vill. Det funkade som sagt inte på min dam men det kanske funkar på din ? Nu är det så att det är inte jag som behöver hjälp. Jag har en bra tränare som har hjälpt mig och min dam MYCKET .

Tror svaret var till TS, då Belethien skrev att det var knapplån.

är hon helt frisk?
Skulle ju vara dumt om du började spöa upp henne och det senare visar sig att hon försöker säga till när det gör ont.

Eller så tycker hon helt enkelt att det är jobbigt att arbeta (no shit) och behöver mer uppbyggande träning?

:bow::bow: precis....inte fan hjälper det att rappa upp en häst....läs av den i stället..ingen häst gör ju saker föratt jävlas...släng spöet och rid ordentligt i stället..elelr ta reda på varför hästen gör så.Lycka till.

frågan är om ni själva skulle vilja bli spöade o sparkade på om ni inte förstod eller protesterade mot nåt som gjorde ont/var fel...?

frågan är om ni själva skulle vilja bli spöade o sparkade på om ni inte förstod eller protesterade mot nåt som gjorde ont/var fel...?

men det är skillnad mellan att inte förstå eller protesterade för den hade ont och inte lyssna och vara nochalnat.

OM hästen vet vad den ska göra och inte har ont men ändå sparkar ja då ska man gå på den.
Men har den ont eller inte fattar självkalrt ska du inte gå på den då.

men det är skillnad mellan att inte förstå eller protesterade för den hade ont och inte lyssna och vara nochalnat.

OM hästen vet vad den ska göra och inte har ont men ändå sparkar ja då ska man gå på den.
Men har den ont eller inte fattar självkalrt ska du inte gå på den då.

Hur vet dom som här då har skrivit "rappa till den" och liknande att hästen bara är nonchalant?

men dom som skriver här känner väl inte TS häst?:confused:

nää så menar du, missförstod dig ;)

Många har skrivit att kolla upp hästen, sen tror jag att många redan utgått från att hästen är kollad eller rytttaren vet att den är frisk.

Jag tror nog inte att någon menar att man ska rappa till hästen så den blir gul och blå!!
Lite får man nog tänka efter själv och inte tro det värsta!

nää så menar du, missförstod dig ;)

Många har skrivit att kolla upp hästen, sen tror jag att många redan utgått från att hästen är kollad eller rytttaren vet att den är frisk.

...och sen ska ryttaren analysera sin egen inverkan på hästen. Hur många gör det här? Det handlar om att motivera sin häst att göra det man vill och hur många har den kunskapen?:cool:

En bekant fick rådet, när hon red på Strömsholm, att rappa hästen när han bockade i galoppfattningen. Nej, sa bekanten, vi filmar...efter studier av filmen syntes klart att hästen hade svårt att ta tag med höger bak, då kom en bock...visade sig sen att hästen hade kotledsinflamation på tre ben...Ja, rappa på bara:cool: (ironi)

Ja, DEN hästen hade ont. Men ALLA hästar som sparkar efter spöet har det inte.

Men när hästen inte har ont utan bara är nonchalant så anser jag att man rappar till den igen. Alltså sen är det ju en tolkningsfråga det här med vad ett rapp är. Det handlar ju inte, som någon skrev, om att slå hästen gul och blå. Men man får ju förutsätta att folk har lite sunt förnuft.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: lirco11
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 857
Senast: Tofs
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 923
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama