Sparkar bakut för spöt

Sv: Sparkar bakut för spöt

den var inte osäker eller otrygg du känner inte hästen så varför låtsas att du gör det?
Jag låtsas inte. Har tillräcklig erfarenhet av både felskolade hästar och inridning av färska unghästar. Vissa hetare än andra och nej, jag använder inte spö. Finns bättre vägar till god kommunikation. :cool:

Nej jag håller med, jag har jobbat både i stallar där spöt används för att "korrigera" beteenden som ryttaren inte gillat och det slutade ofta med maktkamp med upprepade slag och slutligen en än mer osäker häst med noll förtroende för ryttare eller andra människor... Inte vad jag kallar bra hästhantering och deffenitivt inget bra slutresultat!

Där inga spö användes var hästarna mycket annorlunda, där kunde det visst finnas tillfällen då hästen hade en annan uppfattning om vad som skulle göras men det blev aldrig krig mellan ryttare och häst, då gick man helt enkelt tillbaka till grunderna och gick igenom allt man gjort för att felsöka och tro mej dom hästarna var betydligt trevligare...

Mitt sto (halvponny) slog efter spöt om man använde det på rumpan....

Jag löste det helt enkelt med att om jag behöver använda det (högts sällan) så lägger jag det på bogen istället....

Har fått för mej att ston i allmänhet och då särskilt ponnier är mer känsliga på spöt på rumpan....Iaf dom jag ridit....

//Domino_s

Hejsan, jag har en New Forest ponny som heter Saga. Hon är väldens goaste och sååå bäst;) Men ett litet problem är: att varje gång (eller nästan varje gång) när man lägger till spöt, och ibland bara räcker det bara att man gör en galoppfattning, så sparkar hon bakut. Ibörjan tyckte jag att "äsch hon gör det säkert bara för att testa mig" men hon slutar inte. Ibland så är jag nästan nära på att trilla av:/ Och nu börjar det bli tröttsamt... Varje gång det händer säger jag till henne ordentligt, men hon bryr sig inte så värst.:confused: Har någon nåt liltet litet tips om hur det kanske kanske kan få henne att sluta, så snälla snälla skicka in det till mig! Ha det så bra, // Hanna:)

När min store klump inte gör som han vill. Tex bockar, sticker eller tramsar sig. Så tvärnitar jag honom, backar och snurrar runt på stället. Sen fortsätter vi som om inget har hänt=) Folk brukar undra vad de e för galen häst jag har...Ser nog roligt ut när han springer och dummar sig för att sedan backa och snurra runt=) MEn det fungerar varje gång!

Ibland sparkar han även mot spöt och när han har sparkat så får han sig en liten pisk till (absolut inte hårt!!!) Vi kan hålla på så några gånger, men till sist så lyfter han inte på baken utan går bara framåt, som han ska göra för spöt. Dock använder jag spö mycket sällan pga att han är så känslig för det...Och att det inte behövs.

Detta funkar på MIN häst!

KL
har i min ungdoms okunskap använt mig av metoden att rappa till hästen när han "jävlades", senare visade det sig att han inte mådde bra. har aldrig efter detta använt ett spö och skulle aldrig befatta mig med ett spö under ridning. jag lärde mig min läxa. det finns andra vägar att gå för att få sin häst att sammarbeta med sin ryttare.

jag vill att min häst ger mig inte att jag tar.

Mitt sto (halvponny) slog efter spöt om man använde det på rumpan....

Jag löste det helt enkelt med att om jag behöver använda det (högts sällan) så lägger jag det på bogen istället....

//Domino_s

Så kan ju oxå göra ;) men om hästen jävlas i hoppningen då ska inte spöet på bogen utan bakom skänkel eller på rumpan :D

En liten passus...Hästar "jävlas" inte...Man får den hästen man förtjänar:cool:

Hästar kan dock redan vara förstörda innan du köpt den och ha lärt sig att ett visst beteende betyder att de slipper arbeta. Som att exempelvis bocka, sparka bakut osv, alltså vad folk skulle kalla "jävlas".

Nu har jag inte läst hela tråden men vad jag förstår handlar det en hel del om hur man ska använda spöet. Till en helt annan sak då; Min kompis har en häst som för några veckor sedan sparkade bakut och bockade när den skulle fatta gallopp. Det berodde på att sadeln klämde. Så ta och kika igenom att sadeln sitter som den ska för vad jag förstår använder du dig av spöet när du ska fatta gallopp och har den då tidigare fått ont vid gallopp förstår jag varför den sparkar bakut om du kräver gallopp med spöet. Den kanske associerar spöet med gallopp och smärta. Lite luddigt svar men jag hoppas du förstår.

Hästar kan dock redan vara förstörda innan du köpt den och ha lärt sig att ett visst beteende betyder att de slipper arbeta. Som att exempelvis bocka, sparka bakut osv, alltså vad folk skulle kalla "jävlas".

Hästen har då lärt sig ett beteende som den "vunnit" på. Den gör det inte för att den ska jävlas med ryttaren personligen utan för att den upplevt att den tjänat på sitt beteende. Att i det skedet gå på med spö är att binda ris kring egen rygg.

Belöna rätt beteende och gör ingen affär av det som är "dåligt", undvika konfrontation med hästen, ge den en möjlighet att upptäcka ett bättre beteende som den vinner mer på än det dåliga. (Ja, jag har erfarenhet av detta med). Då måste man starta om från början och "rida" in hästen på nytt. Tar tid men man tjänar så mycket på det, både hästen och den som hanterar/rider. Det händer ibland att en konfrontation är oundviklig (på hästar som lärt sig ett felaktigt beteende) och då måste man ha kunskapen, teknik och timingen att kunna arbeta sig igenom problemet.

Oftast när folk tar till spö är det i affekt, man har blivit arg och missar när man ska ge efter och belöna hästen. Följdslagen dundrar och hästen blir stressad. En orolig och stressad häst lär sig inget.

Ja någonting blev du för du började med personangrepp iaf..

Jag har läst igenom tråden och jag tyckte att du menade att jag skulle "slå tills hästen slutar", jag tolkar det inte som att jag kan spöa upp hästen, men en oerfaren ryttare kan mycket väl göra det. Och många andra på denna tråd har gjort det. Du kanske inte ser min poäng men jag skulle gärna inte ha skrivit om någon teknik som jag vet kan användas fel och förstöra hästar, speciellt utan tränarhjälp.. Eller ja, det är väl bara jag då som tänker på att det finns dårar här ute :p

Men då är det väl ingen idé att skriva och säga saker till andra med nya saker för då kan det vara dom som inte kan något, alltså förstår du inte hur du låter?:cool: Då känner jag att det är ganska onödigt med ett sådant forum om man inte kan skriva något utan att man måste passa sig för vad man skriver för att det finns oerfarna människor här!
Och är dom oerfaren så hoppas jag allt att det finns en förälder med:idea:.
Och så som jag gör med min häst och hästar jag har haft så har dom aldrig vantrivs, för jag vet att jag tagit hand om dom som man ska! Och dom har trivits med mig!

Och som sagt så har jag inte skrivit att man ska spöa upp hästen, och slå tills den slutar har jag skrivit hur hårt då?
Jag kan inte komma och säga att jag har rätt med den här saken men du kan inte heller säga att du har rätt, för att alla rider olika och det behöver inte betyda att hästen får stryk!

Men då är det väl ingen idé att skriva och säga saker till andra med nya saker för då kan det vara dom som inte kan något, alltså förstår du inte hur du låter?:cool:

Försök omformulera meningen så kanske jag förstår..

Då känner jag att det är ganska onödigt med ett sådant forum om man inte kan skriva något utan att man måste passa sig för vad man skriver för att det finns oerfarna människor här!
Och är dom oerfaren så hoppas jag allt att det finns en förälder med:idea:.

Ok.. vi kan ta det såhär då: De oerfarna människorna i detta forum har hästar hemma. Söta, underbara, vackra och snälla hästar. Om du skriver något som är korkat formulerat så går de hem och spöar upp hästen, inte så som du skulle göra det, utan hur de uppfattar att du skulle göra det (alltså slå hästen gul och blå). Detta kan resultera i att de förstör sin häst genom att slå den istället för att kolla om det finns något underliggande resultat (det kan vara något de gör när de rider, flaxar med skänklar osv, sadeln ligger på tok för fel, de kanske drar hästen i munnen när den ska fatta galopp osv) och du vet inte det, utan skriver "slå hästen tills den slutar"..

Att om man är oerfaren så har man föräldrar med sig är ju helt fel- jag fick foderhäst och jag var oerfaren- det var mina föräldrar med (helt vilse i skogen) men jag hade dock turen att bli uppstallad med många duktiga hästmänniskor som kunde hjälpa mig, men det har inte alla vill jag lova. Många som har pengar i fickan och anser sig klara häst kan bara gå ut och köpa en- hur lätt som helst!

Och så som jag gör med min häst och hästar jag har haft så har dom aldrig vantrivs, för jag vet att jag tagit hand om dom som man ska! Och dom har trivits med mig!

Jag har aldrig sagt någonting om din ridning eller hästhantering så det kan du lämna utanför diskussionen.

Och som sagt så har jag inte skrivit att man ska spöa upp hästen, och slå tills den slutar har jag skrivit hur hårt då?

Och där är problemet. Det var det där störde jag mig på faktiskt, du skrev aldrig hur hårt då vilket verkligen lämnar utrymme för tolkning. Tänk efter:

"Slå hästen lätt med spöt till den slutar."

"Slå hästen med spöt tills den slutar."

Ajja skit i den här diskussionen, alldeles för OT, ville bara att du skulle fatta att många som kommer till detta forum är.. oerfarna och det krävs inte mycket för att förstöra en häst. Och jag gillar hästar så jag ser till att inget jag gör/skriver kan förvärra situationen för en häst och då slipper det ligga på mitt samvete i alla fall..

Hästen har då lärt sig ett beteende som den "vunnit" på. Den gör det inte för att den ska jävlas med ryttaren personligen utan för att den upplevt att den tjänat på sitt beteende. Att i det skedet gå på med spö är att binda ris kring egen rygg.

Min häst bockade när jag fattade galopp och när hon var tvungen att jobba- jag använde spöet (och att driva in henne på en liten volt) som korrigering och hon funkar utmärkt i dagsläget. Inget jag gärna skulle vilja göra idag då jag försöker hitta "mellanläget" där jag slipper tvinga henne och vi kan mötas halvvägs istället vid ridning och hantering men hästar dör inte och blir inte förstörda om man använder spöt på "rätt sätt". Hästar älskar oss och förstår nog att vi inte förstår eller vet hur vi ska göra för att hantera dem ibland..

Jag har en annan teknik. Bockar hästen när jag fattar galopp/byter tempo etc. Stannar jag och tar om tills hästen gör en bra fattning/tempoväxling. Berömmer och avslutar passet positivt. Mitt dressyrspö används enbart när jag jobbar hästen vid handen och då läggs den på hästen mycket lätt för att förtydliga vad jag vill t.ex. om jag vill flytta bakdelen...då visar jag med handen vad jag vill och om hästen inte riktigt förstår petar jag lite (kittlar den lite) så den går undan enligt mitt önskemål.

Jag har en annan teknik. Bockar hästen när jag fattar galopp/byter tempo etc. Stannar jag och tar om tills hästen gör en bra fattning/tempoväxling. Berömmer och avslutar passet positivt.

I detta fall bockade min ganska farliga serier och det kunde även bli stegringar när man krävde vissa saker. Så att bara fortsätta och ta om det tills hästen slutade var inte så lätt egentligen- och farligt. Men jag brukade då snurra henne och lägga lätt på spöt på baken för att hon skulle gå på framåt i volten och sedan börja om igen- för att visa att när hon höll "dummade" sig så blev det bara jobbigare- att samarbeta var lättare även ur hennes synpunkt. Sedan när hon väl fattade galopp utan att dumma sig så berömde jag så att månen hörde ;) Nu har ju hon lagt av med det totalt. Visst kan det komma någon bakutspark när vi galoppar och hon tycker det är kul men det gör inget :D

Vill minnas att hon också någon gång kunde sparka för spöet vid galoppfattningarna (en kort period) men då flyttade jag bara spöet och använde det vid bogen tills dagen kom och hon blev starkare och orkade med fattningarna- sedan började jag lägga till det vid baken igen och då gjorde hon inget.

Tja...man väljer ju själv vad man tycker fungerar. Fick hem ett halvblodssto på tillridning som var som din förutom då att hon verkligen laddade med syfte att bli av med ryttaren då hon lärt sig att det fungerade när man skrämdes. Hon var farlig...men, det blev häst av henne med efter munkorrigering, genomgång av kroppen, grundridning från början och utan spö. Jag tycker jag får en ärligare kommunikation och en stadigare häst genom att gå tillbaka till grundhantering och grundridning (mycket från marken först) och ge hästen mer goda erfarenheter av rätt beteende än att strida sig igenom de dåliga beteendet.

Ja som sagt jag skulle ju inte vilja använda samma metod nu, men den fungerade i alla fall- och hon dog inte av det eller blev en sämre häst.

Försök omformulera meningen så kanske jag förstår..

Ok.. vi kan ta det såhär då: De oerfarna människorna i detta forum har hästar hemma. Söta, underbara, vackra och snälla hästar. Om du skriver något som är korkat formulerat så går de hem och spöar upp hästen, inte så som du skulle göra det, utan hur de uppfattar att du skulle göra det (alltså slå hästen gul och blå). Detta kan resultera i att de förstör sin häst genom att slå den istället för att kolla om det finns något underliggande resultat (det kan vara något de gör när de rider, flaxar med skänklar osv, sadeln ligger på tok för fel, de kanske drar hästen i munnen när den ska fatta galopp osv) och du vet inte det, utan skriver "slå hästen tills den slutar"..

Att om man är oerfaren så har man föräldrar med sig är ju helt fel- jag fick foderhäst och jag var oerfaren- det var mina föräldrar med (helt vilse i skogen) men jag hade dock turen att bli uppstallad med många duktiga hästmänniskor som kunde hjälpa mig, men det har inte alla vill jag lova. Många som har pengar i fickan och anser sig klara häst kan bara gå ut och köpa en- hur lätt som helst!

Jag har aldrig sagt någonting om din ridning eller hästhantering så det kan du lämna utanför diskussionen.

Och där är problemet. Det var det där störde jag mig på faktiskt, du skrev aldrig hur hårt då vilket verkligen lämnar utrymme för tolkning. Tänk efter:

"Slå hästen lätt med spöt till den slutar."

"Slå hästen med spöt tills den slutar."

Ajja skit i den här diskussionen, alldeles för OT, ville bara att du skulle fatta att många som kommer till detta forum är.. oerfarna och det krävs inte mycket för att förstöra en häst. Och jag gillar hästar så jag ser till att inget jag gör/skriver kan förvärra situationen för en häst och då slipper det ligga på mitt samvete i alla fall..

Exakt jag skiter i den här disskutionen!
Jag skrev bara vad en gjorde som jag kände och hur jag skulle gjort!
Så tack för mig!

En liten passus...Hästar "jävlas" inte...Man får den hästen man förtjänar:cool:

Den häst man förtjänar :D jo men om du ligger rätt och rider rätt och hästen stannar på hinder så kan man gå på om det är 2:g den stannar. NU menar jag med en frisk häst ! ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 857
Senast: Tofs
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 923
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama