Sv: Sparkar bakut för spöt
Det handlar inte om smärta, dessutom får man inte ens ha spö på tävling, och om du menar på framridningen så anser jag att man inte ska åka på en tävling med en häst som är så olydig för spöet att den slår mot det.
Självklart handlar det om smärta när man slår hästen.
Ja, jag menar på framridningen och jag anser att man 1) ska kunna rida hästen utan att använda spöet annat än som korrigering (vilket jag gör precis dagligen med mina hästar, men enbart som en förlängning av skänkeln) och 2) att en olydnad aldrig ska bestraffas med tillfogande av smärta.
Och med smärta menar jag inte att det nödvändigtvis måste göra
jätteont men gör det ont över huvud taget så tycker jag att man använder fel metod.
Sen är det olika från häst till häst hur brysk man måste vara i tillsägningarna, mitt sto t ex räcker det med att jag pekar på för att hon ska fatta att nu är det allvar. Min valack skulle aldrig i världen bry sig om det, honom måste man vara yvig och tydlig med. Men likväl aldrig genom att tillfoga smärta.
Rent generellt, ej endast som svar till dig:
Jag tycker också, som ngn annan skrev, att folk många ggr är för mesiga med sina hästar. Jag ställer höga krav på mina hästars uppförande och att de ska lyssna
omgående, inte efter att jag har bett dem 3-4 ggr. Ex om hästen inte går fram för skänkeln, lägger jag till spöet på en gång, inte efter att ha använt skänkeln uprepade gånger. Med att lägga till spöt menar jag här inte att rappa till den, utan ge den ett slag i nivå med en vanlig (vänlig) klapp från en hand.
De får inte bete sig hur de vill och jag sätter klara gränsen för vad jag accepterar och inte accepterar. Valacken får jag jobba med dagligen, han är en riktig slyngel, men jag har aldrig tillfogat någon av dem smärta. Kommunikationen med hästen ska ligga på en helt annan nivå, anser jag.
Vi människor är svagare men smartare än hästarna, varför inte använda de egenskaperna på bästa sätt?
Dvs. använda vår tankeförmåga till att utveckla en kommunikation med hästen som inte kräver styrka.