Sparkar bakut för spöt

Sv: Sparkar bakut för spöt

Om hästen tvekar är det något som den störs av och ryttaren har inte lyckats motivera den till att det är en bra idé att hoppa. Fattas således nåt i kommunikationen även här. Att då använda spö är en väg som är enkel att ta...den andra vägen kräver lite mer grundjobb av ryttaren. Det går om man vill...

Om hästen tvekar är det något som den störs av och ryttaren har inte lyckats motivera den till att det är en bra idé att hoppa. Fattas således nåt i kommunikationen även här. Att då använda spö är en väg som är enkel att ta...den andra vägen kräver lite mer grundjobb av ryttaren. Det går om man vill...

Kan säga att jag själv fick problem i hoppningen förra våren och har nog inte hoppat ett hinder över 110 på 1 år ;)
NU efter skadan så lägger jag en J***** massa tid på marken och vägrar hoppa ett höger hinder innan jag och hästen har ett bättre självförtroende som kan ta oss över höjderna ;)

Är inte den som direkt tar på spöet i hoppningen då jag vet att hon kan stanna pga självförtroende problem, men i dressyren och hon bara latar sig kan jag peta lite på henne med spöet så hon skärper sig.

Lär dej en viktig sak! -En häst JÄVLAS aldrig!!!!

Haha det där är oxå en lång disskusion, om hästar kan jävlas eller inte.
Så -My Beauty, du behöver nog inte lära dig något alls förens det är bevisat att en häst inte kan det:rofl:
Tack för mig!

Varför en sån? Var min åsikt så rolig? Dom flesta som tror att hästar jävlas är också dom som använder spö på fel sätt. Så det finns olika syn på det hela. Sen kommer man nog aldrig bli överens om vilket som är rätt. Jag vet bara vad som känns fel för mej.

Varför en sån? Var min åsikt så rolig? Dom flesta som tror att hästar jävlas är också dom som använder spö på fel sätt. Så det finns olika syn på det hela. Sen kommer man nog aldrig bli överens om vilket som är rätt. Jag vet bara vad som känns fel för mej.

Kan säga att min relation till min häst är SKIT bra :love: Är inte den som spöar upp min häst utan visst kan jag lägga på spöet ibland men skulle ALDRIG spöa upp en häst :cool:

Till dom som säger att en häst aldrig gör något för att vara dum eller jävlas kan jag säga såhär;

Föreställ er att ni står i en box bredvid en mycket söt ponny. Ni har borstat och pillat vilket har varit mycket uppskattat av ponnyn. Underläppen har rört sig i tacksamma mysiryckningar osv...
När ni slutat för en liten stund för att prata med en kompis som parkerat sig utanför boxen för en snabb bikt och bara står stilla bredvid denna söta ponny ser ni i ögonvrån hur han spanar in någonting i närheten av dina fötter...
Och helt plötsligt, som regn från blå himmel, tar han sin ena framhov och smäller ner den på dina tår.
PANG!

Jag förstå inte vad detta skulle vara om inte ett mycket, för ponnyn, roande ögonblick. När man står där och hoppar på ett ben i fruktansvärda smärtor. Vecka efter vecka, under hela tiden man red denna ponny.
Detta är sanning, mina tår är fortfarande inte återställda efter 3 år...

Hästar kan så vara elaka. Så är det bara.
Det finns ont i alla varelser. Så det så. Vi visar det vara på olika sätt, vi är ju alla individer.

Men denna ponny kan ju ha ont, eller så är den just bara dum.

Undersök först, bestraffa sen.

Hästen har lärt sig ett felaktigt beteende och har inget med elakhet att göra. Bristande ledarskap och uppfostran, ja...:cool:

skall man inte fråga sig varför man får en protest och inte en posetiv respons från sin häst? visst kan man slå hästen med spöet.... då vår man ju en häst som blir villig att göra det man ber om eller? vilket funkarbäast för dig sådant du gör under tvång för att du måste eller sådant du tycker är kul?
Vill man haen häst som lyder för att undkomma smärta eller vill man ha en häst som lyder för att den vill göra göra dig till lags?
Allt handlar om att kanske se utanför de invandra ramarna och kanske backa i träningen så att hästen återigen är med och är motiverad.

ett spö är inget bestraffningsmedel utan en pekpinne som förlänger ens hjälper...jag tan tom rida med två spön om det är en stor häst som jag har svårt att rama in... spöna används aldrig rappande utan som just pekpinnar och pickar lätt om jag vill ha mer aktivitet från bakkärran

Senast ändrad:

Och om den bara skulle vifta med svansen/rycka upp bakbenet när du "picka lätt för att be om mer aktivitet från bakkärran", vad gör du då?

Till Tjalfe: Låter du din häst göra precis som den vill? Tror du på allvar att vi gör våra hästar illa? :eek: Asså, vi är medlemmar på bukefalos för att vi TYCKER OM hästar, och ÄR hästälskare (tro det eller ej) Men jag ha aldrig slått (kommer aldrig att göra det heller) en häst! Men du kanske tycker att det är bättre att låta din häst göra precis som den vill och reskera att den senare blir helt okontrollerbar för både dej, och andra människor? Jag tänker iallafall inte reskera det. Och VET du? Jag forstsatte faktiskt att ''rappa'' (enligt dej; slå) till min häst. Och det hjälpte:idea: Nu är hon helt underbar, och idag när jag kom tillbaka från en resa så kom hon galopperande mot mej och såg faktiskt GLAD ut!
Förstår inte alls anmärkningen.
//Hanna

KL

inte läst tråden alls, läste bara om hurvida en häst var snäll eller elak.

En häst i ett det stallet min blivande foderponny står har dem en häst (OBSERVERA han har BOING i skallen.) han biter folk när dem fodrar, går man förbi kastar han sig och biter.
Han ska dock få somna in för alla eskimåer sitter inte i kajaken

Till Tjalfe: ÖHH?!?! tycker du att vi som använder spö inte är normala helt plötsligt!? Asså, i nästan ALLA hästsporter (bortsett från dressyr) använder man spö, så det är knappast ELAKT!!

Så tycker jag iallafall....:devil: elak jag är, va? xD

har också en newforest! <3 när jag rider för tränare börjar han kicka lite efter ett tag när jag kanske ska gör ökningar och min tränare säger att han gör det för att han börjar bli trött och tycker att det är jobbigt, han gör det aldrig i början. Ute så kan han kicka när han börjar att äta och jag försöker få upp huvudet,då gör att det för att han blir sur.

har också en newforest! <3 när jag rider för tränare börjar han kicka lite efter ett tag när jag kanske ska gör ökningar och min tränare säger att han gör det för att han börjar bli trött och tycker att det är jobbigt, han gör det aldrig i början. Ute så kan han kicka när han börjar att äta och jag försöker få upp huvudet,då gör att det för att han blir sur.

Precis så säger min tränare med (; Eller ja, hon är till och emd säker på att det är det:p Så de e skönt att veta att det inte är några problem med henne !! :D

:bow:

Tack alla som brytt sej!! Jättesnällt, Och det är mycket bättre med henne nu :laugh:
Hon är underbar, min häst:love: Älskar henne över allt annat:p
Och så upprepar jag: Att hoppas INTE de e nån som tror att jag slår henne, för det är det sista som jag skulle kunna göra;)

Igen; :bow:Tack alla:bow:

/ Hanna!!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 857
Senast: Tofs
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 923
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng

Hund, Katt, Andra Djur