Sparkar bakut för spöt

Sv: Sparkar bakut för spöt

Hur i hela friden kan man komma på att piska en häst som ska göra halt????:eek:...Vad tusan är det med folk egentligen? Hade det inte varit bättre att göra om halten ett par gånger och belöna när hästen gjorde rätt? Då får man en häst som GÄRNA jobbar med en istället för emot en.:cool:

herregud det är på denna sidan som på alla andra hästform alla är så jävla (ursäkta) insnöade på sina egna teorier hästen gjorde halt men började sen hoppa runt

herregud det är på denna sidan som på alla andra hästform alla är så jävla (ursäkta) insnöade på sina egna teorier hästen gjorde halt men började sen hoppa runt

Fortfarande inte någon anledning till att piska hästen. Hoppar den runt är den osäker och otrygg och bör få en lugn hand som hjälper den att bli säker på vad som förväntas av den. Det är är inte mina egna teorier utan gammal hästkunskap som finns att hämta sedan antiken.:cool:

Min sköthäst blev INTE jagad i hagen HON Jagade människor och sparkade hon var extremt ranghög en riktig bitch eller som min ridlärare sa en pissmärr (shettis)

Det är egentligen sak samma för det är ju tydligt då att ledarskapet inte funkar! Och du kan aldrig vinna respekt (vilket är vad ledarskap bygger på) om du spöar din häst till att göra som du vill...

Jag har själv ett sto som många tycker är en riktig "pissmärr" hon är otroligt ranghög och bestämd och vi har verkligen olika åsikter ibland men aldrig aldrig skulle jag få för mig att "snabbfixa" problemet genom våld och bestraffning! Jag får vackert gå tillbaka till arbete från marken eller helt enkelt hitta andra sätt att motivera henne och till slut kommer vi alltid överrens även om hon kanske inte alltid är nöjd med att få ge sig! Men det är inte genom krig oss emellan som resultatet kommer det är genom envist konsekvent handlande med beröm och motivation som ledord.

Många tror att bara för att hästen efter ett par timmar av spö-spark, spö-spark, spö-spark slutar sparka så är man en duktig ryttare som tröttat ut hästen.. men du har ju inte löst det bakomliggande problemet som jag INTE tror är lathet eftersom hästar inte är lata utan omotiverade (två HELT skilda saker!) Frågan är inte hur duktig ryttare man är som orkar sitta kvar när hästen sparkar och sparkar utan hur duktig hästmänniska du är som tar dig tiden och orken att tänka steget längre: Vad kan jag förändra? Hur kan jag bättre motivera? Kan det finnas en anledning bortanför ridningen som slår igenom här?

Jag skrev bara vad jag skulle göra sen skrev jag väl att man inte skulle rappa till hästen så att den vart gul och blå?!
Och jag tror nog att man förstår vad man menar när man är typ 14 år eller nått då tror jag nog att man fattar vad man menar!
Så alla förstår nog vad man menar annars är det väl ingen idé att det finns ett sånt här forum om man inte kan skriva vad som helst?!

Första gången du skrev så tolkade flera som att man slår hästen gul och blå. Men nu tolkar jag det som att jag får alltså slå hästen så hårt jag vill men se till så den inte får blåmärken?

Och jag tror nog att man förstår vad man menar när man är typ 14 år eller nått då tror jag nog att man fattar vad man menar!

Ålder är inget kriterium för att vara smart eller ha hästkänsla.. tro mig..

annars är det väl ingen idé att det finns ett sånt här forum om man inte kan skriva vad som helst?!

Man får inte skriva vad som helst på ett forum- man får ex. inte svära :p

Jag försöker bara få dig att förstå att allt du skriver kan lätt tolkas fel och de saker som du skulle ha gjort och har kunskapen till klarar kanske andra inte av att bedöma och utföra utan att förstöra sin häst. Du har inte sett hästen- om du gjort det kanske du skulle kunna bedöma om hästen verkligen dummar sig eller om det finns en annan bakomliggande orsak till beteendet- men så länge du inte sett hästen är det ganska.. farligt att säga "slå hästen tills den slutar sparka": för det kan tolkas hur som helst (som du märkt vid det här laget).

Hur i hela friden kan man komma på att piska en häst som ska göra halt????:eek:...Vad tusan är det med folk egentligen? Hade det inte varit bättre att göra om halten ett par gånger och belöna när hästen gjorde rätt? Då får man en häst som GÄRNA jobbar med en istället för emot en.:cool:

Haha att gå på med spöet när man ska göra halt. men gud borde såna människor få ha häst !:eek:
här kan man ju snacka om dubbla komandon :cool:

Fortfarande inte någon anledning till att piska hästen. Hoppar den runt är den osäker och otrygg och bör få en lugn hand som hjälper den att bli säker på vad som förväntas av den. Det är är inte mina egna teorier utan gammal hästkunskap som finns att hämta sedan antiken.:cool:

den var inte osäker eller otrygg du känner inte hästen så varför låtsas att du gör det?

den var inte osäker eller otrygg du känner inte hästen så varför låtsas att du gör det?

Hon påstår sig no inte känna just den här hästen utan talar om att hästar som gör så överhuvudtaget är osäkra otrygga av någon anledning, annars skulle det inte finnas någon anledning att bete sig på ett sånt sätt! Folk som bara säger att hästen är lat eller dum så fort den beter sig på ett oönskat sätt borde nog lägga lite mer tid att se till helheten inte bara just detta beteende.

Hästar är inga elaka djur, det är vi människor som ger dom mänskliga känslor dom inte har. En häst tänker inte "nu jäklar ska jag vara dum för jag har en dålig dag och PMS så nu ska jag minsan jä*las med allt min ryttare ber om moahaha!" En hästs beteende är en reaktion på ryttarens hjälper. Är hjälperna oklara blir hästens svar osäkert osv.

Om folk kunde sluta förmänskliga hästarna skulle man nog kunna undvika en hel del problem och bråk.

Men även om det inte var otrygg eller osäker men hoppar runt i halten så måste du ju lugna den och det gör du ju sällan med ett spö :cool:.
Hur logiskt låter det att när du vill göra en halt och hästen hoppar runt så går du på med spöet !

En sådan häst skulle jag själv gjort så här med: en lugn hand, lugn sitts och vänta ut den.

Den kanske protesterar för att ingen har sagt åt den på jätte länge och då när någon väl säger åt den så blir den helt paff och börjar bocka/studsa, ja vad som krävs för att försöka få av ryttaren eller få bort hjälpen.

Alla behandlar sina hästar olika. Och det funkar för dom.

Den kanske protesterar för att ingen har sagt åt den på jätte länge och då när någon väl säger åt den så blir den helt paff och börjar bocka/studsa, ja vad som krävs för att försöka få av ryttaren eller få bort hjälpen.

Jo men bara för all gör olika och det "funkar" för dom betyder det inte att det är det bästa sättet för hästen...

Ja men du kan ju ändå inte säga att om hästen ska göra halt så går du på på spöet !

Sen visst alla behandlar sina hästar olika men gränser får det finnas !!!!!!!!:cool:

Ja men du kan ju ändå inte säga att om hästen ska göra halt så går du på på spöet !

Sen visst alla behandlar sina hästar olika men gränser får det finnas !!!!!!!!:cool:

nea visst fattar inte heller varför man går på med spöt om man ska göra halt. Ta hellre tag och backa lite lätt och sen gå ett par steg till och gör halt igen. Klart att gränser finns men alla fattar ju inte det:smirk:!?

Jo men bara för all gör olika och det "funkar" för dom betyder det inte att det är det bästa sättet för hästen...

Nepp absolut inte. Men funkar det för det ekipaget så kul för som så länge det håller innan dom börja tjafsa om samma sak igen .

nea visst fattar inte heller varför man går på med spöt om man ska göra halt. Ta hellre tag och backa lite lätt och sen gå ett par steg till och gör halt igen. Klart att gränser finns men alla fattar ju inte det:smirk:!?

Nää och det värsta är att hästen kommer i skada i detta läget. Snacka om förvirrad häst :eek:

Jag vill inte att mina hästar ska vara "satta på plats" för att ridningen ska fungera.

Enligt mig helt fel sätt att tänka.

Första gången du skrev så tolkade flera som att man slår hästen gul och blå. Men nu tolkar jag det som att jag får alltså slå hästen så hårt jag vill men se till så den inte får blåmärken?

Du verkar vara en ganska blåst person.
Hur dum tror du att jag är? tror du på fullaste allvar att alla här innen som skriver som nästan jag sitter och spöar upp hästen så himla mkt så att hästen blöder? du vekar galen!
Jag har inte sagt att man ska spöa upp hästen, jag skrev vad jag skulle ha gjort och inte skrev jag att jag skulle spöa upp den iaf!

Ålder är inget kriterium för att vara smart eller ha hästkänsla.. tro mig..

Det var väl det du nästan skrev? :eek: att man inte visste hur gamla folk var här så man inte kunde skriva hur somhelst?!

Man får inte skriva vad som helst på ett forum- man får ex. inte svära :p

Jag försöker bara få dig att förstå att allt du skriver kan lätt tolkas fel och de saker som du skulle ha gjort och har kunskapen till klarar kanske andra inte av att bedöma och utföra utan att förstöra sin häst. Du har inte sett hästen- om du gjort det kanske du skulle kunna bedöma om hästen verkligen dummar sig eller om det finns en annan bakomliggande orsak till beteendet- men så länge du inte sett hästen är det ganska.. farligt att säga "slå hästen tills den slutar sparka": för det kan tolkas hur som helst (som du märkt vid det här laget).

Men vissa tolkar nog det du skriver oxå fel.
Tex man skulle kunna tro att du skulle låta din häst göra vad den vill tex. bita sparka och allt en häst kan göra, tror nog att du låter din häst göra det!

Låt andra får tycka vad dom vill!

Men vissa tolkar nog det du skriver oxå fel.
Tex man skulle kunna tro att du skulle låta din häst göra vad den vill tex. bita sparka och allt en häst kan göra, tror nog att du låter din häst göra det!

....

Nä, bara om man vill hämnas för att någon trampat på en tå :cool:

Har aldrig sagt något om min hästhållning, bara sagt att 1) slå inte hästen förrän du sett till att den mår bra 2) inte skriva saker som kan tolkas helt fel (för om du läser alla pirajas inlägg så kan du klart se att hon och många fler tolkade fel på de inlägg du skrev- ingen tolkade fel på mina? Eller ja förutom du nu när du blev arg då.. ).

Man skulle inte få ha spö lätt att d missbrukas..
Som sagt vare sig d gäller från marken eller på ryggen om inte hästen vill stå still så e d bara att backa eller gå fram dit han stod beroende på om han backade eller gick framåt..Den ska till samma plats som man bestämde. Men inte me spö förstår inte poängen. Som människa kanske jag hade stått still men en häst kan omöjligt förstå sammanhanget.
Jag tror att problemet e i mångt o mycke vi behandlar hästen som den skulle va en tänkande människa .

Senast ändrad:

....

Nä, bara om man vill hämnas för att någon trampat på en tå :cool:

Har aldrig sagt något om min hästhållning, bara sagt att 1) slå inte hästen förrän du sett till att den mår bra 2) inte skriva saker som kan tolkas helt fel (för om du läser alla pirajas inlägg så kan du klart se att hon och många fler tolkade fel på de inlägg du skrev- ingen tolkade fel på mina? Eller ja förutom du nu när du blev arg då.. ).

Blev arg:confused:.
ska jag skriva ut exakt hur jag menar kommer det att ta år och dar att skriva.
Antagligen så spöar man väl inte upp en häst som har ont!!!!!!!
Och Man får väl skriva hur man själv skulle göra?!!
Och jag skrev då aldrig att jag skulle spöa upp hästen!
Snälla läs igenom hela tråden en gång till så läser du det jag skrivit och som andra skrivit, så löser sig allt nog ska du se!:idea:

Ja någonting blev du för du började med personangrepp iaf..

Antagligen så spöar man väl inte upp en häst som har ont!!!!!!!
Och Man får väl skriva hur man själv skulle göra?!!
Och jag skrev då aldrig att jag skulle spöa upp hästen!
Snälla läs igenom hela tråden en gång till så läser du det jag skrivit och som andra skrivit, så löser sig allt nog ska du se!:idea:

Jag har läst igenom tråden och jag tyckte att du menade att jag skulle "slå tills hästen slutar", jag tolkar det inte som att jag kan spöa upp hästen, men en oerfaren ryttare kan mycket väl göra det. Och många andra på denna tråd har gjort det. Du kanske inte ser min poäng men jag skulle gärna inte ha skrivit om någon teknik som jag vet kan användas fel och förstöra hästar, speciellt utan tränarhjälp.. Eller ja, det är väl bara jag då som tänker på att det finns dårar här ute :p

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: lirco11
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 857
Senast: Tofs
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 923
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur