Sparkar bakut för spöt

Sv: Sparkar bakut för spöt

Jag vet att det gör ont och bli slagen med spöet. Men man får ju utgå från att folk inte börjar med att dra till hästen utan snarare peta till den när man använder spöet. Dock är det fortfarande så att hästen gick emot hjälpen och då får jag ju korrigera det. Sen om du väljer att ställa dig på marken och göra markövningar så är ju det ditt val.

Sen var svängandet på grimskaftet bara ett exempel! Vad jag menar är bara att man gör hjälpen mer intensiv tills man får den reaktion man vill ha.

Jag förespråkar inte att använda våld mot hästen, men jag tycker överlag att folk är rent ut sagt mesiga med sina hästar. Såfort man får en protest från hästens och ber om hjälp och råd så är det naturligtvis så att hästen har ont någonstans alltså måste man ju köra iväg och kolla upp den, eller så är det helt enkelt ryttaren själv det är fel på. Man använde troligtvis spöet för hårt eller på fel ställe.

Jag har fått höra att hästen gör så om den inte tar skänkeln

Det handlar inte om smärta, dessutom får man inte ens ha spö på tävling, och om du menar på framridningen så anser jag att man inte ska åka på en tävling med en häst som är så olydig för spöet att den slår mot det.

Ett rapp till på ändan är vad din ponny ska ha då hon protesterar mot att du säger till den. Hon bråkar med dig och behöver veta vem som bestämmer.

och till aysha.

Är ni dumma eller eller skojjar ni bara?:eek:

Man ska ALDRIG slå eller som ni kallar det "rappa till" en häst. Tänk om stackarn har ont.:crazy:

Ne, ta hjälp av en bra tränare(helst NH) och släng bort spöt. Passa även på att låta veterinären kolla igenom hästen så den inte har ont någonstans och kolla upp så att all utrustning sitter som den ska.

kl*

Stackars hästar säger jag bara. Fy :devil:.

Och ni kallar er säkert för "hästälskare". Hade det inte varit olagligt så hade jag nog..... ja.... nått.

Senast ändrad av en moderator:

och till aysha.

Är ni dumma eller eller skojjar ni bara?:eek:

Man ska ALDRIG slå eller som ni kallar det "rappa till" en häst. Tänk om stackarn har ont.:crazy:

Ne, ta hjälp av en bra tränare(helst NH) och släng bort spöt. Passa även på att låta veterinären kolla igenom hästen så den inte har ont någonstans och kolla upp så att all utrustning sitter som den ska.

Men du msåte fråga: Tycker du det är bättre att man sitter och nöter med skänkel eller bara petar med spöet? Nötadet med skänkel gör hästen skänkel döv och petandet med spöet gör hästen bara iriterrad och obekväm. Men om du ger hästen ett rapp och då menar jag ETT då fattar hästen att du menar allvar och du gör inte hästen inte direkt illa.
Tycker det är vara att iritera hästen elelr göra den skänkeldöv än att ge den ett rapp.

Men du msåte fråga: Tycker du det är bättre att man sitter och nöter med skänkel eller bara petar med spöet? Nötadet med skänkel gör hästen skänkel döv och petandet med spöet gör hästen bara iriterrad och obekväm. Men om du ger hästen ett rapp och då menar jag ETT då fattar hästen att du menar allvar och du gör inte hästen inte direkt illa.
Tycker det är vara att iritera hästen elelr göra den skänkeldöv än att ge den ett rapp.
Då måste jag fråga varför man har låtit det gå så långt att man sitter och "nöter" med skänkeln? Återigen tycker jag att man ska gå tillbaka och syna sin egen inverkan och fråga sig "Vad gör jag för fel"??? "Vad i min egen ridning gör att hästen inte förstår"? Det kan mycket väl vara så att ryttaren ger dubbla signaler och i det skedet rappa till hästkraken är rent fräckt! Hästen är god av naturen och försöker göra sitt bästa, det är upp till oss att ge tydlig vägledning och där behövs inga spön för att rappa med:cool:

Har jag sagt det?! Man ska varken nöta med skänklarna eller smälla till hästen med spöt. Man ska träna för en bra tränare och fixa ett bra ledarskap så att man inte behöver ta till sådana grejer.

Enligt min mening då såklart, är ju inte säkert att alla tycker så.

Då måste jag fråga varför man har låtit det gå så långt att man sitter och "nöter" med skänkeln? Återigen tycker jag att man ska gå tillbaka och syna sin egen inverkan och fråga sig "Vad gör jag för fel"??? "Vad i min egen ridning gör att hästen inte förstår"? Det kan mycket väl vara så att ryttaren ger dubbla signaler och i det skedet rappa till hästkraken är rent fräckt! Hästen är god av naturen och försöker göra sitt bästa, det är upp till oss att ge tydlig vägledning och där behövs inga spön för att rappa med:cool:

Precis vad jag menade:bow:

Har jag sagt det?! Man ska varken nöta med skänklarna eller smälla till hästen med spöt. Man ska träna för en bra tränare och fixa ett bra ledarskap så att man inte behöver ta till sådana grejer.

Enligt min mening då såklart, är ju inte säkert att alla tycker så.

Nää du har itne skrivit det men det är så det kan se ut. Nötande med skänkel för hästen inte lyssnar och sen går dom på lite med spöt och mest bara petar flera ggr och gör hästen irriterad.

Antingen går man på EN gång ordentligt eller så skit i det tycker jag. Sen ska man självklart inte spöa upp hästen, och detta ska ni veta att jag fått ta en massa skit, då min häst för 1 år sen inte tog skänkeln utan sprakade för den. Har skrikit och bråkat med en person om detta då hon tyckte att det var oaceptabelt och jag skulle gå på och gå på. Men jag tyckte det måste finnas något annat sätt att få henne att sluta.
Jag började lägga HUR mkt tid som helst på dressyr och markarbete och då menar jag HUR MKT tid som helst. och sen slutade hon.
Mitt sto har ALLTID varit väldigt känslig men med ett humör som inte är av denna värld så bråka med henne är ingen ide, det vet alla som jag ridit för.

använd inte spöet, är ett tips om hon protesterar mot just spöet. En häst är flera gånger känsligare än en människa, gör det inte ont på dig om nån slår dig med ett spö? prova.

Om hon då är lite 'halvseg' som du beskriver, så får du helt enkelt jobba med det. Använd uppbyggande övningar och se över foderstaten, så att hon inte är seg för att hon helt enkelt är trött. Kolla ditt ridschema, vad gör du, hur länge och hur många dagar i veckan?

Blir som någon skrev, mörkrädd när jag ser hur folk svarar. "rappa till henne ordentligt, hon ska inte jävlas med dig!" :crazy:

Själv rider jag inte med spö, även om min pålla allt som oftast ska bråka och trilskas. Jag ser helt enkelt till att lösa konflikten på en gång, visa mig bestämd och lugn, inte genom att slå på henne.

lycka till med ponnyn din!

Det handlar inte om smärta, dessutom får man inte ens ha spö på tävling, och om du menar på framridningen så anser jag att man inte ska åka på en tävling med en häst som är så olydig för spöet att den slår mot det.

Självklart handlar det om smärta när man slår hästen.
Ja, jag menar på framridningen och jag anser att man 1) ska kunna rida hästen utan att använda spöet annat än som korrigering (vilket jag gör precis dagligen med mina hästar, men enbart som en förlängning av skänkeln) och 2) att en olydnad aldrig ska bestraffas med tillfogande av smärta.

Och med smärta menar jag inte att det nödvändigtvis måste göra jätteont men gör det ont över huvud taget så tycker jag att man använder fel metod.
Sen är det olika från häst till häst hur brysk man måste vara i tillsägningarna, mitt sto t ex räcker det med att jag pekar på för att hon ska fatta att nu är det allvar. Min valack skulle aldrig i världen bry sig om det, honom måste man vara yvig och tydlig med. Men likväl aldrig genom att tillfoga smärta.

Rent generellt, ej endast som svar till dig:

Jag tycker också, som ngn annan skrev, att folk många ggr är för mesiga med sina hästar. Jag ställer höga krav på mina hästars uppförande och att de ska lyssna omgående, inte efter att jag har bett dem 3-4 ggr. Ex om hästen inte går fram för skänkeln, lägger jag till spöet på en gång, inte efter att ha använt skänkeln uprepade gånger. Med att lägga till spöt menar jag här inte att rappa till den, utan ge den ett slag i nivå med en vanlig (vänlig) klapp från en hand.
De får inte bete sig hur de vill och jag sätter klara gränsen för vad jag accepterar och inte accepterar. Valacken får jag jobba med dagligen, han är en riktig slyngel, men jag har aldrig tillfogat någon av dem smärta. Kommunikationen med hästen ska ligga på en helt annan nivå, anser jag.

Vi människor är svagare men smartare än hästarna, varför inte använda de egenskaperna på bästa sätt?
Dvs. använda vår tankeförmåga till att utveckla en kommunikation med hästen som inte kräver styrka.

Senast ändrad:

Spöet är en korrigering, precis som du själv skriver, och om hästen slår mot spöet så ska det korrigeras.

pröva att använda spöet på bogen istället.lycka till

Jag tycker också, som ngn annan skrev, att folk många ggr är för mesiga med sina hästar. Jag ställer höga krav på mina hästars uppförande och att de ska lyssna omgående, inte efter att jag har bett dem 3-4 ggr. Ex om hästen inte går fram för skänkeln, lägger jag till spöet på en gång, inte efter att ha använt skänkeln uprepade gånger. Med att lägga till spöt menar jag här inte att rappa till den, utan ge den ett slag i nivå med en vanlig (vänlig) klapp från en hand.

Men om hästen då väljer att sparka efter din "vänliga" klapp av spöet så måste du ju säga till den. Och dom hästar jag stött på bryr sig knappast om att man ryter till på dom för det! Möjligtvis för just den "klatchen" men inte nästa gång man petar till dom med spöet. Hur gör du då? Eller du ryter bara nästa gång också?

pröva att använda spöet på bogen istället.lycka till

att använda spöt på bogen eller baken tycker jag är att ge dom ett straff. jag använder spöt vid skänkeln om hästen inte lyssnar men är den dum tar jag en klatch på häcken eller bogen

Ja, precis. Korrigerar inte genom att göra samma sak igen och igen och igen.
Sen som min häst gör, att han kickar i luften efter spöet, är inget som egentligen berör mig så länge han gör som han blir tillsagd. Dvs om jag rider en skänkelvikning och han inte lyssnar på sidförande skänkel, lägger jag till spöet. Sparkar han efter det då, som en protest mot att behöva gå åt sidan, upprepar jag tills han går åt sidan vilket brukar ske efter en gång. Jag upprepar inte tills dess att han slutat sparka, utan bara tills dess att han följt min första begäran. Och eftersom mina hästar, och alla hästar jag rider, lyssnar på ryttarens hjälper så blir det inte mycket bråk. (Och gör dom inte det är det en helt annan historia än huruvida man ska slå hästen med spöet eller inte.) Att jag säger åt hästen med rösten fungerar bra och de brukar skärpa sig efter det.
Kort sagt, hästen protesterar en gång, men gör som han blir tillsagd. Då har jag fått min vilja igenom och är nöjd, och har man väl kommit dithän så brukar hästen inte se det som mödan lönt att protestera mer.

Om hästen varken skulle lyssna på skänkel, spö eller röst, dvs varken gå åt sidan eller sluta sparka efter spöet, skulle jag faktiskt sitta av och tvinga hästen åt sidan genom att utsätta den för tryck, i den nivå som behövs. En häst ska gå undan för tryck och gör den inte det brister det redan i dess grundläggande utbildning, något man inte heller kan komma till rätta med genom att slå den.

PathOfClovers - ja, spöt är en korrigering, men jag korrigerar fortfarande inte mina hästar genom att tillfoga dem smärta.

Men om hästen då väljer att sparka efter din "vänliga" klapp av spöet så måste du ju säga till den. Och dom hästar jag stött på bryr sig knappast om att man ryter till på dom för det! Möjligtvis för just den "klatchen" men inte nästa gång man petar till dom med spöet. Hur gör du då? Eller du ryter bara nästa gång också?

Jag tror att om man bara små petar några grg är det nog större risk att hästen sparkar än om man gör det ordentligt EN gång.

Att göra det flera ggr små snällt så blir det ett irritations moment för hästen. En gång ordentligt så skärper sig hästen (oftast) och man behöver inte upprepa det.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: lirco11
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 857
Senast: Tofs
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 923
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama