Sparade pengar.

Lilla

Trådstartare
Hur mycket pengar har man på banken när man är 30-35 år om man har mycket pengar? Jag fattar att man tycker olika men det är just därför jag frågar. Jag tycker att jag har rätt mycket pengar men tror inte att folk tror att det är såpass och jag vill inte skryta om pengar. Men den största delen har jag sparat själv så jag är rätt nöjd. Men det kanske låter lite drygt i bland när jag säger att pengar är inget problem. Sen stör det mig lite att folk "dömer" min ekonomi efter tex bil. Men det är ju därför jag har pengar på banken för att jag inte har någon glädje av att köra en nyare bil.
Eller om man pratar resor. Jag har inget intresse av det och är dessutom rädd för att prova att flyga. Då tror folk automatisk att jag inte har råd att resa. För har man råd så reser man.
Om ngn får reda på vad jag har så får jag ofta kommentarer om att på banken gör dom mig inte lycklig. Jag vill absolut inte upplevas som dryg men jag kastar inte pengarna i sjön för att ngn tycker att jag har för mycket av dom.

Senast ändrad:
Sv: Sparade pengar.

dem ar val avis ;)

jag har inte en krona pa banken, men sa ar jag bra pa att spendera pengar också :D nu ar det for det mesta karriar/jobb relaterat nar jag reser men det ar dyrt anda. Mycket lan till utbildningar osv, förhoppningen ar ju att jag faktist kommer att kunna spara ok med pengar pa min framtida lon nar jag ar klar :) vi har precis kopt hus, inte ett särskilt dyrt hus, men med vara inkomster var det ett stort steg, men det gor ju inte bank kontot fetare direkt med en massa renoveringar :D

du far val använda pengarna till vad du vill. Och uttrycket "dem gor dig inte lycklig pa banken" stammer ju inte in pa alla. En del ar ju lyckliga over att veta att dem har en stor buffert, och om det kommer nagot dem vill spendera pengarna pa sa kan dem kopa det om dem vill utan att det raserar ekonomin (och inte som jag behöva spara ihop till det hur lange som helst, t.ex. salde jag varat ena akvarium for att kunna ha rad med mina rese-vaccinationer :o da kande jag mig lite trott over min egen ekonomi)

Jag dömer inte dom som lever upp sina pengar. Så länge man inte lever över sina tillgångar. Men just nu finns det inget JAG vill göra. Det kan ju komma längre fram i livet.

Nog väldigt individuellt.
Men som du säger att du är flygrädd och skiter i vad du kör för bil...
Om du har billiga vanor och ett bra jobb och ett boende som inte kostar allt för mkt så gissar jag att du har en hel del sparade pengar. Och exAkt hur mkt ska väl folk skita i?!!!

För mig är det viktigt att ha en viss ekonomisk trygghet men i övrigt sparar jag inte för att kunna säga att jag har mest pengar. Men det känns som att det är ovanligt att ha pengar på banken.

Och uttrycket "dem gor dig inte lycklig pa banken" stammer ju inte in pa alla. En del ar ju lyckliga over att veta att dem har en stor buffert, och om det kommer nagot dem vill spendera pengarna pa sa kan dem kopa det om dem vill utan att det raserar ekonomin )

Det här håller jag verkligen med om. Jag skulle kunna slappna av mycket mer om jag hade en bra buffert på banken! Nu är jag inte ens i närheten av 35 år och hoppas att ha en betydligt större buffert då, men även som 24-åring hade det varit trevligt med lite mer pengar, även om jag inte direkt sätter i sjön som det är heller:D

Det finns ingen som blir rik av att slösa sina pengar.

Det finns ju en anledning till att dem som är snorrika ofta är så snåla att dem skriker när dem skiter.
Tänk bara på alla dessa kändisar som har hur många miljoner som helst och ändå har dem en massa skulder för att dem är värdelösa på att betala räkningar.
Inte beror det på att dem inte har råd iaf.

Men annars är det väl inget att bry sig i vad man har eller inte har?
Själv kan jag bli lite avundsjuk på såna som inte har några direkta utgifter och inga intressen som kostar några större summor, de kan ju spara hur mycket som helst!
Själv älskar jag ju mina hästar och hundar och utan dem skulle min livskvalité bli betydligt sämre, men det har ju ett högt pris.

Men det är väl hur bra som helst att ha en massa sparade pengar?
Får du ett infall och vill göra något så kan du ju det :)
Å vissa verkar ju bli lyckliga av att lägga pengar på hög och det är inget fel i det.

Det här håller jag verkligen med om. Jag skulle kunna slappna av mycket mer om jag hade en bra buffert på banken! Nu är jag inte ens i närheten av 35 år och hoppas att ha en betydligt större buffert då, men även som 24-åring hade det varit trevligt med lite mer pengar, även om jag inte direkt sätter i sjön som det är heller:D

Man kan aldrig ha för mycket pengar! Bara för lite...

Jag är aldrig snål mot någon annan. Gör alltid rätt för mig.
Sen är jag som jag är. Jag har tjocktv, två stycken. Men det är för att jag gillar det! Vissa tror att jag är snål. Det är det litegrann som blir jobbigt. Jag uppskattar inte alla nymodigheter utan trivs med det gamla och då döms jag som snål.
Jag hade en mobil i sju år. Jag hade kunnat byta telefon så fort det kommer en ny modell men det intresserar mig inte. Fyller apparaten sin funktion är jag nöjd.

Jag menade inte att du var/är regelrätt snål och inte gör rätt för dig utan bara att man lär vara det om man ska bli riktigt rik och att det är "vanligt" bland rika att de är nonchalanta med sånt.

Men allting handlar ju om prioriteringar, du prioriterar inte nya saker och andra gör det.
Du har ett intresse av att ha en ekonomisk trygghet, andra föredrar en ny tv och mindre sparkonto.

Själv vill jag ha mina djur och ett bra sparkonto tex så därför prioriteras det högt medan jag snålar på tex mat i den meningen att jag inte äter oxfilé och annat svindyrt speciellt ofta men äter ändock bra mat, jag snålar på bilen och bensin så jag försöker planera mina resor för att inte behöva använda den mer än nödvändigt men använder ändå bilen till det jag vill jag bara tänker efter lite före.
Det är för mig att snåla/vara ekonomisk.

Du låter som min sambo, han är verkligen inte snål, jag tror inte ens att han tittar på prislappar en gång:eek: Han köper det han vill ha oavsett pris men han råkar liksom inte ha några dyra intressen eller vanor alls. Han köper böcker och skivor ibland men det är allt.
Hyfsad lön, inga studielån och extremt billig i drift...

Jag har "dåligt inflytande" på honom, jag har pluggat länge(med studielån) och har sen haft sämre betalt men jag har fått honom börja resa, introducerade honom för funktionskläder och nu ska han ta körkort och då får han börja bidra mer till bilen:D

(vi har inte gemensam ekonomi, rent formellt Är vi inte ens sambos)

Senast ändrad:

Skulle det krisa så kan jag leva extremt snålt. Been there, done that. (två hundar, bil, eget hushåll på studielån till exempel) Han skulle vara körd eftersom han aldrig ens behövt tänka tanken att pengarna inte skulle räcka...
Men han är tillexempel mycket tacksam över att jag tyckte att han skulle köpa en viss jacka "Det har ju nästan förändrat mitt liv på hösten/våren! Jag har aldrig förstått att det var så stor skillnad på olika kläder...."

Jag har ju startat en tråd som handlar om kläder. Mitt problem är inte att jag inte har råd utan mitt problem är att hitta kläder som tilltalar mig. Visst underlättar det att inte behöva bry sig om prislappen men svårt är det.

Sen tycker jag att det är olika saker att inte ha råd eller inte ta sig råd. Det finns dom som verkligen inte har råd och dom som har råd men inte tycker att det är värt det.
Vid några tillfällen kan jag strunta i att köpa något för att jag blir sur på att det verkligen är oskäligt.
Men lika väl åt andra hållet. Jag sa åt pappa att han inte fick pruta på bilen jag har för det var en riktigt prisvärd bil i från början.

Jag kan lära dig att "slösa" :D

Jag håller också med dig om att det är skillnad att inte ha råd eller inte ta sig råd för att man tycker att något är oskäligt dyrt.

Själv köper jag det mesta jag vill ha men också behöver, behöver jag det inte så får det vara.
Men jag satsar på få saker men funktionella med bra kvalité som är favoriter.

Min sambo verkar vara lite som escodobes sambo, extremt billig i drift...

Jag vill ha pengar på banken eftersom jag vill ha möjlighet att göra något extra eller kunna reda ut trasig bil, vitvaror eller om något på huset går sänder.

Jag skulle vilja ha runt 100' på banken. det har jag långt ifrån, framförallt eftersom jag är i en fas där det går mycket till huset. Men målet är ungefär där.

Mina vanor är inte heller dyra. Det enda som jag har dålig karaktär inför är konst... Köper sånt jag gillar - om prislappen är max 3-4 papp.
Klädkontot är sparsamt, reser inte, har ett begränsat socialt liv, går aldrig någonsin på krogen.

I min krets reser inte folk till solen och går inte på krogen. Dyra vanor är en nyare bil ;)

Det handlar nog mer om vem man är än vem man frågar.

Tycker du att du har mycket pengar på banken, då är det ju så. Det finns alltid de som har mer. Själv tycker jag sjusiffrigt är mycket, men det är ju en väldigt individuell uppskattning.

Jag tror människor mår bra av att strunta i vad andra tycker om dem. Inte vad andra tycker, bara när de tycker saker om mig. Det får de göra så mycket de vill, men det förändrar inte mig. Varken vad gäller ekonomi, prylar eller status.

Jag upplever det svårt i bland bara och var nyfiken på vad folk i allmänhet har för uppfattning.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 919
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 126
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 613
Senast: Fibusen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka