Sparkar bakut för spöt

Sv: Sparkar bakut för spöt

Och enligt mig är att "ha förnuft" att kunna se att fungerar inte en sak så får man vackert inse att det förmodligen är man själv som brustit i sin kommunikations förmåga. Och då får man gå tillbaka till grunderna, befästa och sedan gå vidare. Att hästen slår efter hjälperna är ett tecken på att de antaglien inte används på rätt sätt/det mest effektiva sättet. Alla protester härstammar från oförståelse/kommunikationsfel/annat missnöje med ryttarens sätt att hantera situationer. Enligt mig så är inga hästar "dumma" utan någonstans har man som ryttare brustit i antingen ledarskap eler kommunikation. Och då är det ditt fel, inte hästens, och det är du som måste felsöka.

Men det kan ju även vara att dom skiter fullständigt i ens hjälper det behöver ju inte vara brister i komunikationen. Men vi kanske tycker olika men du alla tycker inte lika :')

du ska INTE slå mindre med spöt. Hästen sparkar mot din hjälp vilket är STRÄNGT förbjudet. Det ända sättet att få bort denna olydnaden är att spö igen vilket göra att din häst kommer sparka bakut igen o du spöar till den igen, se till att du vinner! Fortsätt att slå tills den slutar. För hästen är inte korkad, märker den att du ger upp kommer du få stora problem, tro mig.

Jovisst kan det ibland handla om att hästen inte accepterar ryttaren som sin ledare, absolut! Och då bli ju inget bättre av att man lägger ner all sin tid på att hitta fel, men jag kan inte se att det någonsin skulle hjälpa att man "rappar" sin häst varje gång den protesterar. Problemet ligger i såna fall hos ledaren/ryttare och då måste man från marken börja med at befästa sin roll som "överman" hos sin häst. Hästen kommer bara acceptera någon annan som sin ledare om denna förtjänar det, det gör man inte genom stryk eller bestraffningar. Det uppnår man genom konsekvent handlande och ömsesidig respekt.

Enligt min åsikt kan du aldrig uppnå långsiktiga resultat med hjälp av våld..

Min ponny och jag höll på i 2,5 timme innan hon slutade, men jag gav mig inte. Det är dumheter din häst håller på med, troligen så är det att din häst inte respekterar dig och vill bestämma vilket är ett tecken på att din ledarroll är svag. Om du vore häst, om du hade kommit på att om du sparkar med dina ben så slipper du jobba, hade du inte gjort det? Inser du inte att det är olydnad o försöker vara mjuk, vinenr din häst. Och då tycker jag synd om dig. Och tror mig jag är inte någon hemsk ponnyunge. Jag är en dressyrryttare med en underbar mjuk o fin dressyr unghäst som är tränad NH o VETsin plats. Hingst hållare säger att hon är den trevligaste o mest arbetsvilliga häst hon träffat. Vad jag försöker säga är att är du mjuk o försöker vara snäll o lösa det fredligt uppfattar inte din häst det så, hon tror att hon har vunnit.

du ska INTE slå mindre med spöt. Hästen sparkar mot din hjälp vilket är STRÄNGT förbjudet. Det ända sättet att få bort denna olydnaden är att spö igen vilket göra att din häst kommer sparka bakut igen o du spöar till den igen, se till att du vinner! Fortsätt att slå tills den slutar. För hästen är inte korkad, märker den att du ger upp kommer du få stora problem, tro mig.

Min ponny och jag höll på i 2,5 timme innan hon slutade, men jag gav mig inte. Det är dumheter din häst håller på med, troligen så är det att din häst inte respekterar dig och vill bestämma vilket är ett tecken på att din ledarroll är svag.

Herremingud! Du kan alltså inte se att det kan vara brister i kommunikationen mellan TS och hennes häst?? Din lösning är alltså att stå spöa hästen-hästen sparkar, spöa hästen igen-hästen sparkar, spöa hästen återigen-hästen sparlar osv osv, i 2,5 timme och sen känna dig duktig för att du har "vunnit" över din häst när den tillslut inte har ork att protestera mer?! :eek:

Det är väl självklart att TS har brustit i sin ledarroll men lösningen är väl knappast att slå den till lydnad?? Lösningen är väl att börja om från början med att arbeta från marken med ledarskapsövningar och stärka bandet mellan häst och ryttare. Man ska aldrig behöva "vinna" över sin häst, man ska visa vem som är ledare och det gör man inte genom att slåoch bråka med den i 2,5 timme. Och vidare så gör hästar upp sinsemellan om ledarskapet genom att bitas och sparkas men det är på lika villkor! Den ena hästen är inte fast med bett och tyglar utan möjlighet att försvara sig...
Det är ryttare som dig som gör mig mörkrädd, de få gånger när jag och min tjejj har olika åsikter om saker så löser jag det genom se om det är jag själv som gjort något annorlunda mot vad jag brukar eller om jag är tvetydig i mina signaler. Jag tar det först från marken genom att gå tillbaka och repetera de saker som inte funkar och jag har aldrig haft några problem med häst som behöver stå och bråkas med i 2,5 timme! Man kan ju börja med att se till sig själv innan man "läxar upp" och "vinner" över sin häst... jisses....

Senast ändrad:

Jag tror absolut inte du slår din häst, jag reagerar bara på att många här verkar tycka att spöa sin häst inte är att slå den..:confused:

Hoppas du inte lyssnar på råd som at fortsätta spöa hästen tills den inte orkar bråka mer utan istället kanske tar hjälp av någon duktig hästmänniska som kan hjälpa dig befästa ditt ledarskap med övningar både från marken och på ryggen :)

Lycka till!

Min lilla dam kan göra så ibland oxå imot spöet just, men när hon gör det lyfter jag upp handen och driver framåt, då kan hon inte sparka.

Sen så tycker jag att om du måste rida med spö pga halv lat häst. så jobba mkt tempo växlingar och övergångar och rid med spö. sen tar du bort det och gör samma sak. Hästen ska lyssna på dig och inte på spöet. Spöet är där för att förstärka dina hjälper ibland inte alltid.
Du måste få henne uppmärksamhet och att hon sparkar är bara ren och skär ohyfs.
Detta håller jag på att jobba bort på min och en het dam med ett J**** humör så blir det svårt man skam den som ger sig.

jag själv brukar försöka rida utan spö när jag rider dressyr och ibland ut.

Senast ändrad av en moderator:

Enkligen någon som förstår och håller med. Om hästen går emot dina hjälper tex spöt och du inte gör något åt det så kommer dina problem bli ännu störreoch hon respekterar dig inte om hon inte bryr sig om dina hjälper. Tro mig min dam som jag har är korsning på kanske 150cm med MYCKET humör i. Säger man inte åt henne så kommer ju hon att fortsätta att slå emot hjälperna. Har haft henne sen i början på mars och hon har förändras JÄTTE mycket och nu börjar det bli lite häst i henne, förr gick hon i princip emot ALLT. Säg åt din DIREKT och håll inte på och "fjanta" så mycket.

Jisses...Ett spö är INTE ett straffmedel!!!!! Fundera ut vad det är i kommunikationen som inte funkar. Hästen är inte en robot och den "djäklas" INTE...lär er lyssna på vad hästen försöker förmedla och kräv inte mer än den är redo för.:cool:

Vad i er egen ridning kan vara orsak till att hästen blir irriterad och inte förstår? Har någon försökt analysera det?

Nu vet jag inte hur du gör din fattning, men många, framförallt ston är ju känsliga. Så försöka fatta med sitsen istället för t ex hälen. (Om du nu gör det.) Lägg fram innerhöft. Lär henne ett kommando från backen till galoppfattning. Prova också att fatta från sluta det brukar funka utmärkt. Lite tips; Lycka till! Jag har själv ett känsligt sto. :)

Förmodar att du svarade TS och inte mig;)

Jag använder aldrig spö, lär hästarna från marken först och använder sätet. Har också ett känsligt sto:cool:

Jag vet en tjej som hade en häst som sparkade mot spöt, och varje gång hästen gjorde så använde hon spöt så höll dom på tills han förstod att så gör man inte jag ska nog sluta med det!
Så jag skulle nog oxå använt spöt efter hästen gjorde så. (om den inte har ont såklart).

Nu vet jag inte hur du gör din fattning, men många, framförallt ston är ju känsliga. Så försöka fatta med sitsen istället för t ex hälen. (Om du nu gör det.) Lägg fram innerhöft. Lär henne ett kommando från backen till galoppfattning. Prova också att fatta från sluta det brukar funka utmärkt. Lite tips; Lycka till! Jag har själv ett känsligt sto. :)

:bow::bow::bow:
att fatta galopp i hörn eller på volt/ut från volt kan också fungera :) men nya saker bör läras från marken o sen föras över till uppsutten ridning, om du lär hästen med komando från marken kan det räcka med detta från ryggen med...o om hon sparkar, trots allt och kollad utrustning o häst så säg bara "sluta" med sträng röst tills hon slutar o beröm sedan. lämna spöet hemma i fortsättningen :cool:

(ja detta var till ts jag bara citerade dig goldi då det var bra skrivet!:) )

Jag vet en tjej som hade en häst som sparkade mot spöt, och varje gång hästen gjorde så använde hon spöt så höll dom på tills han förstod att så gör man inte jag ska nog sluta med det!
Så jag skulle nog oxå använt spöt efter hästen gjorde så. (om den inte har ont såklart).

ånej! inte en till!! :eek::eek::crazy::devil:

(knapplån)

Hjälp! :eek:
Jag trodde ni skämtade i de tre fyra första inläggen om att rappa till hästen (och "inget fjuttrapp") tills den slutar.

Min pojk har precis samma fasoner för sig, rena protester mot att han måste arbeta, för han tycker att dressyr är djävulens påfund. :smirk: Jag brukar bara ryta åt honom och driva fram, sedan fortsätta där vi var. :smirk: Visst är det rena dumheter han sysslar med, men mitt spö ska jag kunna använda som korrigering och det går inte om han förknippar det med smärta.

Använder ni metoden att rappa till hästen tills den slutar på en tävling, då åker ni garanterat ut.

ånej! inte en till!! :eek::eek::crazy::devil:

Jo hä har du en till:rofl:
Men nu menar jag inte att jag ska spöa på hästen för att den gör så, och att den får ont så menar jag inte jag tycker att ni som absolut är emot sättet jag tycker överdriver lite grann.
Det är väl bara använda sundförnuft när man läser vad andra skriver!

*KL*

Min förra ponny sprakade efter spöet. Sparkade han la jag till det igen, och igen om det behövdes. För min del handlade det inte om att "rappa upp" min ponny som vissa här verkar anse. Han visade noll och ingen respekt mot vad jag sa, alltså fick jag ju tala tydligare. Han hade inte ont och vi hade inga problem med kommunikationen. Han va helt enkelt en rätt lat ponny med starkt psyke och en egen åsikt.

Naturligtvis handlar det inte heller om att knäcka honom eller få honom att tappa förtroendet. Men om jag läger till spöet och han väljer att skicka efter det så förstärks ju hjälpen tills han svarar. Det funkar ju precis likadant inom NH, som om ska lära hästen och backa. Man svänger med grimskaftet och svänger mer och mer med det tills hästen backar. Då slutar man och berömmer.

För mig är det samma sak, förutsatt att man använder sitt sunda förnuft! :smirk:

jag tycker att hopp/dressyrfolket borde bli lite mer morderna och sluta använda sina spön så mkt (i överlag).

att bara rida med spö på framridningen på en westerntävling gör att man blir diskad (!!) vilket jag tycker är ett stort :bow:

spöet ska som sakt aldrig vara en tillrättavisning!

*KL*

Min förra ponny sprakade efter spöet. Sparkade han la jag till det igen, och igen om det behövdes. För min del handlade det inte om att "rappa upp" min ponny som vissa här verkar anse. Han visade noll och ingen respekt mot vad jag sa, alltså fick jag ju tala tydligare. Han hade inte ont och vi hade inga problem med kommunikationen. Han va helt enkelt en rätt lat ponny med starkt psyke och en egen åsikt.

Naturligtvis handlar det inte heller om att knäcka honom eller få honom att tappa förtroendet. Men om jag läger till spöet och han väljer att skicka efter det så förstärks ju hjälpen tills han svarar. Det funkar ju precis likadant inom NH, som om ska lära hästen och backa. Man svänger med grimskaftet och svänger mer och mer med det tills hästen backar. Då slutar man och berömmer.

För mig är det samma sak, förutsatt att man använder sitt sunda förnuft! :smirk:

det är skillnad att ruska i grimskaftet/trycka med hand och snärta med spö! först och främst blir det ingen "eftergift" med spö, eftersom det blir en "eftergift" mellan varje rapp, och för det andra så gör ett rapp ont! har du aldrig blivit slagen av ett spö? bara en liten snärt känns må jag lova!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: lirco11
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 857
Senast: Tofs
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 923
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur