Sparkar bakut för spöt

Sv: Sparkar bakut för spöt

jag fattar inte att vissa tror att spöt är straff, så vadå om hästen inte går fram och man använder spöt, är det ett straff? nej det är ett hjälpmedel. jag skulle kolla upp hästen, men om den är fräsch och så, då borde du hitta på en lösning och få hästen att sluta..

JA! du straffar hästen för att den inte går fram.

Jag läste kanske inte så noga, uppfattade det som att ponnyn sparkar bakut bara när man lägger till spöt, som försärkning av hjälpen. Detta är för mig enbart dumheter, ponnyn accepterar inte hjälpen. Jag menar heller inte att man ska "rappa skiten" ur ponnyn, men den ska acceptera!
Men nu läste jag igen och om den gör det även vid vid galoppfattningar kan det vara värt att kolla upp den självklart.

Jovisst kan det ibland handla om att hästen inte accepterar ryttaren som sin ledare, absolut! Och då bli ju inget bättre av att man lägger ner all sin tid på att hitta fel, men jag kan inte se att det någonsin skulle hjälpa att man "rappar" sin häst varje gång den protesterar. Problemet ligger i såna fall hos ledaren/ryttare och då måste man från marken börja med at befästa sin roll som "överman" hos sin häst. Hästen kommer bara acceptera någon annan som sin ledare om denna förtjänar det, det gör man inte genom stryk eller bestraffningar. Det uppnår man genom konsekvent handlande och ömsesidig respekt.

Enligt min åsikt kan du aldrig uppnå långsiktiga resultat med hjälp av våld..

Det finns en anledning till att hästen inte vill gå fram för skänkel eller rösten och ingenting blir då bättre av att man rappar hästen. Nånstans har kommunikationen brustit mellan häst och ryttare och det är först när man gått tillbaka och befäst hjälperna som man kan gå vidare. Våld ger inga långsiktiga, hållbara resultat.

Enligt min åsikt kan du aldrig uppnå långsiktiga resultat med hjälp av våld..

Nej, det menar jag inte heller, så är inne på samma sak. :) Vad jag menar är att man måste vara bestämd och konsekvent. Hästen får inte slå mot hjälper, vilken hjälp det än är, och har man uteslutit att hästen har ont måste man markera att det inte är ok att göra så, utan att bruka våld. Vad jag menar är att man kan säga till "vänligt, men bestämt".

Jo absolut! Där är vi helt överens, man måste vara konsekvent, alltid, oavsett vilket humör man är på och hur mycket ork man har för dagen med en häst som testar ledarskapet! Det jag rreagerade på i ditt inlägg var att du föreslog att TS skulle rappa till sin häst och fortsatte den slå skulle hon fortsätta rappa den. Det jag menade var att jag inte tycker att rappa sin häst nånsin är en bra lösning mer än för stunden då hästen kanske tröttnar efter en stund men troligtvis kommer uppvisa samma beteende nästa gång hon rider. Vidare finns ju också en stor risk att TS skadar sig om hon bara fortsätter rappa hästen vid varje spark, då hon sa själv att hon ibland nästan åker av när det börjar göra så. Risken är ju ganska stor att om hon fortsätter rappa så fortsätter ponnyn sparka, troligtvis mer och mer..

Men jag håller absolut med om att konsekvent handlande är vägen till all framgång när det gäller hästar :)

Om ponnyn är kollad och det inte är något fel på den...

Så håller jag med många andra, hon får absolut inte sparka mot spöet, vad händer när hon börjar sparka mot skänkeln? Det går det snart inte att rida alls. Lägg på spöet tills hon slutar slå. Vad skulle man göra om hästen vägrade stanna om man tar i tygeln? Jo man skulle fortsätta tills den stannar, samma sak. Och som någon skrev, använd spöet ordentligt, inga tjittlingar, visa att du har bestämt dig. Och glöm inte...BERÖM när hon går framåt utan att sparka! :)

Hejsan, jag har en New Forest ponny som heter Saga. Hon är väldens goaste och sååå bäst;) Men ett litet problem är: att varje gång (eller nästan varje gång) när man lägger till spöt, och ibland bara räcker det bara att man gör en galoppfattning, så sparkar hon bakut. Ibörjan tyckte jag att "äsch hon gör det säkert bara för att testa mig" men hon slutar inte. Ibland så är jag nästan nära på att trilla av:/ Och nu börjar det bli tröttsamt... Varje gång det händer säger jag till henne ordentligt, men hon bryr sig inte så värst.:confused: Har någon nåt liltet litet tips om hur det kanske kanske kan få henne att sluta, så snälla snälla skicka in det till mig! Ha det så bra, // Hanna:)

Hej! Har en häst som också sparkade mot spöt. Så fort man la till det så kickade hon. Jag tog bort spöt och arbetade mycket med att få henne att lyssna bättre på skänkeln. Spöt la jag senare till enbart vid longering. Nu, efter 5 år kan jag rida med ett spö, utan att hon sparkar, ifall det skulle behövas (vilket är väldigt sällan eftersom hon fått mer respekt för skänkeln).
Det att lägga till spöt tills de slutar att sparka tror jag inte alls på. Det var det som hade gjorts på min häst och bidrog till att det tog så lång tid att vänja henne vid det igen eftersom hon tillslut blev rädd för det.

Jag tycker att efter att ha kollat upp henne och sett till så att inte hon har ont (som flera har sagt) så bör du jobba med kvickheten för skänkeln (övergångar, tempoväxlingar, m.m) så att kanske inte spöt behövs lika mycket. Detta har fungerat för mig och min häst, kanske det kan fungera för dig med.
Lycka till!

eller hur...spöa upp en häst som så uppenbart visar att nånting är fel löser ingenting, förvärrar bara! gå till botten med problemet istället, TS! dessutom är jag en av många som är övertygade om att hästar inte gör saker för att jävlas.

håller med dig och bison till fullo!

våld löser sällan om någonsin problem.

Om ponnyn är kollad och det inte är något fel på den...

Så håller jag med många andra, hon får absolut inte sparka mot spöet, vad händer när hon börjar sparka mot skänkeln? Det går det snart inte att rida alls. Lägg på spöet tills hon slutar slå. Vad skulle man göra om hästen vägrade stanna om man tar i tygeln? Jo man skulle fortsätta tills den stannar, samma sak. Och som någon skrev, använd spöet ordentligt, inga tjittlingar, visa att du har bestämt dig. Och glöm inte...BERÖM när hon går framåt utan att sparka! :)

:bow::bow:

aysha Vad jag menar är att man måste vara bestämd och konsekvent. Hästen får inte slå mot hjälper, vilken hjälp det än är, och har man uteslutit att hästen har ont måste man markera att det inte är ok att göra så, utan att bruka våld. Vad jag menar är att man kan säga till "vänligt, men bestämt"

Håller med. Låter ni era hästar göra som dom vill?. :cool:

Senast ändrad av en moderator:

Det låter som en del låter sina hästar göra vad dom vill. Det var nån som skrev du kanske "slår" för hårt med spöt det är kanske därför hon kickar. Men alltså hästarna ska inte slå mot hjälper och om ni låter dom göra det så kan ni ju tänka hur ni har det om ett par år. Kul va? Att ha en häst som kickar vid varenda hjälp. Precis det jag drömmer om :rofl:. Jag menar ända inte att man ska spöa upp hästen men lägg på spöt tills dom slutar kicka inga fjun"slag lite hårdare. Allt funkar inte för alla.

//Mörkrädd.

Så du tycker alltså på fullt allvar att man ska kunna använda spöt hur hårt som helst utan att hästen protesterar?! "För den ska aldrig protestera mot någonting eller några hjälper oavsett vad" Eller vadå?
Det är självklart att problemet kan vara att ryttaren använder spöt för ofta och för hårt varpå hästen protesterar! Varför sklle den inte göra det? Förstår vekligen inte folk som tycker att det är en bra idé att fortsätta spöa sina hästar när dom sparkar mot spöt, för det är säkert en bra långsiktig lösning.....

Och nej min häst får verkligen inte göra vad som helst men jag går hellre tillbaka till grunderna och befäster saker en gång till än ta den enkla utvägen och spöa min häst tills den lyder..

Och som någon annan tog som exempel här; att om hästen inte lyssnar till bettet så fortsätter man dra tills den stannar :eek:
Om hästen inte stannar när man tar den i munnen så försöker man väl istället variera försöken och ändra sättet man gör det på än att bara sitta och blå-dra för allvarligt talat är det verkligen det mest effektiva sättet? För i de allra flesta fall så när hästen slutar lyssna till hjälper så är det ryttaren som gjort något för att ändra beteendet. Haft ett för skarpt bett så hästen blivit döv i munnen, använt spöt för hårt/mycket så hästen faktiskt tröttnat på att bli spöad! Jag tycker fler ryttare borde se till sig själv och sitt eget beteende och sina handlingar innan man skyller på dumma/ovilliga/olydiga hästar. Det är ju ändå du som rider som gjort hästen till vad den är....

Haha läskunnig?

VAR, ja VAR skrev jag att man ska fortsätta DRA (eller blådra som du till och med skriver)? Ojojoj, sätt på dig glasögonen, snälla.

Ojojoj, jag sa inte att man ska spöa upp den heller. Förnuft har man väl? (det finns undantag). Jaao den ska lyssna oavsett vad. Allt passar inte alla hästar men det passar en del.

Vad skulle man göra om hästen vägrade stanna om man tar i tygeln? Jo man skulle fortsätta tills den stannar, samma sak.
Jag är fullt läskunnig men så som du skriver tolkar jag det som att du menade att man bara fortsätter på samma sätt tills det händer nånting! Jag tycker istället man provar olika sätt om man märker att just den saken inte funkar men det är ju jag....

Och sen till den person som skrev att hästen ska lyda oavsett vad... Så man ska kunna spöa sin häst hursomhelst utan att den protesterar?! Den har väl ändå en självbevarelsedrift! Det är ett levande djur inte en maskin som man kan tvinga göra vadsomhelst! Jag vill hellre ha en levande häst som protesterar när den tycker att jag är orättvis eller den inte förstår vad jag menar så jag måste vara ännu tydligare eller pröva en annan approach, än en kuvad häst som inte vågar annat än lyda med rädsla för bestraffning även om det ryttaren gör, för hästen, är fullkomligt obegripligt/ologiskt/ofattbart eller helt enkelt helt fel.. Man måste förstå att bara för nånting är enkelt och självklart för mig behöver det absolut inte vara det för hästen, vi har helt olika urpsrung och olika instinkter. Vi kan inte förvänta oss att bara för vi själva förstår så ska hästen göra detsamma utan att ifrågasätta... Men det kanske bara är jag som vill ha en häst och inte en maskin...

... Så man ska kunna spöa sin häst hursomhelst utan att den protesterar?! ...

Men Hallå, någon är visst inte läskunnig. Jag skrev också att man inte ska SPÖA upp den man har väl FÖRNUFT ? . Men man kan använda hjälpen utan att hästen PROTESTERAR. Ok?.

Jag menar ända inte att man ska spöa upp hästen men lägg på spöt tills dom slutar kicka inga fjun"slag lite hårdare.

//Mörkrädd.

Som sagt jag är fullt läskunnig men jag tolkar bara det ni skriver. Och det tycker jag är att spöa sin häst. Jag ser inte poängen med att använda spöt som straff överhuvudtaget måste jag säga, kan inte se vad som skulle kunna komma för bra av det..

Och enligt mig är att "ha förnuft" att kunna se att fungerar inte en sak så får man vackert inse att det förmodligen är man själv som brustit i sin kommunikations förmåga. Och då får man gå tillbaka till grunderna, befästa och sedan gå vidare. Att hästen slår efter hjälperna är ett tecken på att de antaglien inte används på rätt sätt/det mest effektiva sättet. Alla protester härstammar från oförståelse/kommunikationsfel/annat missnöje med ryttarens sätt att hantera situationer. Enligt mig så är inga hästar "dumma" utan någonstans har man som ryttare brustit i antingen ledarskap eler kommunikation. Och då är det ditt fel, inte hästens, och det är du som måste felsöka.

Tack! Hoppas inte vissa tror jag slår henne. ABSOLUT INTE att jag gör det, jag säger bara till bestämt. det är ju sagisen jag älskar mest i HELA VÄRLDEN! // Hanna

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: lirco11
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 857
Senast: Tofs
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 923
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross
  • Stillsam sysselsättning?